Bemesten met paardenmest of niet ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fjordruit

Bemesten met paardenmest of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-25 00:45

Hallo,

Graag jullie mening over bemesten van onze weides, aangezien er verschillende meningen hierover zijn altijd leuk om eens te vergelijken.

Onze mest wordt op regelmatige basis opgehaald tegen betaling door een boer.
Ook hebben wij twee apparte vakken gemaakt waar onze mest al meer dan een jaar ligt met bedoeling deze over ons land te laten strooien is dit een goed idee?

Wij bemesten nu 2x perjaar met kunstmest speciaal voor paarden weides en aangezien wij een zure grond hebben bekalken wij deze ook 2 x per jaar.

Als het mogelijk is om de 2 jaar onze gecomposteerde mest te laten uitrijden zouden wij dit in het najaar doen en in het voorjaar gewoon de kunstmest opnieuw ?

En hoeveel paardenmest laat je strooien over je weides?

Wij hebben ongeveer 5500m2 aan weide, de gecomposteerde mest gok ik op een 40 kuub.

Zou ik deze mest toch maar laten ophalen of ons de kosten besparen (mest ophaling,aankoop kunstmest) en 1x om de 2 jaar de gecomposteerde mest laten uitrijden?

Dees

Re: Bemesten met paardenmest of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 00:49

Ik zou het niet aandurven. Heb ooit eens eigen mest op de weide gegooid en had daarna de hele zomer last van rode wormen besmetting. Was mest die een winter had gelegen. Misschien is het met 2 jaar oude mest wel te doen, maar toch.... ik doe het nooit weer.

Fjordruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-25 00:57

Dees schreef:
Ik zou het niet aandurven. Heb ooit eens eigen mest op de weide gegooid en had daarna de hele zomer last van rode wormen besmetting. Was mest die een winter had gelegen. Misschien is het met 2 jaar oude mest wel te doen, maar toch.... ik doe het nooit weer.

Ben er ook niet zo wild van om dit te doen, vooral dan omwille van de zure grond dat wij al zo snel hebben.
Vorige eigenaars reden hun mest gewoon uit wat misschien de reden is. Sinds vorig jaar begonnen met kalken.
Maar als ik de mest 2 jaar laat liggen was dit misschien niet zo erg.
Kan deze ook gewoon laten ophalen volgende x door onze boer.
Maar zou zonde zijn hier geld aan te besteden als dit ook anders zou kunnen . Hebben trouwens allemaal bos rond ons domein misschien is dat nog een optie om 1 malig deze mest kwijt te kunnen aangezien deze volledig gecomposteerd is .
Laatst bijgewerkt door Fjordruit op 21-02-25 01:00, in het totaal 1 keer bewerkt

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 00:59

NEE! Wormen besmetting den top. Absoluut niet doen

Fjordruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-25 01:02

cp112 schreef:
NEE! Wormen besmetting den top. Absoluut niet doen

Lijkt mij ook het verstandigst.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 01:14

Met paardenmest bemesten, of met niet omgezette mest zou ik niet doen. Ik sleep nooit mest; die wordt elke dag geruimd.
Dan gaat de mest op een van de 3 hopen. Met compost van goed omgezette mest die minimaal 1 jaar heeft gelegen, langer is nog beter, is prima de weide te bemesten. Door de hoge temperatuur in de hoop (het zijn echt bulten) en de wormen, torren en andere insecten die alle werk doen krijg je mooie compost. In 1 winter is het te koud om de mest en alles wat erin zit goed om te zetten, er is echt een hele zomer bij nodig. Bij erg droog weer gooi ik er wat gieters water en een zeil over zodat de hoop vochtig genoeg blijft voor de wormen.
Je ziet in de warmere periode de hoop dan ook inzakken tot de helft of nog minder. In het vroege voorjaar en late najaar kan het dan over de wei, en dat mag best dik, het wordt na een paar weken helemaal opgenomen. Ik doe het al een jaar of 7 op die manier.
Ik heb 3 hopen; 1 liggende van het jaar ervoor, eentje van een half jaar oud en een verse. Elk voorjaar gaat er 1 hoop over de weides, en dat is dat weer het startpunt voor een nieuwe hoop.
Met EM en een zeil over een liggende hoop zet het nog wat sneller om.
En nee, mijn paarden hebben nooit last van wormbesmettingen, want die zijn al lang verteerd of kapot gegaan door de hoge temperatuur in de hoop.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 07:13

