De kennis van gras

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

De kennis van gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 21:52

Kennissen van mij hebben een mooie weide. Ze zijn een beetje zoekende naar wat voor hen werkt. Nu heb ik aardig veel kennis, maar kennis van gras heb ik niet. Wanneer is het rijk aan suikers en wanneer niet etc.
Ligt het ook nog aan het soort gras? Want daarvan heb ik geen idee.
Brand los, wat moet ik allemaal weten over gras?
Laatst bijgewerkt door Firelight op 19-03-25 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast

evelien352

Re: De kennis van gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 21:55

Ik zou eens kijken naar de fructaan index: https://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/fructaanindex.html

Dan kun je elke dag zien hoe veilig het gras is voor de paarden.
Als het 's nachts vriest en overdag de zon op het gras staat, is het fructaan gehalte volgensmij altijd erg hoog en moet je goed opletten.

ukie

Re: De kennis van gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 22:03

rocky_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 22:54

Het ligt aan heel veel factoren. Naast weersinvloeden is het fructaangehalte ook afhankelijk van de grondsoort, type gras, bemesting en zuurtegraad. Om een lagere fructaanwaarde te krijgen moet gras kunnen groeien en moet de bodem dus gezond zijn. Juist niet bemesten zorgt dus bijvoorbeeld voor gestrest gras. Strorijke vaste mest zorgt bijvoorbeeld voor een langzame afgifte van voedingstoffen en voor een lossere bodem, omdat o.a. wormen de voedingsstoffen ook mee de bodem innemen. Alleen kan dierlijke mest wel weer zorgen voor een zuurder bodem, daarom is het wel belangrijk om de zuurtegraad te meten en eventueel te kalken.