6 jarige quarter valt in herfst / winter teveel terug

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vrijbuiter34

6 jarige quarter valt in herfst / winter teveel terug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-25 12:08

Goedemorgen,

Ik heb een 6 jarige quarter die me teveel terug valt in de herfst / winter. Staat op onbeperkt onverpakt hooi (geen ruwvoer analyse omdat hooiboer teveel verschillende partijen heeft), krijgt daarnaast 400 gram Je Paard Gezond En Fit balancer plus pro en 350 gram Metazoa DigestFit Esparcette en 15 gram magnesium per dag. Twee weken geleden naar de tandarts geweest (geen gekke afwijkingen aan zn gebit) en is hij ontwormd met Pramox.

Hij wordt dressuurmatig gereden op L niveau, circa 4 keer in de week. Daarnaast springen we af en toe 50/60 cm. Hij staat dag en nacht buiten met een inloopstal en heeft snachts een Bucas 150 grams Recuptex deken op om zn spieren soepel te houden.

Wat doe ik verkeerd? Zijn shape beinvloedt mn leven op zo'n manier dat ik er inmiddels dag en nacht mee bezig ben. Ik overweeg zelf om het hooi te vervangen voor voordroog omdat dit rijker zou zijn. Ben hier altijd terughoudend mee geweest omdat ik bang ben voor zn darmstelsel. Ik hoop hier op de gouden tip.

Foto van vandaag:
Afbeelding

Foto van de zomer:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Vrijbuiter34 op 04-02-25 12:18, in het totaal 2 keer bewerkt

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 12:14

Ín de herfst/winter verbruiken ze vaak wat meer energie in verband met de kou. Voor oude paarden wordt vaak seniores priores aangeraden. Dat is altijd een succesnummer, ze zetten daar enorm van aan. Kun je natuurlijk ook prima gebruiken voor een jonkie.

Daarnaast is het misschien wel handig om zo af en toe wat hooi te analyseren. Heb je in ieder geval een beetje een beeld.

Voor nu lekker die SP bijvoeren, ze knappen daar vaak binnen een aantal weken goed van op.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 12:15

Je kunt er van uit gaan dat je hooi laag in eiwit is. Zo ongeveer al het hooi is afgelopen zomers vanwege het weer laag in eiwit en hoog in suiker gebleken, dus deze aanname kun je - ook zonder analyse - wel maken.
Dus eiwit aanvullen in je eerste stap. Eiwitrijke brok toevoegen, of grasbrok/luzernebrok geven.
En verder is olie (opbouwen tot 300 ml per dag kan prima) toevoegen gewoon een goede manier om (veel) calorietjes aan het dieet toe te voegen.

MarjanB

Re: 6 jarige quarter valt in herfst / winter teveel terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 12:22

Eiwit toevoegen en wellicht een deken op met regenachtig weer. Dat kost ze gewoon veel energie.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 12:30

Voordroog hoeft niet meer eiwit te bevatten. Dat weet je ook alleen na analyse.
Wel eiwitten gaan toevoegen inderdaad. Als je paard tegen luzerne kan is dat de makkelijkste toevoeging. Kun je slobber voeren, dan is een eiwitrijke slobber, samen met Coolstance copra ook fijn.
En een deken met dit weer is ook geen overbodige luxe. Dan hoeft er in ieder geval niet zoveel energie naar het warm houden te gaan.

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 12:32

Mijn quarter valt ook enorm in, maar dan vooral naar het einde van de winter. Eens het gras er weer doorkomt is hij op een paar weken terug te dik... Wat hier wel wat helpt is waffer of luzerne

Vrijbuiter34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-25 12:33

Die DigestFit Esparcette bevat toch veel eiwitten of heb ik dat verkeerd gelezen? Luzerne reageert hij niet heel goed op, is gemicroniseerd lijnzaad wellicht een goede? Dank voor de tips vwb deken, ik ga hem de hele dag ophouden.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 12:40

Ik zou dan eerder voor een lijnzaadolie gaan. Merriebrok is ook een goeie optie voor extra eiwit zonder heter te maken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 12:43

Vrijbuiter34 schreef:
Die DigestFit Esparcette bevat toch veel eiwitten of heb ik dat verkeerd gelezen?

Maar die 350 gram daarvan zet uiteraard geen zoden aan de dijk...
Als je paard bij wijze van spreken 50 kilo spierweefsel (=eiwit) kwijt raakt in de winter, zul er je er ook minimaal 80 kg eiwit bij moeten voeren....(bijna het dubbele, omdat het verteren van eiwit energie kost)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 12:46

Denk dat je dan met een schep grasbrok meer en goedkoper eiwit toevoegt. Als luzerne geen optie is..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 12:51

Vrijbuiter34 schreef:
Die DigestFit Esparcette bevat toch veel eiwitten of heb ik dat verkeerd gelezen? Luzerne reageert hij niet heel goed op, is gemicroniseerd lijnzaad wellicht een goede? Dank voor de tips vwb deken, ik ga hem de hele dag ophouden.

