Nieuw paard, welk voer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CleoG

Nieuw paard, welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-25 22:46

Hallo,

Over een maand komt mijn nieuwe paardje naar huis. Hij staat nu op een manege waar hij 2 scheppen fiber force per dag krijgt en staat het grootste deel van de dag op de wei. Hij wordt daar ongeveer 5 uur per week gereden.

Bij mij op stal komt hij 24/7 buiten op de weide met onbeperkt, rijk hooi en zal enkel nog op buitenritjes gereden worden, een aantal keer in de week.

Het gaat om een 17 jarige D-pony, slank gebouwd. Wordt niet snel te dik. Heeft in het verleden (minstens 2 jaar geleden) koliekverschijnselen vertoond vertelden ze, maar weet hier het fijne niet van.

Zouden jullie iets veranden qua voer? Ik hoor graag jullie mening! :)

Heleennn

Re: Nieuw paard, welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 23:05

Nee hoor, gewoon hetzelfde aanhouden. Fiber force is echt een prima voer voor het schema wat jij zal aanhouden met de pony.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 23:24

Zou alleen een balancer/vitaminebrok geven. Meer heeft hij echt niet nodig met zo weinig arbeid. Zeker niet met rijk hooi én weidegang ernaast.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 23:39

Ik zou niets veranderen. Fiberforce is een goed voer. Aanpassingen pas doen wanneer ze nodig blijken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 01:50

Ik zou gewoon de Fiber Force blijven geven. Als je minder gaat voeren, kan je altijd evt aanvullen met ene vitaminebrokje, maar naast goed en voldoende hooi zou het goed moeten zijn. De verhuizing kan altijd effect hebben, maar dan hoef je ook niet gelijk in paniek te raken of het voer 3x te veranderen omdat iedereen je bang maakt. Paarden kunnen ook wat tijd nodig hebben.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 09:20

manzano schreef:
Zou alleen een balancer/vitaminebrok geven. Meer heeft hij echt niet nodig met zo weinig arbeid. Zeker niet met rijk hooi én weidegang ernaast.

Dit inderdaad!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 10:08

Citaat:
Bij mij op stal komt hij 24/7 buiten op de weide met onbeperkt, rijk hooi
Bij een pony met een neiging naar te dik worden zou ik het rijke hooi al achterwege laten als hij 24/7 op goed grasland staat. Na het rijden een handje aanvullende vitaminen/mineralen korrel geven.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 11:10

Is hij onbeperkt weidegang gewend? Anders zou ik dat per dag opbouwen, en verder alles zoveel mogelijk hetzelfde houden, inclusief 5 uur rijden per week.

CleoG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-25 11:16

Bedankt voor alle reacties! :)

Ik kan zelf niet kiezen hoeveel hooi ze krijgen, er staat een hooihuisje met hooinet waar ze altijd bij kunnen.
Hij heeft eerder de neiging om iets te schraal te staan dan te dik. Ik ga eens verder kijken naar vitaminebrokjes.

Is de overgang van 2 scheppen fiberforce per dag naar enkel vitaminebrokjes te groot of kan dat gewoon? Wil een beetje op safe spelen ivm koliekgevoelig (zeggen de vorige eigenaars van de manege, de huidige hebben er sinds de overname (>2 jaar) niets meer van gemerkt).

Momenteel staat hij +/- 10 uur per dag op de wei. Ga eens overleggen met de nieuwe staleigenaar qua opbouwen weidegang.
Laatst bijgewerkt door CleoG op 30-05-25 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 11:23

Ik zou die overgang te groot vinden ja. Want dan verander je letterlijk alles in het dieet van het paard quasi van de ene op de andere dag. Een paard dat het goed doet op een bepaald management zou ik zoveel mogelijk op dat management proberen te houden en waar kan geleidelijk aanpassingen doorvoeren.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 11:47

Ik zou gewoon beginnen met wat hij nu krijgt en vanuit daar overschakelen naar wat je wil.

Mijn eigen pony's krijgen een vitamine brokje met een handje lucerne. Mijn nieuwe pony kreeg 2x een halfje brok, die heeft dat eerst gewoon gekregen, toen over naar 2x een kwartje en een beetje vitamine brok en lucerne, toen 1x een kwartje tot het op was en de andere voerbeurt wat de rest ook kreeg en daarna met de rest mee.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 11:57

Elke voerverandering moet je op en afbouwen.
Koliekgevoeligheid zal meer zitten in verandering van ruwvoer dan in minder muesli voeren, daar zou ik op zich niet zo bang voor zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 12:14

Dat is gewoon niet te zeggen. In principe is een vitamine brokje puur om eventuele tekorten aan te vullen. Dan moet je analyses doen als je zeker wil weten dat je goed zit. Er zit best wat verschil in de een en de ander.

Fiber Force is echt prima. Of je dan voldoende geeft, ligt ook aan je ruwvoer en gras, maar het is iig wat de pony gewend is en verder een prima muesli.
Maar ga je analyseren kan je op iets anders uitkomen. Dat is niet zo via internet te vinden en mensen roepen tegenwoordig heel snel dat alleen ene vit brokje wel voldoende is. Het kan ook qua vit/mineralen juist uit verhouding zijn. Doorgaans gebeurt er dan niks, komt er wel weer uit, maar is dan onzin.

Laat de pony eerst even wennen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 12:26

Belangrijkste is inderdaad: laat je pony eerst wennen. Voor ieder paard is een verhuizing ingrijpend, ze weten immers niet wat er staat te gebeuren.
Dus ik zou ook het voer langzaam aanpassen. Kijk het eerst even aan, zorg dat hij het naar z’n zin heeft. Daarna kun je wel iets in het voer gaan veranderen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 12:47

Eens met de rest, eerst even hetzelfde houden en dan rustig eens kijken hoe hij zich gaat houden op zijn nieuwe plek. Daarna kun je eventueel aanpassingen doen waar nodig