Wat is een goed weidebeheer ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fjordruit

Wat is een goed weidebeheer ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 17:54

Aangezien hier veel theorieën over zijn, wat vinden jullie een goed weidebeheer ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 18:01

In februari kalken en in maart/april bemesten.
Als de paarden in een kleine wei staan minimaal wekelijks de mest verwijderen, grote wei maandelijks slepen. En regelmatig nalopen op dingen als zuring, boterbloemen, nachtschade en natuurlijk JKK.

Fjordruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 21:50

DubbelFun schreef:
Als de paarden in een kleine wei staan minimaal wekelijks de mest verwijderen, grote wei maandelijks slepen. En regelmatig nalopen op dingen als zuring, boterbloemen, nachtschade en natuurlijk JKK.

Hier is het kalken in maart en bemesten in april eventueel doorzaaien eind april begin mei.
En zodra paarden nietmeer op de weides staan nog eens kalken dit jaar en komend jaar enkel het kalken onderhouden.
Kakjes wekelijks uit de weides.

Maar wij hebben heel veel last van boterbloemen op de winter wei waar ze tot december staan afhankelijk van het weer, dit stuk wordt goed kapot gelopen en gegeten wat wellicht de oorzaak is ..verticuteren en veel maaien hielp vorige zomer niet, hopelijk zal dit onder controlere geraken met de 2 kalk beurten .

Sky_As

Re: Wat is een goed weidebeheer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 21:52

Bij ons gaan er ook nog schapen en koeien over de wei.
Krijg je mooie wei van ( zeker schapen, die maken het gras mooi kort en stampen alles aan) en beter voor de anti wormen zeggen ze....

ukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 22:05

Weidebeheer is ontzettend leuk! :D Ik kan er uren over vertellen ;)
De boterbloemen zijn een gevolg van het kapotlopen van je wei, daar gaat kalk helaas niet bij helpen.

Als je dieper in weidebeheer wilt duiken, is deze cursus wellicht iets voor jou: https://www.ukies.nl/cursus-gezond-grazen

Fjordruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 22:22

Sky_As schreef:
Bij ons gaan er ook nog schapen en koeien over de wei.
Krijg je mooie wei van ( zeker schapen, die maken het gras mooi kort en stampen alles aan) en beter voor de anti wormen zeggen ze....

Wel handig,onze buurman heeft schapen maar heeft zelf teveel grond,en onze weides hebben wij zelf allemaal kodig aangezien dit maar 6000m2 betreft.

Fjordruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 22:26

ukie schreef:
De boterbloemen zijn een gevolg van het kapotlopen van je wei, daar gaat kalk helaas niet bij helpen.

Als je dieper in weidebeheer wilt duiken, is deze cursus wellicht iets voor jou: https://www.ukies.nl/cursus-gezond-grazen

Alvast bedankt, dit ga ik eens bekijken.

Wij laten ze lang op die weide aangezien er eentje artrose heeft en zo meer beweegt.. dus kalken helpt niet ook niet als wij de wei meer gaan sparen ?

Of eenmalig alles kapot spuiten en hierna alles goed onderhouden ?

ukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 22:36

Alsjeblieft NOOIT alles kapotspuiten. Je maakt daar alles mee ziek, je bodem, het bodemleven en ook je paarden.

Fjordruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 23:26

ukie schreef:
Alsjeblieft NOOIT alles kapotspuiten. Je maakt daar alles mee ziek, je bodem, het bodemleven en ook je paarden.

Hier ben ik ook geen voorstander van,
Maar hoe geraak je anders van de boterbloemen af het word steeds erger ennook giftig voor de paarden.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 23:38

ukie schreef:

Is dit echt zo? :o?

Wij laten onze weides nooit kapotlopen (gaan buiten gebruik tijdens het winterseizoen). Vorig jaar toch veel last gehad van boterbloem. Ik hoopte dat kalken het probleem zou verhelpen.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 00:14

Fjordruit schreef:
ukie schreef:

Hier ben ik ook geen voorstander van,
Maar hoe geraak je anders van de boterbloemen af het word steeds erger ennook giftig voor de paarden.

Wat nog giftiger is is gif... Zijn er geen manieren om je land goed om te ploegen, wortels te verwijderen en opnieuw in te zaaien?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 10:17

Helaas is het beste om van boterbloemen af te komen de boel goed uitsteken en bijhouden (net als de rest van de ongein die ik noemde).

Fjordruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-25 17:42

DubbelFun schreef:
Helaas is het beste om van boterbloemen af te komen de boel goed uitsteken en bijhouden (net als de rest van de ongein die ik noemde).

Onbegonnen werk zijn kruipende boterbloemen, ik heb een prijs gevraagd voor het stuk opnieuw in te zaaien of op zijn minst door te zaaien dit jaar .

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 19:32

Fjordruit schreef:
DubbelFun schreef:

Hier is het kalken in maart en bemesten in april eventueel doorzaaien eind april begin mei.
En zodra paarden nietmeer op de weides staan nog eens kalken dit jaar en komend jaar enkel het kalken onderhouden.
Kakjes wekelijks uit de weides.

Maar wij hebben heel veel last van boterbloemen op de winter wei waar ze tot december staan afhankelijk van het weer, dit stuk wordt goed kapot gelopen en gegeten wat wellicht de oorzaak is ..verticuteren en veel maaien hielp vorige zomer niet, hopelijk zal dit onder controlere geraken met de 2 kalk beurten .

