Mest afvoeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zenatjeuh

Mest afvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-25 19:10

Hallo mede bokkers,
Ik zit een beetje met mijn handen in het haar.
Ik heb thuis (limburg,belgie) 3 paarden aan huis.
Momenteel voeren we elke week 1 aanhanger mest weg naar een andere manege tegen betaling.
Nu kan ik hier niet meer terecht omdat deze stoppen, weten jullie oplossingen waar ik met mijn mest kan blijven?
Lokale boeren willen het niet, opslaan aan huis geeft geurhinder aan buren dus dit kan ook niet.
Mestbanknummer krijgen we hier pas vanaf 8 paarden dus proffesioneel ophalen lukt ook niet.
Ik weet het nu dus even niet meer

Celebi

Re: Mest afvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 19:17

Hebben jullie daar niet ook bedrijven waar je mestbakken kunt huren welke ze dus ook om de zoveel tijd komen legen? Kost misschien wel wat meer maar dan ben je het in ieder geval kwijt.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 19:21

Wij hebben een kipper-aanhangwagen gekocht. Ik vul hem in 2 weken met de mest van 5 paarden. Ik had de afgelopen jaren een vast adresje, een dagbesteding met een enorme moestuin en veel kassen. Zij hadden nu even een paar maanden genoeg, dus toen heb ik een advertentie op Marktplaats gezet: gratis mest en ook gratis gebracht in de regio. Elke keer als ik dat doe ontploft mijn inbox nog net niet. Ik kan nu ook weer maanden vooruit met 1 dag een advertentie op Marktplaats te laten staan. Vooral dat brengen doet het hem volgens mij. Je kan ook eens rondvragen bij volkstuinen in de buurt, al weet ik niet of dat concept in België ook bestaat eigenlijk.
Wij hebben wel alleen mest, geen stro, omdat de paarden altijd buiten staan op zand of op gras.

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 19:24

wij brengen het naar het gemeente inzamel punt daar mogen we het gratis bij het groene afval gooien

zenatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-25 20:19

Celebi schreef:
Hebben jullie daar niet ook bedrijven waar je mestbakken kunt huren welke ze dus ook om de zoveel tijd komen legen? Kost misschien wel wat meer maar dan ben je het in ieder geval kwijt.

Nee dit hebben we hier helaas niet, al verschillende bedrijven gecontacteerd hiervoor.

zenatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-25 20:20

martinev schreef:
Wij hebben een kipper-aanhangwagen gekocht. Ik vul hem in 2 weken met de mest van 5 paarden. Ik had de afgelopen jaren een vast adresje, een dagbesteding met een enorme moestuin en veel kassen. Zij hadden nu even een paar maanden genoeg, dus toen heb ik een advertentie op Marktplaats gezet: gratis mest en ook gratis gebracht in de regio. Elke keer als ik dat doe ontploft mijn inbox nog net niet. Ik kan nu ook weer maanden vooruit met 1 dag een advertentie op Marktplaats te laten staan. Vooral dat brengen doet het hem volgens mij. Je kan ook eens rondvragen bij volkstuinen in de buurt, al weet ik niet of dat concept in België ook bestaat eigenlijk.
Wij hebben wel alleen mest, geen stro, omdat de paarden altijd buiten staan op zand of op gras.

Dit heb ik al paar keer gedaan, ook op facebook en er komen geen reacties op en op facebook word ik gewoon ronduit belachelijk gemaakt helaas

zenatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-25 20:21

Maaike_Ma schreef:
wij brengen het naar het gemeente inzamel punt daar mogen we het gratis bij het groene afval gooien

Gemeente is ook al gecontacteerd en dit mag hier nergens bij het groen, ook al champignon bedrijf in de buurt gecontacteerd maar deze willen het ook niet. Zit op een slechte plek in belgie precies

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 20:33

zenatjeuh schreef:
Celebi schreef:

Nee dit hebben we hier helaas niet, al verschillende bedrijven gecontacteerd hiervoor.

Google levert mij www.lanmeco.be op. Is dat iets?

zenatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-25 20:49

Deze werken enkel in oost en west vlaanderen helaas. Aangzien ik op 15min van weert woon heb ik ook al nederlandse bedrijven benaderd, maar belgisch mest mag niet naar nederland vervoerd worden

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 14:38

zenatjeuh schreef:
Hallo mede bokkers,
Momenteel voeren we elke week 1 aanhanger mest weg naar een andere manege tegen betaling.
Nu kan ik hier niet meer terecht omdat deze stoppen, weten jullie oplossingen waar ik met mijn mest kan blijven?
Lokale boeren willen het niet, opslaan aan huis geeft geurhinder aan buren dus dit kan ook niet.
Mestbanknummer krijgen we hier pas vanaf 8 paarden dus proffesioneel ophalen lukt ook niet.

