Ruin jaarling bij merries

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bmetje

Ruin jaarling bij merries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-25 16:05

Hallo! Ik sta op een stal, met 2 merries. Nu wil iemand graag hun (net geruinde) jaarling over 4 tot 5 weken erbij zetten, maar is dit wel handig? Of vragen we dan om problemen..?
Laatst bijgewerkt door bmetje op 31-05-25 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 16:09

Ik zou het niet doen. Helemaal net gecastreerd niet.
Met perongeluk dekken van ruinen kunnen alsnog vervelende ongelukken gebeuren, liever wil je het geen 1x dus met hormonen nu extra oppassen.
Maar wat ik zei, zou t risico niet nemen met andermans paarden.

OneLiner

Re: Ruin jaarling bij merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 16:17

Ik zou een net gecastreerde ook niet tussen de merries zetten.

bmetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-25 16:30

OneLiner schreef:
Ik zou een net gecastreerde ook niet tussen de merries zetten.

En dus ook niet na 4 tot 5 weken..?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 16:34

Ik zou zeker 6 weken wachten.
Maar hoe speels zijn jouw merries? Mijn jaarling jongens spelen echt heel erg veel, daar vinden mijn volwassen dames helemaal niets aan. Die vinden hem dan alleen maar heel vervelend… voor niemand leuk. Want dan krijgt het jonge ding steeds op z’n donder en die ouderen worden de hele tijd lastig gevallen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 16:36

Qua vruchtbaarheid zal het na 4 weken niet zo'n probleem zijn. Verder hangt het af van hoe speels de jaarling is. Voor een hele speelse kunnen 2 merries heel saai zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 16:39

Ligt nogal aan de merries. Hier werd een jonge ruin door twee fjordendames vakkundig in de tang genomen en hij had helemaal niks in te brengen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 16:40

Er staat vier tot vijf weken toch,dan kan het wel.
Maar ik zou het zelf niet een heel goede match vinden.
Mijn ruin heeft als jaarling ook bij twee merries gestaan en hij verveelde zich rot.zij wilden niet spelen en hij wel.
Zou dus kijken voor een geschikter plekje met wat meer speelmaatjes :j

bmetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-25 16:57

Sanet schreef:
Ik zou zeker 6 weken wachten.
Maar hoe speels zijn jouw merries? Mijn jaarling jongens spelen echt heel erg veel, daar vinden mijn volwassen dames helemaal niets aan. Die vinden hem dan alleen maar heel vervelend… voor niemand leuk. Want dan krijgt het jonge ding steeds op z’n donder en die ouderen worden de hele tijd lastig gevallen.

Beide merries donderjagen ook wel met elkaar! Rond rennen doen ze al ook mijn merrie heeft zelf wel veulens opgevoed en was altijd wel een goede moeder geweest met het opvoeden van haar veulens waaronder ook een hengstje

bmetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-25 17:00

troi schreef:
Qua vruchtbaarheid zal het na 4 weken niet zo'n probleem zijn. Verder hangt het af van hoe speels de jaarling is. Voor een hele speelse kunnen 2 merries heel saai zijn.

Zover ik heb gehoord is de jaarling best rustig, niet echt een drukte maker dus.. Maar wat ik dus vooral hoor nu is dat het opzich wel zou kunnen qua het vruchtbaarheid en proberen te dekken.. of het klikt is dus vraag 2 :j

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 17:41

Als je maar in je achterhoofd houden dat er bij pogingen tot dekken al bacteriën in se merrie kunnen komen die een latere dracht lastig maken :j

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 18:53

Cioccolato schreef:
Als je maar in je achterhoofd houden dat er bij pogingen tot dekken al bacteriën in se merrie kunnen komen die een latere dracht lastig maken :j

Dan kan je net zo goed zeggen dat gemengde kuddes gewoon nooit kunnen. Er zullen altijd wel eens ruinen zijn die proberen te dekken, en soms heb je merries die hun kont in de neus van een ruin duwen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 18:58

Wat is de situatie? Het maakt nogal uit of het gaat om een paddock van een paar vierkante meter of een natuurgebied met alle ruimte, of iets daar tussenin. En ook of die paarden dan dag en nacht met elkaar staan of enkele uren per dag.

Ik zou het niet doen. Voor je merries zal het denk ik weinig uitmaken, die kunnen samen zo'n puber wel aan tenzij één of beiden ontzettend sub-assertief zijn. Maar ruinen, en vooral jonge ruinen, hebben andere jonge ruinen nodig om mee te keten. Dat vind ik voor een ruin echt een meerwaarde. De eigenaar kan beter doorzoeken naar geschikter gezelschap.

Niks tegen merries overigens. Maar die spelen nou eenmaal anders.
Laatst bijgewerkt door Koper op 31-05-25 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 18:58

Minimaal week of 6 wachten na het ruinen.

Je wil geen gedoe met gedek en zelfs mogelijk nog vruchtbaarheid.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 19:06

Sneu voor dat jaarlingetje. Die hoort bij leeftijdsgenoten te staan waarmee hij kan ravotten. Dat willen merries niet. Die snauwen hem constant af mits ze niet hengstig zijm

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 19:07

Art_Ificious schreef:
Cioccolato schreef:

Dan kan je net zo goed zeggen dat gemengde kuddes gewoon nooit kunnen. Er zullen altijd wel eens ruinen zijn die proberen te dekken, en soms heb je merries die hun kont in de neus van een ruin duwen.

Ja dat zeg ik dus ook. Groot, groot nadeel.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 19:11

bmetje schreef:
Beide merries donderjagen ook wel met elkaar! Rond rennen doen ze al ook mijn merrie heeft zelf wel veulens opgevoed en was altijd wel een goede moeder geweest met het opvoeden van haar veulens waaronder ook een hengstje

Hee, ik zie ineens welk hengstje dat is. Grappig dat zijn moeder jouw paard is :)

Overigens zou ik het nog steeds niet doen. Niet omdat jouw merrie die ruin niet zou kunnen opvoeden. Maar vanwege de behoeften van de ruin.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 22:40

Ik heb dat gedaan mijn net geruinde jonge ruin bij 6 merries ging wel even oké maar was geen match... kreeg veel op z'n lazer. Ruinen spelen anders dan merries ....
In okt bij 2 Ruinen gezet. Zo blij mee heel ander paardje gekregen de witte is van mij.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding