Optie op pensionstal om de hoek maar...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Konijen

Optie op pensionstal om de hoek maar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-25 12:43

Ik heb een Freiberger merrie 4 jaar sinds november. Ze heeft eerst van november tot en met maart bij kennissen gestaan als tussenoplossing. Ze stond daar vanaf 1200 tot 1800 buiten in een grote zandpaddock met hooi (voorverpakte balen). Verder kreeg ze in de ochtend 2 keer hooi. In de avond voor de laatste keer hooi om 2300. Nu staat ze weer op mijn vaste stal sinds april. Ze staat hier in de ochtend op de wei. Verder krijgt ze nagenoeg onbeperkt (voorverpakt) hooi. De bak die we bij de huidige stal hebben is eigenlijk te zwaar voor haar, vooral als deze niet gesproeid is. Ik doe nog kalm aan met haar qua rijden en ga ook eens in de week met de trailer naar de vereniging waar een fijne eb/vloedbodem ligt.
Nu ben ik benaderd door buurtgenoot dat zij een stal vrijhebben. Ze kan dan hele dagen naar buiten. En op stapafstand is het clubterrein (ander clubterrein) om te rijden. Ik kan dan binnen 2 minuten met de fiets bij haar zijn...
Maar dan verhuis ik haar weer in korte tijd, dit merkte je booral de eerste 2 weken aan haar, ze was echt wat onrustiger..ik twijfel dus...
Ze kan dan meer naar buiten en dat is natuurlijk voor haar het fijnst. Op mijn huidige stal is er behoorlijke expertise betreffende medische problemen betreffende paarden en dat geeft me ook altijd een veilig prettig gevoel. Ook kan ik fijner buitenritten maken vanaf mijn huidige stal... Ik weet niet wat voor ruwvoer zij geven op de stal in de buurt. Zal ik nog even navragen.
Wat te doen....

ellenlouise

Re: Optie op pensionstal om de hoek maar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 13:35

ik zou altijd kiezen voor meer buiten!

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 13:52

Zeker wisselen denk ik.
Hoe w zijn de inschaargroepen daar? Dat zou je nog mee kunnen nemen in de overweging.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 13:57

Voor jezelf een korte afstand, dicht bij rijterrein waar je geen trailer hoeft te nemen. En meer buiten. Dat zijn al drie grote pluspunten. Vooral 1 en 3 zijn fijn.

Medische kennis aanwezig kan een voordeel maar ook een nadeel zijn. Een dierenarts kun je ook zelf bellen voor overleg zonder meteen te laten langskomen.

Heb je nog wat krijgen ze daar te eten hoe is de groepssamenstelling, de prijs en de stal waar ze inkomt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 14:03

Nou ik zou ook even naar het hele plaatje kijken want meer buiten kan wel mooi zijn maar als er te weinig word gevoerd, slechte kwaliteit, te weinig ruimte is voor de paarden.
modder enzovoort dan zou ik toch echt kiezen voor wat minder buiten.
Zou dus eerst even goed gaan kijken of je paard er wel echt op vooruit gaat.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 14:11

Ik zeg doen!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 14:22

Ik zou eerst meer duidelijkheid willen.
Hoeveel hooi word erbij gegeven en hoe laat de laatste voerbeurt.

De hele dag buiten, hoe ziet dat er uit? Of is er met elke regenbui de smoes dat ze vandaag op stal blijven.
Ook weide? Of hele dag op zand.
Hoe groot en met hoeveel paarden. Hoe is het aantal eetpunten geregeld.
Hoe is de bodem.

Kijk de hele dag buiten is mooi, maar is het een veredelde buitenstal van 10x10 en staat hij daar in zijn uppie is dat natuurlijk minder dan nu op een wei, neem aan samen met een ander en genoeg ruimte.

Ik ben zeker voorstander van de hele dag buiten, maar als je soms leest hoe dat geregeld is komt het ook voor dat een dagdeel buiten wel eens beter kan zijn.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 14:39

Inderdaad, eerst gaan kijken en vragen over het hoe en wat.Is het goed, dan verhuizen, je zult zien dat je merrie zo thuis is daar.En je kan altijd nog met de trailer naar een buitenrijgebied gaan.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 15:58

Ik zou eerst meer willen weten. Staat ze op de nieuwe plek alleen of in een kudde? Hoe is de samenstelling van de kudde? Hoe gaat het inscharen in die kudde?
Vindt je paard hele dagen buiten wel fijn (ik ken paarden die na 2 uur echt wel klaar zijn met grazen en spelen en liever naar binnen willen)¿
Hoe staan ze in de stallen, wat is de bodembedekking, hoe gaat het uitmesten en voeren, hebben ze genoeg frisse lucht en zo?
En hoe is de sfeer op die nieuwe stal? Is het doe-het-samen en komt iedereen opdagen of zit je elke dag is spanning of je paard wel goed behandeld wordt?

Vooral als je zelf eigenlijk geen verhuis-plannen had, moet de nieuwe stal wel heel veel fijner/leuker/beter zijn (ook voor jezelf) om te verhuizen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 16:06

Zeker doen! Klinkt als een top plek

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 16:07

dus ze staat nu alleen in de ochtend in de wei? de rest binnen?
Dan wordt het sowieso tijd om iets beters te zoeken

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 16:31

Ik vind vooral de zware rijbaan nie fijn klinken. Als je een baan ruiter bent is een goede bodem must, anders krijg je blessures.

Het is zo'n optelsom van allerlei dingen waarbij je voor jezelf moet kijken wat jij plezierig vind en je paard.
Wordt je paard gelukkig van een hele dag op het land in een groep of is een dagdeel paddock jaarrond voldoende? Hoe groot is de stal en past dat bij je paard? Kun jij er rijden zoals je wil (bakwerk of juist buitenritten)? Zo een paar vragen maar er zijn echt veel vragen die je jezelf kan stellen. Sommige zijn must en sommige zijn mooi mee genomen etc.

Vaker verhuizen in korte tijd zou ik geen probleem mee hebben als je vooruit gaat.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 17:06

Het wordt alleen maar beter voor haar en makkelijker voor jou. Eerst gaan kijken en zorgen dat jouw vragen beantwoord worden.
Dan besluiten te verhuizen, of niet. Ze went echt wel snel, en met een trailer kun je ook mooie locaties opzoeken. Voor mij zijn afstand plus hele dag buiten, en onverpakt hooi bij voorkeur, belangrijke pluspunten.
Expertise mbt medische problemen...is met een gezond paard voor mij geen reden te blijven.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 18:45

Mijn paard is in 6 jaar tijd 5 keer verhuisd, afgelopen jaar een maand na elkaar vanwege omstandigheden.

En echt, op de plekken die voor mij goed voelden wende ze 10x sneller dan op de andere plekken

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 18:49

jij kunt er vaak/vaker zijn en beter rijden, niet zo moeilijk lijkt me.
medische expertise??? komt tijd komt raad.
buiten kunnen is een basisbehoeft, medische expertice niet, tenzij je nu al vaak een DA nodig hebt
Laatst bijgewerkt door mce op 14-05-25 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 18:56

Ruwvoer navragen, maar verder zeker voor de stal waarbij ze meer buiten staan gaan! Medische expertise is geen basisbehoefte, buiten komen wel.