paard onrustig stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

floortjeRein

paard onrustig stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-25 20:40

Hoi bokkers,

Mijn paard heeft afgelopen jaren altijd op stallen gestaan waar hij 3 uurtjes per dag buiten kwam en de rest op stal stond. Dit vond hij eigenlijk geen probleem, maar nadat hij een peesblessure kreeg heb ik besloten dat ik hem na herstel zou gaan verhuizen. dat heb ik vorige week gedaan, hij staat nu 10-12 uur per dag buiten met andere paarden, dit gaat super! Echter is hij op stal ineens extreem onrustig. Alleenmaar hinniken, rondjes draaien en stijgeren. Volgensmij heeft hij ook flink tegen de muur geslagen als ik naar het hout kijk. Hij staat momenteel als enige in een buitenstal, maar deze staat tegen de binnenstallen aan en hij kan de andere paarden gewoon zien vanaf 1 meter afstand. In zijn stal heeft hij een slowfeeder, bal en knuffel an hangen (die had hij al hiervoor).

Is er verder iets wat voor hem kan doen? Hij komt met van een half jaar blessure herstel af en ik wil zo graag voorkomen dat hij zichzelf bezeert en ik vind het zo sneu dat hij zo ik paniek is, want zo ken ik hem niet. Ik heb hem vanavond voor zijn eigen veiligheid tranqigel gegeven omdat hij echt een gevaar voor zichzelf was, maar dit wil ik natuurlijk niet blijven doen.

love_odin

Re: paard onrustig stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 20:44

Als je hem in een andere box zet doet hij het dan ook nog? Niet de box ernaast maar een stuk verder

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-25 20:45

love_odin schreef:
Als je hem in een andere box zet doet hij het dan ook nog? Niet de box ernaast maar een stuk verder

Geen mogelijkheid helaas! Er zijn ‘maar’ 5 boxen en allemaal al vol

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 20:57

Ik zou ook een andere stal proberen. Het klinkt alsof hij toch te ver weg staat. Geen buren om te neuzen heeft?

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-25 20:58

Cioccolato schreef:
Ik zou ook een andere stal proberen. Het klinkt alsof hij toch te ver weg staat. Geen buren om te neuzen heeft?

nee hij kan niet neuzen, dat kon hij echter de afgelopen 2 jaar niet alleen kijken naar de buren en dat was toen primaa. Andere box hier proberen gaat helaas niet de boxen staan vol

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 21:05

Lijkt me dat er geen andere optie is.
Er kan geruild worden.

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-25 21:06

Cioccolato schreef:
Lijkt me dat er geen andere optie is.
Er kan geruild worden.

nee helaas niet. De andere paarden zijn van de eigenaresse waar we staan en die wilt ze graag in een binnenstad

love_odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 22:03

Ik denk meer een andere richting op. Aardstralen of iets dergelijks.
1 van mijn paarden reageerd daar heel heftig op. Als dat het geval is dan is dat supper vervelend voor je paard

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-25 22:03

aardstralen? wat zijn dat?

love_odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 22:12

https://masjafick.nl/paarden-en-aardstralen/

Ik was eerst niet zo gelovig, maar mijn wederhelft wilde eens met de wiggelroede in te ronte,waar mijn paard gestoord deed sloeg de wiggelroede ook aan. Paard verhuist naar een andere weide en het was klaar

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 22:16

Misschien vindt die het buiten staan erg fijn en wilt die niet meer op stal staan

Is er geen mogelijkheid om een keer te testen wat er gebeurt als je hem 24/7 buiten laat staan

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 22:18

Je paard is net een week verhuisd, misschien even de tijd geven. Hij staat niet alleen in een andere omgeving maar ook een hele andere manier van huisvesten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 22:51

Change03 schreef:
Je paard is net een week verhuisd, misschien even de tijd geven. Hij staat niet alleen in een andere omgeving maar ook een hele andere manier van huisvesten.

En daarbij dus ook allemaal nieuwe paarden. Dat allemaal gecombineerd kunnen ze heel heftig op reageren, ja. Niks is nog vertrouwd en dan komt hij 's nachts ook nog 'alleen' te staan voor zijn gevoel.

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-25 23:09

Change03 schreef:

ik wil het graag de tijd geven warn verder is dit echt het perfecte huisje voor hem. Alleen ik vind het zo lastig om toe te kijken hoe hij staat te hinniken en tollen

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 07:39

Ik zou zoveel mogelijk met hem aan de slag gaan.
Je zult wellicht moeten rekening houden met zijn voorbije blessure, maar er zijn altijd dingen die je kan doen.
Een paard dat gewerkt heeft met zijn baasje is bijna altijd tevredener en kalmer.

Verder kan je alleen maar geduld hebben, lijkt me.
Komt wel goed.

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 08:38

Geef het nog even de tijd!

Ik heb mijn paard ook net verhuist, 2 week geleden. Ze was altijd de rust zelve, gaf nooit zo veel om andere paarden, deed lekker d'r eigen ding. Maar nu is ze ook onrustig als d'r maar 1 paard weg gaat. Ik kan haar niet even in de bak hebben staan na het rijden omdat ze hysterisch is waar naar de andere paarden zijn. Ik heb er al het vertrouwen in dat het goed komt, maar zo'n verhuizing is gewoon super heftig.

