Pp op veengrond?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VLeGras

Pp op veengrond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-25 17:55

Hebben er mensen ervaring met een paddock paradise op veengrond?

Eerst even wat achtergrond informatie:

We staan op de grens met Utrecht, Noord- en Zuid-Holland, veengrond dus...
we hebben ongeveer 4000 m2, iets meer, maar de zijkanten gaan er vanaf want dit zit aan het water
We zijn dus helemaal omringd door water, behalve de voorkant, waar het huis staat.
Het is in de winter altijd een drama, hoog water, weiland, wat je eerder een zwembad zou noemen, maar eigenlijk alleen op het pad, wat tussen de weilanden ligt (lagere plekken)
Er staan 2 paarden, een tuiger (19, merrie)en een morganpony (6 merrie), maar er komt er misschien een bij, als het pp te regelen is.
We hebben een paddock met eb en vloed systeem en een schuilstal, dit zit niet bij de 4000 m2 in.
Weiland ligt er al, dit hoeft niet meer aangelegd.

We willen graag een pp aanleggen omdat we toch merken dat in de winter, en in de zomer eigenlijk ook, de paddock en eigen beweging (en in de zomer het weiland) net te weinig is. We willen wel heel graag op de huidige locatie blijven, maar onze huidige manier van paarden houden werkt niet ideaal op het moment.

Ik heb een aantal vragen voor de mensen die ervaring hebben hiermee, of op zijn minst advies.

Welke ondergrond voor de track is goed begaanbaar in de winter en zomer? Zodat het niet een enorme modderpoel wordt en niet doorgaanbaar is in de winter

Wat zijn de kosten van ongeveer 300m track (van +/- 5 meter breed) aanleggen? zonder palen en dergelijken want die hebben we al :D

Is drainage een must? of kan het ook met een wortel doek en zand, dat heb ik al ergens gelezen

En tot slot: Is het überhaupt realistisch? we zijn dan wel met meerdere mensen, maar is het onderhouden wel logisch voor een groep mensen die het al druk hebben met de paddock en paarden zelf onderhouden.
Laatst bijgewerkt door VLeGras op 06-03-25 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 18:12

Kort en goed: vergeet het maar.

Niets is onmogelijk en daag me niet uit want ik realiseer het voor je maar dan gaan we het niet hebben over de prijslap die daaraan hangt }>

Zelfs bovenop een bult zand moet ik ze nog mee maken die geen last van modder hebben.
Je trapt de bovenlaag aan gort en de laag eronder wordt zo hard aangetrapt dat ie geen druppel meer door laat.
Tel daarbij op dat de waterstand in de polders altijd geregeld is en in de winter zo hoog mogelijk gehouden wordt en je weet dat je geen schijn van kans hebt.

Capriootje

Re: Pp op veengrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 10:09

Hoe houd de eb en vloed paddock zich nu in de winter?

Wij zitten ook op veen en de drainage van de bak watert af op de sloot, maar bij veel regenval staat de sloot hoog en kan de drainage amper zijn water kwijt bijvoorbeeld. Dit zijn maar enkele dagen per jaar en de paddocks liggen hoger dus die blijven wel droog/drogen snel genoeg op.

Maar als ik nu een track wil maken in het weiland op veen zou ik niet weten waar te beginnen eerlijk gezegd. Ik gok dat je echt wel ver moet afgraven en een nieuwe laag moet opbouwen met puin/drain zand/doek/grind/zand enz. maar misschien is een loonwerker eens vragen wel een uitkomst of die het überhaupt zou doen en op welke manier. Maar ik zou er ook rekening mee houden dat het enorm kostbaar zal worden en misschien niet eens lukt om het jaarrond te gebruiken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 10:38

ikke schreef:
Kort en goed: vergeet het maar.

Niets is onmogelijk en daag me niet uit want ik realiseer het voor je maar dan gaan we het niet hebben over de prijslap die daaraan hangt }>

Zelfs bovenop een bult zand moet ik ze nog mee maken die geen last van modder hebben.
Je trapt de bovenlaag aan gort en de laag eronder wordt zo hard aangetrapt dat ie geen druppel meer door laat.
Tel daarbij op dat de waterstand in de polders altijd geregeld is en in de winter zo hoog mogelijk gehouden wordt en je weet dat je geen schijn van kans hebt.

Dit dus.

Ik zit zelf op kleigrond wat vergelijkbaar is.
2 schuilstallen, mudcontrol, zandpaddock, weides met tracks er rond en ertussendoor. De track van de trekpaarden is op stukken nu kniediepe modder geworden, bij de kleintjes valt het relatief mee maar modderig en glad.

Het zand doet het wel prima, maar het water blijft er alsnog bovenop staan.

Bij de trekpaarden heb ik de track nu maar afgesloten, bij de kleintjes is die open maar die gaan er bitter weinig op (nu het droogt wel wat meer.)

Ik zou dan eerder opteren om een leuk tracksysteem te maken en die enkel in de zomer open te zetten. Je hebt wss toch geen gras genoeg, dus je zou kunnen werken met een Racetrack rondomrond (afgeronde hoeken!) en dan binnenin verschillende trackjes maken die door stukjes weiland lopen dat je om en om kan open zetten. Zo kan je de hele zomer rond enkele meters track openzetten met weitjes, worden ze gestimuleerd om te gaan zoeken en kan je ze altijd knabbeling geven.
In de winter openzetten = alles kapot.
Je zou kunnen afgraven, puin, lava, zand erop, maar onderschat ook het werk niet dat er bijkomt. In de winter een ganse trek met een kruiwagentje door nat zand? Liever jij dan ik :P

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 11:30

Mijn oorspronkelijke ondergrond is veen.
Er ligt zowel aarde als zand op.

ik heb zowel paddockplaten als een puinpad liggen, en nergens modder! Maar ook voldoende ruimte. Voor 5 ponies, waarvan 2 rijponies en 3 shetten, heb ik 1,5 ha.

Op mijn terrein geef ik ook les, in kruiden en bodywork.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 19:19

Antheman schreef:
Mijn oorspronkelijke ondergrond is veen.
Er ligt zowel aarde als zand op.

ik heb zowel paddockplaten als een puinpad liggen, en nergens modder! Maar ook voldoende ruimte. Voor 5 ponies, waarvan 2 rijponies en 3 shetten, heb ik 1,5 ha.

Op mijn terrein geef ik ook les, in kruiden en bodywork.

Yep, 15.000m² is ook maar een klein beetje meer dan 4000m²

joyce B

Re: Pp op veengrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 16:15

Ik heb veen op zand/leem.
Ik heb omhoog gebouwd en heb greppels en wadi's waar het water heen kan en ook drainage aangelegd. Zeker niet zomaar afgraven. Als je pech hebt zit het veen tot een flinke diepte.

Geotextiel en daarop puin of zand. Evt. Met modderplaten er tussen.
Een goedkope oplossing die ook in de winter voldoet is er niet.