Tips schaduw creëren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chicken01

Tips schaduw creëren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-25 21:08

Wie heeft een tip voor het creëren van schaduw in een paddock.
Het is een zandpaddock waar geen bomen groeien.
Afrastering is op ca. 1,50 hoogte, dus geen mogelijkheid een schaduwdoek oid op te hangen.
Iemand nog tips?

Art_Ificious

Re: Tips schaduw creëren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 21:11

Eigen paddock of pensionstalling?

Bij eigen paddock kan je heel simpel langere palen in de grond steken of bevestigen aan de bestaande omheining.

Chicken01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-25 21:14

Art_Ificious schreef:

Bij eigen paddock kan je heel simpel langere palen in de grond steken of bevestigen aan de bestaande omheining.

Pension, dus geen mogelijkheid om palen te gaan vervangen

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 21:28

Andere palen aan de bestaande palen vastmaken om zo op grotere hoogte toch een schaduwdoek vast te maken?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 21:46

Paar grote wilgenpoters planten. Dit jaar geen schaduw maar volgend jaar wel al meer

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 23:56

Twee opties:
partytent in de paddock - is best gebruikelijk bij endurancewedstrijden als schaduwplek in de vetgate - als je paard geen sloper is.
hangparasol met de voet buiten de paddock als je paard een partytent als speelgoed zien.

https://www.beslist.nl/products/tuin_ac ... ngparasol/

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 04:25

Ik heb een dekzeil opgehangen dus in de lengte.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 07:53

Het is toch altijd mogelijk om palen de grond in te slaan zodat er wel een schaduwdoek opgehangen kan worden?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 08:11

Schuur_ schreef:
Het is toch altijd mogelijk om palen de grond in te slaan zodat er wel een schaduwdoek opgehangen kan worden?

Gekke beredenering, het is niet TS haar stal of eigendom.

Heb je de stalhouder al gevraagd voor opties? Wellicht een tent of parasol?

Chicken01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-25 18:46

Partytent of parasol is geen optie. Die sloopt hij geheid. Het is een speelse ruin. Hij komt apart te staan omdat hij zomereczeem heeft en z'n weidegenoot de eczeemdekens sloopt of af trekt. Heeft me afgelopen winter 5 dekens gekost..
Daarvoor zijn goede eczeemdekens me wat te duur...
Hij komt dus op een paddock.
Zijn nu bezig met vlakken en nieuwe afrastering.
Vroeger was er een klein uitloopje aan de paddock waar wel schaduw was, maar dat is ingepikt door degene die in de paddock er naast staat.
Wilgen planten is wellicht iets wat ik kan voorleggen.
Zorgt natuurlijk ook voor dat de paddock droger blijft.
En anders moeten we maar vragen of we de bestaande palen kunnen verlengen om schaduwdoek te plaatsen.
Hoog zomer in een zandpaddock zonder schaduw en in een eczeemdeken is voor een paard geen pretje. En hij zweet al zo snel (koudbloed)

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 21:38

De palen verlengen met andere palen is heel makkelijk en geen ingrijpend karwei. Als je niet mag boren kun je de palen altijd nog met touw aan elkaar bevestigen.
Daartussen schaduw doek spannen zoals je het ook voor in de tuin etc kunt kopen.

Parasol en partytent is ook een drama als er een zuchtje wind komt. Schaduwdoek kan behoorlijk wat hebben.

Maar staat je paard dan altijd in zijn eentje in de paddock, jaarrond?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 22:18

Stalgenoot van mij had schaduwdoek gehangen, is helaas is flarden gescheurd door wat meer stormachtige wind.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 22:34

Chicken01 schreef:
Art_Ificious schreef:

Pension, dus geen mogelijkheid om palen te gaan vervangen

Stalhouder vragen of hij een tent wil plaatsen.

Principe van zo'n glamping-tent maar dan alleen het dak.
Onze stalhouder heeft er intussen drie staan en iedereen is er enthausiast over, zowel mensen als paarden.

Dit idee: https://www.nedlandic.nl/nl/schuilhok-s ... pping.html
Beetje google moet je 'm voor wat minder kunnen vinden.

Chicken01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-25 07:41

Ik heb in overleg met de pensionhouder het hele stuk gekregen. (Zou eerst door tweeën) er komt nu een schuilstal op te staan. Daarnaast hebben we wilgen geplant. Die zullen nu nog niks geven, maar later wel.
Mijn paard is erg eiwit gevoelig, dus vol op gras levert problemen op als dikke benen.
Ook heeft hij zomereczeem. Zijn weide maatje trekt in het spelen alles stuk. Dus dan heeft een eczeemdeken ook geen nut.
Ik had liever gezien dat het allemaal anders was maar dat is niet te realiseren.
Ik ben ook gebonden aan wat er is en wat kan/mag. En een andere plek die ideaal is is ook niet 1,2,3 gevonden (hou mn ogen en oren open)

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 09:08

Chicken01 schreef:
Ik heb in overleg met de pensionhouder het hele stuk gekregen. (Zou eerst door tweeën) er komt nu een schuilstal op te staan. Daarnaast hebben we wilgen geplant. Die zullen nu nog niks geven, maar later wel.
Mijn paard is erg eiwit gevoelig, dus vol op gras levert problemen op als dikke benen.
Ook heeft hij zomereczeem. Zijn weide maatje trekt in het spelen alles stuk. Dus dan heeft een eczeemdeken ook geen nut.
Ik had liever gezien dat het allemaal anders was maar dat is niet te realiseren.
Ik ben ook gebonden aan wat er is en wat kan/mag. En een andere plek die ideaal is is ook niet 1,2,3 gevonden (hou mn ogen en oren open)

Een schuilstal en wilgen klinkt als fijne schaduwplekken :)
Zou het nog een optie zijn een shetje als gezelschapspony bij hem te zetten?

Chicken01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-25 11:47

Majabeestje schreef:
Chicken01 schreef:

Een schuilstal en wilgen klinkt als fijne schaduwplekken :)
Zou het nog een optie zijn een shetje als gezelschapspony bij hem te zetten?

Dat zou kunnen

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 23:08

Voor mijn shetten span ik schaduwdoek als het warm wordt. Maar met die shetten hoeft dat niet zo hoog natuurlijk. Als ze veel wind verwachten haal ik het weer weg.