BTW verhoging voor pensionstallen in 2026

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ellis_h

BTW verhoging voor pensionstallen in 2026

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 21:20

Hoi allemaal,

Zoals jullie wellicht weten, is er vanaf januari 2025 voor een groot deel van de paardensector al een btw-verhoging doorgevoerd naar 21%.
Voor 2026 gaat dit hoogstwaarschijnlijk ook gelden voor alle pensionstallen.

Om pensionstallen, maar ook klanten, hier zo goed mogelijk op voor te bereiden, gaan wij ons het komende half jaar met een aantal studenten van Hogeschool Van Hall Larenstein bezighouden met een onderzoek en het opstellen van een bedrijfsplan voor pensionhouders en andere belanghebbenden.

Een onderdeel van dit onderzoek is een enquête voor ruiters, amazones en verzorgers die op dit moment hun paard op een pensionstal hebben staan.
Wij zouden het enorm waarderen als jullie hier 5 minuten de tijd voor willen nemen!

Wil je na afloop op de hoogte blijven van de resultaten? Laat dan aan het einde van de enquête je e-mailadres achter.

Alvast hartelijk bedankt!

➡️ https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIp ... usp=header

evelien352

Re: BTW verhoging voor pensionstallen in 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 21:57

Ik vul hem in, veel succes!

Ellis_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 22:23

evelien352 schreef:
Ik vul hem in, veel succes!

Super dankjewel

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 14:36

Ellis_h schreef:
Hoi allemaal,

Zoals jullie wellicht weten, is er vanaf januari 2025 voor een groot deel van de paardensector al een btw-verhoging doorgevoerd naar 21%.
Voor 2026 gaat dit hoogstwaarschijnlijk ook gelden voor alle pensionstallen.

Om pensionstallen, maar ook klanten, hier zo goed mogelijk op voor te bereiden, gaan wij ons het komende half jaar met een aantal studenten van Hogeschool Van Hall Larenstein bezighouden met een onderzoek en het opstellen van een bedrijfsplan voor pensionhouders en andere belanghebbenden.

Een onderdeel van dit onderzoek is een enquête voor ruiters, amazones en verzorgers die op dit moment hun paard op een pensionstal hebben staan.
Wij zouden het enorm waarderen als jullie hier 5 minuten de tijd voor willen nemen!

Wil je na afloop op de hoogte blijven van de resultaten? Laat dan aan het einde van de enquête je e-mailadres achter.

Alvast hartelijk bedankt!

➡️ https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIp ... usp=header

Ben even naar de enquête gegaan, maar weet niet over welke BTW-verhoging dit gaat?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 14:45

De verhoging op voer van dit jaar is een agrarische, dus voor al het vee. De verhoging van 2026 gaat over verhoging BTW op sport.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 14:48

Ik heb het ingevuld, succes.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 22:12

Ik ben pensionstalhouder, hebben jullie ook een enquête voor die doelgroep :) ?

Ellis_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-25 19:56

ruitje schreef:
Ik ben pensionstalhouder, hebben jullie ook een enquête voor die doelgroep :) ?

Nog niet, deze zijn we aan het maken!
We zullen hem aankomende week delen in dit forum.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 20:35

Ik zit in een Facebook groep voor stalhouders, kan hem wel daar delen als je wil?

Ellis_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-25 22:41

ruitje schreef:
Ik zit in een Facebook groep voor stalhouders, kan hem wel daar delen als je wil?

Dat zou super zijn! Heel graag

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 22:52

Ik had hem graag ingevuld, maar de antwoordmogelijkheden sluiten er niet bij aan.

Ellis_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-25 23:04

marleen_88 schreef:
Ik had hem graag ingevuld, maar de antwoordmogelijkheden sluiten er niet bij aan.

We gaan er gelijk naar kijken! Dankjewel

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 04:00

Ik heb hem ingevuld, maar er zijn wel heel veel vragen die allemaal op hetzelfde neerkomen hoor..

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 06:26

ruitje schreef:

Hoi hoi,

Zou je mij de naam van die facebook groep voor stalhouders kunnen geven?
Misschien voor ons ook intressant, mag in PB

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 06:30

Goede vragen , ik mis er 1, namelijk:

Denk je dat het runnen van een pensionstal nog wel rendabel is voor de pensionhouder?
Of misschien anders geformuleerd, denk je dat de pensionhouder een fatsoenlijk salaris overhoud met het runnen van een paardenpension?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 09:20

karrij schreef:
Goede vragen , ik mis er 1, namelijk:

Denk je dat het runnen van een pensionstal nog wel rendabel is voor de pensionhouder?
Of misschien anders geformuleerd, denk je dat de pensionhouder een fatsoenlijk salaris overhoud met het runnen van een paardenpension?

