Een droge paddock in de winter, wat zijn de opties ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fjordruit

Een droge paddock in de winter, wat zijn de opties ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-25 22:44

Hallo,

Onze paddock ligt er in de winter altijd heel modderig bij, nu zoek ik wat opties maar aangezien onze paddock op huur grond ligt moeten de kosten ook beperkt zijn.

De vorige mensen die de paddock in gebruik hadden lieten gratis opvulzand aanbrengen van een loonwerker dichtbij, dit werkte voor een jaartje.

Nu aangezien het hier zand grond is ben ik misschien aan het denken om de grond te laten keren door onze buurman .
Hij sprak ook al over drainage maar dit lijkt me toch veel duurder dan enkel keren.

Ook waren wij aan het denken om rubberen stal matten aan te kopen 2de hands deze zouden ook goed zijn voor op een paddock zegt de verkoper maar mij lijkt het in de natte en koude winter dagen toch wat glad te zijn voor de paardjes, deze zou enkel op de meest begaande paden komen.

Nog twee opties speelde er door onze hoofd, opzoek gaan naar betonnen roosters al is dit niet zo makkelijk en moet je het ook al kunnen vervoeren.

Of gratis beton tegels ophalen en een klein stukje aanleggen op de paddock.

Wat hebben jullie gedaan? ( betaalbaar)
Of wat raden jullie aan?

Zou het een goed idee zijn de grond te keren en laten aandrukken, een beetje aanleggen met een kleine helling en dan een 'goot' maken voor de paddock waar het overtallige water naartoe kan.

Art_Ificious

Re: Een droge paddock in de winter, wat zijn de opties ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 22:59

Ik zou vooral rondom de voerplek(ken) verharden. Mijn ervaring is dat paarden in de winter toch voornamelijk rond de hooibak blijven staan.

Ik had dit destijds gedaan dmv daltegels.
Afbeelding

Ook een pad met tegels zodat ik met de kruiwagen het hooi kon bijvullen.

Ik sta nu op een andere weide, weet dus nog niet of het hier modderig wordt aan de ingang van de stal. Moest dat wel zo zijn ga ik daar waarschijnlijk wel mudcontrol tegels leggen.

Fjordruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-25 23:09

Art_Ificious schreef:
Ik zou vooral rondom de voerplek(ken) verharden. Mijn ervaring is dat paarden in de winter toch voornamelijk rond de hooibak blijven staan.

Ik had dit destijds gedaan dmv daltegels.
[ Afbeelding ]

Ook een pad met tegels zodat ik met de kruiwagen het hooi kon bijvullen.

Ik sta nu op een andere weide, weet dus nog niet of het hier modderig wordt aan de ingang van de stal. Moest dat wel zo zijn ga ik daar waarschijnlijk wel mudcontrol tegels leggen.

Hier hangen er hooinetten aan de bomen achterkant paddock, hier wilde ik een lange stalmat naartoe leggen en ook op de drukste plekken van stal naar paddock en drinkensbak, de prijs hiervan weet ik niet maar ga ik vanuit goedkoper als mud control platen als ik dat uitreken ben ik toch makkelijk 2000€ kwijt .
Tenzij ik wat aanpas en enkel rond hun stallen de platen leg maar dan zijn ze veel ruimte kwijt, wat best belangrijk is voor eentje met artrose.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 23:12

Ik had 2 oudjes en net die 2 bewogen in de winter minder vaak, die stonden dus ook gewoon heel vaak rond de hooibak of aan/in de schuilstal. Ook als het niet modderig was.

Ik heb wel eens rubber matten te koop gezien op 2dehands 3m lang 1m breed voor 50 euro per stuk. Dat was ook een overweging maar twijfelde ook wel ivm de gladheid.

