hoe laadt je grote pakken hooi aan huis af?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HafRees

hoe laadt je grote pakken hooi aan huis af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-25 09:05

Goedemorgen allemaal,

Ik kan wel wat tips gebruiken en misschien vind ik deze hier op dit fijne forum

Heb een groot pak hooi bestelt daar ik met de kleine pakken teveel wisselde qua kwaliteit. Ik weet dat er een hele fijne leverancier hier in het dorp zit maar deze heeft alleen grote pakken van circa 400kg. prachtig mooi hooi uit de Eifel.

Nu komt hij zaterdag zo'n pak brengen. Maar hoe doen jullie dit, als je zelf zon groot pak bestelt, hebben jullie iets om dit mee te lossen?
Hij zei dat ie het wel kon kiepen, dus neem aan dat hij met een aanhanger dit pak komt afleveren.
De bedoeling is dat het op zo'n grote kar komt waarmee we het de stal in kunnen rijden. De stal is te laag om er met een tractor of loader/shovel naar binnen te rijden. We hebben een klem maar deze is voor ronde pakken en dit is een groot rechthoekig pak van 2mtr en 90cm hoog.

Ik wil graag goed voorbereid zijn.
Alle tips cq ervaringen zijn van harte welkom.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 09:06

Misschien zo’n pompwagentje voor pallets?

capopjekop

Re: hoe laadt je grote pakken hooi aan huis af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 09:16

Als hij te kiepen is kun je dan hem niet van de aanhanger op de kar kiepen?

De foeragehandelaar heeft altijd een heftruck bij zich. En wij hebben thuis zelf ook een heftruck. Dus we rijden hem naar de stal en dan met een steekwagen 4 plakken per keer naar binnen rijden.

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 09:19

Bij ons komen ze ook de pakken hooi uitkiepen. We vragen dan een buurman men een verreiker om de pakken op de juiste plaats te leggen.

HafRees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-25 09:20

capopjekop schreef:

De foeragehandelaar heeft altijd een heftruck bij zich. En wij hebben thuis zelf ook een heftruck. Dus we rijden hem naar de stal en dan met een steekwagen 4 plakken per keer naar binnen rijden.

volgens mij bedoelde hij dat ook, hij zei gisteren idd van dan kan ik wel kiepen, doe ik bij andere ook zo. maar dan moeten we alleen een kar naar binnen duwen met 400kg erop :-)

we hebben een loader/schovel met van die steeklepels (zoals op een heftruck), wellicht kunnen we daar wat mee. dit moeten we een keer gezien hebben, dan gaat 't een volgende keer vanzelf ;-)

HafRees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-25 09:21

Nele80 schreef:
Bij ons komen ze ook de pakken hooi uitkiepen. We vragen dan een buurman men een verreiker om de pakken op de juiste plaats te leggen.

oh das helemaal ideaal. fijne buurman

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 09:32

Kun je de kar niet met de shovel naar binnen duwen?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 09:34

Een rollende kar met 400 kilo rol je met gemak. Of je moet heuvel op moeten.

Maar denk zeker dat je met de lepels en een shovel ook geholpen bent.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 09:54

Wij hebben pakken van 500kg en omdat onze Shäfer (met vorken) vertikt te werken duwen we die met 3 man van de aanhanger af op zo'n rolkarretje. Die kar duwen met 400/500kg is poepsimpel hoor.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 12-02-25 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 09:55

Hier komt de hooi leverancier met een verrijker erbij.
Die legt de balen voor ons op pallets en dan rijden we ze zelf met een pompwagen naar achteren.

