Waar kan ik mijn paard het best plaatsen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoukvdaele

Waar kan ik mijn paard het best plaatsen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-25 20:54

Hey, ik ben laatste tijd hard bezig of mijn paardje wel goed staat. Ik heb mijn eerste paardje een 2maanden geleden gekocht. Hij stond bij de vorige eigenaar 24/7 op stal… toen we hem kochten hebben we hem op een prive stalling gezet waar er paddocks waren (best klein) en hij dan 15u per dag binnen stond. We zagen dat dit hem echt goed deed maar de paddocks waren te klein. Hij begon te bokken en maakte deze kapot zodat hij meer loop plek had. We hebben hem dan verplaatst naar een paddock paradise. Hier is hij 24/7 buiten en we zien wel dat hij ervan geniet om meer buiten te zijn. Toch zien we nog dat de paddocks te klein zijn en hij nogsteeds zijn energie niet kan uitlaten. Ik ben zelf aan het proberen om met hem richting dressuur te gaan, er werd ons gezegd dat er een buiten piste was. De buiten piste zou blijkbaar pas gebruikt kunnen worden in begin april… nu weet ik dus niet wat ik beste doe. Ik had in het begin bij een manege gehoord maar die hadden geen plek, ik heb gehoord dat ze nu dus wel plek hebben en ben aan het nadenken om hem naar daar te verplaatsen. Hij zou daar wel terug in de nacht op stal staan maar zou door de dag op de weide mogen staan waar hij volledig kan crossen en kan rennen zoveel hij zou willen. Ik zou ook daar een binnen en buiten piste hebben zodat ik met hem kan rijden. Ik weet dus niet of ik hem best nu laat staan of toch verplaats? Als ik hem zou verplaatsen zou dit ook niet nu direct zijn want we willen hem niet veel stress veroorzaken.
Laatst bijgewerkt door Anoukvdaele op 14-02-25 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 20:58

Dus in 2 maand wil je hem voor een 4e keer verhuizen? Lijkt me ook niet erg goed.
Ik ben wel eens gaan fietsen met een paard ernaast. Of veel wandelen.

Kijken of je in de buurt een rijbak mag gebruiken. Er zijn voldoende mogelijkheden zonder te moeten verhuizen. PP klinkt wel goed, maar eigenlijk staan ze dus op kleine paddock?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 21:08

Aan je taal te lezen kom je uit Belgie (sorry, mijn toetsenbord heeft geen trema's). Uit welke streek? Mijn indruk is dat het daar soms inderdaad moeilijk is om paardvriendelijke stalling te vinden die ook met goed rijden te combineren is. Maar als je zegt in welke streek je zoekt, zijn er misschien bokkers uit de buurt die tips kunnen geven.
Verder is het heel belangrijk dat je voor jezelf een lijstje maakt met welke eisen je hebt aan stalling, in volgorde van belangrijkheid. Een ideale stal zal je nooit vinden, dat is utopisch. Maar wat zijn jouw harde eisen en in welke opzichten ben je bereid water bij de wijn te doen?

Heel vaak verhuizen is voor een paard -en voor jezelf- natuurlijk niet leuk. Hoe beter jij weet wat je wil, des te groter is de kans om een passende plek te vinden.

Anoukvdaele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-25 21:31

Anomien schreef:
Dus in 2 maand wil je hem voor een 4e keer verhuizen? Lijkt me ook niet erg goed.
Ik ben wel eens gaan fietsen met een paard ernaast. Of veel wandelen.

Kijken of je in de buurt een rijbak mag gebruiken. Er zijn voldoende mogelijkheden zonder te moeten verhuizen. PP klinkt wel goed, maar eigenlijk staan ze dus op kleine paddock?

Ja door het veel verhuizen wou ik het niet doen omdat ik hem geen stress wil geven, als ik hem ziu verhuizen zou dit binnen een 2/3maand zijn. ik heb gekeken voor een rijbak en de dichtbij zijnde is nog wel ver… de pp is wel een goede plek maar het is te klein voor hem. Hij is een paardje dat graag rent en daar is dat niet de mogenlijkheid.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 21:39

Bij de stal van nacht op stal.
Hoeveel staan ze daar echt buiten per dag ?
En ook met slechter weer enz?

Kleine ruimtes is wat je vaak ziet. Ze staan dan wel buiten. Maar eigenlijk is het dan niet meer dan een veredelde buitenstal. En daar heeft idd niet elk paard voldoende aan

Anoukvdaele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-25 21:43

soesita schreef:
Aan je taal te lezen kom je uit Belgie (sorry, mijn toetsenbord heeft geen trema's). Uit welke streek? Mijn indruk is dat het daar soms inderdaad moeilijk is om paardvriendelijke stalling te vinden die ook met goed rijden te combineren is. Maar als je zegt in welke streek je zoekt, zijn er misschien bokkers uit de buurt die tips kunnen geven.
Verder is het heel belangrijk dat je voor jezelf een lijstje maakt met welke eisen je hebt aan stalling, in volgorde van belangrijkheid. Een ideale stal zal je nooit vinden, dat is utopisch. Maar wat zijn jouw harde eisen en in welke opzichten ben je bereid water bij de wijn te doen?

Heel vaak verhuizen is voor een paard -en voor jezelf- natuurlijk niet leuk. Hoe beter jij weet wat je wil, des te groter is de kans om een passende plek te vinden.

Ja het is inderdaad moeilijk, bij onze eerste plek waren ze met ons paard weg gegaan zonder we van iets wisten en al ons eten en wortelen werden gepakt en we hadden plots geen eten meer voor ons paardje. Wat ik vooral zoek is gewoon een stalling met een weide aan waar hij goed kan crossen, en ergens met een binnen piste waar ik wel les zou kunnen volgen.
Laatst bijgewerkt door Anoukvdaele op 14-02-25 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoukvdaele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-25 21:45

DuoPenotti schreef:

Kleine ruimtes is wat je vaak ziet. Ze staan dan wel buiten. Maar eigenlijk is het dan niet meer dan een veredelde buitenstal. En daar heeft idd niet elk paard voldoende aan

Het is een manege waar je een weide krijgt en je kiest zelf hoevaak en wanneer je hem buiten zet, ik zet zelf mijn paardje zoveel als kan buiten ook bij slecht weer want hier heeft hij echt nood aan. Als het weer echt heel slecht word of het heel koud word zet ik hem natuurlijk wel binnen.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 21:50

Een nieuw paard zonder fatsoenlijke rijbak vind ik een no go. Om elkaar te leren kennen onder het zadel, grondwerk te doen en alle andere leuke dingen waarvoor jij je paard (neem ik aan haha) hebt aangeschaft, is dat gewoon een vereiste. De huidige plek voldoet daar niet in. Maar om eerlijk te zijn denk ik ook dat je onderzoek vooraf beter kan. Als er geen rijbak is nu, had je dat natuurlijk van tevoren kunnen zien. Sommige dingen kom je gaandeweg achter (zoals dat de track toch te klein blijkt, dat kun je van tevoren niet altijd inschatten). Sommige dingen moet je van tevoren kritisch op zijn. De plek die je op het oog hebt, klinkt niet verkeerd. En als je daarvoor kiest, zou ik niet nog 2 maanden wachten. Ten eerste is die plek dan wel weer vergeven. En daarbij is een verhuizing altijd stressvol, het is niet dat dat over 2 maanden minder zou zijn. Waar je dus wel van tevoren van kan leren, is dat jij kritischer moet zijn in het beoordelen van een plek. Anders sta je over 2 maanden weer op dit punt en kun je weer verhuizen omdat het toch niet klopt.
Enkele aandachtspunten:
- hoeveel ruwvoer wordt er gevoerd, hoe vaak per dag? Hoe lang staan ze zonder eten? Wat voor ruwvoer en sluit dit aan bij wat je paard nodig heeft. Krachtvoer kun je altijd zelf nog wat in bijsturen, maar in ruwvoer niet.
- wat ligt er qua bedekking in de stallen? Is dit ruim opgestrooid? Of staan de paarden viezig?
- hoe ziet de wei/paddock eruit? Het is groter, maar is het bijv erg modderig of ongelijk?
- hoe lang komen ze buiten. Is dit in groepen? Merrie/ruinen apart of bij elkaar en past dit bij jouw paard. Heb je bijv een ruin die wel eens dekt, moet je hem niet bij merries zetten, ik noem maar wat. Een paard wat alleen staat is meestal niet ideaal. Als iedereen binnen staat en de jouwe buiten, dan heb je kans dat hij zich opfokt en zo verwond bijv.
- wat is de kwaliteit van de rijbak? Is er materiaal aanwezig om te springen. Is er een plek om te longeren.
- mag je een lesgever van buitenaf laten komen? Zeker omdat jullie nog geen team zijn en je hulp nodig hebt. Mag je aansluiten in de lessen die er gegeven worden? En wat vind je van die lessen?
- Ga zeker kijken op verschillende momenten, x in het weekend, sochtends en eind van de dag bijv. Dan zie je wat er voor volk rondloopt en kun je eens een voerbeurt zien.
-Is er veel verloop? Dus regelmatig een stal vrij. Wees dan ook kritisch. Want mensen vertrekken niet gauw van een fijne plek. Als er elke maand wel iemand weg gaat, dan klopt er iets niet.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 22:08

