Van welke 'paddock' roosters blijven de randjes heel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Floortje_NL

Van welke 'paddock' roosters blijven de randjes heel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-25 19:36

Ik heb een mooie grote gedraineerde paddock en heb onder de hooibakken betonroosters liggen.

Maar elke dag de restjes hooi uit het zand harken is toch veel werk := . Daarnaast wil ik graag na het voeren de geknoeide brokken opruimen zodat ze niet door het zand gaan zeven.

In het verleden had ik de hooibakken op deze gras/split roosters staan.
https://www.wildkamp.nl/product/gras-grindtegel-hdpe-585-x-390-x-38-mm-zwart/921931

Maar deze hebben als nadeel dat de randen snel kapot worden gelopen en uitbreken.

Inmiddels is de keuze reuze maar vind ik het lastig inschatten hoe stevig ze zijn.

Dus welke roosters kan je neerleggen en hoef je niet in te sluiten met bandjes om de randen heel te houden?

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-25 11:14

Muga

Re: Van welke 'paddock' roosters blijven de randjes heel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 11:28

Ik denk eigenlijk dat alles van kunststof niet gegarandeerd heel blijft als er een paard net op de rand gaat staan.
Een stoeprandje eromheen zou misschien wel die garantie kunnen bieden?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 11:36

Ik denk dat mudcontrol wel steviger is en heel blijft bij de randen

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 11:39

Hier zijn er ook bij Mudcontrol hoekjes afgebroken. Geen groot probleem maar had het niet verwacht.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 11:42

Hier bij de mudcontrols nog maar 1 hoekje afgebroken door met een zware tractor erover te rijden. We rijden er heel veel over met een kleine tractor en al meerdere malen met een grote die hooi komt leveren. Ook over der randen. Er is geen garantie maar mudcontrols zijn echt wel stevig.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 13:03

Je moet ze opsluiten met een bandje. Stoeprand dus zoals al genoemd werd

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 13:06

Persoonlijk zou ik dan stalmatten onder de hooibakken leggen, opsluiten met een bandje, net iets hoger dan het zand en dan af en toe even vegen. Is veel makkelijker om schoon te houden van hooi en er breekt niks af.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 15:38

tennan schreef:
Persoonlijk zou ik dan stalmatten onder de hooibakken leggen, opsluiten met een bandje, net iets hoger dan het zand en dan af en toe even vegen. Is veel makkelijker om schoon te houden van hooi en er breekt niks af.

Ook van rubber kan na een tijd stukken gaan afbreken.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 16:13

Mijn ervaring bij nedlandic is dat je eventueel ook bij mensen kan kijken die ze hebben liggen. Ik zou ze gewoon even bellen, dan kunnen ze in het systeem wel zien of er iemand bij jou in de buurt is waar zij dan contact mee leggen of je een keer kan kijken. Dan kun je het daadwerkelijk zien.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-25 23:35

Bedankt voor alle reacties :D

Insluitbandjes is geen optie. Heb maar 10cm diepte en zit dan op de scheidingslaag. 10x10 bandjes bestaan niet en smallere zullen nooit blijven staan :=

Rubber matten moeten tegels onder liggen. Als ik die in een gedraineerde paddock leg dan blijven ze nooit mooi vlak liggen.

Ik ga eens kijken naar die mudcontrol platen +:)+

Nedlandic heeft inmiddels aangegeven dat hun platen sterk genoeg zijn voor de randen maar ik zou ze inderdaad eens in levende lijve willen zien.

Volgende week ga ik in de buurt ook bij een handelaar kijken die biggenroosters verkoopt. De varianten met een metalen kern zouden ook nog wel eens sterk genoeg kunnen zijn.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 23:41

Informeer je even goed welke van de 2 je het beste kan hebben. Als ik het mij goed herinner is de + variant beter (weet zo even niet welke je gezien had), maar ik ben er inmiddels ook al wat jaren weg.

Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 07:32

Ik heb nedlandic, ze liggen nu een jaar of vijf denk ik. Een 15 x 15 paddock, opgesloten in bandjes. Er breken geen stukken af en blijft mooi strak liggen ondanks dat ze er in volle galop overheen denderen en sliding stops maken wanneer ze uit de wei komen. Was wel bang voor de verbindingsstukjes maar dat valt reuze mee. Denk dat er nu 1 of 2 kapot zijn.

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 08:09

Ik zou zelf na mijn ervaring van afgelopen week, waarbij er een stuk van het plastic in de slokdarm van mijn 2 weken oude veulen vast zat en ze het bijna niet overleefd heeft omdat dit met veel moeite los kwam, nooit meer plastic in de paddock leggen. Hoe sterk ook ik vind het risico nu te groot dat er toch iets afbreekt. Werken met mestroosters van beton of grinttegels zou mijn voorkeur hebben. Maar hier komt er nooit meer iets van hardplastic in de grond.