Droogte en weidegang, drama!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

denisesilver

Droogte en weidegang, drama!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-25 09:46

Dag lieve bokkers,

Het is droog. Heel droog. En in combinatie met dit "schitterende" zomerse weer betekend dat droge, gebarsten grond, en een hoog suikergehalte in de paar sprieten gras die we bij godsgratie nog hebben staan. Bemesten zit er momenteel niet in, en door alle suikers kunnen hier de paarden maar twee uurtjes op de weide die van het voorjaar wél bemest is.

Hoe doen mijn medebokkers dit? Wij hebben geen mooie haspelsproeier, en überhaupt maar een beperkt bereik met de waterdruk. Ik sta bijna op het punt hagen neer te zetten om op die manier maar te zorgen voor schaduwval en waterretentie. Ik heb soms zelfs vaart naar de tijd dat we nog op kleigrond zaten. Wateroverschot was makkelijker te bevechten dan deze droogte.

Kortom, help! Kunnen we hier met zijn allen sparren voor oplossingen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 09:57

Hagen lijkt me geen oplossing. Die zuipen zelf ook water, zul je bij droogte goed nat moeten houden tot ze echt diep geworteld zijn (minimaal 2-3 jaar) en in de schaduw groeit ook geen gras.

Tja, wij beregenen. Put laten slaan à 9000 euro maar dan heb je ook wat (ook meteen drinkwaterkwaliteit trouwens).
En daarnaast voer ik sowieso jaarrond hooi bij, gewoon omdat dat beter is qua vezels/overbegrazing/suikers etc. ondanks dat ik anderhalve hectare wei heb voor 4 paarden.
We hooien dan ook jaarlijks 1-2 keer, anders hebben we teveel gras, en we bemesten op tijd (en hebben dit jaar na het bemesten ook moeten beregenen).

Knolselder

Re: Droogte en weidegang, drama!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 10:01

In de weide hier met meer schaduw is het gras duidelijk nog vele groener. Voor de rest hetzelfde probleem… dus ik volg.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-25 10:07

Nou dat dus, Knolselder. Ik ben bij familie in het voedselbos geweest een paar jaar terug toen het echt gortdroog was overal, en daar was alles nog schitterend groen. Ook hier thuis, onder de bomen van de buren, blijft het gras beter en groeit het beter terug. Bomen en struiken zouden het oppervlakte water goed vast moeten houden in de bodem. Aanplanting wat weinig water nodig heeft van zichzelf, zou niet verkeerd moeten zijn, is mijn redenering. Maar ik heb er in de uitvoer weinig ervaring mee.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 10:08

Wij beregenen, anders houdt je er geen gras in. Hebben net voor het mooie weer geinjecteerd, en daarna beregend.

Heb je een grondwater bron? Dan ondanks de waterdruk, toch gaan beregenen zou ik zeggen.

Anders zou ik een deel van de wei afsluiten en ze hooi gaan voeren.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-25 10:18

Een deel val de wei is afgesloten en we beweiden dmv strookbegrazing twee uur pd op de weide waar wel voldoende gras nog staat. Hooi krijgen ze hier sowieso bijgevoerd. Ik ben van plan van het weekend een aansluiting op de drinkbak te zetten, zodat ik vanuit daar kan sproeien.

Ik heb geen 9k + alle gemeentelijke vergunningskosten liggen voor een waterput. Ik ben eigenlijk opzoek naar een toekomstbestendige oplossing. We krijgen een steeds warmer klimaat, met daarbij jaren van droogte en jaren zoals vorig jaar waarbij het heel het jaar door regent.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 10:23

Hier is het nog groen.
En nog niet beregend

Wij kunnen vanuit een put beregenen. Minimaal.
Maar wel genoeg dat het gedeelte waar ze lopen groen kan blijven.

