Welke dekens op geschoren paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mealy

Welke dekens op geschoren paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-25 18:25

Hallo!
Ik wil mijn paard dit weekend scheren. Nu heeft de eigennaar van mijn pensionstal bedacht om alle paarden nu 24/7 buiten te laten met schuilstal. Zou dit kunnen met mijn geschoren paard? Zo ja, wat voor (cobinaties van) dekens kan ik op mijn paard leggen zodat hij het niet koud heeft?
Laatst bijgewerkt door Mealy op 13-02-25 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

girlyggirl

Re: Welke dekens op geschoren paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 18:33

Hoelang geleden geschoren en hoe kort is ze nu? Mijne is nog kort en staat onder 450 maar snachts op stal. Het gaat vriezen aankomende week snachts dus dan zou ik naar meer gaan en zeker ook een gevoerde hals

Mealy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-25 18:36

girlyggirl schreef:
Hoelang geleden geschoren en hoe kort is ze nu? Mijne is nog kort en staat onder 450 maar snachts op stal. Het gaat vriezen aankomende week snachts dus dan zou ik naar meer gaan en zeker ook een gevoerde hals

Sorry, zie nu pas dat ik het verkeerd heb verwoord, excuses haha. Ik bedoelde eigenlijk dat ik mijn paard dit weekend wil scheren. :D Heb t aangepast!

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 18:49

Mealy schreef:
girlyggirl schreef:

Sorry, zie nu pas dat ik het verkeerd heb verwoord, excuses haha. Ik bedoelde eigenlijk dat ik mijn paard dit weekend wil scheren. :D Heb t aangepast!

Oei dan zou ik er zeker niet voor kiezen om helemaal te scheren maar echt zo min als mogelijk om hem warmte houden en tegelijk te koelen met rijden. Staat hij nu ongeschoren onder een deken? Zoja hoeveel gram?

Mealy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-25 18:55

Mealy schreef:
girlyggirl schreef:
Oei dan zou ik er zeker niet voor kiezen om helemaal te scheren maar echt zo min als mogelijk om hem warmte houden en tegelijk te koelen met rijden. Staat hij nu ongeschoren onder een deken? Zoja hoeveel gram?

Hij staat nu ongeschoren onder een deken van 100 gram of 200 gram, weet het niet zeker. Maar hij heeft een best dikke wintervacht waardoor ik hem wil scheren, hij zweet namelijk al heel snel tijdens een training, en dat zit hem dan best wel in de weg die warmte tijdens het trainen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 18:56

Idd een deel scheren :j

Mealy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-25 19:17

Cioccolato schreef:
Idd een deel scheren :j

Oke! Wat voor deken zou ik dan op doen?
Ik heb ook van veel mensen gehoord dat helemaal scheren en dan met 2 dekens op ook gewoon prima kan. En dan eventueel scheren na het vriezen

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 19:47

Beter even een week of wat wachten met scheren. Het vriest nog tot halverwege volgende week, en een weekje wachten is niet zo'n enorm punt lijkt me.
Desnoods een streep onder de hals scheren, zodat de warmte weg kan (er lopen slagaderen die dan kunnen koelen) en zodra het niet meer zo koud is kun je een jachtpatroon scheren.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 20:10

Wat een rare idiologie om paarden nu 24/7 buiten te gaan laten!
Zou nu zeker op een vers geschoren paard 300+ grams leggen. Het vriest!!

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 20:49

Popstra schreef:

Nu scheren en dan 300 is veel te koud.

Ik zou helemaal niet scheren, laat het dier eerst maar even acclimatiseren bij 24/7 buiten. Je hebt het al de hele winter volgehouden, dan lukt wat langer ook nog wel. Als het echt niet anders kan scheer je alleen de hals en de borst. Als dat niet genoeg is pak je de buik en flanken nog mee.

Belachelijk dat ze nu ineens naar 24/7 buiten moeten.

Mealy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-25 21:57

prugelpiet schreef:
Popstra schreef:

Nu scheren en dan 300 is veel te koud.

