Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pol013 schreef:Nee inzaaien heeft nu weinig zin meer.
Ik bedoel meer: als er een flink pak gras op staan voor de zon er op begint te branden, hou je langer groei in de gras omdat er dan minder verdampt uit de bodem zonder dat het eerst voor plantgroei zorgt. Maar dat is info waar je nu niks meer mee kunt.
Bemesten doen wij bij voorkeur vroeg in het seizoen. Helemaal aan het begin van de groei. Dus februari/maart. En dan nadat we gemaaid hebben (nu toevallig)
Wat betreft sproeien: áls je dat kunt moet je het vooral met een flinke plens tegelijk doen. En dan minder vaak. Niet steeds van die mini beetjes. (en dan is 2 uur eigenlijk al een mini beetje) Het vocht moet diep komen, zodat die worstels ook diep het water gaan halen. Niet aan de oppervlakte.
Verder is een oude grasmat volgens mij beter bestand tegen droogte. Die heeft een beter en dichter wortelpakket. Dus als je nog iets moet met je gras het komende seizoen zou ik hooguit voor doorzaai kiezen.
je hebt het over verdelen: in mijn ervaring is er weinig zo matig voor je weidebeheer als vaste weitjes. Als je met flexibele omheiningen werkt kun je veel beter strookbegrazen, want daar hoort ook bij dat je een deel ook weer afsluit en rust geeft. Strookbegrazen is niet alleen en strook gras er bij geven.
Met een flexibele omheining kun je ook beter beheersen dat ze steeds aan dat korte gestresste gras staan te trekken. (al blijft dat een uitdaging)
Popstra schreef:Flink pak gras is leuk maar paarden eten niet op alle plekken en waar ze dus wel eten word het nu lastig.
Paarden vinden lang gras uberhoupt niet zo lekker.
Ibbel schreef:Hagen lijkt me geen oplossing. Die zuipen zelf ook water, zul je bij droogte goed nat moeten houden tot ze echt diep geworteld zijn (minimaal 2-3 jaar) en in de schaduw groeit ook geen gras.
Tja, wij beregenen. Put laten slaan à 9000 euro maar dan heb je ook wat (ook meteen drinkwaterkwaliteit trouwens).
En daarnaast voer ik sowieso jaarrond hooi bij, gewoon omdat dat beter is qua vezels/overbegrazing/suikers etc. ondanks dat ik anderhalve hectare wei heb voor 4 paarden.
We hooien dan ook jaarlijks 1-2 keer, anders hebben we teveel gras, en we bemesten op tijd (en hebben dit jaar na het bemesten ook moeten beregenen).