Mensen voeren ongevraagd pony’s met troep

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Doritos

Mensen voeren ongevraagd pony’s met troep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-25 21:49

Omdat bokt nog wel eens goede ideeen heeft..

Wie kan me helpen mee denken?

De situatie is zo dat ik pony’s in een stuk land heb lopen wat aan een vrij doorgaande weg ligt met fietspad.

Nou vond ik vandaag uien,knoflook,lente ui,aubergine en nog meer troep wat k zo snel niet thuis kon brengen.

Ik heb een bord opgehangen met verboden te voeren maar vraag me af of dit gaat helpen.
Misschien nog een tekst er bij met dat paarden hier ziek van worden en of dood kunnen gaan?

Hebben jullie ideeën wat ik hier nog meer mee kan of soort gelijke situaties?

Ohja in het verleden kwam er een oud vrouwtje “ voeren” met aardappelschillen etc Die heb ik hier op aangesproken.

Alvast bedankt!

Jorex

Re: Mensen voeren ongevraagd pony’s met troep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 22:08

Langs het fietspad een binnendraad spannen op 1-2 meter van de buitenomheining zodat de paarden niet meer langs die kant dichtbij kunnen komen. Mensen ga je helaas niet veranderen, is een beetje hetzelfde als met eendjes brood voeren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 22:09

Overleg met de politie, afval storten is een mileudelict.

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 23:34

Ik vind dit bordje wel duidelijk:
Bordje
Of het echt helpt betwijfel ik, maar ja je moet wat. Een draadje op een paar meter van de vaste omheining zou ik ook doen.
En persoonlijk aanspreken zoals je gedaan hebt bij de mevrouw met de aardappelschillen natuurlijk. Maar dan moet je iemand dus op heterdaad betrappen. Het is vaak ‘goed’ bedoeld en wanneer je het uitlegt begrijpen de meeste mensen het wel.

Edit:
Ik heb een keer een mevrouw met hond die paarden oud beschimmeld brood stond te voeren gevraagd wat zij haar hond te eten geeft. Heel goede uitgebalanceerde brokken natuurlijk. Nou hoe zou u het vinden wanneer ik uw hond dit beschimmelde brood zou geven? Want deze paarden krijgen ook een uitgebalanceerd dieet waar goed over na gedacht is en van dit brood worden ze ziek.
Toen begreep ze pas dat wat zij aan het doen was geen goed idee is.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 23:55

Het is natuurlijk gewoon al jammer dat het nodig is. Waarom zou je iemand anders zn dieren voeren zonder te vragen?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 00:42

Bordjes gaan helaas niet helpen. Wij hebben zelfs wel eens bordjes met schokkende fotos opgehangen bij onze herten en geiten en mensen boeit het niet.

Ik denk dat enkel een binnendraad helpt. Zodat ze de troep iets minder makkelijk in de wei kunnen kieperen of iig dat de paarden er niet bij kunnen.

Doritos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 00:59

Draad voor de afrastering zetten heb k ook aan gedacht, dan heb k het volgende probleem om over na te denken..
Heb een vast voerhek in u vorm waar k vanaf de wegkant een baal in kan zetten Dit is niet heel makkelijk te veranderen k gok dat ze t dan daar gaan voeren.

Het is vaak ook goed bedoelt ze hebben alleen geen weet van de gevolgen En je moet ze net zien om ze aan te kunnen spreken.

Mens werend raster ? Extra stroom aan de buitenkant spannen, waakhond ;)

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 01:29

Doritos schreef:
Draad voor de afrastering zetten heb k ook aan gedacht, dan heb k het volgende probleem om over na te denken..
Heb een vast voerhek in u vorm waar k vanaf de wegkant een baal in kan zetten Dit is niet heel makkelijk te veranderen k gok dat ze t dan daar gaan voeren.

Het is vaak ook goed bedoelt ze hebben alleen geen weet van de gevolgen En je moet ze net zien om ze aan te kunnen spreken.

Mens werend raster ? Extra stroom aan de buitenkant spannen, waakhond ;)

Is dat hek op "eigen grond"?
Dan kan bordje / camera nog wel eens werken.
Lachen naar de camera!! Voeren verboden, bij illegale afvaldump (oa etensresten) wordt aangifte gedaan bij politie.

Hopelijk schrikt dat dan wel genoeg af :Y)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 01:39

'paarden zijn geen vuilnisbakken en hebben een heel gevoelig maag en darmpakket. Ze krijgen goed voer van de eigenaar. Toch voeren? De dierenartskosten zijn voor jou. Smile naar de camera! :)'

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 07:25

Stroomdraad aan buitenkant (als zijnde wolfwerend), en eventueel de draad nog wat hoger maken dat overheen gooien al niet meer zo uitnodigend is.

Ik had tennisdraad en een stuk schapendraad en daarboven stroomdraad. Nooit heb ik afval in de wei gehad.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 08:17

Mensen zijn idioten.