Jawel, maar dan zul je meer moeten voeren. En er is ook genoeg voer met meer eiwit. Gemicroniseerd lijnzaad bevat zeker meer eiwit. Goede optie.
Marstall getreidenfrei is een luzernevrije muesli met veel eiwitten. Vitalstyle Active & Protein bevat ook meer eiwitten dan de digest. En Maridil esparcette en lijnzaad is ook een mooi product met meer eiwit. Maar je zult ook meer moeten voeren.

Vrijbuiter34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-25 12:59

Thanks. Ik voer wat er op de zak geadviseerd wordt, stom :Y). Kan ik ergens vinden hoeveel ik dan zou moeten voeren qua eiwit om hem die 50 kg weer aan te laten komen?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 13:08

Ik gaf altijd Subli merriebrok aan paardjes die het moeilijk hadden op gewicht te blijven voor een periode gemixed met lijnzaadolie.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 13:11

Als je naar het advies op de zak voert, van welk gewicht ga je dan uit dat je paard heeft? Of wat hij iig zou moeten wegen? Quarters wegen doorgaans wel wat.

Er moeten meer eiwitten in en dat kan dmv verschillende producten.

Wat je nu ziet is eigenlijk ook wel wat er gebeurt als je "natuurlijk" gaat voeren. Dan vallen ze in de winter wat in. Hoeft niet altijd, want ligt er ook aan hoe het ruwvoer is, maar het past wel bij het natuurlijk proces.

Wij mensen willen vaak het hele jaarrond rijden en trainen en dan is dat niet handig. Dan wil je ze eigenlijk in gelijke shape houden.

HOe vaak per dag voer je bij?
Hoe gaat de training?
Staat ie alleen? Eet hij veel van het hooi? Slaapt ie genoeg?
En belangrijk; is hij pssm getest?

Vrijbuiter34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-25 13:16

superpony schreef:
Als je naar het advies op de zak voert, van welk gewicht ga je dan uit dat je paard heeft? Of wat hij iig zou moeten wegen? Quarters wegen doorgaans wel wat.

Er moeten meer eiwitten in en dat kan dmv verschillende producten.

Wat je nu ziet is eigenlijk ook wel wat er gebeurt als je "natuurlijk" gaat voeren. Dan vallen ze in de winter wat in. Hoeft niet altijd, want ligt er ook aan hoe het ruwvoer is, maar het past wel bij het natuurlijk proces.

Wij mensen willen vaak het hele jaarrond rijden en trainen en dan is dat niet handig. Dan wil je ze eigenlijk in gelijke shape houden.

HOe vaak per dag voer je bij?
Hoe gaat de training?
Staat ie alleen? Eet hij veel van het hooi? Slaapt ie genoeg?
En belangrijk; is hij pssm getest?

Ik vind hem als hij 500kg weegt mooi op gewicht (hij is einde zomer gewogen en toen zag hij er goed uit). Ik voer onbeperkt hooi en gerstestro en daarnaast dus 1x per dag die JPGEF balancer en DigestFit.
Sinds dat ik hem regelmatig train, eigenlijk iedere dag doen we iets, is hij veel soepeler geworden. Eerst liet ik hem weleens 3 dagen staan en dan pakte ik hem weer een dag, maar dan was hij zo stijf dat ik het eigenlijk niet eerlijk vond om erop te gaan zitten. Hij staat met 2 ponies, hij is de baas over het voer dus ik ga er vanuit dat hij wel voldoende eet. Slapen doen ze gezamenlijk en zie ik ze regelmatig doen. Of het genoeg is, vind ik lastig te bepalen. PSSM1 getest, PSSM2 niet maar verdenk ik hem wel van vanwege zn stijfheid, de hoge spierspanning en toen hij nog zonder deken stond het extreme reageren op regen/wind. Vandaar de balancer met extra vitamine E en de magnesium en probeer ik hem zo suikervrij mogelijk te voeren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 13:20

Je kunt kijken of je wat sojaschroot kunt bijvoeren en nee dat is dan misschien niet GMO,maar heeft wel eiwit en vet en met weinig ben je vaak klaar.
Of iets als coolstance copra er bij?

