Paddock paradise op agrarische grond?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paelja

Paddock paradise op agrarische grond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-25 22:06

Hallo bokkers!

Wij hebben een woning op het oog met grond, agrarische bestemming. Ik zou hier graag een paddock paradise aanleggen, bedrijfsmatig.

Zijn er ervaringen met bedrijfsmatige paddock paradises of algemene paardenhouderijen op agrarische grond?

Voor en nadelen? Mag dit zomaar?

Lieser

Re: Paddock paradise op agrarische grond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 22:07

Dat zou ik echt bij de gemeente navragen. Elke gemeente gaat anders met dit soort initiatieven om.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 22:41

Dit hangt niet alleen af van de agrarische eisen maar ook of er andere bestemmingen op je grond zitten.

https://www.kadaster.nl/zakelijk/regist ... ke-plannen

Wij hebben bijvoorbeeld archeologische bestemming en mogen dus nauwelijks graven of keren van grond. Dan kom je met een paddock paradise al nauwelijks aan fatsoenlijke paden maken toe.

Paelja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-25 23:00

Blue_flower schreef:
Dit hangt niet alleen af van de agrarische eisen maar ook of er andere bestemmingen op je grond zitten.

https://www.kadaster.nl/zakelijk/regist ... ke-plannen

Wij hebben bijvoorbeeld archeologische bestemming en mogen dus nauwelijks graven of keren van grond. Dan kom je met een paddock paradise al nauwelijks aan fatsoenlijke paden maken toe.

Ai.. hier is de bestemming ook agrarisch, maar valt paardenhouderij onder agrarisch?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 23:14

Agrarisch is vaak alleen (op) fok. Daarnaast is een paddock of track vaak een bouwwerk.

Soms mag je bijvoorbeeld max 15 paarden als neventak houden als je hoofdinkomen wel echt agrarisch is.

Daarnaast, houd je in de gaten dat je vanwege stikstof nu amper vergunningen krijgt, zit er al een vergunning voor een bepaald aantal dieren op het stuk land?

Gaan er straks meer verkeersbewegingen komen?

Nou... genoeg wat tegen kan zitten. En soms heb je een gemeente die vind alles goed :D

Paelja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-25 23:20

ruitje schreef:
Agrarisch is vaak alleen (op) fok. Daarnaast is een paddock of track vaak een bouwwerk.

Soms mag je bijvoorbeeld max 15 paarden als neventak houden als je hoofdinkomen wel echt agrarisch is.

Daarnaast, houd je in de gaten dat je vanwege stikstof nu amper vergunningen krijgt, zit er al een vergunning voor een bepaald aantal dieren op het stuk land?

Gaan er straks meer verkeersbewegingen komen?

Nou... genoeg wat tegen kan zitten. En soms heb je een gemeente die vind alles goed :D

Aah oke! Vergunning voor een aantal melkkoeien/jongvee zit er nu op.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 23:23

Dat is per gemeente verschillend. Bij ons en vele andere gemeente is wet. 5.3.3 hobbymatige rijbak (max. 1800m2) de enige uitzondering op de regel.
Wij mochten geen paddocks, paden, verhardingen etc maken. Ook geen verlichting bij de rijbak in onze gemeente op agrarische grond. Doodziek van al die regels… uiteindelijk heb ik nu dus alleen een rijbak 20 x 60. Nu het volgende gevecht om vergunningen te krijgen voor een nieuwe stal…

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 08:23

Paelja schreef:
Aah oke! Vergunning voor een aantal melkkoeien/jongvee zit er nu op.

Dan kun je waarschijnlijk intern salderen, dus de stikstof van de nieuwe activiteit wegstrepen tegen de stikstof van de melkkoeien (minus 30 %, dacht ik). Dat moet sinds eind december wel met een natuurvergunning (passende beoordeling) van de provincie.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 13:47

Hoe kunnen ze nu iets tegen paden hebben? (of gaat dit over paden waar de ondergrond dan in verandert?)

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 14:08

Hier zitten nogal wat haken en ogen aan. Neem een goede adviseur en vraag alles goed na bij de gemeente.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 14:42

Duhelo schreef:
Hoe kunnen ze nu iets tegen paden hebben? (of gaat dit over paden waar de ondergrond dan in verandert?)

Het gaat inderdaad om veranderen van ondergrond. Maar omheining heeft soms ook eisen. Zo mag die hier niet hoger dan 1 meter officieel. Ook niet met van die verleng stukken op een vaste paal.

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 14:48

Zoals eerder gemeld hangt dit écht af van de gemeente waar je zit. Ze kijken dan ook naar omgevingsfactoren. Ik zit in een toeristische gemeente met mooie natuur. Ik mag dus nauwelijks wat veranderen aan mijn grond (agrarisch met landschapswaarden). Een paddock paradise was hier helaas een no-go en mijn hekwerk (Chevaldo doorsteekomheiding) moest in 3-voud aangevraagd worden.

Een gemeente verderop heeft een kennis alle toestemmingen binnen één gesprek gekregen voor de aanleg van een loods en paddock paradise op haar grond. Voelt erg aan als willekeur maar blijkbaar werkt het zo.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 15:10

Wij hebben de paarden op een perceel met een agrarische bestemming met waarden en mogen bijzonder weinig. Helaas veel gedoe met de gemeente hierover. Lees je goed in voordat je hieraan begint.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 21:11