Hoe maak je een “ zand plek “ ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sassy4barrel

Hoe maak je een “ zand plek “ ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-25 23:48

Ik zag laatst bij iemand een soort zandbak voor paarden ; waar ze lekker kunnen liggen ; rollen ect

Hij had bielzen en daarover en in midden wit zand een soort groot vierkant gemaakt en de paarden maken er dankbaar gebruik van zag ik

Nu wil ik ook zoiets maken. Zand is geen probleem maar bielzen ( vooral het vervoer ) is erg duur. Nu vroeg ik me af wie ook zo iets heeft gemaakt ; en tips heeft ? Hoe dit het beste te maken is en wat ik inplaats van bielzen kan gebruiken om het zand op te sluiten

Rocamor

Re: Hoe maak je een “ zand plek “ ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 08:37

Wij hebben net een rijbak en een paddock laten aanleggen. Hier zijn betonranden geplaatst als afscheiding. 20×20×600 geloof ik.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 09:11

Ik heb juist een klein stukje afgegraven. Dat is wel half in de schuilstal 5x5 en 15 cm diep en brede opsluitbanden om de randen. Dat laten vullen met zand. Werkt ook prima.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daar omheen hebben we later nog een deel betegeld voor een voer-/poetsplek.
Afbeelding

Met name mijn merrie ligt er graag
Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 09:30

Hoelang is dit geleden Daiho? Mijn ervaring is dat je zand op deze manier binnen een jaar weg is.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 09:32

3 jaar geleden. We hebben het vorig jaar los getrokken en nog wat zand op gegooid omdat het wel wat ingeklonken was. Maar het werkt tot nu toe nog steeds prima.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 09:57

Daihyo schreef:
3 jaar geleden. We hebben het vorig jaar los getrokken en nog wat zand op gegooid omdat het wel wat ingeklonken was. Maar het werkt tot nu toe nog steeds prima.

Goed om te horen! Hier op de kleigrond was het helaas zo weg op de plekken waar ze veel liepen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 10:00

Wij hebben gewoon een plek van 20x20 oid los laten trekken en dat zand (zand/leem) gemengd met 3MC zand. Dat is 6mnd geleden en dat is een veel zachtere en mullere plek dan de rest van paddock/track. Ze liggen daar graag en het blijft ook droger. Was een prima investering. Ik weet niet hoe dat zich in de toekomst gaat houden. Ik verwacht dat het wel een paar jaar goed blijft en dat je dan weer wat onderhoud moet doen. Maar dat is logisch, alles heeft onderhoud nodig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 10:05

@sassy: als je een rolplek met zand voor paarden wilt maken zou ik nooit iets hards -zoals bielzen- gebruiken. Veel te bang dat ze met omrollen hard met de benen tegen de randen zouden komen en zich verwonden.
Eerder zou ik dit kiezen https://www.nedlandic.nl/nl/zachte-balk ... kleur-geel of iets dergelijks.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 10:18

Die balken van Nedlandic zijn echt heel zacht (ik heb ze) en kun je niet gebruiken om het zand in op te sluiten. Bij mij hebben ze een jaar buiten gelegen en daar worden ze ook niet beter van, daar zijn ze niet voor bedoeld.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 10:27

ik zet het af aan de binnenkant van de betondranden, zodat ze er niet op kunnen (vallen)

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-25 10:28

Rocamor schreef:
ik zet het af aan de binnenkant van de betondranden, zodat ze er niet op kunnen (vallen)

Ja dat was ook mijn bedoeling

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 10:29

Waarmee zet je het af ??

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-25 10:29

Daihyo schreef:
Ik heb juist een klein stukje afgegraven. Dat is wel half in de schuilstal 5x5 en 15 cm diep en brede opsluitbanden om de randen. Dat laten vullen met zand. Werkt ook prima.
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Daar omheen hebben we later nog een deel betegeld voor een voer-/poetsplek.

[ Afbeelding ]

Met name mijn merrie ligt er graag
[ Afbeelding ]

Dat is ook een goed idee

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-25 10:29

DubbelFun schreef:
Waarmee zet je het af ??

Kastanje palen en koord

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 10:58

Suzanne F. schreef:
Daihyo schreef:

Goed om te horen! Hier op de kleigrond was het helaas zo weg op de plekken waar ze veel liepen.