Het is ook niet eenvoudig als beginnende paardeneigenaar. Je kent je paard en zijn behoeftes nog niet goed, je weet niet waar je op moet letten en wat er op de markt is.
Ik ben het wel met Diddykong eens dat je in je onderzoek vooraf kritischer mag zijn. Kijk: manege met een vaste wei klinkt leuk. Maar staat je paard daar alleen of in gezelschap? Moet je hem 's morgens zelf buiten zetten en 's avonds zelf weer op stal zetten of word dat voor je gedaan? En heb je daar de tijd wel voor? Heeft de wei een schaduwplek voor de zomer en is er een drinkwatervoorziening op de wei? Is de bak vrij op momenten dat jij tijd hebt om te rijden? Of zijn er dan lessen? En zijn die lessen op het niveau waarop je rijdt? Hoe wordt er gevoerd? Hoeveel x per dag en welk voer?

Kritisch zijn en veel vragen stellen is een must.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 22:27

Hij staat nu goed begrijp ik, en er is dus geen haast om hem te verhuizen. Ga eerst voor jezelf een lijstje maken in alle rust wat:

1 belangrijk is voor een paard.
2 belangrijk is voor jezelf.

Er is op bokt voldoende te lezen over wat een paard nodig heeft om gelukkig te zijn, en zodra je voor jezelf weet wat voor jou belangrijk is kun je op zoek gaan naar een pensionstal die aan de voorwaarden van beide het meest voldoet.

Soms zijn concessies nodig, maar aan een aantal voorwaarden voor je paard, om hem ook mentaal gezond te houden, zul je niet ontkomen.
Bedenk ook dat als jij overdag niet bij hem bent; wat doet je paard dan... het geeft beiden veel stress als je weet dat hij op stal staat en niet (voldoende) buiten komt.

Je hebt er al 1 ontdekt, en dat is genoeg ruimte, dus veel op stal zal je paard ongelukkig maken. Zo turf je de lijst af. Vlak goed ruwvoer, hooi ook niet uit. Dat is waar soms het snelst op bezuinigd wordt...
Vraag bij de stallingen hoe ze het doen, stel je vragen, vraag en kijk ook eens of ze werkelijk zoveel buiten staan als dat ze zeggen, zoek reviews over de stalling, dat soort dingen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 22:29

Anoukvdaele schreef:
DuoPenotti schreef:

Het is een manege waar je een weide krijgt en je kiest zelf hoevaak en wanneer je hem buiten zet, ik zet zelf mijn paardje zoveel als kan buiten ook bij slecht weer want hier heeft hij echt nood aan. Als het weer echt heel slecht word of het heel koud word zet ik hem natuurlijk wel binnen.

Maar dat buiten zetten moet je zelf doen? Word niet gedaan door de manege?

En moet je er dan bijblijven of mag je hem om 8 uur in de ochtend buiten zetten en hem om 20;00 binnen halen?

Als hij lang buiten staat is er dan eten.

Koud en regen kan een paard prima tegen. Daar hoeft hij niet voor naar binnen.

Vjestagirl

Re: Waar kan ik mijn paard het best plaatsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 22:36

Eerlijk, ik zou hem gewoon eens een half jaar laten staan zonder te verhuizen.

In 2 maanden is hij 3x verhuisd. Hij heeft een andere omgeving, andere paarden om zich heen, een ander mens, een ander ritme, andere geurtjes, ander eten, ander water, ander alles... Geef hem gewoon eens de tijd om te aarden, om zijn draai te vinden en om te wennen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 22:38

Als je je paard “pas” binnen 2 a 3 maand zou verhuizen, dan is het ook net de periode dat de piste beschikbaar is. En je weet dus niet hoe het gaat zijn als je kan rijden. Misschien is de pp dan wel voldoende. Het is inderdaad niet gemakkelijk om goede stalling te vinden en vaak is de oppervlakte beperkt.
Wat de manege betreft…: spreek ook eens met mensen wiens paard er gestald staat. Misschien mag je je paard wel altijd buiten zetten als je dat wil, maar verwacht men dat je aanwezig bent wanneer hij buiten staat of is er te weinig plek om alle eigenaars hun paard buiten te laten zetten of…

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 23:08

Op veel plekken zijn de ruimtes in de winter beperkt.
Wat krijgt je paard te eten, want als hij al explosief is, kan dat ook gewoon aan zijn eten liggen.
Zolang paarden kunnen bewegen(wat bij een pp is), lijkt het me sterk als een paard hele dagen wil rennen, bokken en gek doen?

