Paddock wolfwerend maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

different1

Paddock wolfwerend maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:37

Ik kon geen recent topic vinden, dus dan zelf maar een topic aanmaken.

Er is 2 weken geleden een wolf gezien (bevestigd met beeldmateriaal) in het dorp en zo'n 100m van de stal waar mijn paarden staan.
Er zijn nog weinig meldingen van aanvallen in de buurt, maar gezien de problemen in o.a DFW en Utrecht is het wachten op...

Mijn paarden (E pony en mini shet) staan nu helaas snachts op stal.
Ze hebben een paddock met schuilstal, naast dat ik voorstander ben van zoveel mogelijk buiten is het voor deze 2 van levensbelang aangezien ze slechte longen hebben.
Ik wil de paddock dus wolfwerend maken, dit is al akkoord door de stalbaas.
Mijn idee is windbreekgaas (1m hoog) zodat de mini uit zicht is en ik begreep dat wolven minder snel ergens over heen gaan als ze niet zien wat er aan de andere kant is.
Daarboven meerdere rijen schrikdraad(totaal 1.5m hoog).
Ik kan aan de buitenzijde helaas geen draden spannen omdat overdag rondom andere paarden staan.
Wel staan op de grond hekken van +/- 50cm waar ik het windbreekgaas tegenaan maak.

Is mijn idee wel wolfwerend?
Voornamelijk het stukje zicht wegnemen met windbreekgaas.

Aanvulling: mijn paarden staan vrij centraal op het erf, eer dat de wolf bij mijn paddock is, heeft ie al heel wat andere paarden/koeien gezien maar dat geeft uiteraard ook geen garantie dat ze 100% veilig zijn.
Laatst bijgewerkt door different1 op Vandaag, 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Ann_Pam

Re: Paddock wolfwerend maken

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:56

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:00

Top, dank je wel

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:06

Bij ons is een wolven consulent van de provincie langs geweest om te kijken naar de mogelijkheden. Die heeft mee gedacht over het aanpassen van het hekwerk.

Met name zorgen voor een flinke klap stroom op de draden, die aan de buitenzijde zitten, werkt ontmoedigd voor een wolf. Verder proberen te voorkomen dat ze eronder kunnen graven.

Hekwerk hier aangepast, maar alsnog staan de pony's 's nachts op stal omdat een wolfwerende omheining preventief wel ontmoedigd, maar geen 100% garantie biedt dat de wolf buiten de wei blijft.

(Ok en misschien heel cru, maar ik ben de buurman dankbaar voor zijn schapen achter een laag hekje, een wolf wil zo min mogelijk risico/inspanning leveren voor zijn hapje, dus dat maakt de kans groter dat onze beestenbende met rust gelaten wordt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:31

Laat inderdaad een consulent langskomen voor advies.

Mijn verhaal is ongeveer gelijk aan wat hierboven staat. Ondanks dat ze wel een stuk veiliger staan, gaan ze hier ook nog steeds 's nachts naar binnen. Hier loopt natuurlijk een hele roedel, dus die ga ik niet de kans geven om 's nachts de zwakke plekken in mijn omheining te laten ontdekken.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:50

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:54

Windbreekgaas heb ik ook gezet. Anderhalve meter hoog trouwens, maar dat blijft alleen staan met veel palen en gaas. Anders houdt het niet met harde wind. Alleen windbreekgaas zonder gewoon gaas is denk ik ook te kwetsbaar voor wolven. Erboven stroom is zeker verstandig.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:03

Ik ga geen wolvenconsulent inschakelen, ik sta op een pensionstal, was het van mezelf was het wat anders.
Misschien kan ik wel een berichtje sturen naar een consulent...
Wanneer het hier ook uit de hand gaat lopen gaan ze idd weer snachts naar binnen, maar wil dit zo lang mogelijk rekken...
Een flinke klap stroom gaat er sowieso op, maar mijn belangrijkste vraag is of het ontnemen van zicht op de mini zou kunnen helpen?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:17

Ja dat denk ik wel! Maar ze kunnen natuurlijk ook prima ruiken.. Dus helemaal veilig ben je niet.
En afwachten tot het uit de hand gaat lopen, tsja dat kan dus ook zijn dat het jouw paarden zijn.. Het is een duivels dilemma. ;(

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:23

Jammer genoeg bestaat een wolfwerend raster niet.
Welke wolvenconsulent heb je laten komen?
Die Jaap Mekel?
Dat is wel zo'n luchtfietser.
Want als het raster zo geweldig is, waarom zet hij zijn eigen pony's daar dan niet achter?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:37

Ik zou een stukje de grond ingaan, om te voorkomen dat ze makkelijk eronderdoor graven, en wat hoger gaan dan 150.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:54

Captain schreef:
Ja dat denk ik wel! Maar ze kunnen natuurlijk ook prima ruiken.. Dus helemaal veilig ben je niet.
En afwachten tot het uit de hand gaat lopen, tsja dat kan dus ook zijn dat het jouw paarden zijn.. Het is een duivels dilemma. ;(

Idd een duivels dilemma...
Er zijn hier in de omgeving nog geen (grote) aanvallen geweest, een enkel schaap en meer in België, maar ja, ze gaan hier ook fokken natuurlijk |(
Dus voor nu hoop ik dat ze deze zomer nog 24/7 buiten kunnen met maatregelen (ook omdat ze centraal op het erf staan, een eventuele wolf komt eerst nog andere paarden/pony's/koeien tegen eer ze bij mijn paarden zijn), en van het najaar maar weer op stal 's nachts.

Wolfproof is helaas geen enkele omheining...
En omdat mijn paddock compleet met ijzeren hekken is omheind kunnen m'n paarden ook niet vluchten en het bestaande hekwerk moet zo blijven vandaar dat ik eraan dacht het zicht te ontnemen/belemmeren en de hoogte in met schrikdraad.
Ingraven moet ik even bekijken of dat gaat lukken ivm de grond (veel puin, wellicht ook straatwerk onder het zand)

Iedereen bedankt voor het meedenken zo ver!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:00

troi schreef:
Ik zou een stukje de grond ingaan, om te voorkomen dat ze makkelijk eronderdoor graven, en wat hoger gaan dan 150.

Anti graaf zeker, maar belangrijke reden van iets dat zicht blokkeerd is het onaantrekkelijk maken om te springen, want kan wolf niet zien waar landing is.
Sec omheiningen wordt onderdoor gegraven of overheen gesprongen omdat ze zien wat er aan de andere kant is, zowel qua terrein als qua voedsel.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:06

Ik denk dat het wel kan helpen om het zicht te blokkeren en er voor te zorgen dat er onderdoor graven lastig wordt. Alle beetjes helpen, dus kijk vooral naar wat kan om het een wolf zo lastig mogelijk te maken.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:37

Puin in de grond belemmert ook het graven!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:21

Ik denk dat een meter schaduwdoek te weinig is. Je moet uitgaan van een wolf die op de achterpoten staat en op welke hoogte de kop dan uit komt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 58 min geleden

Dat is zo 2m, maar waarom zou wolf op de achterpoten gaan staan tegen het hek op, want rechtop zitten als een konijn kan die niet. Stroomdraad bovenlangs zou wel helpen met afblijven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 55 min geleden

Omdat ie wellicht wat ruikt en op de achterpoten staand beter over de rand van het doek kan kijken.