Wij gooien het er wel overheen al jaren en in de zomermaanden slepen we enkel. De weides knappen er enkel mee op en qua wormen geen problemen gehad nog. Hier dus in de winter sparen en vroege voorjaar erop...dat dus al gedaan afgelopen week met de vorst dan rijden we niets kapot.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 07:48

Als je een bos om zeep wilt helpen moet je vooral gaan bemesten... Ik weet niet hoe de regelgeving in NL is maar in Belgie zijn bossen extra beschermd, prive of niet. Je mag er zeker niet je overtollige mest in dumpen.

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 08:28

Ik composteer de mest van mij pony's al jaren en ik rij het uit over de wei. Nooit last van wormen en hele mooie kruidenrijke weides.
Er worden zelfs cursussen gegeven over hoe het beste mest te composteren. Zo volg ik op fb oa de polderheks. https://www.facebook.com/share/p/1HN4D7VnhB/
Compost is compost...

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 08:32

Het kan wel maar je geeft aan dat de grond al zuur is en daarvoor 2x kalkt. Dan zou ik geen paardenmest erop gooien dan verzuurd de grond meer beter een keer laten injecteren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 08:48

Wij doen het al 20 jaar en paarden zijn wormen vrij.
Maar hij moet idd goed gecomposteerd zijn.

Hier is ook het oppervlakte groter. Dus paarden gaan er niet direct achteraan.

En we laten nog injecteren. Enkel paardenmest is imo te eenzijdig.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 08:50

Hier gaat de paardenmest gewoon over het land. Geen problemen. Is gewoon de mest van de winter er voor. Zodra de paarden weer in de wei staan en niet meer op stal komen begin ik het met over het land brengen. Paarden lopen er soms gewoon bij in als ik een paar kruiwagens mest op het land breng.

Het enige is dat paardenmest weinig bevat, dus het gras gaat er niet heel veel extra van groeien.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 08:52

Wij bemesten land ook mrt eigen paardenmest. Houden de mestbult wel bij; als in helemaal omgooien zodat het er bijna niet meer uitziet als paarden mest :+

En we maaien het regelmatig glad..

Bemesten past prima binnen een goed weidebeheer. Het is alleen niet enkel bemesten en bekalken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 08:58

Hier ook al 30 jaar bemesten met eigen mest, daarnaast injecteren én uiteraard bekalken. Paarden zijn schoon, echt nog nooit wormen gehad.
Kan dus prima. Mits je paarden goed ontwormd zijn.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 09:02

Dat ligt aan je mest, de verhouding tot de hoeveelheid grond, de wormdruk in je groep en je grondsoort.

In de basis is paardenmest prima mest. Omdat het organische stof bevat. Daarmee valt het eerder onder de categorie ruige mest/ stro rijke mest. Niet voor niets zijn de regels voor het uitrijden en gebruiken daar van veel ruimer.

Je doet iets voor de korte en iets voor de lange termijn van je bodem. Volgens mij heeft goede stalmest beperkt invloed op de zuurgraad van je bodem.

Om die reden gebruiken wij hem heel graag gewoon zelf. Daarnaast gebruiken wij overigens ook drijfmest. Maar dat heeft ook iets te maken met de ratio paard/ha.

Maar dat blijven monitoren kan sowieso geen kwaad.
Wellicht tenzij je echt een 'probleem'bodem hebt.

