Door de giftige bomen het bos niet meer zien...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Friesfanaat

Door de giftige bomen het bos niet meer zien...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-25 10:55

Hoi Bokkers!

Sinds enkele weken zijn mijn vriend en ik trots eigenaar van ons nieuwe huis met daarbij een hectare grond. Superblij zijn we hiermee alleen zit ik qua onderhoud en inrichting momenteel wat met mijn handen in het haar.

Voorheen had ik mijn paarden wel aan huis maar stonden ze op de paddock met onbeperkt hooi. Nu we fors meer ruimte hebben kunnen ze dus lekker het gras op. Echter staan op het perceel meerdere soorten bomen en zie ik terwijl ik me inlees in deze bomen en struiken dat je beter op kunt noemen wat niet giftig is dan wat wel giftig is.

Dat de taxus-struiken verwijdert moeten worden en dat ze niet teveel aan de dennenbomen moeten kunnen komen is uiteraard meer dan haalbaar. Maar hoe verder? Er staan in de omgeving (niet ons perceel) uiteraard ook wat esdoorn-bomen, nog niet kunnen achterhalen welke soort, hoe beheer je dit? Het lijkt mij persoonlijk onmogelijk het hele weiland door te kammen op zoek naar de zaailingen etc.

Kortom; hoe doen andere bokkers dit die in een bomen-rijk gebied staan en hoe achterhalen jullie wat écht giftig is en waar je vanaf wilt en wat je eventueel kunt behouden als de paarden er maar niet bij kunnen. Google Lens geeft vaak wisselende resultaten wat bomen en planten betreft en acht ik dus niet betrouwbaar genoeg..

Wie kan mij helpen om deze materie te leren en een gezonde en veilige weide voor mn dames te creëren.

Alvast bedankt voor jullie input!

Kendra

Re: Door de giftige bomen het bos niet meer zien...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 11:08

'Giftig' wil niet altijd zeggen dat het dodelijk is, van sommige planten moeten ze 'een kruiwagen' vol eten voordat je t merkt, zegt onze dierenarts.

Voor bomen is de hoofdregel: groenblijvend = giftig. Klopt niet helemaal, maar je komt een heel eind...
Eikels en kastanjes zijn giftig, maar geen haar op m'n hoofd die er over denkt eiken of kastanjes om te hakken. Zet alleen in de herfst een draadje om de bomen.
Als het gaat over de esdoorn, kijk dan vooral naar de gewone esdoorn (gekarteld blaadjes), dat is de boosdoener.

Zo kun je al een redelijke schifting/inschatting maken toch?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 11:08

Als je echt geen flauw idee hebt wat er staat, laat een keer een hovenier komen om ze te determineren. Of iemand van een natuurwerkgroep, of een 'groene' medewerker van een gemeente, of een biologieleraar van een school. Zat mensen die meer dan gemiddelde kennis van bomen hebben.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 11:15

Kendra schreef:
'
Als het gaat over de esdoorn, kijk dan vooral naar de gewone esdoorn (gekarteld blaadjes), dat is de boosdoener.

Zo ongeveer iedere esdoorn heeft gekartelde blaadjes :))

Acer negundo en Acer pseudoplatanus zijn de boosdoeners.

https://www.paardenarts.nl/kennisbank/w ... rnsoorten/

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 11:24

Over eiken heb ik me nooit zorgen gemaakt, de enige bomen die ik niet in de directe omgeving wil zien zijn taxus, buxus, en esdoorn.
Ze hebben in het bos gestaan met aan 2 kanten gemengde bomen (eik, beuk, ceders, berk, dennen en weet ik wat er stond) en in het najaar bij veel eikels zette ik de track daarlangs tijdelijk af. Keer harken en klaar.
Ze hadden altijd voldoende hooi.
Ook in het gras stond vanalles, gezonde kruiden en ook minder gezonde maar ze aten er altijd keurig omheen. Boterbloemen, hondsdraf en dergelijke aten ze niet op een verdwaalde hap na.