Ik denk dat beregenen de enige oplossing gaat zijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 10:39

hier is het ook nog wel groen maar begin wel te zien dat het gras het moeilijk krijgt nu. Ik zet mijn paarden er hooguit een uurtje of 5 op en dat blijf ik voorlopig zo doen. Ik sproei niet.
verder staan ze op de zand paddocks

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 10:45

Een flink pak gras er op helpt ook tegen verdroging en is 2 vliegen in 1 klap: minder verdamping en meer te eten voor de paarden. Al zou je denken dat dat gras ook veel water slurpt. Maar het heeft een beetje dezelfde werking als wat je schrijft over dat bos.
Heb je nu ook niks meer aan natuurlijk :knuffel:

Maar inmiddels doe ik ook een regendans hoor. Onvoorstelbaar dat we eerst verzuipen en dan linea recta de droogte in duiken.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 10:54

Wij zitten gelukkig op klei bodem. Niet leuk in de winter (geen weidegang) maar nu wel prima. Het gras is enorm de lucht ingeschoten, zeker met de drie druppels regen van paar weken terug is het flink uitgeschoten. Onze paarden gaan er pas laat op wat ook scheelt (sinds Pasen dit jaar. Normaliter pas begin mei. En nu staan ze 6 uurtjes). Het is nu kontjes hoog en we hebben pas een probleem als het nog een paar maand echt droog blijft, na het afgrazen dat het daarna niet meer groeit. Maar voorlopig nog wel even voldoende.

Qua suikers vraag ik me ook af hoe gevaarlijk het uitgebloeide gras is. Maar ik zet de stukken die kaler zijn wel weer direct af om die reden (en om niet volledig kort kort te worden).

Wel ook de scheuren in het land, dat wel. Beregenen doen we niet. Normaliter hebben we de drainage juist nodig. Die is al even afgesloten in de hoop dat biet gelijk elke druppel die ooit gaat vallen, gelijk wordt afgevoerd :=

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-25 11:03

Bedoel je inzaaien, Pol? Had eigenlijk de nieuwe weide opnieuw in willen zaaien na het bemesten voordat ze overgingen, maar dat kwam te kort na elkaar. We hebben ze pas drie jaar aan huis, dus moet het stukje weide management qua inzaaien/bemesten/etc. Nog onder de knie krijgen. Komt bij dat mijn merrie koliek kreeg van het gras en dus terug op de winterweide moest. Er moet sowieso nog een paddock aangelegd worden, zodat ik makkelijker kan bemesten/inzaaien zonder dat de paarden erop kunnen. De winterweide is nu een groot deel en de zomerweides worden opgedeeld. Wil er meer delen van maken.

Weide ligt echt recht op het zuiden, dus we hebben heel de dag door zon. Is ook niet bevorderlijk voor het uitdrogen van de grond. Is wel weer handig als ik er struiken of bomen op zou zetten. Bij handig aanleggen zou dat ervoor zorgen dat het gras wel altijd wat zon pakt.

Tancreda, wij hebben jaren op klei gestaan. Inderdaad geen weidegang 's winters en 's zomers op de wei van de buren. Daar mochten we niks aan doen, maar dat hoefde ook nooit. Paarden waren tonnetje rond, maar nooit last gehad van hb of koliek. Sinds we op zand staan al de pony verloren aan hb en mijn paard al drie keer koliek gehad ondanks gematigde weidegang. Ik zou bijna nog liever geen gras hebben en gewoon hooi bij voeren. Maar dat wordt met deze hitte ook steeds duurder, en we hebben niet voor niets voldoende grond tot onze beschikking.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 11:17

het is een uitdagend jaar inderdaad. Ik heb voor de paarden niet veel gras, maar ik doe strookbegrazing. halve dag op de wei, halve dag in de paddock, ik hoop het zo even uit te zingen tot het weer gaat regenen.. (dan wordt het qua suiker ook weer heel spannend want dan schiet het de lucht in.

In jouw geval zou ik toch proberen te beregenen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 11:20

Nee inzaaien heeft nu weinig zin meer.
Ik bedoel meer: als er een flink pak gras op staan voor de zon er op begint te branden, hou je langer groei in de gras omdat er dan minder verdampt uit de bodem zonder dat het eerst voor plantgroei zorgt. Maar dat is info waar je nu niks meer mee kunt.

Bemesten doen wij bij voorkeur vroeg in het seizoen. Helemaal aan het begin van de groei. Dus februari/maart. En dan nadat we gemaaid hebben (nu toevallig)

Wat betreft sproeien: áls je dat kunt moet je het vooral met een flinke plens tegelijk doen. En dan minder vaak. Niet steeds van die mini beetjes. (en dan is 2 uur eigenlijk al een mini beetje) Het vocht moet diep komen, zodat die worstels ook diep het water gaan halen. Niet aan de oppervlakte.