Kiwi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 06:04

Ik weet niet wat voor jou als betaalbaar geldt? Hier ligt er drainage onder en een betere oplossing kan ik niet verzinnen. Dat geld ben ik zelfs alweer vergeten daardoor :)

AmadoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 06:12

Zit je op zandgrond? Zo ja, dan 100% de grond laten keren. Wij hebben hier het hele jaar door droge voetjes sinds we dat gedaan hebben, daarvoor ook zoveel andere dingen geprobeerd.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 07:14

Als je hier jaren gaat blijven staan, dan is keren de beste oplossing denk ik. Weet je dat niet zeker, zou ik toch voor elk jaar zand storten gaan, eventueel een pad naar achteren van betontegels inderdaad. Maar dat is dan de goedkoopste oplossing.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 07:16

Ik hoor steeds vaker verhalen over het storten van gebroken puin. Heeft iemand daar ervaring mee?

Fjordruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-25 08:22

Art_Ificious schreef:
Ik had 2 oudjes en net die 2 bewogen in de winter minder vaak, die stonden dus ook gewoon heel vaak rond de hooibak of aan/in de schuilstal. Ook als het niet modderig was.

Ik heb wel eens rubber matten te koop gezien op 2dehands 3m lang 1m breed voor 50 euro per stuk. Dat was ook een overweging maar twijfelde ook wel ivm de gladheid.

Ik kom er ook vaak tegen op 2dehands, alle afmetingen,maar zoals de naam zegt lijkt dit mij meer voor in de stal.

Fjordruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-25 08:25

Amado schreef:
Zit je op zandgrond? Zo ja, dan 100% de grond laten keren. Wij hebben hier het hele jaar door droge voetjes sinds we dat gedaan hebben, daarvoor ook zoveel andere dingen geprobeerd.

Ja zandgrond niet zo diep.
Ga eens vragen aan onze buurman voor een prijs.
Kan je hier dan ook op rijden ?
Gele zand kan je ook vaak gratis krijgen kan ik nog steeds ieder jazr wat bij storten .

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 08:29

Je hebt moddermatten, die zou ik gebruiken ipv stalmatten. En je kan ze eruit halen als je niet meer huurt.
Verharden bij voerplaatsen, kun je er ook uit halen.

Als je iets wil doen waar je zelf uiteindelijk niks meer aan hebt als je stopt keren.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 08:42

Rubber tegels speciaal voor paarden worden niet glad. Eerst bestraten en dan de rubberen tegels erop. Ik had ze bij bos rubber gekocht
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Fjordruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-25 08:57

Cioccolato schreef:
Je hebt moddermatten, die zou ik gebruiken ipv stalmatten. En je kan ze eruit halen als je niet meer huurt.

Als je iets wil doen waar je zelf uiteindelijk niks meer aan hebt als je stopt keren.

Zoiets als de paddock tegels? Voor 150m2 ben je al rap over de 3000€ kwijt dat is enkel goed voor hun uitloop van de stal dan ligt er nog niets op de paddock zelf, vind ik toch enorm duur.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 08:59

Waarom niet bestraten om de voerplek? Er staan vaak zat gratis tegels af te halen op FB/MP. Kost je dan alleen tijd en wat moeite.

Fjordruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-25 09:00

Dorine92 schreef:
Rubber tegels speciaal voor paarden worden niet glad. Eerst bestraten en dan de rubberen tegels erop. Ik had ze bij bos rubber gekocht
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Wat ziet het er mooi uit.
Maar bestraten en dan nog eens rubbertegels is toch teveel van het goede als je het maar huurt .

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 09:06

Je kan proberen met de grond keren.

Geen super goedkope oplossing (alhoewel als je ze verder weg bestelt wel goedkoper) zijn INB platen (mudcontrol). Voordeel is dat die wel hun waarde houden en je die bij een ev verhuis zo kan meenemen of verkopen.

Fjordruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-25 09:06

Bellatrix schreef:
Waarom niet bestraten om de voerplek? Er staan vaak zat gratis tegels af te halen op FB/MP. Kost je dan alleen tijd en wat moeite.

Dat waren wij ook aan het denken, maar wij zitten met twee paddocken.. en twee stallen die aansluiten aan de paddock, dan zouden wij al moeten bestraten voor hun stal waar de drinkbakken staan aangezien dit in de winter ook heel modderig is. En zo verder naar de achterkant ongeveer een 30meter naar achteren waar hooinetten hangen dit x2

Wij hebben nu 2 kleindere paddocks eigenlijk 1 grote verdeeld in twee, hier willen we als ze terug op de wei mogen opnieuw 1 grote van maken en een deel wei omtoveren naar een kleine paddock .

