Keuzes.. wat zouden jullie doen??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chicken01

Keuzes.. wat zouden jullie doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-25 09:50

Ik zit met een dilemma.
Heb al meerdere keren gepost over mijn frustratie bij mij huidige stal.
- hooi van discutabele kwaliteit (en als ik niet zelf bij voer, standaard te weinig)
- als ik zelf bijvoer krijg ik commentaar of de kruiwagen wordt gewoon afgepakt.
- heb al geopperd meer te betalen of eigen hooi te kopen, wij stalhouder niet.
- de sfeer wordt door 1 persoon behoorlijk bepaald (pensionklant) en niet ten goede
- stalhouder is erg laks in het verzorgen van de paarden (zo staan ze nu al dagen buiten zonder water ivm vorst)
- het is een stukje rijden (20 min.) van mijn huis, dus redelijk reiskosten

Op de nieuwe stal zal de situatie als volgt zijn;
- complex is van oudere man (84) die zich niet met de stalling bemoeit, dus eigen beheer samen met nog 1 klant (2 pony's)
- hooi van eigen land met analyse en 4x daags
- binnen, buiten zetten, mesten en voeren volgens schema, dus vaker heen
- dichtbij (8 min. van mijn huis)
- scheelt erg veel aan reiskosten en iets in Stalling (ongeveer 3000,- op jaarbasis)
- geen binnenbak meer
- paarden staan in kudde (mijn merrie is dat niet gewend en ook erg blessure gevoelig, dus vind dat wel wat spannend)
- paarden staan zomers op de wei en in de winter in de buitenbak (overdag) dus dat betekent dat als je in de winter wat wil, je eerst de paarden uit de bak moet halen voor je iets kan.

Mijn twijfels zitten vooral in;
Wat als die oude man overlijdt. Heeft wel kinderen maar die willen het niet voortzetten.
Verhuizen is best ingrijpend voor een paard, zeker voor mijn merrie met trauma.

Wat zouden jullie doen?
-

Ann_moi

Re: Keuzes.. wat zouden jullie doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 09:57

Ik zou nog verder zoeken. Beide plekken klinken niet ideaal. Met name een stal in eigen beheer lijkt me ongelooflijk veel werk, in combinatie met een oudere man als eigenaar die aan de ene kant nog 10 jaar mee kan gaan, maar ook binnen 2 jaar kan overlijden.
Maar op je huidige stal klinkt het ook niet fijn, en dan klinkt stal 2 wel beter, maar ook nog niet ideaal.

Petunia27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 09:59

Oei wat een nare situatie. Op je huidige stal zou ik persoonlijk niet kunnen blijven. Je paard wordt niet eens aan alle basisbehoeften voorzien en dat is toch wel het belangrijkste. Sowieso vers water en goed ruwvoer staat bij mij op 1. Optie 2 lijkt me inderdaad ook niet handig, zijn er niet nog andere stallen in de omgeving?

Chicken01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-25 10:03

Petunia27 schreef:
Oei wat een nare situatie. Op je huidige stal zou ik persoonlijk niet kunnen blijven. Je paard wordt niet eens aan alle basisbehoeften voorzien en dat is toch wel het belangrijkste. Sowieso vers water en goed ruwvoer staat bij mij op 1. Optie 2 lijkt me inderdaad ook niet handig, zijn er niet nog andere stallen in de omgeving?

Ik heb al flink gezocht.
Maar nergens is plek, of voor 1 paard.
2 paarden op 2 verschillende plekken vind ik zelf erg onhandig en kost ook erg veel tijd.
De stallen die ik bezocht heb is overal wel iets waar ik m'n twijfels bij heb.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 10:21