Je kan het wel particulier laten ophalen zonder mestbanknummer hoor.
Contacteer eens LanMeco, die doen ophalingen, geen idee of ze bij jou in de regio komen maar ze kunnen misschien wel doorverwijzen. Zij doen ook mestcontainers.

https://www.dbfourage.com/ophaling-mest
https://www.coenegrachts-substraat.be/index.php?lang=nl

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 14:45

Geen andere manege of pensionstal in de buurt om te vragen ? Desnoods wat verder weg?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 14:50

Heb je loonwerkers in de buurt al gevraagd?
Die weten vaak de adressen wel

zenatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-25 21:23

Duhelo schreef:
zenatjeuh schreef:
Hallo mede bokkers,

Je kan het wel particulier laten ophalen zonder mestbanknummer hoor.
Contacteer eens LanMeco, die doen ophalingen, geen idee of ze bij jou in de regio komen maar ze kunnen misschien wel doorverwijzen. Zij doen ook mestcontainers.

https://www.dbfourage.com/ophaling-mest
https://www.coenegrachts-substraat.be/index.php?lang=nl

Bedankt, ik heb hen gecontacteerd

zenatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-25 21:24

ElCamino schreef:
Geen andere manege of pensionstal in de buurt om te vragen ? Desnoods wat verder weg?

De stallen in een omtrek van 30km heb ik al nagevraagd maar deze doen het helaas niet

zenatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-25 21:26

DuoPenotti schreef:
Heb je loonwerkers in de buurt al gevraagd?
Die weten vaak de adressen wel

Deze heb ik ook al gevraagd maar tot nu toe nog niks positief uit gekomen, ook al mede paarden eigenaren gevraagd maar die vertellen liever zelf niet waar ze hun mest laten. Is echt een probleem hier in de buurt

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 21:31

Ik heb alle opties al 20x gecontacteerd en benaderd maar inderdaad je kunt het nergens kwijt.
Wij hebben nog een oude boer gevonden die het oke vond maar hij gaf aan dit niet nog jaren te blijven doen (boeren) dus ooit hebben we weer een probleem. Er komen hier inderdaad geen ophaalbedrijven vanwege de gekke documentatie die nodig is in belgie, ook mestcontainers kun je niet huren en boeren moeten verantwoorden dat er extra mest bij zit. Het is erg streng.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 22:28

Nog wel in NL? Stuur anders even een mailtje of bel even met Nijssen. Komen de mest netjes bij je ophalen. Ben al jaren tevreden klant en toen ik alles had laten ophalen inclusief cobtainet en een aantal maanden in pension stond en weer terug kwam, stond er dezelfde dag nog een container. Echt topservice!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 22:38

Ts woont in België

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 00:02

Hutcherson schreef:
Ts woont in België

Ja, maar wellicht halen ze het net over grens op. Ik vind het ook een prettig meedenkend bedrijf

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 00:04

Nee dat doet geen enkel nederlands bedrijf helaas. In belgie gelden bizarre regels omtrent mest afvoer.
De vervoerder moet een nummer hebben, de verzender moet een nummer hebben, de ontvanger ook en dan moet documentatie geregeld worden met daarop wie wat vervoerd van punt A naar B en hoeveel. Als je staande wordt gehouden moet je die kunnen tonen.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 06:22

Zoals ik het nu lees is geurhinder dus eigenlijk het enige wat je tegen houd?
Met een goede composthoop valt de geur heel erg mee.
Bijvoorbeeld afdekken met stevig zeil, veel blad materiaal ed erbij en behandelen met effectieve micro organismen(helpt erg veel).
Sowieso helpt het natuurlijk ook als je de composthoop zo ver als weg mogelijk neer zet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 09:31

En daar zit ook een catch, in België mag je tussen november en februari geen mest op je land liggen hebben. De andere maanden wel (al dan niet afgedekt, dat varieert per periode en moet binnen de zoveel tijd uitgereden worden). Maar eigenlijk moet je een mesthoop hebben die ook vloeistofdicht is etc. (en op landbouwgrond mag dat niet).

Het wordt meestal wel gedoogd als je minstens 10 m afstand houdt van de grenzen en het in die periode afdekt met een zeil zodat er geen regenwater in kan, maar helemaal safe is het niet.

https://vilt.be/nl/nieuws/strengere-reg ... laktewater.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 09:37

Ja hier in de straat is het bij niemand volgens de regeltjes hoor :o beetje tactisch opstellen onder wat bomen, verdelen over die 1m² compostbakken ed. Dan is het toch echt de vraag of het nog een mesthoop is of een composthoop

zenatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-25 22:17

Hannanasjuh schreef:
Ja hier in de straat is het bij niemand volgens de regeltjes hoor :o beetje tactisch opstellen onder wat bomen, verdelen over die 1m² compostbakken ed. Dan is het toch echt de vraag of het nog een mesthoop is of een composthoop

Heel in het begin heb ik geprobeerd te composteren, maar aangezien wij geen bomen of struiken hebben maar wel heel veel mest lukte dit niet goed. Het mest ligt op een aanhanger volledig afgedekt maar nog klagen ze langs 1 kan van geur, ondanks dat het 50m van hun verwijderd is.

zenatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-25 22:20

Paardenfan25 schreef:
Hutcherson schreef:
Ts woont in België

Ja, maar wellicht halen ze het net over grens op. Ik vind het ook een prettig meedenkend bedrijf

Heb een bedrijf vanuit weert al benaderd maar dir kan dus via de belgische wetgeving echt niet.
Belgie loopt zwaar achter op nederland wat betreft particulier paarden eigenaren met minder dan 8 paarden (vind ik)