Welk merk en welke hoeveelheid graszaad

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Welk merk en welke hoeveelheid graszaad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-25 15:58

Zoals de titel al zegt,

Ik wil mijn weides wat door zaaien. Wat is nu het beste graszaad en welke hoeveelheid zal ik nodig hebben?
Kunstmest heb ik 100 KG verbruikt om die te strooien

Annelies_VG

Re: Welk merk en welke hoeveelheid graszaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 18:06

Hoeveelheid staat gewoon op de zak. Ligt er ook aan hoe kaal het is. Ik heb zelf graszaad van Horsemaster, maar ook een keer doorgezaaid met pavo.

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 18:32

Opzich, kun je dit Googelen. :+

Soorten gras geschikt voor paarden:
- Timothee
- Veldbeemdgras
- Beemdlangbloem
- Roodzwenkgras (fors)
- Kropaar
- Rietzwenkgras

Minder geschikt:
- Engels raaigras

Met kunstmest help je echt je weide om zeep. Je gras groeit ineens heel hard, maar het bodemleven is nu dood. Dat bodemleven heb je nodig als fundering voor goed gras. Daarnaast geeft het je gras een korte stevige boost, maar niet de lange termijn voeding die je eigenlijk wil. Liever organische meststoffen gebruiken als bemesting. Denk bijv. aan compost (van paardenmest) of koemestkorrels.

Edit: Zelf heb ik hele goede ervaring met https://www.graszaaddirect.nl/graszaad/ ... rdenweide/

Kijk vooral even naar de type graszaden die er in de verschillende zakken zitten.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Re: Welk merk en welke hoeveelheid graszaad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-25 11:19

Ik heb recent bodem monsters opgestuurd en daaruit kwam toch dat dit type kunstmest erop moest. Er komen binnenkort ook een aantal schapen op voor de natuurlijke bemesting. Paarden zullen er pas op gaan tegen juni denk ik.

De verschillende grassoorten had ik idd gegoogled, maar wat is nu het mooiste dikste gras met goede wortel. En idd er staat op de zakken hoeveel je nodig hebt voor het inzaaien, maar dat hoeft dus niet. Vind het zo lastig in te schatten.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 14:39

Zo heftig is het nu ook weer niet hoor Rivaldo. Het is geen gif wat je strooit. En als kunstmest de enige mest is die er op je land kán omdat het te klein is oid is het alsnog een betere optie dan structureel onderbemesten.
Maar organische mest of compost heeft inderdaad wel de voorkeur als basis.

Verder zijn de grassen die je aanbeveelt en afraadt nog wel afhankelijk van je doel. Als je koudbloeden hebt of je paard niet zo veel werken; oke, goede lijst.

Als je paarden hebt die flink werken, je wil dat ze iets aan het gras hebben, en je toch al genoeg kruiden in je weide hebt. Kan juist doorzaaien met een hoogproductief gras (wat ook nog eens bestand is tegen afgrazen) juist weer prima zijn. En dan zou je zomaar bij een raaigras variant uit kunnen komen.

Dus net als met een voeradvies voor je paard: meer info is nodig om hier echt iets zinnigs van te zeggen.
Wat is de grondsoort. Hoeveel m2 en hoe intensief gebruikt. Welke soorten staan er nu? Hoe hard is het doorzaaien nodig? wat voor paarden heb je? wat doe je met je paarden? Zijn er gevoeligheden bij je paarden waar we rekening mee moeten houden? Wil je er van hooien of komen er alleen paarden op te grazen?
Als je dat op een rijtje hebt kun je er een passende grassoort bij zoeken.

Zo zijn wij bijvoorbeeld ooit uitgekomen bij BG3. Maar dat kan totaal ongeschikt zijn voor jou gebruik.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-25 15:06

Grondsoort is veen meende ik
Het zijn 4 kleine weitjes waar de grootste net geen 20/40 is en de kleinste 20/7. De andere 2 zijn 20/15 en 30/15.

Even makkelijk mijn buurman erop met koeienmest is dus wat meer een uitdaging. Het stuk is altijd heel rijk bemest geweest doordat het voorheen een koeien weide was. Wat er nu op staat heb ik geen idee van. Hovenier heeft het aangelegd

Ik heb geen grote kale plekken in mijn weide. Alleen kleine kale stukje waar vorig jaar JKK ruim uitgestoken is.

Ik heb 2 Arabieren die hoog in het werk staan en 2 Shetlanders waarvan 1 makkelijk bevangen wordt. Ze staan zo’n 2a3 uur per dag op de wei middels strook begrazing. Het is echt een snack als dat het mijn basis rantsoen is. De 2 kleinste weitjes samen deden ze vorig jaar (toen nog met z’n 3’en) een week mee. De ene grootste ook een week en de grote 1,5 tot 2 weken. Er zit dus steeds 3 weken tussen het begrazen in dat de weide rust heeft. Dan sproeien we ook bij met water uit de sloot

Door die strook begrazing zoek ik dus wel gras wat heel stevig in wortelt voor dat ze alles met wortel en al eruit trekken. Dat is gewoon zonde

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 11:09

Dan zou ik zeker prioritiet geven aan een gras wat goed kan tegen (kort)begrazen. Want met die uurtjes is het niet echt een wezenlijk onderdeel van je rantsoen. Dus daar hoef je dan relatief wat minder op te letten.
Dit is een site die wat verschillende soorten en en mengsels heeft: https://www.graszaaddirect.nl/graszaad/ ... rdenweide/