Verder is een oude grasmat volgens mij beter bestand tegen droogte. Die heeft een beter en dichter wortelpakket. Dus als je nog iets moet met je gras het komende seizoen zou ik hooguit voor doorzaai kiezen.

je hebt het over verdelen: in mijn ervaring is er weinig zo matig voor je weidebeheer als vaste weitjes. Als je met flexibele omheiningen werkt kun je veel beter strookbegrazen, want daar hoort ook bij dat je een deel ook weer afsluit en rust geeft. Strookbegrazen is niet alleen en strook gras er bij geven.
Met een flexibele omheining kun je ook beter beheersen dat ze steeds aan dat korte gestresste gras staan te trekken. (al blijft dat een uitdaging)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 11:25

Goed weide onderhoud.

Onze landen waar paarden op lopen komt veel boven naast gras en dat neemt plek in van gras. Paarden trappen bepaalde punten kapot. Denk aan drinkbakken of hun chillplek. Ook dit is dus min gras.
Ons net ingezaaide land waar dus nog geen paard op is geweest, heeft onwijs mooi gras gegeven. Duidelijk meer voer er af dan de andere stukken.

Dus, zorg dat je aan het eind van het seizoen je weide weer goed maakt.

Amahoela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 12:45

wij hebben ook vroeg bemest en nu eigenlijk (meer) dan gras genoeg

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 12:50

pol013 schreef:
Nee inzaaien heeft nu weinig zin meer.
Ik bedoel meer: als er een flink pak gras op staan voor de zon er op begint te branden, hou je langer groei in de gras omdat er dan minder verdampt uit de bodem zonder dat het eerst voor plantgroei zorgt. Maar dat is info waar je nu niks meer mee kunt.

Bemesten doen wij bij voorkeur vroeg in het seizoen. Helemaal aan het begin van de groei. Dus februari/maart. En dan nadat we gemaaid hebben (nu toevallig)

Wat betreft sproeien: áls je dat kunt moet je het vooral met een flinke plens tegelijk doen. En dan minder vaak. Niet steeds van die mini beetjes. (en dan is 2 uur eigenlijk al een mini beetje) Het vocht moet diep komen, zodat die worstels ook diep het water gaan halen. Niet aan de oppervlakte.

Verder is een oude grasmat volgens mij beter bestand tegen droogte. Die heeft een beter en dichter wortelpakket. Dus als je nog iets moet met je gras het komende seizoen zou ik hooguit voor doorzaai kiezen.

je hebt het over verdelen: in mijn ervaring is er weinig zo matig voor je weidebeheer als vaste weitjes. Als je met flexibele omheiningen werkt kun je veel beter strookbegrazen, want daar hoort ook bij dat je een deel ook weer afsluit en rust geeft. Strookbegrazen is niet alleen en strook gras er bij geven.
Met een flexibele omheining kun je ook beter beheersen dat ze steeds aan dat korte gestresste gras staan te trekken. (al blijft dat een uitdaging)

Flink pak gras is leuk maar paarden eten niet op alle plekken en waar ze dus wel eten word het nu lastig.

Paarden vinden lang gras uberhoupt niet zo lekker.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 13:06

Hier op de klei en ik heb er eentje van de winter al opgelaten ivm medische redenen. Ik zie dat vooral de stukken waar zij veel gegeten heeft slecht aangroeien. En de scheuren staan er inderdaad in… mijn andere Haf is heel gevoelig voor suiker en mag nu een kwartiertje.
Ik probeer het nu met regendansjes :+ . Sinds half februari gaat eigenlijk alle regen langs ons heen.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 13:15

Ik heb maar een klein weitje voor mijn paarden.
Er staan allemaal wilgen langs de sloot waar ze van kunnen vreten.
Verder gaan ze er max 4 uur op en ben ik aan het sproeien.
Ding draait over uren.
Voordeel ik woon langs een sloot.
Ook voor mijn rijbaan heb ik een pomp staan.
Die maakt ook over uren.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 13:16

Popstra schreef:
Flink pak gras is leuk maar paarden eten niet op alle plekken en waar ze dus wel eten word het nu lastig.