Als het gedrag over de komende maanden aanhoudt kan je altijd nog verder kijken. Maar voor nu denk ik dat hij gewoon echt moet wennen, hoe sneu dat ook is om hem zo te zien.

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-25 22:51

Hij nu helaas 6 dagen later nog niet perce rustiger. Hij hinnikt en stampt niet meer in stal. Maar staat te trillen op zijn benen en met pompende neusgaten op stal. Waardoor hij hem s ochtend helemaal flipt als hij zijn stal uitkomt. Ik zet echt met het handen in m’n haar, want hem zo in paniek op stal zien voelt zo slecht

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 22:57

In welke omgeving sta je? Misschien eens contact opnemen met Claire Dijkstra Dressage, dit klinkt als een probleem wat wel in haar straatje past...

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 23:39

Tristan Tucker heeft hele nuttige filmpjes hoe je je paard kunt helpen met zichzelf leren ontspannen in situaties, door body awareness en connectie in het lichaam. Dat heeft mij geholpen. Klinkt bij jou ook als separatie angst, daar gebruikt hij min of meer dezelfde techniek voor.

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-25 23:44

ik heb al veel trainingen met hem gedaan in het verleden, heeft hem ontzettend geholpen. Echter is het zwarte paniek, en dat werk nu niet

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 23:52

Wat bedoel je met buitenstal? Ik denk dat daar het probleem zit, als hij altijd in een binnenstal gestaan heeft en nu opeens in een buitenstal zonder paarden op snuffel afstand, dat hij daardoor in paniek raakt. Is er geen enkele mogelijkheid op die stal om hem in een andere box te krijgen zodat hij wat kalmer wordt? Paniek is iets anders dan dat hij gewoon moet wennen, ik snap dat je met de handen in het haar zit en het is heel lastig als de stalhouder nergens aan mee wil werken. In het slechtste geval kun je hem wellicht weer terug verhuizen, weet niet of dat een optie is?

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-25 00:13

Paardenfann4 schreef:
Wat bedoel je met buitenstal? Ik denk dat daar het probleem zit, als hij altijd in een binnenstal gestaan heeft en nu opeens in een buitenstal zonder paarden op snuffel afstand, dat hij daardoor in paniek raakt. Is er geen enkele mogelijkheid op die stal om hem in een andere box te krijgen zodat hij wat kalmer wordt? Paniek is iets anders dan dat hij gewoon moet wennen, ik snap dat je met de handen in het haar zit en het is heel lastig als de stalhouder nergens aan mee wil werken. In het slechtste geval kun je hem wellicht weer terug verhuizen, weet niet of dat een optie is?

Nope ze wilt in die zin niet meedenken. De andere paarden zijn het binnengewend en de andere stal staan alle voertonnen etc in. Hij heeft voorheen bij mij al 6 jaar in een buitenstal gestaan dus dat is hij wel gewend alleen wel met andere paarden. We gaan dit weekend een weefrek in de staldeur lassen zodat deze niet snachts meer helemaal dicht is (zoals nu het geval), misschien dat dat iets helpt maar ik ben er bang vaan niet. Ergste geval zou ik het terug moeten verhuizen, maar hij doet het buiten zo exteeem goed en logt jeeelijk te zonnen de hele dag, en dan gaat hij weer terug naar 1,5 uur per dag buiten :(

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 01:00

Sommige paarden moeten echt de paarden naast zich zien. Mijn merrie moet ook niets hebben van een stal met dichte wanden, ookal stond er een paard naast en kon ze zodra ze naar buiten keek, 15 paarden zien staan.

Binnen 2 weken ben ik, op dezelfde stal, verhuist naar een stal mer tralies en alles was goed.

Jij zit wel in een hele lastige situatie, maar ik zou bijna overwegen om hen voor nu terug te verhuizen en vanaf daar weer verder zoeken naar een goed plekje.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 08:08

Het probleem is dat dat heerlijke zonnen van overdag ook juist kan zijn, omdat hij 's nachts dus geen rust heeft en buiten de enige plek is waar hij zich veilig voelt en dus durft te slapen. Dan kan het overdag wel geweldige plek zijn, maar 's nachts niet en dan helpt overdag ook niet.

Ik vind het eigenlijk erg kwalijk van de stalhouder. Dus voertonnen zijn belangrijker als het welzijn van een paard? Dan had ze geen stal moeten aanbieden. Het proberen kan, maar als dan blijkt dat het niet goed gaat moet je niet gewoon het welzijn negeren. Niet van eigen paard maar ook zeker niet van een pensionpaard waarvoor je betaald wordt. Sowieso snap ik niet dat mensen bedenken dat 1 paard afgezonderd van de rest zetten eennslim idee is. Natuurlijk hebben vaak de eigen paarden meer privileges, maar de basis moet je wel bieden. En daar hoort ook het kijken wat voor paard het beste is bij.

Ik heb er ook 1 die enorm makkelijknis maar wel paarden naast zich moet hebben. Sterker nog, zij heeft zelfs voorkeuren welk paard er ook binnen moet zijn. De buurman aan de andere kant van het gangpad helpt niks qua paniek. Die kan ze zien maar niet aanraken ook. Als Haar buurvrouw op stal staat waar ze dus wel contact mee kan hebben maakt het niet eens uit dat de rest er niet is.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 08:41

Ts wat gebeurt er als je hem een nacht (avond) buiten laat staan. Dan kan je kijken of het ligt aan de stal of het feit dat hij zonder andere paarden staat