Paarden alweer op de wei? / wanneer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sterrebell

Paarden alweer op de wei? / wanneer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-25 10:24

Hallo allemaal,

Ik heb de luxe dat ik 2 stukken land heb. Ze hebben de hele winter op het grote stuk land gestaan om de druk zo veel mogelijk te verdelen en het zo min mogelijk kapot getrapt werd. Dat is gelukt!
Nu gaat het gras zo zachtjes aan weer groeien. Ik wil ze daarom binnenkort op het andere stuk land zetten, zodat de grote weide kan rusten en weer aan kan groeien.
Groeit het gras überhaupt al? Het wordt de aankomende tijd ook weer kouder... Is het handig om dat binnenkort al te doen?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 10:27

Citaat:
Gras gaat pas groeien als de bodem temperatuur tussen 5°C en 8°C is. De groei is optimaal tussen een bodemtemperatuur van 12°C en 20°C en stopt geleidelijk boven een bodemtemperatuur van 25°C

de bodem is nu op de meeste plaatsen nog te koud om het gras goed te laten groeien. Zit je op zand of kleigrond?

Ik zou denk ik nog even geduld hebben (en eventueel bemesten)

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-25 10:37

juval schreef:
Citaat:
Gras gaat pas groeien als de bodem temperatuur tussen 5°C en 8°C is. De groei is optimaal tussen een bodemtemperatuur van 12°C en 20°C en stopt geleidelijk boven een bodemtemperatuur van 25°C

de bodem is nu op de meeste plaatsen nog te koud om het gras goed te laten groeien. Zit je op zand of kleigrond?

Ik zou denk ik nog even geduld hebben (en eventueel bemesten)

Dat had ik gevonden inderdaad, de bodemtemperatuur is hier nu 6 graden. Ik zit op zand.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 10:37

Gras heeft een paar dagen iets kunnen groeien. Maar nu wordt het weer kouder en dus zal de groei weer stoppen. Gras heeft 8 graden nodig om te groeien.

Hier is een deel van de mest van afgelopen winter al op het land gebracht (doen we met de hand, maar het land is bijna overal nog te nat om met een kruiwagen door te komen). Als de paddock droger wordt, dan gaat de mest uit de stallen direct op de paddock, dat scheelt nogmaals in de hand hebben.
Maar eigenlijk kun je beter bemesten als het binnen 24 uur gaat regenen. Nu blijft er een bruine waas over het land wat er niet schoon uitziet. Dat verdwijnt pas als het geregend heeft en dus de mest zeg maar in de grond kan trekken.
Kunstmest strooien op zulke dagen met zon doe ik ook niet, dan verbrandt het gras.

Duhelo

Re: Paarden alweer op de wei? / wanneer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 11:10

Ik zie hier in de buurt al veel paarden op de weide staan, maar ik hou de mijne er nog bewust vanaf. Gras is superkort, groeit nog niet, en de bodem is toch wel nog nat. De toplaag is vaak al droger maar er zit wel nog heel veel water in de grond. Bij een sprintje trekken ze zo alles aan gort.
We zijn pas begin maart hé.

Ik laat ze ten vroegste april, maar wss eerder begin mei op de weide (Ev eens wat vroeger een halfuurtje MITS de bodem droog genoeg is dat ze geen sporen trekken)

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-25 11:30

Mijn gras waar ik ze nu op wil zetten is vanaf vorig jaar september niet begraasd dus er staat nog/al flink wat.
Land wordt niet bemest dit jaar.

Het is de bedoeling dat ze dan na een week of 6 weer terug op de grote weide gaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 13:40

Ik zou zeggen gewoon even voelen hoe de bodem is en als het goed aanvoelt (dat ze het niet meteen kapot trappen) dan gewoon dagelijks een uurtje er op... als je die mogelijkheid hebt :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 13:43

Wij hebben bemest afgelopen week en ze gaan er over 6 weken in principe op. Wij hebben de weide in 2 delen en als er veel gras staat, wordt er met strookbegrazing gewerkt.

Waarom niet bemesten? (geen veroordeling he, puur uit interesse).

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 13:48

Ik zou het gewoon doen, omdat je zegt dat je veel gras hebt heb op die wei. Zandgrond is prima begaanbaar nu dankzij dit goede weer.

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-25 14:24

pmarena schreef:
Ik zou zeggen gewoon even voelen hoe de bodem is en als het goed aanvoelt (dat ze het niet meteen kapot trappen) dan gewoon dagelijks een uurtje er op... als je die mogelijkheid hebt :)

Ik heb gelukkig nagenoeg geen modder gehad of kapotte weides .

MarliesV schreef:
Wij hebben bemest afgelopen week en ze gaan er over 6 weken in principe op. Wij hebben de weide in 2 delen en als er veel gras staat, wordt er met strookbegrazing gewerkt.

De boer mest liever om het jaar, daar heb ik zelf geen inspraak in en vind ik verder ook prima ;).
Klinkt een beetje als hetzelfde plan; alleen gaan ze bij mij dan 6 weken op een andere wei enndaarna mogen ze terug op de grote weide.

Beemsterkaas schreef:
Ik zou het gewoon doen, omdat je zegt dat je veel gras hebt heb op die wei. Zandgrond is prima begaanbaar nu dankzij dit goede weer.

Ja, denk dat ik ze er volgende week gewoon op zet.

Wat ook meespeelt is dat mijn pony tegen het einde van het hooi seizoen moeite krijgt met hooi. Vorig jaar begon hij ook aan het einde vh hooiseizoen te hoesten. Toen heb ik hem op gras gezet en was het over. Wil het hoesten graag dit jaar voor komen. Uiteraard krijgen ze nog wel wat hooi bij zodat ze kunnen kiezen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 14:46

Zodra het gras voldoende is gegroeid, en het paard niet jeuk- of hoefbevangengevoelig is, meestal eind april of begin mei. Bij mij gaan ze pas een maand later op de wei, met stripbegrazing zodra het gras minder suiker bevat en uitgebloeid raakt.
Als het hooi wat stoffig wordt eind van de winter, dan overgieten met een gieter water, dat scheelt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 13:27

Hier ook pas vorige week bemest dus ook pas ergens in april er op als het weer goed heeft kunnen groeien

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 18:13

Sterrebell schreef:
pmarena schreef:

Ik heb gelukkig nagenoeg geen modder gehad of kapotte weides .

MarliesV schreef:

De boer mest liever om het jaar, daar heb ik zelf geen inspraak in en vind ik verder ook prima ;).
Klinkt een beetje als hetzelfde plan; alleen gaan ze bij mij dan 6 weken op een andere wei enndaarna mogen ze terug op de grote weide.

Beemsterkaas schreef:

Ja, denk dat ik ze er volgende week gewoon op zet.

Wat ook meespeelt is dat mijn pony tegen het einde van het hooi seizoen moeite krijgt met hooi. Vorig jaar begon hij ook aan het einde vh hooiseizoen te hoesten. Toen heb ik hem op gras gezet en was het over. Wil het hoesten graag dit jaar voor komen. Uiteraard krijgen ze nog wel wat hooi bij zodat ze kunnen kiezen.

Als het er netjes bij ligt zou ik ze er inderdaad gewoon al op zetten.

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-25 20:04

Op het moment vriest het snachts nog, vanaf woensdag niet meer, dus dan ga ik ze overzetten! Zet ze er nu al een paar dagen overdag een tijdje op. Zijn ze erg blij mee.

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 18:46

Ja dat geloof ik haha! Het is wel koud weer 's nachts inderdaad, goed dat je even wacht.