Boterbloem bestrijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

woemp

Boterbloem bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-25 21:32

Hoi

We wonen in een gebied waar klei/leemgrond is.
De weide is echt een boterbloemenveld met her en der een plukje gras.

We strooien in oktober kalk.

In april werden de weides bemest met fertigreen. Ondanks deze investeringen zien de weides er verschrikkelijk uit.

Wat kan ik nog meer doen?

Mag ik de toppen van de bloemen in de weides afmaaien en kunnen de paarden er nadien nog op? ( ik ben bang dat ze dan de boterbloemen niet herkennen en ze opeten) kunnen we nu nog extra kalk strooien?

De loonwerker heeft 1 weide van de 6 opnieuw ingezaaid vier weken geleden en er is nog steeds geen gras uitgekomen maar wel al boterbloemen. Ons doel is elk jaar 1 weide opnieuw in te zaaien zodat zo telkens na 6 jaar alles toch eens opnieuw ingezaaid is geweest.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 21:37

Mijn ervaring is dat boterbloemen vooral groeien op sterk verdichte grond. Bij ons is 1 weide over begraasd geweest en deze is ook vol met boterbloem. De rest niet. Wij hebben hier ook kleigrond.

Wat kan helpen op de lange termijn is bijvoorbeeld flink lavagruis erop gooien, of bij het nieuw zaaien grof zand meezaaien.

Onze bodem is enorm verbeterd sinds we elk voor en najaar onze eigen compost uit laten rijden, wat we gaandeweg elke keer hebben aangevuld met lavameel en gruis.

Hilary

Re: Boterbloem bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 21:41

Behalve verdichte grond houdt boterbloem ook van voedselrijke grond en wat zuurder. Ik weet niet wat je hebt gestrooid van Fertigreen, maar als ik even snel op de site kijk dan is het kunstmest met stikstof. Dat heb je al ruim voldoende in je bodem om de boterlbloemen flink te laten groeien.

Dus: bodem losser maken door beter bodemleven, en daar gaat kunstmest je zeker niet bij helpen, en meer kalken. Voor kalken ben je nu vermoedelijk al wel te laat, hoewel lavagruis die Matheno noemt wellicht wel kan.

Dit overzichtje geeft de eigenschappen weer waaronder boterbloem goed gedijt:
https://www.ccbt.be/sites/default/files ... EM-min.pdf

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 21:49

Schapen erop :j

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 23:08

Ik haak alleen even in op het stukje af maaien: naar mijn weten is boterbloem na het maaien niet meer giftig.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 23:10

SandraWierda schreef:

Schapen laten het over het algemeen ook staan.

Freyr schreef:
Ik haak alleen even in op het stukje af maaien: naar mijn weten is boterbloem na het maaien niet meer giftig.

Volgens mij moet het eerst wel een x aantal weken 'besterven'.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 23:27

Matheno schreef:
SandraWierda schreef:

Schapen laten het over het algemeen ook staan.

Was hier het eerste wat ze in het begin op aten. Nu boterbloem vrij omdat we 4 schaapjes hebben die we mee verweiden met de pony’s. Schapen is het enige wat hier verandert is in weider beleid (en nu elk jaar kunstmest ipv om de zoveel jaar) en nog nooit zulk mooi grasland gehad m.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 09:10

Ik steek hier en daar wat bossen uit om het in de hand te houden (als ik de wei toch door ga voor kruiskruid)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 10:08

Ik laat het altijd spuiten. Heb 1 weide waar ieder jaar weer boterbloemen op staan, vreselijk. 1x spuiten en dan mogen ze er 2 weken niet op en dan de hele zomer een mooie wei.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 12:04

xmarliez schreef:
Ik laat het altijd spuiten. Heb 1 weide waar ieder jaar weer boterbloemen op staan, vreselijk. 1x spuiten en dan mogen ze er 2 weken niet op en dan de hele zomer een mooie wei.

Wat spuit je dan?

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 12:41

Knolselder schreef:
xmarliez schreef:

Wat spuit je dan?