Kijk anders zelf ook even op https://www.voervergelijk.nl
Misschien staat er wel een voer op die je kunt geven wat beter aansluit bij je pony :j

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 13:21

Heb je een reden dat je de deken overdag niet op hebt? De temperaturen verschillen wel eens wat, maar 's nachts 150 en overdag niks vind ik een behoorlijk verschil. Ik zou die deken overdag ook lekker oplaten, en inderdaad kritisch kijken naar wat je voert en hoeveel.

Ik zit absoluut niet in dit ras en heb weinig ervaring met PSSM, maar als je aangeeft dat hij na een aantal dagen stilstaan ook behoorlijk stijf kan zijn en invalt, ga zelfs ik daar aan denken. Ik zou hem zeker laten testen op pssm2 als dat nog niet gebeurt is.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 13:22

Mijn quarter had precies hetzelfde een maand geleden. Die was iets minder schraal als ik het zo snel zie, maar viel ook in op onbeperkt ruwvoer. Mijn hooi is getest en inderdaad laag in eiwit. Hij krijgt altijd al erwteneiwitisolaat bij en dit heb ik nu wat opgeschroefd.

Daarnaast krijgt hij (naast een klein beetje Seniores Priores waarin normaal ook zijn Equilin Basic + Balancer gaat) nu een schep Vitalstyle Active & Protein/ Vitalstyle Weight & Condition (die twee wissel ik af). Dit lijkt te helpen, hij is nu weer mooi op gewicht.

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 13:24

Krijgt hij wel genoeg binnen met het 'net' dat op het hooi ligt? Dit beperkt zijn inname wel....
Hij kan niet voluit eten zeg maar

Eerste jaar dat mijn merrie op voordroog staat wegens hetzelfde probleem, maar met dubbele deken en voordroog is het voorlopig te doen.

Succes!

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 13:29

Ik zou niet alles tegelijk gaan veranderen, maar gewoon eens beginnen met zijn deken overdag op te houden. Door hem 's nachts onder een 150g te zetten maakt hij minder vacht aan en dan moet hij zich overdag bij een gure wind en temperatuur rond het vriespunt ineens wel warm zien te houden zonder deken. Is niet gek dat hij daar dan gigantisch veel energie voor nodig heeft.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 13:32

Wat je voert is niet zoveel om in model te blijven.

Als hij 24/7 buiten staat en vrij kan bewegen is het niet goed dat hij stijf is als je niks doet. Je kan ook kijken naar de training. Hoe ver ben je dressuurmatig? Past wat je vraagt bij zijn bouw en gangen?

Als je hem regelmatig ziet liggen, zal hij wel voldoende slapen.

Je kan een tijdje een pssm dieet volgen en zien wat het doet. Veel mensen die de pssm 2 test niet betrouwbaar vinden, pakken het dieet op. Als je hem daarop verdenkt, zou ik dat eerst een tijdje doen voor je er van alles in gaat gooien.

Maar hij kan ook serieus energie missen. Mijn oudje, 26jr quarter, kan invallen als ik niet op tijd of voldoende bijvoer. Dan zie ik dat ook terug in zijn energie. Hij ziet er momenteel echt goed uit en speelt en doet. Ze hebben echt wat nodig. Maar ik kijk ( zeker bij de ouderen ) niet meer zo naar suiker en zetmeel.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 13:47

Maar dit paard is 6 en geen senior.
Een pssm dieet zou best eens goed zijn. Extra vitamine E en magnesium, suikerarm en hoog in eiwitten.
Erwteneiwitisolaat is ook wel een interessante om toe te voegen. Verder is je voer heel geschikt voor een pssm dieet. Ik zou eens 500 gr digest voeren + de deken. Daarnaast echt iets van vetten toevoegen, lijnzaad of coolstance copra zijn daar prima voor. En dan even tijd geven.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 14:01

Daihyo schreef:
Maar dit paard is 6 en geen senior.
Een pssm dieet zou best eens goed zijn. Extra vitamine E en magnesium, suikerarm en hoog in eiwitten.
Erwteneiwitisolaat is ook wel een interessante om toe te voegen. Verder is je voer heel geschikt voor een pssm dieet. Ik zou eens 500 gr digest voeren + de deken. Daarnaast echt iets van vetten toevoegen, lijnzaad of coolstance copra zijn daar prima voor. En dan even tijd geven.

Dat zeg ik ook niet. Ik geef het als voorbeeld, dat als een paard invalt, dat ze ook energie kunnen missen. Ik geef alleen aan waarom mijn oudje zou kunnen invallen, voor mensen erover oordelen dat een paard invalt.

Mocht hij pssm2 hebben is het ook geen gezond jong paard en dat maakt het verschil.

Maar ik zou, zoals ik al zei, zeker eerst een volledig pssm 2 dieet proberen en de deken op. En die kan zoals vd week met het zonnetje echt wel even een paar uurtjes af tussen 12 en 16 bijv.