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 11:45

Ik hoop dat deze gegevens kloppen:
Afbeelding

Afbeelding

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 12:46

Hier ook rigoreus taxus eruit gehaald. Esdoorn is lastig te zien, dat wordt makkelijker als hij in blad zit. Die wil ik ook niet hebben.

Verder maak ik mij niet zo snel zorgen. Inderdaad draadje spannen als er teveel eikels liggen of als ze de bast van een boom eten (vind ik zonde van de boom).

Mijn ervaring is dat ze eigenlijk niet eten wat giftig is. De bomen die ik hierboven genoemd heb zijn mijn enige uitzonderingen.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-25 16:13

Dank voor deze reacties! Stellen jullie deze overbezorgde paardenvrouw wel mee gerust. Ik zag het bijna niet meer zitten ze op het land te gaan zetten, maar dat voelt nu weer een stuk beter :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 16:50

Bij ons stond een stuk vol met taxus, laurier, buxus en hulst. Dat hebben we allemaal laten verwijderen. Dat stuk wilden we ook echt gebruiken.

Wij hebben zelf veel eetbare planten en bomen neergezet, zoals; meerdere soorten wilgen, populier, berk, vlier, bessen, walnoot, meidoorn, hondsroos, sleedoorn, kornoelje en vergeet vast nog iets.

Wij hebben buiten het paardendeel wel nog een stuk laurier als windvanger en daarnaast dennen. Maar ook bij de paarden nog een rij dennenbomen. Die zijn niet ernstig giftig. Ze blijven er doorgaans vanaf.
Net als de Vlier en walnoot. Die moeten ze niet echt eten, maar dat doen ze amper en het is ook geen ramp.

We bieden wel de eetbare takken aan, dus dat geeft wel de afwisseling.

Helaas omringd door eiken en door achterstallig onderhoud hebben we ontzettend veel blad en eikels. Dat haal ik wel regelmatig weg. Voor de eikels hebben we 2 varkentjes, maar in de slechte periode hark ik het pad aan die kant wel rond de voerplekken.

Verder groeien er bij de buren helaas meerdere Esdoorn en die geven heeeeeeeeeeel veel zaden en nu dus ook zaailingen. Als het blad valt, sluit ik dat stuk af tot de bomen kaal zijn.
De zaden hark ik mee tijdens het uitmesten, ook vooral rond de voerplekken.

Nu kom ik overal zaailingen tegen en die trek ik ook eruit. Wij hebben 4 weitjes en daar doen we eerst groot onderhoud aan voor ze er ergens in Mei op mogen. Dan loop ik dus inderdaad op en neer met een zak of emmertje en trek alles eruit.
Mijn buurman maait gewoon en na al die jaren leven die paarden nog, maar ik neem die risico's niet.

Wij hebben wel aan onze kant bomen neergezet en hopen dat die wat gaan tegenhouden, maar de zaden komen echt heel ver.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 17:48

mariettek schreef:
Mijn ervaring is dat ze eigenlijk niet eten wat giftig is. De bomen die ik hierboven genoemd heb zijn mijn enige uitzonderingen.

Precies dit , ons perceel is één en al boom en aangrenzend aan het bos.
Ik heb enkel de Esdoorns verwijderd die giftig waren.
Taxus staat er nog maar is buiten eet bereik en tja ik heb zoveel Eiken bomen staan dat afzetten bijna geen optie is dus ik probeer gewoon goed te voeren en anders op een klein stukje zetten als er teveel groene eikels liggen.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 18:28

app plantsnap kan je precies vertellen welke boom welke soort is

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-25 19:10

Dank voor deze geruststellende woorden! Geeft mentaal weer wat meer rust :)

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 20:03

Ik zou een hovenier uit je buurt vragen voor een rondje langs je land.
En dan pen en papier mee en alles op schrijven.
Zou zelf wel willen weten wat er precies staat.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 07:24

Zorg vooral dat ze geen grote honger hebben.
Zolang er goed gras in de weide staat, kiezen ze wel het gezonde.
Als je een pony op dieet zet op een kaal stukje met enkel mestplekken, boterbloemen en giftige bomen, vraag je natuurlijk om problemen.
Taxus is wel een no-go, de rest verwijder je waar het past .