Eerder hadden we van die mega vierkante balen van ruim 500kg maar daar hadden we best wel een dobber aan. Lees daar hadden we mannenkracht voor nodig.
Nu balen van rond de 300 kg en is beter te doen.
Alles in vierkante balen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 10:38

HafRees schreef:
capopjekop schreef:

volgens mij bedoelde hij dat ook, hij zei gisteren idd van dan kan ik wel kiepen, doe ik bij andere ook zo. maar dan moeten we alleen een kar naar binnen duwen met 400kg erop :-)

we hebben een loader/schovel met van die steeklepels (zoals op een heftruck), wellicht kunnen we daar wat mee. dit moeten we een keer gezien hebben, dan gaat 't een volgende keer vanzelf ;-)

Als je een loader met heftrucklepels hebt, en die kan het gewicht van die pak tillen, dan gewoon even vragen aan de boer dat die de pak op een pallet zet. Dan kan je die zo van zijn kar aftillen en op je eigen kar zetten.

Is met je eigen kar ophalen geen optie? Ik haal zelf wekelijks met mijn kar een pak hooi

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 10:45

Ik zou het op een pallet (laten) zetten, of erop rollen, dan met de shovel binnen zetten, dan kun je het evt,. nog verder rollen. Als dat goede kwaliteit is, zou je evt. een pompwagentje kunnen kopen om het in de stal te kunnen verzetten.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 10:49

Wij hebben alle balen op pallets laten zetten. En dan met de palletwagen zetten we hem in de schuur. Dat is ook 400-500 kg, maar dat kun je met 2 man zo naar binnen zetten. Soms lukt het me ook in m'n eentje.
Ik heb ook wel eens zelf zo'n vierkant pak met de aanhanger op gehaald. Die kan kiepen en dan kiep ik hem zo op een pallet. Beetje goed uitkienen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 19:42

HafRees schreef:
capopjekop schreef:

Op een pakket laten kippen en de pallet naar binnen rijden met de shovel een optie? Anders metcpalket overzetten op de kar?

Een goede stevige kar kun je wel een baal mee verplaatsen als de bodem hard en vlak genoeg is. Dus beton of redelijk vlakke klinkers.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 10:26

@hafrees: en hoe is het hooi lossen gegaan ??

Als optie zou ik een pallet voorzien van grote zwenkwielen* voorzien en de baal hierop laten zetten. Dan moet ie met wat mankracht makkelijk te verplaatsen zijn.

* https://www.action.com/nl-nl/p/2554125/zwenkwiel/

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 10:43

Zo bedoel je?

Maar zover ik begrepen had heeft ze een kar, dus niet nodig

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 10:55

Bij 'een grote kar' dacht ik eerder aan een plateauwagen die je ook achter bijv. een auto of tractor kunt hangen.

Maar die pallet met wielen is idd wat ik in gedachten had.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 11:24

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 11:24

Wij halen maandelijks 2 grote balen van 500 kg met onze kipper. Die worden daar opgeladen en thuis doen we daar een band omheen dat ze bij elkaar blijven, dan de kipper omhoog en we hebben twee afneembare ringen in de grond gemaakt waar we ook een band om doen en dan naar voren rijden met de auto, goed positioneren en dan glijden ze er langzaam af.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 11:36

Ben ook benieuwd hoe het gegaan is.

Hoe ik het doe. Ik heb een kipperaanhanger. Ik ga groot pak halen bij de hooiboer (of twee als het past).

Thuis aanhanger achteruit naar hooihok, daar heb ik pallets met wieltjes of van die verhuiskarretjes. Handig is wel om met een paar mensen te zijn. Rustig van aanhanger af laten glijden op de karretjes, iets naar voren, volgend karretje eronder en weer rustig laten schuiven. Dan kunnen we de pakken die wij hebben (ongeveer 300kg) redelijk makkelijk verplaatsen. Echter denk ik wel dat wat stevigere wielen beter zouden zijn.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 11:41

Zorg vooral voor wielen die de druk kunnen hebben. Wat DD linkte kan 80 kg hebben - dus 320 kg in totaal. Da's wat weinig als je hooibalen van 450 kg wilt vervoeren. Bij voorkeur heb je wat over, dus wielen van 125 kg/stuk is wel praktisch. Vierkante lagers lopen niet zo goed nl :))