Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ibbel schreef:Wat zijn blauwe korrels?
Over het algemeen wordt het afgeraden alleen met kunstmest te bemesten - welke soort kunstmest dan ook. Je hebt organische mest nodig voor een goed bodemleven. En kunstmest is juist funest voor bodemleven.
Ruige stalmest (dus mest met stro) is het beste voor je bodem. Dat mag (moet, eigenlijk) half verteerd zijn, want je wilt dat de afbraakprodukten van het verteren ten goede komen aan je gras. Dat is de grap.
Nou worden er nog zelden koeien op stro gehouden, dus halfverteerde ruige stalmest zal een klus worden om te vinden.
Als je niet je eigen paardenmest er over uit wilt rijden (en dat kan écht prima, als je paarden goed ontwormd zijn, ik doe het al 30 jaar) dan denk ik dat koemestkorrels in combinatie met compost je een beetje in de buurt van mest met voldoende organische stof brengt.
Kalken doe je - voor de volledigheid - in het voorjaar minimaal 6 weken voordat je bemest, en in het najaar (na september).
En tenslotte: officieel mag je je land alleen bemesten (óók met kunstmest) tussen 1 februari en 31 augustus/15 september (afhankelijk van je grondsoort)
Lindsey_99 schreef:En de paardenmest composteren? Na een jaar liggen blijft er ongeveer 40% van over wat dan in de winter/voorjaar over de weide kan.
Voor kalk is Aegir schelpenkalk aan te raden. Dat hoeft slechts eens per 3 jaar omdat het heel langzaam oplost. Gewone kalk spoelt snel uit, dat is oeverloos strooien.
Fjordruit schreef:hakkipilke87 schreef:waarom is drijfmest injecteren geen optie als ik vragen mag?
Omdat de oppervlakte ongeveer 5000m2 in totaal bedraagd verdeeld in 8 weides om hier dan met grote machines door te rijden zie ik niet goedkomen aangezien 2000m2 al snel natter is in het voor en najaar.
Fjordruit schreef:Lindsey_99 schreef:En de paardenmest composteren? Na een jaar liggen blijft er ongeveer 40% van over wat dan in de winter/voorjaar over de weide kan.
Voor kalk is Aegir schelpenkalk aan te raden. Dat hoeft slechts eens per 3 jaar omdat het heel langzaam oplost. Gewone kalk spoelt snel uit, dat is oeverloos strooien.
Wij hebben hier 2 volle bakken liggen gecomposteerd dit bedraagd wel maar 10 m3 in totaal,ik weet niet hoeveel je nodig hebt voor 5000m2 maar met 2 paarden die elke dag 3 kruiwagens mest produceren gaat wat veel .
Fjordruit schreef:Lindsey_99 schreef:
Wij hebben hier 2 volle bakken liggen gecomposteerd dit bedraagd wel maar 10 m3 in totaal,ik weet niet hoeveel je nodig hebt voor 5000m2 maar met 2 paarden die elke dag 3 kruiwagens mest produceren gaat wat veel .
Ligt aan de grootte van de kruiwagen, met 1 pony ter grootte van een Fjord plus 2 shetten haalde ik nog niet de helft van de weide. De mestbak was wel groot, die was 4 x 3 meter ongeveer, met muren van 1.70 hoog.
Fjordruit schreef:hakkipilke87 schreef:waarom is drijfmest injecteren geen optie als ik vragen mag?
Omdat de oppervlakte ongeveer 5000m2 in totaal bedraagd verdeeld in 8 weides om hier dan met grote machines door te rijden zie ik niet goedkomen aangezien 2000m2 al snel natter is in het voor en najaar.
Ibbel schreef:Hier krijg je geld toe als je laat injecteren
Anyway, ik gooi ongeveer 30 kuub over 1,5 ha, dus die 10 kuub zal best lukken om over 5000 m2 uit te strooien. Met (half) verteerde vaste stalmest kun je je grasmat niet verbranden (zoals met kunstmest wel kan), dus wat meer maakt niet uit.