Zelf bemesten, voorkeuren. + kalk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fjordruit

Zelf bemesten, voorkeuren. + kalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-25 11:34

Welke mest strooien jullie over je weides?

Ik beschik over 5000m2 weide.
Deze bemest ik zelf met mijn strooier achter de zitmaaier 2x jaarlijks en 2x jaarlijks bekalken afhankelijk van de grond.

Ik gebruikte fertigreen weidemest en korrelkalk.

Nu deze verdwijnt bij mijn leverancier ben ik opzoek naar iets anders.
Liefst doe ik het zelf dus geen boer laten komen
Ik heb al verschillende dingen gelezen hier, mest van eigen paarden(wat meeste afraden),drijfmest injecteren,zelf gedroogde koemest strooien,blauwe korrels,...
Maar wie kan mij eens duidelijkheid geven over wat goed is.

En is zeewierkalk ook goed voor over je weides te doen ?

Koemest injecteren door een boer is geen optie,
Paardenmest uitstrooien daar vindt ik 5000m2 te weinig oppervlakte voor, een andere kunstmest voor paardenweides is in mijn ogen het makkelijkste maar daarom niet het beste.
En over blauwe korrels en paardenweides vind je niets terug ook niet op de verpakking.

Linda2B

Re: Zelf bemesten, voorkeuren. + kalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 11:47

Ik volg even,wij zitten met ongeveer dezelfde oppervlakte (zandgrond, bosgrond) en met hetzelfde probleem.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 11:55

Wat zijn blauwe korrels? :+

Over het algemeen wordt het afgeraden alleen met kunstmest te bemesten - welke soort kunstmest dan ook. Je hebt organische mest nodig voor een goed bodemleven. En kunstmest is juist funest voor bodemleven.

Ruige stalmest (dus mest met stro) is het beste voor je bodem. Dat mag (moet, eigenlijk) half verteerd zijn, want je wilt dat de afbraakprodukten van het verteren ten goede komen aan je gras. Dat is de grap.

Nou worden er nog zelden koeien op stro gehouden, dus halfverteerde ruige stalmest zal een klus worden om te vinden.

Als je niet je eigen paardenmest er over uit wilt rijden (en dat kan écht prima, als je paarden goed ontwormd zijn, ik doe het al 30 jaar) dan denk ik dat koemestkorrels in combinatie met compost je een beetje in de buurt van mest met voldoende organische stof brengt.

Kalken doe je - voor de volledigheid - in het voorjaar minimaal 6 weken voordat je bemest, en in het najaar (na september).

En tenslotte: officieel mag je je land alleen bemesten (óók met kunstmest) tussen 1 februari en 31 augustus/15 september (afhankelijk van je grondsoort)

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 11:57

waarom is drijfmest injecteren geen optie als ik vragen mag?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 12:18

En de paardenmest composteren? Na een jaar liggen blijft er ongeveer 40% van over wat dan in de winter/voorjaar over de weide kan.
Voor kalk is Aegir schelpenkalk aan te raden. Dat hoeft slechts eens per 3 jaar omdat het heel langzaam oplost. Gewone kalk spoelt snel uit, dat is oeverloos strooien.

Fjordruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-25 12:29

Ibbel schreef:
Wat zijn blauwe korrels? :+

Over het algemeen wordt het afgeraden alleen met kunstmest te bemesten - welke soort kunstmest dan ook. Je hebt organische mest nodig voor een goed bodemleven. En kunstmest is juist funest voor bodemleven.

Ruige stalmest (dus mest met stro) is het beste voor je bodem. Dat mag (moet, eigenlijk) half verteerd zijn, want je wilt dat de afbraakprodukten van het verteren ten goede komen aan je gras. Dat is de grap.

Nou worden er nog zelden koeien op stro gehouden, dus halfverteerde ruige stalmest zal een klus worden om te vinden.

Als je niet je eigen paardenmest er over uit wilt rijden (en dat kan écht prima, als je paarden goed ontwormd zijn, ik doe het al 30 jaar) dan denk ik dat koemestkorrels in combinatie met compost je een beetje in de buurt van mest met voldoende organische stof brengt.