Wil ik ook wel weten,want volgens mij is dat nergens meer te krijgen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 12:53

Wij doen niks aan boterbloem. En we hebben heel veel. Gaat echt al jaren goed
Afbeelding
Afbeelding

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 13:53

Wij hebben de weides dit jaar ook weer eens laten spuiten door de loonwerker. Zijn nu mooi groen.

Wat ze gebruiken geen idee. Paarden mogen er dan 2 weken niet op

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 14:26

Kabayo schreef:
Wij doen niks aan boterbloem. En we hebben heel veel. Gaat echt al jaren goed
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Het gaat er mij meer om dat er zo weinig gras overblijft.
Hier krijgen ze ook wel brandplekken op de neus van ertussen te grazen in de zon (vooral de roze neuzen).

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 14:32

Knolselder schreef:
xmarliez schreef:

Wat spuit je dan?

Loonwerker laten komen, ik heb geen idee wat hij spuit haha.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 14:40

Loonwerker spuit meestal een combinatie van 2,4-D en MCPA tegen boterbloem.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 14:45

Dat mogen we hier helaas niet spuiten tot half juli. Ivm perenbomen om de wei heen

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 15:14

Mag helemaal niet meer met mcpa gespoten worden ook een loonwerker niet toch?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 15:22

Nope, dat is MCPP (wat uitermate goed tegen brandnetels werkt)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 14:03

volgend paardenpunt vlaanderen: meermaals kort maaien en bekalken. Dat is alleen geen aanpak voor de korte termijn.

Wij hebben een paar jaar geleden ook best wat boterbloem gehad en dat is weer gestabiliseerd. Overigens zie ik overal heel veel boterbloem staan dus ik verwacht dat het wel echt iets te maken heeft met die natte jaren.

Boterbloem in je hooi kan overigens geen kwaad. Maar boterbloemen hooi is dan weer een overtreffende trap waar je niet op zit te wachten.

Info over spuiten als een lange termijn aanpak niet gaat werken voor jullie. Maar je loonwerker weet dit zelf ook wel: https://www.boerderij.nl/waarom-u-onkru ... %20Celsius.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 14:34

Wij hebben 1 weitje vol staan en bij de anderen wat in de randen vooral. Wij blijven maaien, zodat gras meer kans krijgt. Boterbloem an sich heb ik geen moeite mee, maar heb dan gewoon minder gras en dat vind ik wel zonde.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 14:48

Ik doe ze regelmatig af met de bosmaaier. Ik probeer ervoor te zorgen dat ze niet in bloei komen. Na een jaar zijn ze al gehalveerd! In datzelfde jaar heeft de weide wel veel meer rust gekregen dan de jaren ervoor. Het is 1 keer gemaaid en dan nog 1 keer begraasd door de paarden tot oktober en sinds dien niets meer. Terwijl het vroeger eigenlijk het hele jaar door begraasd werd

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 15:08

Ik heb uberhaupt het idee dat het een goed boterbloemenjaar is. Ze staan werkelijk óveral! Ik lees mee voor tips

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 11:40

superpony schreef:
Wij hebben 1 weitje vol staan en bij de anderen wat in de randen vooral. Wij blijven maaien, zodat gras meer kans krijgt. Boterbloem an sich heb ik geen moeite mee, maar heb dan gewoon minder gras en dat vind ik wel zonde.

ik denk er ook over om met de bosmaaier te gaan maaien, maar gaan de paarden het dan niet juist wel eten? nog voor het gedroogd is, of ruim je de bloemen ook op?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 12:26

juval schreef:
superpony schreef:

ik denk er ook over om met de bosmaaier te gaan maaien, maar gaan de paarden het dan niet juist wel eten? nog voor het gedroogd is, of ruim je de bloemen ook op?

Bosmaaier doe ik vooral de randen en dat ruim ik grotendeels wel op. Niet alles in 1x, maar als ik uitmest pak ik het mee zeg maar. Ze eten er niet van.