Paarden vinden lang gras uberhoupt niet zo lekker.

Het hoeft niet meteen tot je middel te komen he. + strookbegrazing om te voorkomen dat ze te veel gaan selecteren.
Alles vanaf pakweg 20 cm lengte is voldoende voor schaduw op je bodem en werkt dus tegen te veel extra verdroging. En dan is het nog heel smakelijk gras. Voor de meeste zelfs te rijk denk ik.

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 14:01

Ibbel schreef:
Hagen lijkt me geen oplossing. Die zuipen zelf ook water, zul je bij droogte goed nat moeten houden tot ze echt diep geworteld zijn (minimaal 2-3 jaar) en in de schaduw groeit ook geen gras.

Tja, wij beregenen. Put laten slaan à 9000 euro maar dan heb je ook wat (ook meteen drinkwaterkwaliteit trouwens).
En daarnaast voer ik sowieso jaarrond hooi bij, gewoon omdat dat beter is qua vezels/overbegrazing/suikers etc. ondanks dat ik anderhalve hectare wei heb voor 4 paarden.
We hooien dan ook jaarlijks 1-2 keer, anders hebben we teveel gras, en we bemesten op tijd (en hebben dit jaar na het bemesten ook moeten beregenen).

Hier in Zeeland is door de extreme droogte het grondwaterpeil al onder het zomerpeil en dus mag er geen grondwater meer gebruikt worden door de boeren om te beregenen. Die moeten zich nu in allerlei bochten en financiele problemen werken om toch aan water te komen dat wel gebruikt mag worden.

Dus ook al heb je dit gedaan, dan zou je er nu dus niets meer aan hebben in onze provincie (of je moet het risico willen nemen op strafmaatregelen vanuit het waterschap/provincie).
Als het zo droog blijft zal het in de andere provincies ook wel op enig moment zover komen dat je (tijdelijk) geen grondwater meer mag gebruiken voor beregenen.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 14:49

Ik heb ze sinds begin deze week weer in de winterpaddock staan en voer weer hooi. Dat komt vooral omdat het onkruid gespoten is en ze dus de wei niet op mogen maar het gras werd ook hard minder ik doe dagelijks de regendans maar tot nu toe zonder succes. Ik heb helaas geen bron en ook geen sloot in de buurt en om te sproeien met kraanwater wordt erg lastig ivm de afstand tot de kraan. Bovendien denk ik niet dat de verhuurder daar heel blij van wordt.

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 15:07

Hii! Hier nog geen probleem maar je kan een lokale boer vragen of hij met een giertank wil bewateren. Dan halen ze vaak water uit een sloot oid en dan kunnen ze dat uitrijden.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-25 15:28

Daar heb ik inderdaad ook aan gedacht, Zefiros. Helaas staan de sloten hier in de omgeving droog. Maar ik kan weleens gaan vragen bij de boer die drijfmest had aangeboden.

Wij zitten in west-Brabant op het zand. Twee jaar geleden was er in deze regio ook een stop op beregening met grondwater. We vallen er nu net buiten.

Niemand met ervaring met aanplanting voor waterretentie op de weide? Of andere vormen van duurzame weide management?

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 15:31

Hier ook drama, we hebben de fase van een mooie groene wei precies overgeslagen dit jaar. Het is hier ineens van kort gegraasd naar hoog stengelgras gegaan, wat paard echt niet graag eet. We hadden kunstmest gestrooid, maar door de droogte is die niet goed opgelost en heeft die zn werk niet goed gedaan.
Normaal hooien we 1 keer voordat paard op de wei mag, maar daarvoor staat er te weinig gras op. Echt niet leuk dit...

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 16:22

Hier ook droog, zandgrond en hellende weide dus water zakt sowieso naar laagste punt.
Voorlopig hebben ze gras genoeg, maar waar ze lopen is het gras wel echt droog aant worden.

Van mij mag het snel weer gaan regenen.

Dit is een deel van mijn weide vorig weekend. Inmiddels is het korte deel wat geler door de droogte.
Maar als het niet snel regent vrees ik dat het lange gras ook dor gaat worden.

Afbeelding