Kalken doe je - voor de volledigheid - in het voorjaar minimaal 6 weken voordat je bemest, en in het najaar (na september).

En tenslotte: officieel mag je je land alleen bemesten (óók met kunstmest) tussen 1 februari en 31 augustus/15 september (afhankelijk van je grondsoort)

Ik denk blauwe korrels meststof zoals blaukorn classic dat er zoiets bedoeld word.

Ik heb hier 2 bakken gemaakt waar ik de mest in gedaan heb samen met slechthooi,bladeren,snoeiafval en gft deze zijn anderhalf jaar oud met regelmatig nog recent mest op gedaan tot ze helemaal vol zaten 10m3 deze zitten vol regenwormen. Deze wilde ik over de weides doen maar dit werd mij afgeraden, nu de bakken vol waren laat ik de overige mest ophalen tegen betaling.als ik deze over het land wil doen hoeveel heb ik dan nodig voor 5000m2 ?

Het kalken werd ook gedaan steeds na het weideseizoen en nu in maart nog eens, maar kan dit ook met zeewierkalk ?

Zou een goeie bemesting zijn in het voorjaar gedroogde koemest korrels en in het najaar om de 2 jaar afwisselen tussen kunstmest en eigen paardenmest dat 2 jaar heeft gecomposteerd ?
Laatst bijgewerkt door Fjordruit op 16-03-25 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Fjordruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-25 12:33

hakkipilke87 schreef:

Omdat de oppervlakte ongeveer 5000m2 in totaal bedraagd verdeeld in 8 weides om hier dan met grote machines door te rijden zie ik niet goedkomen aangezien 2000m2 al snel natter is in het voor en najaar.

Fjordruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-25 12:37

Lindsey_99 schreef:
En de paardenmest composteren? Na een jaar liggen blijft er ongeveer 40% van over wat dan in de winter/voorjaar over de weide kan.
Voor kalk is Aegir schelpenkalk aan te raden. Dat hoeft slechts eens per 3 jaar omdat het heel langzaam oplost. Gewone kalk spoelt snel uit, dat is oeverloos strooien.

Wij hebben hier 2 volle bakken liggen gecomposteerd dit bedraagd wel maar 10 m3 in totaal,ik weet niet hoeveel je nodig hebt voor 5000m2 maar met 2 paarden die elke dag 3 kruiwagens mest produceren gaat wat veel .
Laatst bijgewerkt door Fjordruit op 16-03-25 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 12:41

Fjordruit schreef:
hakkipilke87 schreef:

Omdat de oppervlakte ongeveer 5000m2 in totaal bedraagd verdeeld in 8 weides om hier dan met grote machines door te rijden zie ik niet goedkomen aangezien 2000m2 al snel natter is in het voor en najaar.

Geen boer in de buurt (echt vlakbij bedoel ik dan) die zelf kan sleepslangen?

Ik weet niet waar je zit, maar hier is men echt volledig los op het moment met zowel sleepslangen als gewone combinaties op het land en dat op lage veengrond en gemengde grond. Gaat dikke prima met de relatieve droogte van de afgelopen anderhalve maand. Wij zitten voor deze hele maand op 0,9mm...
Hier is anderhalve week geleden al mest geïnjecteerd, maar goed, is een dikke hectare zonder paaltjes, dat scheelt een hoop.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 12:51

Fjordruit schreef:
Lindsey_99 schreef:

Wij hebben hier 2 volle bakken liggen gecomposteerd dit bedraagd wel maar 10 m3 in totaal,ik weet niet hoeveel je nodig hebt voor 5000m2 maar met 2 paarden die elke dag 3 kruiwagens mest produceren gaat wat veel .

