Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Gras gaat pas groeien als de bodem temperatuur tussen 5°C en 8°C is. De groei is optimaal tussen een bodemtemperatuur van 12°C en 20°C en stopt geleidelijk boven een bodemtemperatuur van 25°C
juval schreef:Citaat:Gras gaat pas groeien als de bodem temperatuur tussen 5°C en 8°C is. De groei is optimaal tussen een bodemtemperatuur van 12°C en 20°C en stopt geleidelijk boven een bodemtemperatuur van 25°C
de bodem is nu op de meeste plaatsen nog te koud om het gras goed te laten groeien. Zit je op zand of kleigrond?
Ik zou denk ik nog even geduld hebben (en eventueel bemesten)
pmarena schreef:Ik zou zeggen gewoon even voelen hoe de bodem is en als het goed aanvoelt (dat ze het niet meteen kapot trappen) dan gewoon dagelijks een uurtje er op... als je die mogelijkheid hebt
MarliesV schreef:Wij hebben bemest afgelopen week en ze gaan er over 6 weken in principe op. Wij hebben de weide in 2 delen en als er veel gras staat, wordt er met strookbegrazing gewerkt.
Waarom niet bemesten? (geen veroordeling he, puur uit interesse).
Beemsterkaas schreef:Ik zou het gewoon doen, omdat je zegt dat je veel gras hebt heb op die wei. Zandgrond is prima begaanbaar nu dankzij dit goede weer.
Sterrebell schreef:pmarena schreef:Ik zou zeggen gewoon even voelen hoe de bodem is en als het goed aanvoelt (dat ze het niet meteen kapot trappen) dan gewoon dagelijks een uurtje er op... als je die mogelijkheid hebt
Ik heb gelukkig nagenoeg geen modder gehad of kapotte weides .MarliesV schreef:Wij hebben bemest afgelopen week en ze gaan er over 6 weken in principe op. Wij hebben de weide in 2 delen en als er veel gras staat, wordt er met strookbegrazing gewerkt.
Waarom niet bemesten? (geen veroordeling he, puur uit interesse).
De boer mest liever om het jaar, daar heb ik zelf geen inspraak in en vind ik verder ook prima.
Klinkt een beetje als hetzelfde plan; alleen gaan ze bij mij dan 6 weken op een andere wei enndaarna mogen ze terug op de grote weide.Beemsterkaas schreef:Ik zou het gewoon doen, omdat je zegt dat je veel gras hebt heb op die wei. Zandgrond is prima begaanbaar nu dankzij dit goede weer.
Ja, denk dat ik ze er volgende week gewoon op zet.
Wat ook meespeelt is dat mijn pony tegen het einde van het hooi seizoen moeite krijgt met hooi. Vorig jaar begon hij ook aan het einde vh hooiseizoen te hoesten. Toen heb ik hem op gras gezet en was het over. Wil het hoesten graag dit jaar voor komen. Uiteraard krijgen ze nog wel wat hooi bij zodat ze kunnen kiezen.