Wei veranderen in 'paddock'?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Coco7777777

Wei veranderen in 'paddock'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-25 11:32

Hey, mijn pony mag de wei niet meer op helaas. Nu had ik het idee een stukje van het weiland om te ploegen en al het gras+onkruid te verwijderen en daarna zand te storten. Zo kan hij wel 24/7 buiten staan(andere optie is hele zomer op stal en maar een a twee uur per dag naar buiten), maar geen gras eten.

Mijn vraag: Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik las dat je een grondfrees kan gebruiken voor het goed verwijderen van gras en onkruid, is dit idd een goede manier, of zijn er betere manieren? Moet er voor de zandlaag nog iets van een onkruiddoek tussen? Welk zand is geschikt? Het zand moet goed water doorlaten en snel drogen/geen plassen/modder vormen. Het liefst uiteindelijk een beetje zoals het zand in een buitenbak, met van die soort stofsnippers erdoorheen, dat vind hij namelijk heerlijk om te liggen en te rollen. Alvast heel erg bedankt iedereen!

DubbelFun

Re: Wei veranderen in 'paddock'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 11:49

Waarom niet een paddock paradise maken rondom je weiland (of deel daarvan) en in het midden wat gras houden.
Het gras kun je best niet laten frezen, want dan gaat de pony toch op zoek naar de 'verstopte' grasjes en krijgt dan veel zand binnen.
Er zijn zgn afplagmachines te huur waarmee je graszoden-op-rol kunt maken of als het veel m2's zijn iets dergelijks huren en laten doen.
Qua zand kun je best schoon ophoog/vulzand nemen, dat is grofkorrelig en laat goed vocht door en is een stuk vriendelijker in prijs als paardenbakzand.

Coco7777777

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-25 11:56

DubbelFun schreef:
Waarom niet een paddock paradise maken rondom je weiland (of deel daarvan) en in het midden wat gras houden.
Het gras kun je best niet laten frezen, want dan gaat de pony toch op zoek naar de 'verstopte' grasjes en krijgt dan veel zand binnen.
Er zijn zgn afplagmachines te huur waarmee je graszoden-op-rol kunt maken of als het veel m2's zijn iets dergelijks huren en laten doen.
Qua zand kun je best schoon ophoog/vulzand nemen, dat is grofkorrelig en laat goed vocht door en is een stuk vriendelijker in prijs als paardenbakzand.

Hij staat op een pensioen stal, dus heel veel verbouwen mag niet. Het is ook een heel groot land en mijn pony stond er samen met ongeveer 30 andere, maar nu dat niet meer kan ivm hoefbevangenheid had ik gevraagd of ik een stukje mag afzetten zodat hij in elk geval nog veel buiten komt en naast de kudde staat. Ik had ook iets gelezen over drainage zand, is dat beter waterdoorlatend dan opvulzand? En moet er nog iets onder het zand? De bodem is namelijk van kleigrond

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 12:07

Is het niet handiger dan een andere plek voor hem te zoeken ??
Want zo te lezen haal je je wel heel veel werk en kosten op je hals.

Coco7777777

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-25 12:20

DubbelFun schreef:
Is het niet handiger dan een andere plek voor hem te zoeken ??
Want zo te lezen haal je je wel heel veel werk en kosten op je hals.

Helaas is er niks in de buurt wat goed aansluit. Omdat hij nu zoiezo eerst moet herstellen wil ik hem ook de stress van verhuizen niet aandoen. Bovendien mag hij nu eigenlijk met geen enkel ander paard staan, maar met een pony gaat het heel goed, dus als we verhuizen staat hij in zijn eentje. Ook is dit heel dichtbij en anders wordt het te ver weg om iedere dag heen te gaan, wat nu wel nodig is omdat hij veel zorg nodig heeft. Dus ik denk dat dit de beste oplossing zou zijn en dan doe ik al dat werk graag!

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 12:23

Ik zou eerst eens goed navragen of je naast afzetten wel meer mag doen. Als je zandlagen gaat aanpassen, heeft dat natuurlijk wel een blijvend effect (of het kost veel tijd, geld en moeite om het weer ongedaan te maken).

En als het allemaal wel mag: Op wat voor ondergrond zitten jullie?
Het zou goed kunnen dat je met alleen keren als een aardige paddock kan maken.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 13:02

Is dit de eerste keer dat hij bevangen is? Zin er medische oorzaken bekend? Enige idee waardoor de bevangenheid anders is gekomen?