Ik zou toch ook zeggen kijk nog even verder.
Vooral de leeftijd van de stal eigenaar zou mij zorgen baren, hoe is zijn gezondheid?
Buiten de leeftijd klinkt die stal verder niet slecht. kwa dat er iemand hierboven reageert dat het te tijdrovend is. Voor mij was er eigenlijk nooit een fijner gevoel dan dat ik zelf de zorg had over mijn paard. Ik heb 1x op vol pension mijn paard gehad en ik vond het helemaal niks omdat ik geen controle of zeggenschap meer had over hoe mijn paard gevoerd en gehouden werd.
Sinds 6 jaar heb ik mijn paard(en) aan huis staan en ik kan je zeggen, ik zou nooit meer anders willen en zo tijdrovend is het niet.
Dus dat het eigen beheer zo'n zware last is zou ik dus erg willen tegen spreken want je krijgt er ook veel voor terug in de band die je met jouw paarden hebt en in rust omdat je weet dat ze genoeg te eten hebben enz.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 10:24

Ik zou hem wel verhuizen naar die stal met oude eigenaar. Voor zo'n financieel verschil, betere verzorging, het is dichtbij. Verhuizing is inderdaad lastig maar wie zegt dat ergens anders niet onverwachts iets kan veroorzaken dat je weg moet. En voor dat verschil in geld kun je ook nog eens een binnenbak huren in de buurt ofzo als je in een buitenbak niet terecht kan

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 10:28

Inderdaad verhuizen en vast op de wachtlijst bij andere stallen zetten. Dan heb je hopelijk een andere plek als de oudere man komt te overlijden of om een andere reden ermee moet stoppen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 18:01

Maar dan moet Ts misschien onverwacht snel weg bij de stal als de eigenaar komt te overlijden en zijn kinderen de paarden weg willen hebben.Ook een risico.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 18:27

Verhuizen ts, iemand die overlijd kan altijd, ook een jong persoon. Je kunt er zomaar nog 5-10 jaar met plezier staan. Op de huidige stal zou ik absoluut niet blijven, niet voor jezelf, niet voor het paard. Water en hooi zijn toch echt de basis, en niet tot de knieeën in de modder. Als het een stabiele kudde is, lekker gaan.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 18:53

Anastasia24 schreef:
Verhuizen ts, iemand die overlijd kan altijd, ook een jong persoon. Je kunt er zomaar nog 5-10 jaar met plezier staan. Op de huidige stal zou ik absoluut niet blijven, niet voor jezelf, niet voor het paard. Water en hooi zijn toch echt de basis, en niet tot de knieeën in de modder. Als het een stabiele kudde is, lekker gaan.

Dit!

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 19:01

Ik zou persoonlijk toch verhuizen van stal als tussenoplossing. Ik zou blijven zoeken naar een stal waar zowel jij als je paard gelukkig zouden zijn (desnoods ergens op een wachtlijst zetten).

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 19:34

Ik zou ook verhuizen. Hij is bewezen 84 geworden...velen halen die leeftijd niet. Niet voorzien in basis behoefte zou voor mij betekenen gisteren nog weg naar iets wat in elk geval beter is. Dan maar x extra verhuizen maar zeker onvoldoende water kan zoveel gezondheid problemen en blijvende schade geven dat x extra verhuizen minder impact heeft lijkt mij.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 20:07

Je paarden kunnen bij wijze van spreken eerder dood zijn dan de beste man :D. Je hebt geen glazen bol dus je kunt niet in de toekomst kijken. Maak het verhuizen ook niet groter dan het is. Paarden leven in het hier en nu, trauma's zorgen er niet voor dat een paard het slechter gaat doen op een andere plek. Elk paard ervaart daar een zekere mate van stress bij, maar paarden leven ook niet in het verleden. Wij zijn degene die daar blijven hangen :=.
Het enige wat mij tegen zou staan aan stal 2 is de buitenbak. Ik weet niet hoeveel je normaal rijdt en gebruikt maakt van de bak. Maar houdt er rekening mee dat je dus gedeeltes in de winter niet kunt rijden. Als daar in de winter paarden buiten lopen gaat dat echt ten koste van de kwaliteit. Bij vorst houdt het ook op en waarschijnlijk ook als het erg veel geregend heeft. Als jij veel in de bak rijdt normaal gesproken, dan zou ik het niet doen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 20:11

Verhuizen.
Basis moet in orde zijn en daarnaast moet mijn hobby me niet gaan tegenstaan door toedoen van anderen.