wie nu nog scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

wie nu nog scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-25 13:45

De shetlander van mijn kennissen heeft echt een abnormaal dikke vacht. Van de week was ze er helemaal niet lekker van. Dus komende zaterdag ga ik haar scheren. Dat is ook al 10 jaar geleden dat ik dat heb gedaan, maar dat verleer je niet, toch? :')

Ik dacht er eerst aan om enkel de hals en borst uit te scheren maar het blijft de komende tijd droog en meestal boven het vriespunt dus ik ga nu een jachtpatroon scheren. Wie gaat er nog meer scheren deze dagen?
Ik ga dus zoals nr 6 scheren.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Firelight op 19-03-25 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast

karuna
Drukke kabouter

Re: wie nu nog scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 13:49

Ik zou beginnen met het minimaalste. De zomervacht is nu al in ontwikkeling. Ik heb mijn tinker destijds alleen de onderkant hals kort gemaakt en dat was al een verschil tussen beroerd van de warmte en lekker fit. Ik mende en reed destijds er best fanatiek mee, en hij liep leeg kwa zweet

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 13:50

Ik heb mijn shetlander net 2 weken terug (?) Met die paar dagen kou laten scheren. Helemaal.
Dier erg veel plezier mee gedaan :j

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 14:00

Als het even kan gaan die van mij ook snel als ik mijzelf weer goed genoeg voel. Denk dat je patroon perfect is. Met Shetlanders en andere snel groeiende vachten maak ik mij nooit druk om de zomervacht die er onder zit enkel met witte benen even op letten. Zelf zou ik mits geen witte benen ook de benen er vanaf halen, ziet er naar mijn mening net ff verzorgder uit maar is puur smaak.

Edit: doe mijn ponies er altijd een enorm plezier mee

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 14:07

Ik twijfel ook om die van mij deels te scheren. Gisteren had ze een 0-grams regenjas aan en ze stond eronder te zweten en vandaag zonder jas was ze op de borst ook al nat.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 14:27

Wordt de pony niet verdacht van PPID?

Eventer30

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 14:49

Je kan ze scheren om ze de wintervacht kwijt te laten raken. Maar als ze zich niet lekker voelen door de haren vraag ik mij af of er niet wat anders speelt.. Misschien ook daar eens naar kijken.

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 14:56

ik scheer mijn shet altijd de luchtpijp eruit en dan een baan naar achteren, de buik laat ik erin.
en dan in april als het mooi weer is helemaal.
Hem doe ik er echt een plezier mee. Voor het laatst begin januari geschoren en de vacht wordt nu nog niet echt langer waar hij is geschoren.
Het is wel een PPID klant.

Wpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 15:14

Ik scheer mijn shetlander ook regelmatig. Ik men met haar en ze wordt af en toe onder het zadel gereden. Vandaag net weer geschoren. Ze geniet er altijd zo erg van <3
Afbeelding

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 16:57

Vorige week de mijne ook nog geschoren, wilde eerst als nummer 9, maar uiteindelijk toch helemaal gedaan, wel voor een keer met de haren mee geschoren, zodat hij nog iets vacht overhield.
Pony was er erg blij mee

Voor
Afbeelding

Na
Afbeelding

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-25 18:48

Eretria schreef:
Wordt de pony niet verdacht van PPID?

Ja ik verdacht haar ervan dus test laten doen, maar ze heeft het vreemd genoeg niet. Ik houd haar idd in de gaten. Als ze na het scheren nog steeds zo mat blijft dan kijken we verder.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 19:15

Die van mij doet het nu nog prima maar als het iets warmer wordt dan scheer ik bij hem de onderkant hals en z'n borst. Dan kan ie voldoende z'n warmte kwijt zonder koud te worden (24/7 buiten met schuilstal)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 19:22

De mijne zijn nu zo, ik scheer letterlijk hun tuig patroon eruit (lijkt het meest op een 6 zonder buik en hoofd)
Afbeelding

Ze beginnen nu wel broos te worden in hun wintervacht, dus de schouders beginnen wat te kalen. Maar ze verharen totaal nog niet, hun zomervacht komt er meestal eind april-begin mei pas zichtbaar onder te zitten. Ze gaan over +- 2 weken volledig kaal. Hun hele merrielijn waar ze uit geboren zijn is overigens zo laat, dus ik geef hun genen maar de schuld.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-25 14:27

Omdat het al snel warm wordt heb ik toch geschoren zoals 5. Maar nu worden de nachten toch weer wat kouder dan voorspeld, dus krijgt ze toch nog even een dekentje op.

Ze had er wel heel erg veel last van. Tijdens het scheren veranderde ze al helemaal in haar gedrag en uitstraling. Van een duffe trage pony naar eentje die weer helder uit haar ogen keek en lekker actief rond liep.
De volgende ochtend heeft ze volgens de eigenaar een kwartier rond lopen scheuren door de weide, dat had ze al een tijd niet gedaan :D