Verrijking paddock

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chicken01

Verrijking paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-25 14:44

Wat hebben jullie zoal in gebruik om de paddock te verrijken en verveling tegen te gaan?
Ik ben opzoek naar inspiratie.

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 15:32

Veelal takken/boomstammen. Hier zijn ze vaak wel zoet mee.
Een bal, maar word minder vaak gebruik van gemaakt.
Onbeperkt hooi.

_Lorette_

Re: Verrijking paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 15:33

Ik lees ook even mee.

Op dit moment hebben we alleen hooi op diverse plekken, netten met stro, wilgentakken en speelgoed.

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 15:34

Schuurpaal is hier grote favoriet! :D

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 15:54

Ben ook benieuwd naar tips en ideeen!

Mijn merrie staat helaas sinds 1.5 jaar niet meer veel op de weide ivm hoefbevangeheid en IR/EMS.
Heb nu stuk bak/paddock/ weide afgezet.
Heb wel op 2 plekken hooi zodat ze blijft bewegen.
Maar zou graag nog leuker maken voor dr.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 16:03

Hangt er ook een beetje vanaf hoe groot je paddock is en wat je er allemaal wel en niet mee mag?

De meeste paarden vinden een heuveltje (lees: laat gewoon een bergje zand storten) ontzettend leuk. Om op te klimmen, in te graven, tegenaan te rollen etc.

Als je iets ruimere paddock en het mag, zou je ook 1 (of meerdere) groene "eilandjes" in de paddock kunnen maken. Dan kunnen ze ergens omheen lopen. En als je paardvriendelijke struiken/bomen plant, eventueel ook iets om (van de uitstekende dingen) te knabbelen. Kan zo simpel als een relatief klein rondje met daarin één boom. Of bij net wat meer ruimte bijvoorbeeld twee halve maantjes/niervormige eilandjes die je ten opzichte van elkaar laat verspringen. Dan heb je een kleine sluiproute (kan je zelfs weer combineren met een heuveltje) en kunnen ze er ook omheen.

Ik heb in één van de ruimere hoeken van mijn track ook een vrij ruime kuil (wadi) gegraven voor afwatering. Daar spelen ze ook erg graag in. Kan je ook combineren met de heuvel natuurlijk (afgraven deel voor verdieping gebruik je weer voor een heuveltje).

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 16:35

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 17:35

Mijne is stom genoeg erg blij met autobanden. :+ Ze sleept ermee, gaat erin staan/doorheen lopen en dan kom je aan en staat ze zo te slapen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Je ziet ook de sporen hoe ze met de band heen en weer gaat.
Takken doet ze af en toe wat mee, maar niet zovaak als met die banden.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 18:21

MyWishMax schreef:
Mijne is stom genoeg erg blij met autobanden. :+ Ze sleept ermee, gaat erin staan/doorheen lopen en dan kom je aan en staat ze zo te slapen:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Je ziet ook de sporen hoe ze met de band heen en weer gaat.
Takken doet ze af en toe wat mee, maar niet zovaak als met die banden.

Neeeee, briljant :') !

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 19:30

Zoals het paard van MyWishMax met een autoband doet zijn die van mij erg blij met hondenspeelgoed, bootkussens en paardenspeelgoed. Bootkussens zijn het beste aangezien die amper tot niet stuk gaan. Oo de skippyballen van de action zijn ook best een hit, vorig jaar was het eenhoorn en dit jaar is het een draak die door de lucht vliegt :))
Daarnaast hebben ze een verhoging om op af te springen of te slapen/kijken van bielzen, opgevuld met zand. Er is ook nog een hoek uitgegraven waar ik in de zomer water in laat lopen en in de winter rennen ze er ook constant doorheen.

Ze hebben een vrij ruime binnenstal waar ze hooi hebben en balkjes hout om te knagen. Dat heb ik bewust niet buiten ivm zand binnen krijgen en de bodem die het te voor duren krijgt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deel van de verhoging

Afbeelding