Maar in de basis zou ik zeggen dat ruige mest te verkiezen is boven kunstmest. Voor mij is de vuistregel: Kuntmest gebruik je als aanvulling als je om wat voor reden dan ook niet voldoende kunt halen uit andere mest. Eigenlijk net als met krachtvoer: de energie zo veel mogelijk uit ruwvoer halen en waar nodig aanvullen ;)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 09:12

Hier ook bijna jaarlijks eigen mest. Maar ik weet dat mijn paarden nagenoeg geen wormen hebben. Al jaren niet. Ook nooit problemen mee gehad na bemesten met eigen mest.
Als je zure grond hebt kan je waarschijnlijk beter die kunstmest achterwege gaan laten en meer organisch materiaal toevoegen in de vorm van stro rijke mest

Thami

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 14:06

Goed gecomposteerde mest is echt goud voor de bodem, en ook veel beter voor het milieu dan aangekochte kunstmest.
het zou ook geen extra risico moeten geven op wormbesmetting, die zijn allang dood. Als je het in de herfst op de weide doet heb je nog de winter waarin de compost nog verder wordt opgenomen, voor de paarden er in het voorjaar weer op gaan.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 15:02

Thami schreef:
Goed gecomposteerde mest is echt goud voor de bodem, en ook veel beter voor het milieu dan aangekochte kunstmest.
het zou ook geen extra risico moeten geven op wormbesmetting, die zijn allang dood. Als je het in de herfst op de weide doet heb je nog de winter waarin de compost nog verder wordt opgenomen, voor de paarden er in het voorjaar weer op gaan.

Volgens mij is het inmiddels wel aangetoond dat wormen eitjes juist best lang overleven in mest onder gemiddelde omstandigheden.

Maar tegelijk zien ze ook meer in dat besmetting minder linear is dan 1 eitjes = 1 besmettin en 10 eitjes is 10 bestemming.

Dus in hoeverre dat het heel zorgelijk is in een gesloten systeem met een ontwormschema is de vraag. Ik heb er geen slechte ervaringen mee in de afgelopen 10 jaar. Maar het zou in individuele gevallen natuurlijk wel kunnen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 18:57

Wij ontwormen direct na weideseizoen en starten pas week/weken er na met mest bewaren in principe. Sinds we ook behandelen met cydectin pour on worden ze tegen bepaalde wormen regelmatig ontwormd omdat het middel dat nu eenmaal doet. Ik zie echter zelden wormen eraf komen. 2 jaar geleden na eerste keer cydectin overigens wel een hele berg maar daarna zelden nog meer dan 5 gevonden na een ontworming

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 19:58

Fjordruit schreef:
Dees schreef:

Ben er ook niet zo wild van om dit te doen, vooral dan omwille van de zure grond dat wij al zo snel hebben.
Vorige eigenaars reden hun mest gewoon uit wat misschien de reden is. Sinds vorig jaar begonnen met kalken.
Maar als ik de mest 2 jaar laat liggen was dit misschien niet zo erg.
Kan deze ook gewoon laten ophalen volgende x door onze boer.
Maar zou zonde zijn hier geld aan te besteden als dit ook anders zou kunnen . Hebben trouwens allemaal bos rond ons domein misschien is dat nog een optie om 1 malig deze mest kwijt te kunnen aangezien deze volledig gecomposteerd is .

Dat zou ik absoluut niet gaan doen!
Je dumpt eigenlijk mest in het bos en het is niet gunstig ook, dit ivm de wormen.

Fjordruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-25 15:50

Duidelijk een gevoelig onderwerp, met verschillende meningen.

Misschien dit najaar de mest laten uitrijden dan is deze 2 jaar oud.
Paarden zijn altijd goed ontwormd
Vanaf dan de mest gewoon laten ophalen zoals we met onze verse mest ook doen.

Ik lees vaak dat kunstmest slecht is, maar is dit ook van toepassing dan op kunstmest die speciaal bedoeld is voor de paarden weides zoals deze van fertigreen en pavo ?