We zitten hier ook op kleigrond.
Tip: worteldoek tussen bodem en zand leggen.
Hebben we 3 jaar geleden gedaan en is nog steeds goed

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 11:04

Ik vrees dat als paarden gaan rollen en ze gaan altijd eerst even graven/schrapen dat het doek naar boven komt.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 11:12

DubbelFun schreef:
Ik vrees dat als paarden gaan rollen en ze gaan altijd eerst even graven/schrapen dat het doek naar boven komt.

Zand dik genoeg leggen.
Bij ons ligt +/- 50cm en ze hebben het doek nog niet boven gegraven/geschraapt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 11:16

Suzanne F. schreef:
Daihyo schreef:

Aah ja dat scheelt. Wij zitten op zandgrond.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 11:44

DubbelFun schreef:
@sassy: als je een rolplek met zand voor paarden wilt maken zou ik nooit iets hards -zoals bielzen- gebruiken. Veel te bang dat ze met omrollen hard met de benen tegen de randen zouden komen en zich verwonden.
Eerder zou ik dit kiezen https://www.nedlandic.nl/nl/zachte-balk ... kleur-geel of iets dergelijks.

Als je de plek groot genoeg maakt, zou ik me daar geen zorgen over maken eerlijk gezegd.
Bij een plekje van 3 bij 3 wil misschien. Maar zodra het groter wordt dan een flinke box zou ik de paarden daar wel mee vertrouwen. Die doen toch altijd een inspectie ronde voor ze gaan liggen. Ze zijn niet helemaal gek.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 11:51

pol013 schreef:
DubbelFun schreef:

Als je de plek groot genoeg maakt, zou ik me daar geen zorgen over maken eerlijk gezegd.
Bij een plekje van 3 bij 3 wil misschien. Maar zodra het groter wordt dan een flinke box zou ik de paarden daar wel mee vertrouwen. Die doen toch altijd een inspectie ronde voor ze gaan liggen. Ze zijn niet helemaal gek.

Nou... Mijn vorige kreeg het voor elkaar overal vast te liggen. Ook in de 20x40 bak, omdat hij te dicht bij de bakrand ging rollen. Of in het weiland bij het draad of hek. In stal ook, zelfs in grote merrieboxen. Maar goed, uitzondering ja. Alle anderen deden het nooit haha en zelfs als ze dicht bij de omheining gingen liggen rolden ze niet om.

Qua doek, bijna al onze paddocks hebben doek. Ja, dat graven ze op, maar pas na enkele jaren. Wij kunnen vanwege de bodem niet zonder doek, maar als er genoeg zand op lig kunnen ze graven zonder het meteen bloot te hebben. Pas na enkele jaren en dus een zandbodem die dunner werd kwamen er plekken waar doek opgegraven werd. Dagelijks die gaten dicht gooien en gewoon weer lading zand erbij en niks meer aan de hand. We hebben maar 1 of 2 paarden die dan alsnog graven tot het doek en die verbeelden zich vanwege blessures en gingen dus meer al 50cm de grond in. :') Wat meer afleiding en ze stopten, de andere 20 tot 80 deden het niet (2 stallen waar de paddocks hetzelfde waren, ene tussen de 60 en 80 paarden, andere stukje kleiner)

Hier hebben we hout als afzetband. Lijken gewoon planken te zijn die zo'n 10cm uitsteken boven de normale grond. De paddocks zijn afgegraven, toen dus doek en opgevuld met zand.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 13:27

Je kunt via marktplaats nog wel eens bielzen scoren. Van iemand die de tuin leeg haalt.
Vind het wel erg mooi staan.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-25 16:53

Ik ga het voorbeeld van Dayhio volgen met het afgraven , we hebben zandgrond dus ik denk wel dat dit gaat lukken en het is het proberen waard :) bedankt

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 17:21

Wij hebben 4 jaar geleden een rolpaddock laten aanleggen, de boel is uitgegraven (zand is een heuveltje geworden met een pad erover), 2 paden richting track aan beide kanten, paaltjes erlangs en geel zand erin. Het is niet mega, 10 x 30 meter hooguit. Vandeweek met de tuinwoeler de boel omgewoeld en klaar. Nog geen zand hoeven toevoegen.

Klein Duimpje en de Reus... :D

Afbeelding