Want ook een HB gevoelige pony kan nog steeds op het gras met een goede aanpak. Mijn shet, super gevoelig en met cushing stond zomers nog steeds 16 uur per dag op het land. Maar je hebt wel een goede management nodig, maar ook zonder gras kunnen de bevangen raken dus sws moet je het gehele management goed onder de loep nemen om dit in de toekomst te voorkomen.

Coco7777777

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-25 14:20

Bowo schreef:
Ik zou eerst eens goed navragen of je naast afzetten wel meer mag doen. Als je zandlagen gaat aanpassen, heeft dat natuurlijk wel een blijvend effect (of het kost veel tijd, geld en moeite om het weer ongedaan te maken).

En als het allemaal wel mag: Op wat voor ondergrond zitten jullie?
Het zou goed kunnen dat je met alleen keren als een aardige paddock kan maken.

De ondergrond is klei. De wei wordt dan ook snel modderig en glad. Door het gras valt het dan nog mee, maar alleen klei is niet te doen, vandaar zand er overheen (natuurlijk ook zodat er geen gras gaat groeien)

Coco7777777

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-25 14:23

SandraWierda schreef:
Is dit de eerste keer dat hij bevangen is? Zin er medische oorzaken bekend? Enige idee waardoor de bevangenheid anders is gekomen?

Want ook een HB gevoelige pony kan nog steeds op het gras met een goede aanpak. Mijn shet, super gevoelig en met cushing stond zomers nog steeds 16 uur per dag op het land. Maar je hebt wel een goede management nodig, maar ook zonder gras kunnen de bevangen raken dus sws moet je het gehele management goed onder de loep nemen om dit in de toekomst te voorkomen.

Het komende jaar mag hij zoiezo niet op gras. Daarna kunnen we idd kijken naar een aantal uurtjes op de wei. We doen alles in overleg met de veearts. Hij heeft helaas een wat complexer probleem dan alleen hb, dus ook hier moet rekening mee gehouden worden. Voor het komende jaar is het zoiezo alleen geweekt hooi

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 15:00

Vraag eerst de eigenaar wat je allemaal mag. Echt een droog stuk maken op kleigrond word daarnaast een duur verhaal vrees ik.

Coco7777777

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-25 15:10

Azmay schreef:
Vraag eerst de eigenaar wat je allemaal mag. Echt een droog stuk maken op kleigrond word daarnaast een duur verhaal vrees ik.

Ik mag dus een stukje afzetten en grasvrij maken. Ik dacht om er daarna drainage zand over heen te storten om het zo droog mogelijk te houden en als het nog steeds nat is dan houtsnippers op een stuk

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 15:44

Zand erover gaat niets doen als je ondergrond dichtslipt. Het helpt iets omdat het ophoogt, maar dan moet je een flinke laag er op leggen.

Houtsnipper maken het alleen maar erger, die gaan rotten en dan heb je helemaal glibberige drek.

Maar afzetten en grasvrij maken is iets anders dan zand storten...

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 15:50

Wat is een stukje? Op klei zou je flink wat moeten laten afgraven, goed draineren en daarna geschikt zand laten storten. Dit brengt wel aardig wat kosten met zich mee. En dan natuurlijk de omheining nog.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 18:07

Idd afhankelijk van het aantal m2, maar misschien is het een optie op te zien of je bijv. op Marktplaats een hele hoop van die rubber tegels kunt scoren en die op een stukje leggen met idd wat antiwortelfolie er onder.
Die tegels raak je altijd wel weer kwijt als dat nodig is.

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 18:15

Ik zit ook op klei en heb voor mijn paddock de bodem zoveel mogelijk geegaliseerd (gewoon met een schop). Als het gras hoog is kun je het kort afmaaien. Vervolgens er paddockroosters opgelegd omdat deze de puntdruk van de hoeven op de grond verminderen en daarop zand. Ik heb geen last van gras dat erdoor komt, de klei blijft intact en wordt geen enorme smurrie, ze glijden niet uit. Je merkt wel dat de grond op den duur compacter wordt omdat er toch de hele dag twee grote jongens overheen denderen.
Het voordeel van de roosters is dat je ze ook weer weg kunt halen mocht je daar ooit weggaan, al is dat wel een klus.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 18:41

Hier ook paddockplaten (of grindroosters) op een stukje weide. De wei is bij het langdurige natte weer van vorig jaar enorm blubberig, dus we hebben bij proef een simpele paddock aangelegd. En dat gaat super! Weer of geen weer, ze staan altijd droog op de hoeven en op zand.