Wat hier wel werkte: een gedichtje. Als je simpelweg "verboden te voederen" neerschrijft, lijken mensen dat niet echt te geloven - alsof je gewoon een gierigaard ben die zijn/haar pony niet wilt delen. Ze snappen de achterliggende reden (blijkbaar) niet.
Ik heb op een soortgelijke locatie gestaan, en heb uiteindelijk een gedichtje geschreven waarin ik ook echt uitlegde waaròm dat voederen niet mocht: allergieën, gevaar voor koliek, diabetes ... en de gevolgen daarvan: zieke pony, pijn, vergiftiging, zelfs kans op sterven. En een vriendelijke verwijzing naar de kinderboerderij/dierenasielen - want dit paard heeft wel degelijk een eigenaar en krijgt uitgebalanceerde voeding, dus gelieve daar dieren te (be)zoeken die wél extra aandacht kunnen gebruiken.

In plaats van "botweg" iets te gaan verbieden: leg het ook een beetje uit.
Dat werkte op mijn wei wel :)

Edit - ik heb inderdaad ook wel een extra draad/strook geplaatst, want ik werd alsnog nerveus van het idee haha. Maar ik heb met meerdere mensen gesproken die het bordje/gedicht zagen, en er was wel degelijk meer begrip na een (vriendelijk) woordje uitleg.
Ik vond het altijd best idioot dat ik moest gaan uitleggen "waarom je een vreemd dier, dat niet van jou is" mag voeren (ikzelf vind dat gewoon heel logisch) maar ik kan mijn bed niet naast de wei zitten, en als het helpt, dan wil ik het gerust proberen.

Als je het ziet zitten zou je kunnen zeggen "een wortel" (letterlijk 1) mag wel, maar de gft hoef je hier niet te dumpen.

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 08:55

Het menswerende hek vind ik een heel goed idee! Kost wel wat natuurlijk, maar ja de dierenarts ook.

Hoe zou zo’n hek er uit zien? Ik denk vooral heel hoog en misschien iets schuin overhangend naar de straat toe.

Maar dan moet je wel iets verzinnen voor het zelf makkelijk hooi brengen natuurlijk. Dus een soort brede poortopening die je open kunt doen.

Doritos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 09:18

De weide is omheind met schapengaas met daar boven en aan de binnenkant stroomdraad en een aardig hoog hek De wei is niet van mezelf maar huur denk als ik er een heel bont verhaal van ga maken, niet in dank word afgenomen.

K heb al jaar en dag een ander stuk in gebruik ook langs een weg met fietspad en nooit geen last alleen op deze plek.

K ga een bord maken met hierop uitleg
Ga vandaag even bekijken wat ik kan doen met bedrading.

Maar het is tog eigenlijk belachelijk dat je alles kunt gaan verbouwen voor een ander.

Gister ochtend had ik een pony met ik dacht koliek hiervoor behandeld en is weer oke.
Later die dag om even te kijken hoe t ging vond ik dus die afval. Dit is gelukkig met een sisser afgelopen maar dat gaat natuurlijk een keer mis.

K verdenk tog een beetje het oude vrouwtje dit weet k natuurlijk niet zeker Haar reactie was destijds “ maar dat deden we vroeger ook”

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 09:31

Nee het is inderdaad te gek voor woorden.
Misschien is het maar één persoon die dit doet. Dan is een poosje posten in de bosjes de enige oplossing. :') Nee zonder gekheid ik hoop dat je een oplossing vindt.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 09:33

Ik had iets in de trant van:
Verboden te voeren (dus geen brood/wortels enz), hier worden ze ziek van.
Van een aai en een hapje gras wordt ze ook heel gelukkig!

Dan hebben ze een 'alternatief' wat wel mag en kunnen 'geven' zonder dat je een ziek dier hebt straks.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 11:38

Een bord met verboden dood te voeren werkte hier goed.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 12:00

Foto's erbij van een ziek/dood/zwak paard met de tekst erbij Wilt u dit op uw geweten hebben? NIET voeren
Misschien hard maar wel duidelijk wat het kan veroorzaken....

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 12:31

Autumnn schreef:
Foto's erbij van een ziek/dood/zwak paard met de tekst erbij Wilt u dit op uw geweten hebben? NIET voeren
Misschien hard maar wel duidelijk wat het kan veroorzaken....

Hebben wij gedaan en hier hielp het helemaal niets.

Doritos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 13:51

K denk dat het een heel lastig verhaal gaat worden

Maar met niks doen weet je zeker dat het niet helpt

Zucht .. :roll:

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 15:12

Ik zou enkele 'verboden te voeren' bordjes ophangen in combinatie met één of meerdere camera's die heel duidelijk in het zicht staan. Ook een stroomdraad voor het hek kan helpen denk ik, dan komen mensen niet zo dichtbij het hek.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 15:23

Bordje met waarschuwing voor stroomdraad zijn verplicht elke 50m langs een openbaar pad. Simpel symbooltje aanraken doet auw voldoet voor de wet :
https://agradi.nl/products/ako-waarschu ... draad-geel
Afbeelding

Helpt ook met afstand houden en dan is iets er overheen gooien al een stukje moeilijker.