Ik heb de mogelijkheid om mijn pony te verhuizen naar een Hit-Aktief stalling.
Mijn pony staat momenteel op een pensionstalling met boxen, waarbij ze in de zomer zo'n 5 uur buiten komen en in de winter niet, tenzij je ze zelf buitenzet in één van de mini paddocks waar ze vaak maar een half uurtje in kunnen.
Verre van ideaal uiteraard.
Nu kan ik haar verhuizen naar een Hit-Aktief stalling, waar ze in een kudde staat, en zelf kan kiezen of ze binnen in de stroschuur gaat staat, buiten in de zandpaddock, of hij de hooiruiven op het steen. In de zomer gaat het hek naar de weide 2 á 3 uur per dag open, zodat ze ook daarheen kunnen.
In principe dé ideale stal!
Echter betekent dit wel onbeperkt ruwvoer. Dat klinkt natuurlijk voor de meeste als muziek in de oren.
Helaas is mijn pony vorig jaar hoefbevangen geweest, en vind ik dat best een spannend idee.
Ik heb haar tijdens de bevangenheid flink op dieet gezet, haar van de stalbrok afgehaald, niet meer op het gras gezet en glucobalance gegeven.
We zijn inmiddels bij een jaar verder en ziet ze er volgens de veearts conditioneel goed uit en staat ze inmiddels weer 5 uur op de wei met graasmasker.
Ze staat niet meer op een specifiek dieet, maar krijgt nog wel ander voer ipv stalbrok. Glucobalance krijgt ze ook nog steeds.
Echter vind ik het concept van onbeperkt ruwvoer toch spannend, ondanks dat er netten met relatief kleine mazen over de ruiven heen zitten en ze tijdens de weide uurtjes een masker op krijgt.
Is deze verhuizing absoluut af te raden, of kan ik haar ergens verder mee ondersteunen?
Alle tips en gedachtes zijn welkom!