We hebben eerst was zand over het gras gelegd om de grond wat vlak te maken en toen de grindroosters/paddockplaten erop gelegd en daarna weer zand erover gedaan. Gewoon standaard zand. En de paddockplaten / grindroosters worden tweedehands veel aangeboden, dus al met al heel voordelig te doen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 18:55

Coco7777777 schreef:
Azmay schreef:

Ik mag dus een stukje afzetten en grasvrij maken. Ik dacht om er daarna drainage zand over heen te storten om het zo droog mogelijk te houden en als het nog steeds nat is dan houtsnippers op een stuk

Je hebt wel geluk met zo'n meedenkende stal eigenaar, het is nl nogal een ingreep op zijn weiland. Zuinig op zijn.

Coco7777777

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 15:56

Bowo schreef:
Zand erover gaat niets doen als je ondergrond dichtslipt. Het helpt iets omdat het ophoogt, maar dan moet je een flinke laag er op leggen.

Houtsnipper maken het alleen maar erger, die gaan rotten en dan heb je helemaal glibberige drek.

Aha, en zou geotextieldoek met daarop drainagezand kunnen? Dan mixt het zand niet met de klei en mochten we ooit hier weggaan dan kan ik het zand en doek eraf halen en hebben ze er geen last van

Coco7777777

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 15:58

Annemarievzr schreef:
Ik zit ook op klei en heb voor mijn paddock de bodem zoveel mogelijk geegaliseerd (gewoon met een schop). Als het gras hoog is kun je het kort afmaaien. Vervolgens er paddockroosters opgelegd omdat deze de puntdruk van de hoeven op de grond verminderen en daarop zand. Ik heb geen last van gras dat erdoor komt, de klei blijft intact en wordt geen enorme smurrie, ze glijden niet uit. Je merkt wel dat de grond op den duur compacter wordt omdat er toch de hele dag twee grote jongens overheen denderen.
Het voordeel van de roosters is dat je ze ook weer weg kunt halen mocht je daar ooit weggaan, al is dat wel een klus.

Ook een goed idee, alleen doordat hij een beetje gevoelige hoeven heeft zou ik dan heel veel zand moeten laten storten en het wordt zoiezo al een duur grapje

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 16:01

Coco7777777 schreef:
Annemarievzr schreef:

Ook een goed idee, alleen doordat hij een beetje gevoelige hoeven heeft zou ik dan heel veel zand moeten laten storten en het wordt zoiezo al een duur grapje

Met roosters heb je het minste zand nodig, geotextiel etc komt met de tijd omhoog en gaat kapot als je geen enorm dikke laag zand erop legt. Plus zand en mest is alsnog modder.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 16:14

Heb je gevraagd of zand storten mag? Veel land is agrarische bodem en daar mag je erg weinig mee. Kaal laten worden (en dus grasvrij) kan wel, maar de bodem bewerken (afgraven/draineren) of zand storten mag vaak weer niet. Kost denk ik ook een hele hoop..

Ben toch bang dat je beter kunt kijken naar een plek met beperktere toegang tot gras..

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 10:31

Coco7777777 schreef:
Bowo schreef:

Aha, en zou geotextieldoek met daarop drainagezand kunnen? Dan mixt het zand niet met de klei en mochten we ooit hier weggaan dan kan ik het zand en doek eraf halen en hebben ze er geen last van

Het is niet zo zeer het mixen, maar een vraag van waar moet het water heen? Drainagezand zorgt er (theoretisch) voor dat het water wegzakt naar de bodem, maar als het vervolgens op het doek blijft liggen, blijft het dus nat. Mogelijk als je zo'n doek niet ingraaft (wat normaal natuurlijk wel gebeurt), maar het over de grond heen legt en daar overheen zand stort, dat het water van het doek af loopt, maar dat klinkt als veel 'wat-als'. Daarnaast, wordt het gestorte zand vroeg of laat weg gelopen en heb je een behoorlijk laag zand nodig om te voorkomen dat het doek omhoog komt.
Wel is het inderdaad makkelijker weg te halen mocht je weg gaan.

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 17:40

doek komt meestal omhoog. Ik heb 1 paard met gevoelige hoeven en die loopt prima op de roosters met zand. Bij de voerplekken heb ik er minder zand opliggen en waar ze liggen te slapen is er meer, maar de hoeven gaan echt niet kapot van de roosters zelfs als er weinig zand opligt. ik heb de paddockroosters van Bos Rubber. Het rubber is buigzaam en daarom lopen ze de hoeven niet stuk.