Luizen en borstels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Luizen en borstels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-25 09:41

Als je een paard hebt geborsteld die luizen had, en de luizen op het paard zijn weg door behandeling, is het dan voldoende om de borstels te wassen met water en afwasmiddel, zodat de luizen daar ook uit zijn en het paard niet opnieuw besmet zou worden?

germie

Re: Luizen en borstels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 09:43

Gewoon even wassen, ik gebruik er dettol voor en dan is het klaar. Luizen gaan immers ook dood als ze een dag niet meer op de huid van een mens of paard zitten. Het zijn de neten die een groter risico vormen. Maar mijn ervaring is wel dat als je ze wast dat dat genoeg is. Ik laat ze overigens gewoon 3 dagen ondergedompeld in dettol liggen.
Met dekens doe ik hetzelfde.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 10:04

Toevallig net aan de hand gehad maar mij is door de dierenarts gezegd alles dus ook dekjes halsters borstels ook te behandelen met het betreffende goedje in ons geval bymite. Borstels heb ik geweekt in een emmer halsters ook. Dekjes eerst gewassen daarna bymite opgelost in water in spuitflacon gedaan en alles ingespoten ermee.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 10:20

Ik heb het nu ook aan de hand, hier gaan vanmiddag de borstels in de emmer met byemite als ik paard gesopt heb ermee en daarna nog in een sopje met dettol. Paard haat de byemite behandelingen nogal dus ik doe heel hard mijn best om te voorkomen dat ze nog een reeks moet, better safe than sorry :=

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 10:28

Je kan alles ook in de vriezer leggen voor een aantal dagen, niet het zadel en hoofdstel natuurlijk,

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 10:29

Halster, borstels, alles in de Byemite.
Beperkt spullen gebruiken zolang je nog behandelt maakt je leven ook makkelijker. Dus 1 halster en 2 borstels + een hoevenkrabber.

Ik heb (tip van Bokt) goede ervaring met Veerust tegen luizen.
Iedere week spuiten in de manenkam, staartwortel en onder de voorpluk.
Nooit weer problemen gehad met luizen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-25 11:18

Ik heb geen Byemite want de DA heeft hem (twee keer) injecties gegeven met Dectomax . De borstels heb ik dus in een sopje met (biologisch) afwasmiddel gedaan .De vraag is dus of dat afdoende zou zijn.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 11:22

Nee dat is niet afdoende.

Persoonlijk gooide ik ze of weg of behandeling met bymite

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 11:50

Nee is niet afdoende .
Ik heb nu anti parasiet gekocht en ga daar de benen mee inspuiten ook als voorzorg.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-25 12:42

SansaS schreef:

Ik denk inderdaad dat ik de borstel met haren maar weggooi want die is zowiezo moeilijk schoon te maken. Maar zo'n helemaal plastic rosborstel, daar zouden luizen of neten toch geen houvast aan kunnen hebben? Of wel?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 12:50

Ik gebruik helemaal geen byemite om van luizen af te komen, gewoon siliconenshampoo. Byemite bijt ook letterlijk in je longen, dus nee, dat is geen fijn spul. En als het met vriendelijke siliconen shampoo ook kan, dan is dat veel fijner. Alle luizenshampoo is tegenwoordig met dimethicon, dus siliconen. Je kunt het ook zelf maken (is stuk goedkoper).
En heb verder deze winter een pour on gebruikt omdat wassen niet ging. Nou, die pour on werkt prima.

Heb geen borstel weggegooid overigens. Wel is het zo dat als ik het ontdek dat ik dan alleen maar plastic borstels meer gebruik totdat het over is. Die zijn eenvoudig te wassen.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 13:30

anjali schreef:
SansaS schreef:

Ik denk inderdaad dat ik de borstel met haren maar weggooi want die is zowiezo moeilijk schoon te maken. Maar zo'n helemaal plastic rosborstel, daar zouden luizen of neten toch geen houvast aan kunnen hebben? Of wel?

Wassen in een vuilnis zak en 48 uur in vriezer werk ook toch..

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 13:36

Ik heb vorig jaar luizen gehad bij mijn toen jaarling. Mijn shetmerrie waar ze 24/7 mee samen stond heb ik 1x mee behandeld en de jaarling zelf 2x maar verder niks gewassen of zo en geen 1 andere pony op stal heeft het gehad.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 13:40

Veerust