Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
girlyggirl schreef:Hoelang geleden geschoren en hoe kort is ze nu? Mijne is nog kort en staat onder 450 maar snachts op stal. Het gaat vriezen aankomende week snachts dus dan zou ik naar meer gaan en zeker ook een gevoerde hals
Mealy schreef:girlyggirl schreef:Hoelang geleden geschoren en hoe kort is ze nu? Mijne is nog kort en staat onder 450 maar snachts op stal. Het gaat vriezen aankomende week snachts dus dan zou ik naar meer gaan en zeker ook een gevoerde hals
Sorry, zie nu pas dat ik het verkeerd heb verwoord, excuses haha. Ik bedoelde eigenlijk dat ik mijn paard dit weekend wil scheren.Heb t aangepast!
Mealy schreef:girlyggirl schreef:Oei dan zou ik er zeker niet voor kiezen om helemaal te scheren maar echt zo min als mogelijk om hem warmte houden en tegelijk te koelen met rijden. Staat hij nu ongeschoren onder een deken? Zoja hoeveel gram?
Popstra schreef:Wat een rare idiologie om paarden nu 24/7 buiten te gaan laten!
Zou nu zeker op een vers geschoren paard 300+ grams leggen. Het vriest!!
prugelpiet schreef:Popstra schreef:Wat een rare idiologie om paarden nu 24/7 buiten te gaan laten!
Zou nu zeker op een vers geschoren paard 300+ grams leggen. Het vriest!!
Nu scheren en dan 300 is veel te koud.
Ik zou helemaal niet scheren, laat het dier eerst maar even acclimatiseren bij 24/7 buiten. Je hebt het al de hele winter volgehouden, dan lukt wat langer ook nog wel. Als het echt niet anders kan scheer je alleen de hals en de borst. Als dat niet genoeg is pak je de buik en flanken nog mee.
Belachelijk dat ze nu ineens naar 24/7 buiten moeten.
pol013 schreef:In de basis kun je prima een geschoren paard 24/7 buiten houden (met goed schuilgelegenheid uiteraard). Ik doe dat al jaren.
Ik heb ze wel thuis staan dus kan overdag en nacht wisselen van deken. Dat maakt het wel een stuk praktischer. Als ik niet zou kunnen wisselen wordt het wel moeilijker om te anticiperen op stralende zon overdag en warme gevoelstemperatuur en ijskoud in de nacht.
Door het scheren ontneem je het paard zelf gedeeltelijk de mogelijkheid om te anticiperen op temperatuur wisselingen en dat moet je wel fatsoenlijk kunnen opvangen.
Maar nu scheren icm nu net 24/7 buiten gaan zetten vind ik een bijzonder ongelukkige combinatie. Daar zou ik niet voor kiezen. Als je niets kunt veranderen aan dat 24/7 buiten zetten, zou ik nu niet scheren.
En ja, dat is een beetje lastig. Ik heb er ook één staan die door omstandigheden niet geschoren is en dat is best even puzzelen nu met werken, zweten, dekens etc. Maar over 2 maanden ziet de wereld er al weer compleet anders uit. Dus zing ik het wel uit.
Maar je moet je paard ook een beetje leren kennen. De een heeft het snel te warm. De ander te kous. Dat gevoel wil je wel een beetje kennen voor je paard bij oostenwind en -5 in de nacht buiten moet wonen geschoren en wel.
Als tussenoplossing zou je nog een deel kunnen scheren. Bijvoorbeeld alleen de onderkant hals. Dat scheelt al iets. Dat was ook mijn eerste scheerpatroon.
De meningen zijn wat verdeeld over of je dat straks in de zomervacht nog terug gaat zien omdat je dan nu zo laat scheert. Genoeg sportstallen die jaar rond scheren. Maar die scheren dan ook helemaal. Dus dan zie je dat soort patronen ook niet.
Dan voor de toekomst van 24/7 met een geschoren paard. Ik red me hier met paard nr 3 inmiddels eigenlijk altijd met maximaal 400 gram incl hals. En eigenlijk komt er nooit meer dan 300 gram op in de praktijk. Maar voor het geval van extremen heb ik nog een 200 gram onderdeken liggen die ik kan gebruiken onder de 0 gram als reserve en eventueel zou kunnen gebruiken onder de 200 gram deken.
Mijn assortiment bestaat dus uit en basis set van 0 gram en 200 gram. Beide met bijpassende hals. En een onderdeken van 100 gram en 200 gram. Daarmee grijp ik eigenlijk nooit mis.
Kidde schreef:Volgens mij is dit dezelfde TS met een ander account[VSW] van 6 uur naar buiten naar 24/7 buiten, tips met het verhuizen?
Ze gaan niet ineens vanaf half maart naar buiten, maar ze gaat verhuizen