Ik zou helemaal niet scheren, laat het dier eerst maar even acclimatiseren bij 24/7 buiten. Je hebt het al de hele winter volgehouden, dan lukt wat langer ook nog wel. Als het echt niet anders kan scheer je alleen de hals en de borst. Als dat niet genoeg is pak je de buik en flanken nog mee.

Belachelijk dat ze nu ineens naar 24/7 buiten moeten.

Ja ben ik zeker helemaal mee eens! Ik had al gezegd dat het voor mij niet uit kwam omdat het scheren al gepland stond en ik dat ook als advies kreeg van mijn instructeur enzo. Had zelfs gevraagd of het misschien kon wanneer het weer wat mooier weer was, maar ze zeiden dat het nu wel echg moest ivm tijd en plek..?? Ik snapte er niet veel van, denk dat ik misschien ook naar nieuw plekje ga kijken. Ze zijn de laatste tijden namelijk niet meer zo vriendelijk..
Laatst bijgewerkt door Mealy op 13-02-25 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 22:14

Ik zou minstens 600-700 gram opleggen als je gaat scheren & ze nu dag en nacht buiten moet staan. Goed blijven voelen en eventueel voor de nachten nog meer op leggen. Elk paard is anders dus blijven controleren en eventueel aanpassen.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 23:39

Eerst even wennen aan buiten, en kijken of je paard gebruik maakt van schuilstal. Is er mogelijkheid tot liggen bijvoorbeeld.
Mijn paarden heb ik altijd buiten gehouden, mijn draver waar ik veel mee trainde schoor ik dan bij boeg en hals om warmte kwijt te raken. Had nooit meer dan 300 gram erop. Maar zij was t gewend.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 23:41

Ja ik zou ook niet scheren nu hoor maar ze ook niet nu in ene 24/7 byiten zetten!
mijn geschoren paarden staan gewoon onder 350 gram nu en zijn warm. Ik schreef ook 300+ gram.

Als de temperaturen in ene weer naar boven gaan is 500grams veels te warm

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 23:48

Heb nog nooit meer dan 300 op gehad, buiten zijn ze ook vaak meer in beweging en met elkaar, als ze met elkaar staan dan

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 01:17

elk paard is anders. Mijn ongeschoren merrie is een koukleum. die staat nu onder 500 gr 24/7 buiten.
kijk wat je paard nodig heeft

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 03:06

Hier 5 geschoren paarden 24/7 buiten. Ik laat onderkant van de buik erin zodat ze met liggen niet bloot liggen en met lopen door nattigheid geen spetters/modder op kort geschoren huid krijgen. Ook hoofd en benen blijven lang. Dan maar een zweethoofd met trainen. Dus echt alleen kaal wat de deken bedekt. Ze staan momenteel onder 350 - 650 gram. Allemaal in meerdere laagjes. Die met 350 vind ik wel eng qua kou, maar ze voelt echt altijd goed tot nu toe.

Ze kunnen die droge kou vaak veel beter hebben dan die waterkou. Is bij mensen niet anders; op de Noordpool loop je met -25 gerust in een T-shirt, daar denk je in nl niet aan.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 06:40

Sowieso niet scheren nu. De dagen worden alweer langer. Je paard is al bezig met de zomervacht aanmaken.
Met de overgang opeens naar 24/7 buiten zou ik het scheren al helemaal niet gaan doen.

Natasja71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 08:32

Ik heb altijd geleerd scheren tot kerst (kortste dag) omdat ze daarna alweer beginnen met aanmaak van de nieuwe vacht.
Ik zou dan nu alleen (deel van) hals en misschien boeg eraf halen. Dat scheelt vaak ook al heel veel.
Of jouw paard een koukleum is kan ook schelen. Eventueel doe je een hals om.
Mijn merrie staat geschoren (groeit bijna niet na scheren en ik scheer op 1,5 mm) in stal met Luik onder 200gr en waterdichte deken.
In jouw geval zou ik er denk ik ook nog wel wat bij doen. Heb zelf allemaal losse liners, dat werkt gemakkelijk en ook handig zelf te wassen als ze in modder gaan liggen.
Ik heb er dan 2 van die liners in auto zodat je meteen kunt wisselen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 10:11

