Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
DubbelFun schreef:Waarom niet een paddock paradise maken rondom je weiland (of deel daarvan) en in het midden wat gras houden.
Het gras kun je best niet laten frezen, want dan gaat de pony toch op zoek naar de 'verstopte' grasjes en krijgt dan veel zand binnen.
Er zijn zgn afplagmachines te huur waarmee je graszoden-op-rol kunt maken of als het veel m2's zijn iets dergelijks huren en laten doen.
Qua zand kun je best schoon ophoog/vulzand nemen, dat is grofkorrelig en laat goed vocht door en is een stuk vriendelijker in prijs als paardenbakzand.
DubbelFun schreef:Is het niet handiger dan een andere plek voor hem te zoeken ??
Want zo te lezen haal je je wel heel veel werk en kosten op je hals.
Bowo schreef:Ik zou eerst eens goed navragen of je naast afzetten wel meer mag doen. Als je zandlagen gaat aanpassen, heeft dat natuurlijk wel een blijvend effect (of het kost veel tijd, geld en moeite om het weer ongedaan te maken).
En als het allemaal wel mag: Op wat voor ondergrond zitten jullie?
Het zou goed kunnen dat je met alleen keren als een aardige paddock kan maken.
SandraWierda schreef:Is dit de eerste keer dat hij bevangen is? Zin er medische oorzaken bekend? Enige idee waardoor de bevangenheid anders is gekomen?
Want ook een HB gevoelige pony kan nog steeds op het gras met een goede aanpak. Mijn shet, super gevoelig en met cushing stond zomers nog steeds 16 uur per dag op het land. Maar je hebt wel een goede management nodig, maar ook zonder gras kunnen de bevangen raken dus sws moet je het gehele management goed onder de loep nemen om dit in de toekomst te voorkomen.
Azmay schreef:Vraag eerst de eigenaar wat je allemaal mag. Echt een droog stuk maken op kleigrond word daarnaast een duur verhaal vrees ik.
Coco7777777 schreef:Azmay schreef:Vraag eerst de eigenaar wat je allemaal mag. Echt een droog stuk maken op kleigrond word daarnaast een duur verhaal vrees ik.
Ik mag dus een stukje afzetten en grasvrij maken. Ik dacht om er daarna drainage zand over heen te storten om het zo droog mogelijk te houden en als het nog steeds nat is dan houtsnippers op een stuk
Bowo schreef:Zand erover gaat niets doen als je ondergrond dichtslipt. Het helpt iets omdat het ophoogt, maar dan moet je een flinke laag er op leggen.
Houtsnipper maken het alleen maar erger, die gaan rotten en dan heb je helemaal glibberige drek.
Maar afzetten en grasvrij maken is iets anders dan zand storten...
Annemarievzr schreef:Ik zit ook op klei en heb voor mijn paddock de bodem zoveel mogelijk geegaliseerd (gewoon met een schop). Als het gras hoog is kun je het kort afmaaien. Vervolgens er paddockroosters opgelegd omdat deze de puntdruk van de hoeven op de grond verminderen en daarop zand. Ik heb geen last van gras dat erdoor komt, de klei blijft intact en wordt geen enorme smurrie, ze glijden niet uit. Je merkt wel dat de grond op den duur compacter wordt omdat er toch de hele dag twee grote jongens overheen denderen.
Het voordeel van de roosters is dat je ze ook weer weg kunt halen mocht je daar ooit weggaan, al is dat wel een klus.
Coco7777777 schreef:Annemarievzr schreef:Ik zit ook op klei en heb voor mijn paddock de bodem zoveel mogelijk geegaliseerd (gewoon met een schop). Als het gras hoog is kun je het kort afmaaien. Vervolgens er paddockroosters opgelegd omdat deze de puntdruk van de hoeven op de grond verminderen en daarop zand. Ik heb geen last van gras dat erdoor komt, de klei blijft intact en wordt geen enorme smurrie, ze glijden niet uit. Je merkt wel dat de grond op den duur compacter wordt omdat er toch de hele dag twee grote jongens overheen denderen.
Het voordeel van de roosters is dat je ze ook weer weg kunt halen mocht je daar ooit weggaan, al is dat wel een klus.
Ook een goed idee, alleen doordat hij een beetje gevoelige hoeven heeft zou ik dan heel veel zand moeten laten storten en het wordt zoiezo al een duur grapje
Coco7777777 schreef:Bowo schreef:Zand erover gaat niets doen als je ondergrond dichtslipt. Het helpt iets omdat het ophoogt, maar dan moet je een flinke laag er op leggen.
Houtsnipper maken het alleen maar erger, die gaan rotten en dan heb je helemaal glibberige drek.
Maar afzetten en grasvrij maken is iets anders dan zand storten...
Aha, en zou geotextieldoek met daarop drainagezand kunnen? Dan mixt het zand niet met de klei en mochten we ooit hier weggaan dan kan ik het zand en doek eraf halen en hebben ze er geen last van