help, boterbloemen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

peer2005

help, boterbloemen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-25 21:13

Dit jaar staat na 15 jaar ineens mijn halve wei vol met boterbloemen. De paarden eten er omheen maar ik houd geen gras meer over zo.... Ik dacht aan afmaaien en dan kalk strooien (en dan hopen dat dat nog een beetje inregent). Is dat een goed plan? Boterbloemen staan nu natuurlijk al volop in bloei dus hoop dat maaien nog wat doet. En heeft iemand tips voor goeie/goedkope weidekalk? Bij de welkoop verkopen ze alleen maar gazonkalk lijkt wel, met extra magnesium voor groener gras, vind ik niet echt nodig ;)

Sassy4barrel

Re: help, boterbloemen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 21:26

Ik lees even mee.. zelfde probleem

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 21:29

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 21:40

Ik lees mee.. mijn tuin staat er mee vol. Ze hebben zelfs de paardenbloemen verslagen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 21:42

In het bovengenoemde topic had ik het ook al benoemd, maar over het algemeen komt het door een sterk verdichte grond. Nu weet ik natuurlijk niet op wat voor grond je zit TS, maar het was al vroeg in het jaar behoorlijk droog. Op kleigrond is dat een goed recept voor boterbloemen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 21:43

Hier zandgrond en dit jaar ook veel meer boterbloemen dan normaal dus ik lees ook mee.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 21:58

Ik sluit ook aan

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 22:03

Hier idem. Ik denk dat de droogte er voor gezorgd heeft dat boterbloemen veel meer ruimte hadden(lees, gras groeide amper tot niet meer terwijl het andere jaren volop in de groei zit)

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 22:41

laten sproeien door een loonwerker.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 08:24

Oei, ik schrik er een beetje van dat er anno 2025 nog iemand dat advies geeft - zonder enige uitleg over waarom gif beter zou zijn dan de bodem te verbeteren op natuurvriendelijke wijze. Hopelijk is TS verstandig genoeg om er geen gehoor aan te geven.

Xandyandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 08:51

Hier hetzelfde probleem en alle natuurlijke en standaard middelen al ingezet met vooral resultaat in mijn portemonnee.
Dus jammer maar helaas, de volgende stap is kapotspuiten want ik wil niet nog een keer 3 paarden met een vitamine E tekort na de zomer omdat ze in het weideseizoen te weinig deftig gras hebben kunnen eten.
Wat hebben we geprobeerd: bodemanalyse, daarop bio-mengsel gebruikt wat 0,0 effect heeft gehad, dubbel gekalkt wat 0,0 effect heeft gehad, constant afmaaien wat onvoldoende effect had want ze groeien harder dan wij kunnen maaien, stikstof gegooid wat een beetje effect heeft gehad,...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 08:55

Zijn boterbloemen giftig voor paarden?

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 09:04

anjali schreef:

Ja mild giftig, maar ze eten het vrijwel niet. In het hooi verdwijnt vrijwel alle giftige stoffen

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 09:44

Ik heb veel hoge boterbloemen staan. Ze krijgen 24/7 hooi bij. Maar de boterbloemen vind ik niet terug op de stukjes waar de paarden gelopen hebben.

Verdichte grond kan hier heel goed. Moet ik het dan straks laten scheuren en nieuw inzaaien?

Ik zit op volle dikke kleigrond trouwens

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 10:20

koend schreef:
laten sproeien door een loonwerker.

dit is het meest effectief.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 10:31

Doordat er ieder jaar andere weersomstandigheden zijn, groeien ook verschillende planten meer of minder hard in de weide. Vorig jaar een overvloed aan leeuwentand, nu vooral boterbloemen en weegbree. Die doen het goed in de voorjaarsdroogte. Ach, zo is er altijd iets wat het beter doet dan andere jaren. Volgend jaar is het vast weer anders! Gelukkig heb ik zelf ook geiten en schapen, die eten graag de boterbloemen (en de zuring). Het helpt om anders naar je grond te kijken en om over meerdere jaren te beschouwen. Anders worden we net "koeienboeren" die alle sprietjes die ons even niet aanstaan willen verwijderen. Dat komt de diversiteit niet ten goede.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 10:49

anjali schreef:

In ieder geval niet goed. Wij hadden een paard met brandblaren op de neus, en vorig jaar hele wonden op de benen, waarvan we er ondertussen van overtuigd zijn dat het een combinatie was van zon+boterbloemen.

Een paar kan geen kwaad, en ene paard is er natuurlijk gevoeliger voor dan de ander

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 14:20

Laten sproeien kan bij ons niet (ivm de loonwerker er niet bij kan ; ons pad naar de wei is te smal maar ook ivm bio moestuin ernaast en bijen /ik alles gif vrij wil houden) weet iemand een andere oplossing?

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 15:00

Is het zo erg bij jullie dat ze er niet meer omheen kunnen eten? Hier lukt dat nog prima.

Ik hanteer dit jaar de uit het oog uit het hart-methode: binnenkort zijn ze uitgebloeid en zie je er niets meer van :+

Sommige jaren weleens gesproeid maar het komt gewoon terug.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 15:03

haha die is leuk; uit het oog uit het hart methode :) maar dan komen ze volgend jaar toch wel dubbel en dwars terug of is dat met boterbloemen niet zo? vorig jaar hadden we er maar een paar en nu staat de halve wei ermee vol.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 15:14

Dit jaar lijkt het overal veel meer.
Zie ze nu bijna in elk weiland staan.
Goed boterbloem jaar.

Hier ook.
Vooral op stukken waar het meer nat is geweest en de zijkanten waar niet bemest is.

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 15:14

ik heb kruipende boterbloem, zijn echt heel hardnekkig en breiden ook uit, nemen veel gras weg dan ook. bij mij helpt het kalken compost, bemesten etc wel, het is een signaal of indicatorplant
ik heb ook wel gespoten met MCPA, zelf daar gaat het lastig dood van

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 16:51

Hier ook veel boterbloem. Vorig jaar nagenoeg niks en nu ontelbare exemplaren. Lijkt niet zozeer verdichte grond te zijn, paarden staan pas sinds vorig jaar aan huis en daarvoor is het perceel deels opgehoogd met de grond die vrijkwam bij het aanleggen van de rijbak, plus daarna opnieuw ingezaaid. In het najaar maar kalken en in het vroege voorjaar, plus daarna bemesten. En dan hopen dat het volgend jaar beter is. Gelukkig is er nog wel genoeg gras.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 21:38

Ik zou zeker wel maaien zodat ze iig niet uitzaaien.