Pensionstalling op dit moment

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hobbyhorse

Pensionstalling op dit moment

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-25 13:51

Dag, we overwegen een paard van een kennis over te nemen.
Deze zou dan in pension moeten, dit was een jaar of vijf terug wel redelijk te vinden.
Ondertussen lees ik over stallen die zouden stoppen ivm alle regels en kosten?
Hoe is de situatie op het moment? Het lijkt wel alsof er weinig aanbod is ? Of ligt dat aan mij?

anjali

Re: Pensionstalling op dit moment

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 13:55

Het is op veel plekken moeilijker,duurder en slechter. Waar staat het paard dat je wilt overnemen nu, als dat niet ver van jullie vandaan is zou je kunnen overwegen hem in het begin daar te laten staan en vandaaruit eventueel verder te zoeken.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 13:57

Hier in het zuid Limburg stoppen er idd regelmatig maar er worden ook stallen overgenomen en uitgebreid. Volgens mij is er nog steeds voldoende aanbod.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-25 14:00

Anjali het paard staat op 300 km rijden dus dat ga ik niet lang volhouden :D
Dus het ligt aan mij dat ik minder advertenties voor stalling aangeboden zie dan vroeger?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 14:03

In mijn regio ( Den Haag) sluit echt de ene na de andere stal. Wat erbij komt is niet veel en stopt vaak ook weer binnen 3 jaar.

Als ik voor mezelf spreek: ik heb nog nooit zo'n lange wachtlijst gehad. Dat betekend wel, dat ik dus kan sorteren op wat mogelijk beter past. Dat betekend dat vooral paarden met lastig managment bij mij lang op de lijst staan en een paard wat erg makkelijk ertussen zou kunnen soms maar kort.

Ik denk dat dat dus vooral het ding word in de toekomst voor paardeneigenaren...

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 14:04

Ik vind het aanbod een heel stuk minder geworden de afgelopen jaren. Ik zit in regio Deurne/Venray/Horst en eerst waren er veel meer stallen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 14:05

Misschien hier even noemen welke regio je zoekt. wellicht weten mensen hier plekjes.

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 14:28

Ik zit ook regio Den Haag en het is hier pittig om te zoeken... Onlangs grote stal gesloten en binnenkort nog eentje. Ben heeel blij met mijn plekje

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 14:42

Mijn vriendin heeft 2 paarden op de noord veluwe staan.
En zoekt al geruime tijd naar een nieuwe plek.
Maar is niet te doen.
Niet veel pensionstalling in de omgeving, of er is wel ergens een stal vrij maar dan zou je er voor je verdriet nog geen paard willen neerzetten.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 14:48

Wij hebben dan niet echt een pension maar meer pensioen en opfok maar hadden binnen een jaar al 40 paarden staan.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 15:18

Hier in Utrecht drama.. heel veel stallen gesloten. Ik heb 4 jaar op de wachtlijst gestaan voor de stal waar ik nu sta, en we gaan er ook echt voor geen goud meer weg! Maar ik begin niet meer aan een nieuw paard deels door het stalzoek drama

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 15:21

Hier ook in drenthe ook drama. Ik moet waarschijnlijk ook weer op zoek. En mijn paard is 27 -O-

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 15:23

Hier in het westen, bollenstreek, ook heel lastig…
Stallen stoppen of moeten stoppen, er zijn heel veel paarden op weinig ruimte, het wordt hier steeds voller met minder mogelijkheden.
Fijne stallen hebben mega lange wachtlijsten en bij de meeste stallen kunnen ze niet of maar weinig naar buiten omdat daar simpelweg geen ruimte voor is.
En alles wordt steeds duurder…

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 15:26

Het is drama kort samengevat. Wij zijn daarom ons eigen plekje begonnen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 15:36

elineAbby123 schreef:
Ik zit ook regio Den Haag en het is hier pittig om te zoeken... Onlangs grote stal gesloten en binnenkort nog eentje. Ben heeel blij met mijn plekje

Klopt, en stallen die een beetje fijn zijn qua uren buiten hebben een mega wachtlijst of nemen zelfs geen mensen meer op de wachtlijst aan :')
Soms heb je mazzel dat je een beetje naar voren geschoven wordt.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 15:41

Regio Noordwest
Haarlem/,velsen niet veel stallingen gestopt, veel kleinschalig bij boer etc. Ik heb 14 jaar ergens gestaan ( 13 jaar tevreden) door omstandigheden gezocht naar andere plek. Dat ging best makkelijk.
Ik had wel paar waar ik nooit zou willen staan dat hou je altijd
Andere fijne plek in Haarlem was net effe te veel werk qua klussen.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 16:27