Ook ik zou hem vooral rust geven en niet nog eens verhuizen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 23:13

Op die manege. Staat hij dan alleen in die weide of deel je de weide?

Yubine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 23:31

Ik zou hem laten staan. Hij is al vaak genoeg verhuisd, even tot rust komen op zijn huidige plek klinkt wel fijn. En begin april lijkt ver, maar die 1,5 maand is zo voorbij.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 08:44

Ik zou afwachten.

Want zelf buiten kunnen zetten in een weide betekent dat jij sochtends vroeg en savonds laat moet komen. Lastig haalbaar elke dag. Waarschijnlijk is er geen onbeperkt hooi op de weide, en das nodig want gras is zo op. En zonder eten staan kan niet zoveel uur per dag. En je paard zal alleen staan. Super sneu!

Verder zoeken is mijn advies!

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 09:13

Elke dag er twee keer heen moeten lijkt mij ook lastig met werk... Je wil hem zoveel mogelijk in de wei zetten zeg je. Maar is de wei bij de manege daar ook groot genoeg voor? Vaak gaat het helaas om weitjes die net te klein zijn en waarbij het gras zo op is. Hij lijkt mij niet niet slecht staan nu eerlijk gezegd. Is er nu een plek op de paddock waarop je hem beweging kan geven? Voor je het weet is het ook weer begin april

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 11:21

Verhuizen is niet leuk voor een paard, maar als een verhuizing echt een aanzienlijke verbetering voor het dier geeft waar hij vanaf dag 1 flink van profiteert, dan zou ik juist wèl z.s.m. verhuizen voordat hij op de huidige plek net weer een beetje gewend raakt. Het is juist "gemener" om hem dan wéér weg te halen.

Betere optie is, als hij nu z.s.m. op een plekje komt waar je echt graag jarenlang wilt blijven.

Een eigen weitje klinkt leuk, maar potentiële nadelen die ik daar zie zijn toch dat het waarschijnlijk een beperkt stukje zal zijn? Kan het dier daar echt lekker een stuk voluit rennen? Of wordt het stukje wei binnen no-time een modderpoel omdat het toch wel klein / kwetsbaar is?

En staat het beestje dan alleen in de wei...? Dat is ook wel sneu, ook al staan er paardjes in stukjes wei naast. Mag je hooi voeren en een drinkbak neerzetten op de wei? Nee is een no-go. Gaat het je wel lukken om zelf dier elke dag lange tijd buiten te (laten?) zetten? Staan er dan ook andere paardjes buiten? In najaar / winter / voorjaar, mag / kan het dan ook? Of wordt het snel kapot gelopen en mag je paard er dan niet meer op?

Ofwel: zal je paard echt meer ruimte en buiten-tijd hebben op de manege?
Of is het paddock paradise nu om 1 of andere reden tijdelijk wat beperkt qua ruimte en zal dat snel verbeteren?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 11:24

Ja precies die manege klinkt ook niet echt fijn.
Daarom ook mijn vragen.

Ik denk dat je echt beter kan zoeken naar iets waar hij echt goed staat.
Ook in de winter.
En ja dat is in sommige delen van het land moeilijk. Maar niet onmogelijk

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 17:19

Hoeveel krachtvoer geef je?
Daar kunnen paarden ook te veel energie van krijgen en druk worden.

Als je dwt nu nog geeft spu ik dat als eerste stoppen en alleen een vitamine-mineralen balancer geven. Welke oppervlakte heeft het Paddock Paradise? Hoe groot de paddock en hoe lang en breed zijn de paarden?

Hoe groot is die wei bij de manege? Staat hij daar alleen? Of in een groepje? Moet je altijd op datzelfde stuk of wordt er gewisseld naar een nieuw stuk als het gras op is. En moet je jaar rond zelf buiten en binnen zetten?
Hoe vaak/hoeveel wordt er gevoerd?
Er zijn al veel vragen genoemd...