Welke hoefvijl?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SandraWierda

Welke hoefvijl?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-25 19:48

Zoals de titel als zegt, welke hoefvijl?

Om de hoeven bij te houden voor zo hoefschoenen en flairs zoek ik een geschikte hoefvijl. Ik heb nu zo’n zwaar lang ding, die ik met 2 handen moet bedienen en na 2 hoeven staat het zweet me op de rug en heb ik lamme armen. Nu heb ik verschillende kleine handraspen bekeken maar de reviews zijn erg inwisselend.

Wie kan mij adviseren _/-\o_

jen

Re: Welke hoefvijl?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 19:54

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 20:09

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 20:17

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-25 20:21

jen schreef:
Ik heb deze zelf al echt jaren, ik gebruik hem mega veel voor mijn pony's en vind het echt de fijnste rasp die ik heb ( heb meerdere maar die liggen in de kast te verstoffen).
https://www.paardnatuurlijk.nl/nl/basictools.html#rasp

Staan er meerdere in de link, welke heb je precies?

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-25 20:25

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 20:27

Ik heb ook die van paardnatuurlijk, maar los van welke hoefvijl, wist je dat je niet zoveel kracht moet zetten?

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-25 20:29

Rubs schreef:
Ik heb ook die van paardnatuurlijk, maar los van welke hoefvijl, wist je dat je niet zoveel kracht moet zetten?

Snap ik, maar ding welke ik nu heb is zo zwaar :D

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 20:31

SandraWierda schreef:
Welke variant/ grofheid heb je dan?

Ik heb de medium. Mijn Irish Cob heeft harde hoeven. Daar voldoet deze prima voor.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 20:37

SandraWierda schreef:
Akecheta schreef:
Ik vind de rasp van James Codey heel erg fijn. https://www.turbohoof-solutions.nl/c-40 ... back-rasp/
Als je deze te lang vindt, is er ook een kleinere uitvoering: https://www.turbohoof-solutions.nl/c-43 ... foot-rasp/
Gaat lang mee, raspen/vijlen gaat supersnel.
Ik draag er wel handschoenen bij, het werkt niet alleen supersnel, maar de rasp is ook superscherp.

Welke variant/ grofheid heb je dan?

Ik heb ook de medium, maar deze vijlen voelen echt anders dan andere vijlen hoor. Het is zeker even wennen.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 21:54

Hier ook fan van de dymondback raspen. Ik heb de 'aggressive'. Gaat heel lang mee en vijlt zoveel makkelijker dan andere vijlen die ik gehad heb!

Ik heb er ook een houder voor, maar gebruik nu al een tijdje een 'refill' gewoon los. En dat vind ik eigenlijk prettiger. Zeker voor de aggressive moet je dan alleen wel goede handschoenen hebben, anders prikt ie wat door je vingers heen.

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 01:38

SandraWierda schreef:
jen schreef:
Ik heb deze zelf al echt jaren, ik gebruik hem mega veel voor mijn pony's en vind het echt de fijnste rasp die ik heb ( heb meerdere maar die liggen in de kast te verstoffen).
https://www.paardnatuurlijk.nl/nl/basictools.html#rasp

Staan er meerdere in de link, welke heb je precies?

Volgens mij heb ik deze maat
Hoefrasp Dick 14 (35 cm)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 02:05

Diamond max glide. Gewoon goed en goedkoop. M'n eerste aangeschaft via hoefsmederij docent en nooit meer iets anders gekocht, koop altijd deze.. Gebruik hem wel zonder handvat, dat scheelt een hoop in het gewicht en houd fijner vast vind ik.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 02:25

Zonder handvat scheelt een hoop, je houdt de vijl dan eigenlijk aan de basis vast waardoor je betere balans hebt.

De cody heb ik ook, super licht maar ik kan er niet goed mee werken. Misschien moet ik ook eens de refill alleen proberen.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 09:59

Duhelo schreef:
Zonder handvat scheelt een hoop, je houdt de vijl dan eigenlijk aan de basis vast waardoor je betere balans hebt.

De cody heb ik ook, super licht maar ik kan er niet goed mee werken. Misschien moet ik ook eens de refill alleen proberen.

TS zonder handvat idd. Weet niet of je dat al doet, maar als je de rasp zelf vasthoudt zonder handvat, heb je meer controle en een makkelijker 'evenwicht' van de rasp.

Duhelo, waar ik aan moest wennen bij de Cody, is dat je geen druk moet zetten, echt 0. Je laat de rasp over de hoeven glijden.

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 11:14

Hier gewoon een gebruikte vijl van mijn hoefsmid om alles bij te houden tussendoor. Die is al wat ingewerkt en gaat daardoor soepeler over de hoeven heen dan een hele scherpe nieuwe. Hoef hierdoor weinig kracht te zetten. Heb hem wel zonder handvat, heb wat kleine handjes en dan is vasthouden aan de vijl zelf fijner.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 12:08

Ik heb twee Cody James raspen, de medium en de agressive maar ik vind de safe edge nog steeds veruit de beste en fijnste. Welk uitstapje ik ook maak (bassoli ook geprobeerd) de safe edge blijft altijd. Eerst waren ze slecht te verkrijgen maar volgens mij heeft turbohoof ze nu ook in het assortiment

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 17:58

Daphne__ schreef:
Diamond max glide. Gewoon goed en goedkoop. M'n eerste aangeschaft via hoefsmederij docent en nooit meer iets anders gekocht, koop altijd deze.. Gebruik hem wel zonder handvat, dat scheelt een hoop in het gewicht en houd fijner vast vind ik.

Zonder handvat vind ik doodeng bij een rare bewegingen/situatie zou je zo maar in de punt van de vijl gespiest kunnen worden. Al gebruik ik het handvat niet, ik wil er niet zonder. Zo'n kunststof handvat weegt toch niks?

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 18:07

Ik gebruik de Heller legend 14" hoefrasp. Deze vind ik erg prettig. Is een stukje smaller dan de standaard raspen waardoor ik hem prettiger vast kan houden. Ik gebruik geen handvat, wel goede handschoenen want anders rasp ik de huid van mijn eigen hand af :Y)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 18:42

vierspan schreef:
Daphne__ schreef:

Zonder handvat vind ik doodeng bij een rare bewegingen/situatie zou je zo maar in de punt van de vijl gespiest kunnen worden. Al gebruik ik het handvat niet, ik wil er niet zonder. Zo'n kunststof handvat weegt toch niks?

Zou je denken idd, dat het handvat niks weegt, maar ik vind het echt wel een flink verschil. Met handvat voelt zo lomp aan. Ben hem ook steeds kwijt, terwijl dit handvat gewoon bij mijn rasp hoort.

Voor ongelukken ben ik niet zo bang. Gebruik handschoenen en een goed bekapschort en ondanks dat sommige paarden m'n hoofd en romp graag gescheiden zagen, nooit iets mis gegaan..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 21:38

Ik heb juist liever met handvat, dan ligt de vijl meer in balans.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 11:41

Black master van Heller.

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 09:02

pluisje88 schreef:
Ik heb twee Cody James raspen, de medium en de agressive maar ik vind de safe edge nog steeds veruit de beste en fijnste. Welk uitstapje ik ook maak (bassoli ook geprobeerd) de safe edge blijft altijd. Eerst waren ze slecht te verkrijgen maar volgens mij heeft turbohoof ze nu ook in het assortiment

Ik heb ook de agressieve en de safe edge. De safe edge gebruik ik om af te werken, want de Cody rasp is natuurlijk vrij grof.