Ja het is onwijs lastig een goede stal te vinden... hier in de omgeving stoppen de ene na de andere grote stallen... dus blijven alleen de kleinere privé stallen over. Deze stallen hebben een onwijs lange wachtlijst... Zeker als het management goed is gaat er ook niemand weg van die stallen. Ik ben gezegend met een plekje bij een vriendin aan huis.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 16:47

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 16:53

Hier ook regio Den Haag. Ik heb geen idee welke stallen recent gestopt zijn, maar ik weet wel dat lege boxen hier direct weer gevuld zijn. En dan is de stal zeker niet goedkoop, en is het in de winter behelpen met vrije beweging en buitentijd.

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 17:01

Lieser schreef:
Hier ook regio Den Haag. Ik heb geen idee welke stallen recent gestopt zijn, maar ik weet wel dat lege boxen hier direct weer gevuld zijn. En dan is de stal zeker niet goedkoop, en is het in de winter behelpen met vrije beweging en buitentijd.

Lentevreugd (Wassenaar) wordt de nieuwe locatie van de Raaphorst. En Jonker gaat er binnen X jaar ook uit maar die draait nog wel..

Fayyah19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 17:08

Ik denk dat het er ook van afhangt wat je precies zoekt. Ik sta op de meest geweldige doe-het-samen stal (gemeente Molenlanden - ZH) en de lege boxen zijn tot op heden nog niet gevuld. Volpension heeft meestal toch de voorkeur.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 17:22

Ik sta nu 4 jaar ergens aan huis, maar daarvoor diverse type stallen meegemaakt (Randstad). Volpension en halfpension. Overal was wel wat, en het management moet maar net bij je paard aansluiten. Doet dat het, kun je vast en zeker een fijne plek vinden.

Bij Ruitje stonden we top, maar mijn pony kan niet meer 24/7 op de wei in de zomer. Nu hebben ze daar tegenwoordig wel de loopstallen, destijds nog niet. Top verandering! We zijn daar toen weggegaan ondat mijn pony langdurig in training ging ergens. Bij onze laatste pensionstal stonden we heel fijn, maar we rolden gezondheidsproblemen in door het ruwvoer dus dat was voor mijn pony ook geen optie meer tenzij ik hem op stal zou zetten en zelf ruwvoer geven. Maar ik vind een box ook geen optie meer.

Mocht ik nu voor het kopen staan, weet ik niet of ik het zou doen. Zowel qua kosten, eerlijk is eerlijk, en aanbod hier in de omgeving. Ik heb nu geluk met ons plekje, maar het is wél veel werk en ook alsnog kostbaar.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 17:30

Regio Den Haag maar ook Westland is echt drama qua stalling inderdaad. Ik heb jarenlang met veel plezier bij Ruitje gestaan, maar doordat we zelf gingen verhuizen werd dit helaas te ver weg. Ik heb zo ongeveer elke stal in een straal van 25 km vanaf Monster gesproken en het was onwijs lastig iets te vinden wat aansloot bij onze wensen. We staan nu op een grote sportstal. Had niet direct de voorkeur maar supergoede faciliteiten en veel wedstrijden op eigen stal, wat voor nu met twee kleine kindjes wel heel erg prettig is. In de weidemaanden dan ook dik tevreden. In de winter komt hij er wel echt te weinig uit naar mijn zin, maar ik heb nog niks beters kunnen vinden waar de rest ook goed geregeld is en we ook kunnen trainen jaarrond. Alles staat vol.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 17:46

Regio Achterhoek nog wel wat aanbod.
We hebben ze sinds een paar jaar aan huis.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 18:01

Voor mensen kan een hypotheek af moeten sluiten voor een paarden spul nu gewoon niet uit. Hele slechte investering..,
Een beetje spul kost 1.000.000 tot 2.500.000 dan heb je een hypotheek van ergens tussen de 7000-15.000 per maand?
Dat moet je eens terug zien te verdienen aan stalhuur.

Er ook nog rekening mee houdende dat als je meer dan 20 paarden hebt staan, je ook nog personeel moet betalen. En dan nog de steeds strenger wordende regels.

Dus degene die je nu vindt hebben vaak van huis uit al een ( grotendeels hypotheek vrij) spul of hebben al iets van geld/waardevol huis dus vermogen.
Tel daarbij het minimum loon wat er tegenover staat op en het gezeur van Pension klanten, en ik weet wel hoe het er over 10 jaar voor staat :o