Misschien toch maar beter de grond laten keren en enkele jaren gerust te zijn.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 09:09

Als je de grond laat keren kan je er waarschijnlijk wel op rijden. Wij zitten ook op zand en hebben de bak ook laten keren, hij rijdt perfect. De eerste tijd kan het wat mul zijn, maar het wordt steeds beter.

Fjordruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-25 09:11

Duhelo schreef:
Je kan proberen met de grond keren.

Geen super goedkope oplossing (alhoewel als je ze verder weg bestelt wel goedkoper) zijn INB platen (mudcontrol). Voordeel is dat die wel hun waarde houden en je die bij een ev verhuis zo kan meenemen of verkopen.

150m2 reken zelf maar uit, moest wij dit niet huren had ik zeker de platen gekocht en dit ieder jaar wat vermeerderd.

Fjordruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-25 09:12

Niwla schreef:
Als je de grond laat keren kan je er waarschijnlijk wel op rijden. Wij zitten ook op zand en hebben de bak ook laten keren, hij rijdt perfect. De eerste tijd kan het wat mul zijn, maar het wordt steeds beter.

Dit zal de beste oplossing zijn denk ik.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 09:15

Grond laten keren is de meest simpele oplossing, maar is ook van tijdelijke aard al zul je er best een paar jaar mee kunnen uiteindelijk krijg je hetzelfde probleem.
De truc is om het zand zo schoon mogelijk te houden; dus mest en bladeren snel verwijderen en regelmatig open trekken.
Op gehuurde grond zijn de kosten van betere oplossingen eigenlijk niet te doen of de verhuurder moet a. akkoord gaan en b. flink mee betalen.

Fjordruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-25 09:33

DubbelFun schreef:
Grond laten keren is de meest simpele oplossing, maar is ook van tijdelijke aard al zul je er best een paar jaar mee kunnen uiteindelijk krijg je hetzelfde probleem.
De truc is om het zand zo schoon mogelijk te houden; dus mest en bladeren snel verwijderen en regelmatig open trekken.
Op gehuurde grond zijn de kosten van betere oplossingen eigenlijk niet te doen of de verhuurder moet a. akkoord gaan en b. flink mee betalen.

We zitten wel met veel bomen rond de paddock, mest word dagelijks uit gehaald.
Wij krijgen van de huurder vrijspel maar de kosten zijn wel voor ons.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 09:35

Voor 2250 euro heb je bij andreas ziehner 70 m² INB platen. Geloof mij, dat zijn 2 paletten en dat belegt al een behoorlijke oppervlakte.

Ik snap zeker dat het veel geld is. Maar het is geen verloren geld an sich.

Oh, ik heb een goedkopere oplossing ook!
https://www.kunststofreus.nl/graskanttegels.html
Deze komt op een 20 euro per vierkante meter. Dus +- 3000 euro. Iets minder makkelijk om te leggen en moet je wel opvullen met aarde of zand, maar mooi dik, stabiel en goedkoper!

Dieyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 09:41

Inderdaad zand laten keren. Als de paddock na een tijd te veel aangestampt is en nat wordt, dan los laten trekken met een driepoot en daarna vlakken en goed aanrijden met een tractor. Vast wel een boer in de omgeving die dat kan doen. Op deze manier hebben wij mooie droge vlakke paddocks.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 09:50

Fjordruit schreef:
Cioccolato schreef:

Zoiets als de paddock tegels? Voor 150m2 ben je al rap over de 3000€ kwijt dat is enkel goed voor hun uitloop van de stal dan ligt er nog niets op de paddock zelf, vind ik toch enorm duur.

Maar je kunt ze er zo weer uithalen als je er weggaat, en op je nieuwe plek weer neerleggen.
150m2 is wel vrij groot, je kunt ook een stukje doen