Schapen helpen echt perfect tegen boterbloemen _/-\o_

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 20:28

Zelfde probleem hier, veel kruipende boterbloem. Denk totaal zo’n 1000m2 waar dat rotspul staat. De wei is nog nooit kapot gelopen geweest!
Kalken helpt ook niet. Ben benieuwd naar de gouden tip.

We zitten er nu aan te denken met de woelpoot alles kapot te trekken, ophogen met grond (komt ter beschikking van onze bouwgrond) en dan opnieuw inzaaien.

Hopelijk dan een fris en fruitig begin, en hopen dat de kapot getrokken laag niet gaat storen..

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 20:28

Wieke schreef:
Zelfde probleem hier, veel kruipende boterbloem. Denk totaal zo’n 1000m2 waar dat rotspul staat. De wei is nog nooit kapot gelopen geweest!

We zitten er nu aan te denken met de woelpoot alles kapot te trekken, ophogen met grond (komt ter beschikking van onze bouwgrond) en dan opnieuw inzaaien.

Hopelijk dan een fris en fruitig begin, en hopen dat de kapot getrokken laag niet gaat storen..

Schapen _/-\o_

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 20:37

SandraWierda schreef:
Wieke schreef:

Schapen _/-\o_

Ja die hebben we gehad, wei was idd netter! Maar die beesten bléren, en braken constant (terwijl we een fort als omheining hebben!) uit. We zijn ontzettend schaap-moe en willen ze voorlopig niet weer :+

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 22:27

Wieke schreef:
Ja die hebben we gehad, wei was idd netter! Maar die beesten bléren, en braken constant (terwijl we een fort als omheining hebben!) uit. We zijn ontzettend schaap-moe en willen ze voorlopig niet weer :+

Normaal doen ze dat niet als je ze braaf op een vaste tijd voert. In de zomer voer ik niet bij en ‘s winters op vast tijdstip, deze blèren nooit. Ze hebben of in hun stalletje hooi, maar meestal staan ze tussen de 2 pony’s in, hooi te pikken in de winter maanden.

Maar heb er al wel eens eentje gehad/ gekocht die dat dus wel de hele dag deed en ook niet afleerde, die heb ik dus verkocht. Wij hebben 4 Ouessant schaapjes op 5000m2 staan. Ons land is nog nooit zo mooi geweest.

ukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 22:54

Beemsterkaas schreef:
ukie schreef:

Is dit echt zo? :o?

Wij laten onze weides nooit kapotlopen (gaan buiten gebruik tijdens het winterseizoen). Vorig jaar toch veel last gehad van boterbloem. Ik hoopte dat kalken het probleem zou verhelpen.

Ja dat is echt zo :)
Als je wilt weten of bekalken nodig is, kun je beter even een pH test doen. Dan weet je waar je aan toe bent. Zomaar jaarlijks kalken is vaak onnodig en zonde van je geld.

Hier zie je een foto van mijn boterbloemenveld in 2018 en een stukje video van afgelopen zomer. Door het begrazingsmanagement aan te passen is het een prachtige kruidenweide geworden.
https://www.instagram.com/p/DG8gYktIFjQ/

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 23:09

Ja dat van die pH test / bodemonderzoek weet ik.

Maar dat kapotlopen boterbloem in de hand werkt is nieuw, aangezien we er dus zonder kapotlopen last van hebben.

Jammer dat kalken niet helpt, schapen gaat 'm ook niet worden }:0

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 07:19

Hier zijn mijn pony's op een wei gekomen waar altijd een paar hobby schaapjes hebben gelopen en staat ook vol met kruipende boterbloem :+
Na verticuteren, steeds afmaaien en kalken wel het idee dat het minder wordt, maar nog lang niet ervan af helaas.

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 08:11

Ook 1 van mijn weides heeft veel last van kruipende boterbloem.
Ik hou niet van doodspuiten en zet er een paar varkens op die de boel goed omzetten en daarna wordt er weer opnieuw ingezaaid. Dat schijnt ook te helpen :o

Fjordruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-25 23:18

Wieke schreef:

Hier zal het ook ongeveer 1000m2 zijn waar je het gras nietmeer ziet door de boterbloemen en dit vermeerderd.

Ondanks het kalken, veel maaien en de vele kosten..

Vorige eigenaars lieten hun mest hier uitrijden en hebben nooit echt de moeite in de weides gestoken, waren dan ook na 3 jaar terug verhuisd, lijkt wel dat wij nu de gevolgen moeten voelen.

Fjordruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-25 23:22

SandraWierda schreef:
Wieke schreef:

Schapen _/-\o_

Gewoon tussen de paarden dan ?
Ben toch niet zo gerust met blauwtong, bij onze buurman zijn vorig jaar meer dan 2/3 gestorven.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 08:43

Fjordruit schreef:
Gewoon tussen de paarden dan ?
Ben toch niet zo gerust met blauwtong, bij onze buurman zijn vorig jaar meer dan 2/3 gestorven.

Hier 2 van de 4 wel kort ziek gedag en moeten spuiten. Maar ze zijn er wel redelijk makkelijk en goed doorgekomen. Hier lopen idd 4 Ouessant schaapjes gewoon tussen de pony’s