Paard rustig op poetsplaats / stal krijgen als hij alleen is

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Joltsje

Paard rustig op poetsplaats / stal krijgen als hij alleen is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-25 19:40

Het mooie weer is er weer heerlijk!
Dus de paarden staan weer lekker op het land.
De hele winter stonden ze op de paddock waarbij ze ook zelf naar binnen kunnen. Paard is in de winter dus veel minder alleen.

Nu komen we dus bij ons terugkerende probleem.
Paard was vandaag alles behalve rustig of braaf op de poetsplaats. Als ik met de trailer op pas ben, kan ze ook niet echt rustig staan. Alleen in se box vind ze ook niet leuk.

Hoe kan ik het opbouwen dat t wel beter gaat? Dan net name poetsplaats en bij de trailer.
Ik kan haar tussen 2 touwen zetten. Aan 1 touw of in haar eigen box. Ik kan haar ruwvoer geven (maar daar heeft ze nu geen oren naar).
Ze schraapt en gaat steeds draaien. Aan de ene kant wil ik haar graag geruststellen aan de andere kant is mijn geduld snel op.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 19:47

Haar ergens neerzetten waar ze de andere paarden kan zien lijkt me de handigste oplossing als je haar wil poetsen en opzadelen.

Daarnaast doe ik de aanname dat de poetsplaats die je voor ogen hebt buiten zicht van die paarden is. Dan zou mijn aanpak zijn om je paard daarheen te brengen, krachtvoer of een wortel te geven, iets wat ze echt heel lekker vindt in elk geval. En dan weer terug naar waar ze de anderen kan zien. Dat uitbouwen totdat ze rustig staat. En dat dan weer in tijd uitbouwen en activiteiten toevoegen. Van bij voorbeeld een halve minuut borstelen tot een volledige poetsbeurt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 17:00

Herkenbare situatie.

Ik heb er ook 2 die zich heerlijk dramatische kunnen gedragen als de rest op de wei is en zei even mee terug moeten. Zo 'erg' dat ik het echt anders organiseer als de zadelpasser of osteopaat komt omdat ze dan ontspannen moeten zijn.

Een echte kant en klare oplossing is er niet. Kleine dingen kunnen wel helpen. En als je ze op elkaar weet te stapelen kan het wel echt minder erg worden.
- Het ene paard is het andere niet. Bij de één zal het helpen om even duidelijk te zijn en aan te geven dat al dat gedoe niet gewenst is. Bij de ander zal dat alleen averechts werken en kun je het beter gewoon laten gebeuren/uitdoven.
- enige beperking lijkt het hier wel beter te maken dan geen beperking. Op een poetsplaats waar ze aan een stang aangebonden zijn en dus 180 graden kunnen draaien blijft het erger dan wanneer ze in een soort poetsplaatsconstructie iets meer beperkt worden. Zo veel blijven bewegen jaagt ze blijkbaar hier alleen maar aan. Waar iets meer stilstaan ook in het koppie helpt voor meer rust. Heel strak tussen 2 touwen ben ik nooit fan van geweest. Want ik vind interactie tijdens het poetsen ook belangrijk. En aan kunnen geven wat lekkere kriebelplekjes zijn helpt ook kalmeren.
- de andere paarden in het zicht houden helpt ook.
- pak al je spullen alvast van te voren en leg alles binnen handbereik klaar. Met een beetje mazzel zien ze jou ook als goed gezelschap en kalmeren daardoor. Helemaal alleen vinden ze vaak nóg minder leuk.
- maak het leuk om uit de wei te komen en mee te gaan. Zorg voor iets lekkers. Hou het soms bewust heel kort en zet ze dan terug. Blijf positief gedrag belonen en zorg dat ze het werk wat je gaat doen leuk vinden.
-Maak het poesten en zadelen korter. Zeker als je op andere momenten wel een relaxed paard hebt en wel even echt aandacht kunt besteden aan dit onderdeel. Dan kies ik er voor om die zenuwachtige dagen het proces gewoon wat korter en efficienter te maken. En bijvoorbeeld na het werk (als ze dan wel ontspannen zijn) wat meer tijd te nemen of op een andere dag.
- als het heel extreem is zou ik er een gedragstrainer bij halen en het probleem echt even bij de kern aanpakken. Je hebt er de hele zomer plezier van als jullie niet al gestresst beginnen.

vikawiek

Re: Paard rustig op poetsplaats / stal krijgen als hij alleen is

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 17:36

Bij mij hielp het wanneer mijn paard onrustig was op de poetsplaats wanneer de rest buiten was om elke dag te oefenen. Maar dan ook echt elke dag. Gewoon even uit de groep voor maar 5 minuutjes. Na een week of 2 was ze dan weer helemaal rustig

Joltsje

Re: Paard rustig op poetsplaats / stal krijgen als hij alleen is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-25 19:56

Bedankt voor de tips.
Zwlf in beelt blijven en belonen met wat lekkers ga ik doen. En inderdaad veel oefenen, want ik was de ergenis alweer vergeten totdat ze nu dus weer op de wei staan. En het verschilt ook per dag wel wat.