Ligt aan de grootte van de kruiwagen, met 1 pony ter grootte van een Fjord plus 2 shetten haalde ik nog niet de helft van de weide. De mestbak was wel groot, die was 4 x 3 meter ongeveer, met muren van 1.70 hoog.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 12:57

Lekker je eigen paardenmest erop doen, na 1.5 jaar is dit hartstikke goed hoor en zonde om af te voeren. Ik doe eigen mest erover en dit ligt plm 7 maanden denk ik maar er zit ook verse mest op. Het is zo heet geworden dat die wormeieren wel dood zijn.

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 12:58

Ik composteer de mest van mijn pony's en gebruik de compost al jaren om mijn weides te bemesten

Fjordruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-25 13:02

Fjordruit schreef:
Lindsey_99 schreef:

Ligt aan de grootte van de kruiwagen, met 1 pony ter grootte van een Fjord plus 2 shetten haalde ik nog niet de helft van de weide. De mestbak was wel groot, die was 4 x 3 meter ongeveer, met muren van 1.70 hoog.

Een gewone kruiwagen van 80/85 liter,
Met 1tinker en 1 haflinger haal ik 3 kruiwagens per dag op, wij hebben dan de 2 bakken van in totaal 10 kuub en dan nog een mesthoop liggen waar gemakkelijk 30 kuub kan liggen maar dit is vooral enkel mest .

Fjordruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-25 13:12

roekes schreef:
Ik composteer de mest van mijn pony's en gebruik de compost al jaren om mijn weides te bemesten

Hoeveel mest voor hoeveel oppervlakte ?

Gisteren zijn ze 30kuub komen ophalen heeft me 200€ gekost opzich kan ik hier niet over klagen in winter maanden kost dit mij 130€ per 10 kuub.

MukiwaCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 13:46

Fjordruit schreef:
hakkipilke87 schreef:

Ik laat mijn 5.000m2 weide ook gewoon injecteren. Gaat prima

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 13:58

maar jou weide is waarschijnlijk niet opgedeeld in 8 stukken ;)

MukiwaCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 14:00

hakkipilke87 schreef:
maar jou weide is waarschijnlijk niet opgedeeld in 8 stukken ;)

Ik haal de draad altijd netjes weg voor de boer

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 15:50

Hier is de weide ook opgedeeld in 4 stukjes en elk jaar komt de grote mestkar er in om te injecteren..wij hebben daarvoor wel meer ruimte tussen 2 palen gecreeerd zodat ze er door kunnen. Zal niet hun favoriete klus zijn om dit te bemesten nee maar zijn al lang blij ze hun mest kwijt kunnen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 19:37

Hier krijg je geld toe als je laat injecteren :D

Anyway, ik gooi ongeveer 30 kuub over 1,5 ha, dus die 10 kuub zal best lukken om over 5000 m2 uit te strooien. Met (half) verteerde vaste stalmest kun je je grasmat niet verbranden (zoals met kunstmest wel kan), dus wat meer maakt niet uit.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 20:51

Hier komt er ook niemand injecteren voor 5000m2. Compost is idd het beste icm kalk op het juiste moment.

Fjordruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-25 22:01

Ibbel schreef:
Hier krijg je geld toe als je laat injecteren :D

Anyway, ik gooi ongeveer 30 kuub over 1,5 ha, dus die 10 kuub zal best lukken om over 5000 m2 uit te strooien. Met (half) verteerde vaste stalmest kun je je grasmat niet verbranden (zoals met kunstmest wel kan), dus wat meer maakt niet uit.

En dan 1 of 2 keer int jaar bemesten?
Ik kan dit maar een keer per jaar doen zou ik dan nog bemesten met sroge koeien mest ?

Zou ik de mest zelf op het land krijgen , eventueel met 180l kruiwagen of aanhangwagen hoopjes op het land brengen met de hark uiteen doen en verder verspreiden met de verticuteerder achter de zitmaaier

Madiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 23:19

Ik heb vorige week mijn weides bemest met Vega Mix van DCM. Is speciaal ontwikkeld voor paardenweides. Het is nog maar een week geleden dus ik weet niet of het een goed resultaat geeft, maar over meststoffen voor de tuin van deze fabrikant was ik altijd erg tevreden.