Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Beemsterkaas schreef:Hoe groot is je paard,
hoe vaak per week train je hem?
Hoeveel (kracht)voerbeurten kan hij dagelijks krijgen?
Wildgirl schreef:Aangezien je een quarter hebt, in de groei én die je (wellicht te) intensief traint zul je m.n vetten en eiwitten moeten gaan toevoegen.
Draversbrok geeft je denk ik een iets te heet paard, je zou wel merriebrok kunnen overwegen vanwege het wat hogere vet en eiwit gehalte en gemiddeld qua zetmeel.
Ik weet niet waarom je de muesli en nutrimash voert maar dat geeft vooral een hoge belasting op de maag en zet weinig aan.
Ik zou in jouw geval naar 2x daags een kilo merriebrok + wafer gaan en dan na de training nog een extra oppepper erbij voor het herstel.
Wildgirl schreef:Muesli=granen, lastig qua vertering
Nutrimash=graanvrij maar geeft wel een vol gevoel terwijl het weinig aanzet.
Je voert nu 2x een kilo muesli wat qua vertering energie vraagt en weinig toevoegt. De nutrimash geeft een vol gevoel waardoor je paard minder ruwvoer zal eten hierna en wellicht minder gemakkelijk zijn volgende beurt krachtvoer(afhankelijk van wanneer je voert uiteraard).
Ga je aan dit rantsoen brok toevoegen dan voer je per keer dus minimaal 2 kilo, dat is eigenlijk teveel voor een paardenmaag. Maar, je paard moet aankomen dus het heeft het blijkbaar wel nodig.
Wanneer je, zeker bij een jong paard in de groei, in de winter merkt dat het terugvalt is het de combi training + voeding. Niet het één of het ander. Daarnaast heb je, weet ik uit ervaring want ik heb ook quarters, een ras wat sowieso al meer nodig heeft qua voedingsstoffen voor de juiste spieropbouw, bij 4 a 5 keer per week training(ook al is het licht) zul je dus automatisch behoorlijke hoeveelheden moeten voeren omdat je paard anders terug gaat vallen.
Precies dat is wat je nu merkt.
Dan kun je meer gaan voeren en je training niet aanpassen maar je kunt óók je training in het winter seizoen wat terugschakelen en zodra ze weer op het land staan wat opschakelen.
Wildgirl schreef:Muesli=granen, lastig qua vertering
Nutrimash=graanvrij maar geeft wel een vol gevoel terwijl het weinig aanzet.
Je voert nu 2x een kilo muesli wat qua vertering energie vraagt en weinig toevoegt. De nutrimash geeft een vol gevoel waardoor je paard minder ruwvoer zal eten hierna en wellicht minder gemakkelijk zijn volgende beurt krachtvoer(afhankelijk van wanneer je voert uiteraard).
Ga je aan dit rantsoen brok toevoegen dan voer je per keer dus minimaal 2 kilo, dat is eigenlijk teveel voor een paardenmaag. Maar, je paard moet aankomen dus het heeft het blijkbaar wel nodig.
Wanneer je, zeker bij een jong paard in de groei, in de winter merkt dat het terugvalt is het de combi training + voeding. Niet het één of het ander. Daarnaast heb je, weet ik uit ervaring want ik heb ook quarters, een ras wat sowieso al meer nodig heeft qua voedingsstoffen voor de juiste spieropbouw, bij 4 a 5 keer per week training(ook al is het licht) zul je dus automatisch behoorlijke hoeveelheden moeten voeren omdat je paard anders terug gaat vallen.
Precies dat is wat je nu merkt.
Dan kun je meer gaan voeren en je training niet aanpassen maar je kunt óók je training in het winter seizoen wat terugschakelen en zodra ze weer op het land staan wat opschakelen.