In de basis kun je prima een geschoren paard 24/7 buiten houden (met goed schuilgelegenheid uiteraard). Ik doe dat al jaren.
Ik heb ze wel thuis staan dus kan overdag en nacht wisselen van deken. Dat maakt het wel een stuk praktischer. Als ik niet zou kunnen wisselen wordt het wel moeilijker om te anticiperen op stralende zon overdag en warme gevoelstemperatuur en ijskoud in de nacht.
Door het scheren ontneem je het paard zelf gedeeltelijk de mogelijkheid om te anticiperen op temperatuur wisselingen en dat moet je wel fatsoenlijk kunnen opvangen.

Maar nu scheren icm nu net 24/7 buiten gaan zetten vind ik een bijzonder ongelukkige combinatie. Daar zou ik niet voor kiezen. Als je niets kunt veranderen aan dat 24/7 buiten zetten, zou ik nu niet scheren.
En ja, dat is een beetje lastig. Ik heb er ook één staan die door omstandigheden niet geschoren is en dat is best even puzzelen nu met werken, zweten, dekens etc. Maar over 2 maanden ziet de wereld er al weer compleet anders uit. Dus zing ik het wel uit.
Maar je moet je paard ook een beetje leren kennen. De een heeft het snel te warm. De ander te kous. Dat gevoel wil je wel een beetje kennen voor je paard bij oostenwind en -5 in de nacht buiten moet wonen geschoren en wel.

Als tussenoplossing zou je nog een deel kunnen scheren. Bijvoorbeeld alleen de onderkant hals. Dat scheelt al iets. Dat was ook mijn eerste scheerpatroon.
De meningen zijn wat verdeeld over of je dat straks in de zomervacht nog terug gaat zien omdat je dan nu zo laat scheert. Genoeg sportstallen die jaar rond scheren. Maar die scheren dan ook helemaal. Dus dan zie je dat soort patronen ook niet.

Dan voor de toekomst van 24/7 met een geschoren paard. Ik red me hier met paard nr 3 inmiddels eigenlijk altijd met maximaal 400 gram incl hals. En eigenlijk komt er nooit meer dan 300 gram op in de praktijk. Maar voor het geval van extremen heb ik nog een 200 gram onderdeken liggen die ik kan gebruiken onder de 0 gram als reserve en eventueel zou kunnen gebruiken onder de 200 gram deken.
Mijn assortiment bestaat dus uit en basis set van 0 gram en 200 gram. Beide met bijpassende hals. En een onderdeken van 100 gram en 200 gram. Daarmee grijp ik eigenlijk nooit mis.

Mealy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-25 11:57

pol013 schreef:
In de basis kun je prima een geschoren paard 24/7 buiten houden (met goed schuilgelegenheid uiteraard). Ik doe dat al jaren.
Ik heb ze wel thuis staan dus kan overdag en nacht wisselen van deken. Dat maakt het wel een stuk praktischer. Als ik niet zou kunnen wisselen wordt het wel moeilijker om te anticiperen op stralende zon overdag en warme gevoelstemperatuur en ijskoud in de nacht.
Door het scheren ontneem je het paard zelf gedeeltelijk de mogelijkheid om te anticiperen op temperatuur wisselingen en dat moet je wel fatsoenlijk kunnen opvangen.

Maar nu scheren icm nu net 24/7 buiten gaan zetten vind ik een bijzonder ongelukkige combinatie. Daar zou ik niet voor kiezen. Als je niets kunt veranderen aan dat 24/7 buiten zetten, zou ik nu niet scheren.
En ja, dat is een beetje lastig. Ik heb er ook één staan die door omstandigheden niet geschoren is en dat is best even puzzelen nu met werken, zweten, dekens etc. Maar over 2 maanden ziet de wereld er al weer compleet anders uit. Dus zing ik het wel uit.
Maar je moet je paard ook een beetje leren kennen. De een heeft het snel te warm. De ander te kous. Dat gevoel wil je wel een beetje kennen voor je paard bij oostenwind en -5 in de nacht buiten moet wonen geschoren en wel.

