Mijn paardje van 18 jaar viel deze week opeens weer af aan zijn flanken. Dit gebeurt wel vaker, maar nu was het wel heel plots. Ik ging deze week naar stal en zag dat de waterbak in de wei leeg was en bevroren. Een stalgenoot had hem die ochtend buiten gezet. Hij gaat dus ongeveer 5u zonder water gestaan hebben. Ik denk niet dat die 5u al voor extreme uitdroging kan zorgen. Die avond ging ik rijden en merkte ik dat hij afgevallen was. Ik weet dat hij soms snel afvalt als hij stress heeft, maar nu stond hij opeens wel heel dun. Toen ik 2 dagen later terug ging rijden, was hij nog meer afgevallen. De dag daarna was hij hetzelfde gebleven. Vandaag was hij ook weer hetzelfde en zag ik zijn ribben redelijk duidelijk. Mijn paardje krijgt 24u per dag hooi en normaal ook 24u water, er staat een nog beetje gras in de wei en hij krijgt 2x per dag onderhoud-mix met luzerne, soms een beetje sportmix en bietenpulp erbij. Hij is januari geschoren en stond bij die vriestemperaturen onder 500gram en een halsdeken. Overdag in de wei en 's nachts op stal. Er was geen verandering in rijden en hij is nog altijd even fit.
Ik vind dit heel raar en ik weet niet hoe ik dit kan oplossen.
'Afvallen bij de flanken' klinkt voor mij vooral als onvoldoende buikvulling. Oftewel: Je paard heeft dan in de 24h ervoor weinig gegeten. Doordat er dan geen lekkere bult hooi in de buik zit, lijkt 'ie ineens ingevallen. Op den duur leidt dit inderdaad ook tot vetafname en dus ineens afvallen.
Zaak is dus om uit te zoeken waarom je paard soms niet (genoeg) eet. Wat is de status van het gebit? Wisselt de hooikwaliteit? Zijn eventuele maagzweren uitgesloten? Ik zou een dierenarts vragen om samen met jou te kijken naar mogelijke oorzaken en proberen deze weg te nemen.
Kun je in de gaten houden hoeveel hooi hij echt binnen krijgt? Wanneer is de tandarts voor het laatst geweest? Kunnen er kiezen los zitten waardoor hij zo nu en dan last heeft met eten? Of kan er soms een pak hooi tussen zitten wat hij niet lekker vindt?
In de stal krijgt hij krachtvoer en ongeveer 8-10kg hooi. Dat is 's morgens altijd op. Op de wei staat hij met 4 andere paarden. Hij is veel aan het eten, maar ik weet niet exact hoeveel hij eet. Het hooi is altijd van dezelfde leverancier. Hij gaat ook elk jaar in oktober naar de tandarts en dierenarts. De dierenarts zei toen dat de oorzaak van plots afvallen (wat dus wel vaker gebeurd is) stress is. Meestal is dit op meerdaagse wedstrijden. Dit keer stond hij thuis met de paarden die hij kent en is het echt zijn flanken. Zijn buik is minder ingevallen. Zijn ontworming wordt elke 3 maanden gedaan. Tijdens het rijden is er geen verschil.
Als je elke 3 maand ontwormd, kan je nog wel eens resistentie kweken tegen de ontworming.
10kg hooi op stal, maar hoeveel overdag? Of staat hij dan alleen maar op de wei? Want in het beetje gras wat er nu op staat, zit totaal geen voedingsstoffen natuurlijk. Dus als hij overdag alleen maar gras kan eten, dan kan daar je oorzaak zitten. Overdag hooi gaan bijvoeren.
Als je hem zo mager vind, zou ik overigens niet rijden. Laat hem de energie maar voor wat anders gebruiken, tot je de oorzaak hebt gevonden.
De dierenarts zegt dat die soort ontworming elke 3 maanden moet (ik weet niet welke soort). Op de wei krijgt hij in de winter ook hooi, maar daar kan ik niet precies zeggen hoeveel hij op heeft. Het hooi is van een kleinschalige leverancier uit de buurt. Zijn weide maatjes zijn niet afgevallen.
Toen ik gisteren ging rijden stond hij al een beetje dikker aan zijn buik, maar toch niet ideaal.
Misschien wat seniores priores bij gaan voeren? En tanden indd laten checken.
Art_Ificious
Geplaatst: 28-02-25 18:44
Als hij zo mager is dat je je er druk om maakt, waarom rij je dan nog ermee? Door rijden verspillen ze hun energie die ze nu beter kunnen gebruiken in aankomen.