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 08:16

Ik heb nog nooit wat aan de bomen om onze weides gedaan op het gewone onderhoud na uiteraard. Met 150ha blijf ik bezig :+

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 09:48

koend schreef:
Zorg vooral dat ze geen grote honger hebben.
Zolang er goed gras in de weide staat, kiezen ze wel het gezonde.
Als je een pony op dieet zet op een kaal stukje met enkel mestplekken, boterbloemen en giftige bomen, vraag je natuurlijk om problemen.
Taxus is wel een no-go, de rest verwijder je waar het past .

Dit werkt vast voor 95% van de paarden maar die pony van mij is echt gek op esdoornzaailingen. Ik ben wat dat betreft gek van al die krengen in het land/paddock. :+ als je kan kappen esdoorn zeker weghalen de rest zou ik mij niet zo een zorgen over maken. Pony hier vreet zichzelf spierbevangen van de zaailingen en heeft een bult hooi tot zijn beschikking, kruiden thee, mineralen buffet en krijgt ook nog wat lekkers dagelijks maar die zaailingen :9

Ik doe er werkelijk alles aan om ze weg te krijgen, mijn vader zegt dat het onzin is en wil echt niet kappen. Die gaat pas wat doen als je pony bewezen dood is en dan nog moeilijk doen. Het is dat er zoveel geld in zit maar had ze anders op pension gezet puur vanwege de esdoorn, het kost zo ontzettend veel energie

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 10:53

Ik zat met dezelfde stressgevoelens voor ik de paarden naar huis haalde. We hebben een perceel waar door de vorige eigenaren de natuur zijn beloop is gelaten. Ik ben met de app Plantnet rondgegaan en heb wel de struiken en bomen eigenlijk wel goed kunnen identificeren.

Verder eten de meeste paarden giftige dingen niet, zolang ze maar genoeg ander/gezond voedsel hebben.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 10:55

Ooh die stress ken ik. Ik heb een aantal berkenbomen staan met hedera er tegenaan en hulst struiken er tussen. Ik heb ze afgezet. De paarden kunnen er niet bij, eten er ook niet van. Maar zijn wel fantastische windvangers. Met name in de winter. Het enige dat ik wel echt verwijder zijn taxus en esdoorn zaailingen. Die komen over van de buren helaas. En voor de esdoorn heb ik ook een deel afgezet waar het meeste blad en helikopters terecht komen. Dat is nu een hoekje geworden met struiken, fruitbomen en insectenhotels.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 10:58

Kendra schreef:
'Giftig' wil niet altijd zeggen dat het dodelijk is, van sommige planten moeten ze 'een kruiwagen' vol eten voordat je t merkt, zegt onze dierenarts.

Voor bomen is de hoofdregel: groenblijvend = giftig. Klopt niet helemaal, maar je komt een heel eind...
Eikels en kastanjes zijn giftig, maar geen haar op m'n hoofd die er over denkt eiken of kastanjes om te hakken. Zet alleen in de herfst een draadje om de bomen.

Zo kun je al een redelijke schifting/inschatting maken toch?

Tamme kastanjes zijn niet giftig, wilde kastanjes wel dacht ik?

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-25 12:37

Fijn te lezen dat ik niet de enige ben die deze stress ervaart/ervaren heeft CobCowgirl & Daihyo en ook de rest heel erg bedankt voor jullie waardevolle bijdragen. Heb er vannacht alweer beter van kunnen slapen, dus over enige tijd kunnen de paarden met een gerust gevoel hiernaartoe verhuizen *\o/*