Als tussenoplossing zou je nog een deel kunnen scheren. Bijvoorbeeld alleen de onderkant hals. Dat scheelt al iets. Dat was ook mijn eerste scheerpatroon.
De meningen zijn wat verdeeld over of je dat straks in de zomervacht nog terug gaat zien omdat je dan nu zo laat scheert. Genoeg sportstallen die jaar rond scheren. Maar die scheren dan ook helemaal. Dus dan zie je dat soort patronen ook niet.

Dan voor de toekomst van 24/7 met een geschoren paard. Ik red me hier met paard nr 3 inmiddels eigenlijk altijd met maximaal 400 gram incl hals. En eigenlijk komt er nooit meer dan 300 gram op in de praktijk. Maar voor het geval van extremen heb ik nog een 200 gram onderdeken liggen die ik kan gebruiken onder de 0 gram als reserve en eventueel zou kunnen gebruiken onder de 200 gram deken.
Mijn assortiment bestaat dus uit en basis set van 0 gram en 200 gram. Beide met bijpassende hals. En een onderdeken van 100 gram en 200 gram. Daarmee grijp ik eigenlijk nooit mis.

bedankt voor deze duidelijke informatie, ik heb overlegd en het uiterlijkste dat ik mijn paard id nacht binnen kan houden is midden maart. Ze zeiden dat mijn paard midden maart echt 24/7 naar buiten moet. Is het dan fijner om nu te scheren (deel of helemaal) en dan hem daar aan laat wennen en dan midden maart pas naar 24/7 buiten doe? Of zou ik helemaal niet scheren, trainingen minimaliseren (wat wel vervelend is want eigenlijk wil ik wel trainen maar zweet hij al heel snel) en dan pas volgende winter scheren. Zijn zomervacht vind ik eigenlijk ook wel heel dik, hij heeft hele zachte dikke haartjes waardoor hij in de zomer met trainen ook snel zweet maar dan kan ik het er makkelijk afwassen. Mijn voorkeur gaat eigenlijk naar (deel)scheren en dan middenmaart pas 24/7 naar buiten. Ik denk namelijk ook niet dat hij het snel koud gaat krijgen. Maar ik ben altijd benieuwd naar meningen van andere mensen omdat dit mn eerste paardje is die ik net 1,5 jaar heb, dus weet niet precies alles heel goed. En vind het allemaal wel lastig... :)

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 12:48

Mealy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-25 13:04

Kidde schreef:
Volgens mij is dit dezelfde TS met een ander account :+ [VSW] van 6 uur naar buiten naar 24/7 buiten, tips met het verhuizen?
Ze gaan niet ineens vanaf half maart naar buiten, maar ze gaat verhuizen

Nee, haha, ik denk dat er gewoon meer mensen zijn die tegen hetzelfde probleem aanlopen. Ik weet wel dat er bij mij in de buurt meerdere stallen zijn die overgaan naar 24/7 buiten of gewoon niet goed buiten komen of er mee stoppen. Daarom is het ook erg lastig om nieuwe stalling te vinden bij ons in de buurt omdat het of niet goed is of al vol...

Ik zou haar ook een berichtje doen, misschien dat er bij haar nieuwe weide een extra plekje is en heel toevallig ook bij mij in de buurt, maar denk het niet.. :)

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 13:24

Oh dan was het toeval dat jullie allebei dit weekend gaan scheren en half maart 24/7 naar buiten gaan!

Verder zou ik persoonlijk het scheren laten zitten. Ik vind 27/7 naar buiten en vlak daarvoor scheren ook niet zo'n handige combinatie. Ze zijn hier ook al weer in de rui aan het komen. Misschien heb ik er overheen gelezen maar kan hij wel schuilen straks?