Vragen over nieuw ingezaaide wei en acacias

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinka

Vragen over nieuw ingezaaide wei en acacias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-25 15:58

Een paar vragen over een nieuw in te richten wei. In november heb ik samen met mijn man een huis met grond en bijgebouwen gekocht in Zuid-Frankrijk, de Lot et Garonne.
Er zit ongeveer 3,75 hectare grond bij. 1 perceel van ongeveer 4000 m2 staat al gras op. Ongeveer 3,2 hectare is in november ingezaaid met graszaad mengsel. De buurman heeft dit gedaan en bij de leverancier gevraagd om een mengsel geschikt voor paarden en voor dit klimaat, ik ga er vanuit dat dat goed is.
Toen wij vorig jaar gingen kijken stond er niets op het land, behalve een hele hoop onkruid. Voornamelijk klein kruiskruid en nachtschade.
Daarna zijn er vrij laat zonnebloemen op gekomen. Omdat die er dus ook vrij laat af gingen is het land pas in november ingezaaid.
Het duurde lang voordat er gras opkwam, maar nu begint het lekker te groeien. Behalve gras groeit er ook veel klein kruiskruid.
Mijn eerste vraag is dan ook hoe dit het beste te bestrijden, uittrekken met de hand is niet te doen.
Mijn man is het nu aan het afmaaien met de zitmaaier, zodat niet al die pluisjes eraan komen en nog meer uitzaaien.
Mijn 2e vraag, er staan best wel wat acacias langs de wei, grote bomen. Ik zet de omheining een stuk er vanaf zodat de paarden niet aan de bast kunnen knagen, maar lees dat de takjes en bladeren ook giftig zijn. Denk dat ik dat gedeelte dan maar afzet als de bladeren vallen. Maar hoe giftig zijn de bladeren? Lees ook dat paarden ze zonder problemen eten.
Mijn 3 vraag, wanneer kunnen de paarden op het ingezaaide stuk wei. Volgens de buurman zodra er wat gras staat, maar ik wacht liever iets te lang dan te kort. Ik dacht er ook over het gras te laten groeien tot het in het zaad staat, kan het nog wat doorzaaien op de kalige plekken. Is dat handig?
Misschien ook wel laten hooien, maar hoeveel kwaad kan dan de klein kruiskruid?
Er komen vast nog meer problemen. We moeten binnenkort de omheining plaatsen.
De paarden staan nu bij de buurman.

MissNienke1

Re: Vragen over nieuw ingezaaide wei en acacias

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 16:23

Leuk, zo'n nieuwe plek. Veel plezier er mee.
Gras wortelt beter als je het maait. Ik zou het dus niet laten groeien tot het zaad vormt, want dan steekt het zijn energie in het zaad, maar je kunt het juist regelmatig maaien om te zorgen dat je een dichte grasmat krijgt. Als je een kale plek hebt, kun je beter wat gekocht zaad zaaien. Dat is als het goed is getest op een goede kiemkracht.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 16:23

Door maaien krijg je een dichte grasmat, dus nu vooral een paar keer maaien voordat de paarden erop gaan.
Kale plekken eventueel nog nog met de hand bijzaaien na het maaien.
Kruiskruid bestrijden, heb ik geen tips. Lukt hier ook niet goed maar een dichte grasmat helpt sowieso.
Eventueel een bodemonderzoek laten doen of er kalk of andere bemesting nodig is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 16:55

PB palousa_boy even - die 'boert' in Frankrijk en kan je vermoedelijk wel wat advies geven. Al is het maar de Franse vaktermen voor wat je evt nodig hebt :))

Ik zou iig eerst een paar keer kort maaien, dan laten groeien en maaien en hooien voor je je paarden er op zet. Paarden op net ingezaaid gras is zonde van je geld, daar blijft niets van over.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 17:07

3 ha maaien met de zitmaaier? Jeetje wat een werk!

Ik snap dat met de hand niet te doen is op op die oppervlakte.
Maar dan blijven de volgende opties nog maar over:
-Spuiten; de korte termijn succes actie, maar niet iedereen is fan
-Je gras een veel betere kans geven dan het kruiskruid door te blijven maaien en goede bemesting. Maar dat is een lange termijn actie. En waar blijf je in de tussentijd met je paarden? Dan maai je het gras steeds kort. Meer gazon/ mulch stijl.
Om de hooien is het niet geschikt voor je paarden met dat kruiskruid er in.

Om het gras de beste kans te geven moet je inderdaad je paarden er nog niet oplaten. Paar keer maaien, een paar maanden schapen er overheen (die trappen de grond mooi lichtjes aan) en dan pas een jaar later je paarden er op. Maar ja, waar haal je dat geduld vandaan....
Al is het wel enigzins relatief. Als jij 3 paardjes op 3 ha laat grazen zal het ook wel meevallen met de druk op je nieuwe gras. Dat is natuurlijk geen vergelijk met 10 paarden/ha.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-25 17:22

MissNienke1 schreef:
Leuk, zo'n nieuwe plek. Veel plezier er mee.
Gras wortelt beter als je het maait. Ik zou het dus niet laten groeien tot het zaad vormt, want dan steekt het zijn energie in het zaad, maar je kunt het juist regelmatig maaien om te zorgen dat je een dichte grasmat krijgt. Als je een kale plek hebt, kun je beter wat gekocht zaad zaaien. Dat is als het goed is getest op een goede kiemkracht.

Goede tip, dan gaan we eerst een paar keer maaien.
Mijn man is nu met de zitmaaier aan het maaien, dan wordt het niet zo ingedrukt. We hebben ook een tractor overgenomen bij het huis. Met maaidek. Maar nog niet echt ervaring met deze tractor, moeten we binnenkort maar gaan proberen.
Hoewel de grond nu kurkdroog is en hard. We zitten op kleigrond. Het gaat zondag regenen, dus goed om dan nog wat door te zaaien.
Ik vraag wel raad aan de buurman, hij is boer met 100 hectare land en 100 koeien. Iets van een maand geleden heeft hij nog kunsmest aangebracht
We hebben 4 d-e pony's, mountain horses.

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 20:39

Leuk! Maak je een volgtopic O:) ?