Dat staat toch los van de BTW-verhoging?

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 10:57

tamary schreef:
De verhoging op voer van dit jaar is een agrarische, dus voor al het vee. De verhoging van 2026 gaat over verhoging BTW op sport.

De BTW verhoging op voer per 1/1/2025 raakte een pensionklant niet, tenzij die klant zelf voer inkocht of op een kleine stal stond die onder de KOR viel.

De BTW verhoging op sport is nog niet definitief, zie o.a. https://www.taxlive.nl/nl/documenten/op ... -pijnpunt/ Voor een pensionklant zal de BTW verhoging overigens om max. 3.65% gaan (uitgaande van stal met binnenbak).

Als de BTW verhoging op sport doorgaat zal dat m.i. vooral gevolgen hebben voor manegebedrijven; les wordt dan ruim 11% duurder. Geldt ook als je op de accommodatie van je instructeur lest, dus dat kan best aantikken. Duimen dat Tjebbe van Oostenbrugge iets beters uit de hoge hoed tovert dan deze verhoging!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 12:10

alle sport wordt dan duur.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 12:53

Maar de BTW is toch al naar 21%
Bij mij op stal wel.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 12:55

Mando schreef:
Maar de BTW is toch al naar 21%
Bij mij op stal wel.

Pension moest nog niet omhoog. Alleen voer en strooisel enzo

Ellis_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-25 13:24

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 13:34

Nou, als de pensionhouder denkt dat die de rijbak kan gaan verhuren of cursussen kan gaan geven wat ten koste gaat van de vrijheid van rijden van de pensionklant (want dat is immers zo, want men wil vast niet zomaar een pensionklant tussen een verhuurde bak of tijdens een cursus in de bak erbij hebben), dan is de pensionhouder niet goed bezig.
Ik heb hier ervaringen mee, dat je ondanks een contract waarin stond dat 'de faciliteiten niet exclusief tot uw beschikking staan' men toch vond dat je niet moest gaan rijden als iemand les had. Maar contractueel mag dat gewoon. Dus dan ga je gewoon rijden en legt uit dat het volgens het contract gewoon mag, maar je krijgt vreemd genoeg wel scheve gezichten. En als je dan voorstelt om op andere dagen dan de bak voor jezelf te reserveren (want als de 1 het mag voor les, dan mag de ander het ook voor training), dan vindt men dat raar en kan het niet. Maar je kunt niet de 1 wel een privebak gunnen wat contractueel niet mag en een ander niet.
Dus als pensionhouder moet je echt heel goed oppassen met het zomaar verhuren van dingen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 13:36

Dat kan 'gewoon' en wisseling van aangeboden diensten zijn. Als het een klant niet aanstaat gaat die verhuizen.

Kijk naar een manege, die bakken zijn vaak ook bezet mt les of wedstrijden en ze bieden soms ook nog stalling aan..

Net zoals dat je voor je klanten mest, dus vol pension. Maa je gaat naar half pension met dezelfde prijs. Geld blijft t zelfd maar de dienst verandert.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 13:39

Cioccolato schreef:
Dat kan 'gewoon' en wisseling van aangeboden diensten zijn. Als het een klant niet aanstaat gaat die verhuizen.

Kijk naar een manege, die bakken zijn vaak ook bezet mt les of wedstrijden en ze bieden soms ook nog stalling aan..

Net zoals dat je voor je klanten mest, dus vol pension. Maa je gaat naar half pension met dezelfde prijs. Geld blijft t zelfd maar de dienst verandert.

Dan verandert een contract ook. En je kunt geen stiefkindjes maken zeg maar. Dus de 1 wel en de andere niet. En ik heb dus meegemaakt dat het contract niet veranderde, maar men wel vond dat de 1 het wel kon en de andere niet. Daar kun je als pensionhouder wel echt problemen mee krijgen. Rechtsbijstand er op en de klant heeft gelijk. Dus als je wat wilt veranderen moet je echt eerst uitzoeken hoe het kan. De pensionklant verwerft immers ook rechten door stalgeld te betalen.
Dus je moet er wel over nadenken of het past in je bedrijfsvoering zeg maar.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 13:41

Dan verander je een contract.. so be it.