manen knippen haflinger

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

manen knippen haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 13:13

Ik twijfel heel erg of ik de manen van mijn haf in een sport coupe laat knippen? hij heeft een mooie hap eruit en ondanks dat het wel bij groeit.

Ik rij nu wedstrijden en als ik hengstenvlecht maak dan gaan die plukjes los zitten. Nu twijfel ik dus heel erg maar ergens vind ik het zonde.

Maar ook denk ik ja groeit van zelf ook weer aan natuurlijk.. Maar vind dat recht geknipte ook niet mooi haha.

Dus ik vroeg mij af wie heeft nog meer een haflinger met sport coupe en daarvan een foto van

Perryx

Re: manen knippen haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 13:14

Heb jij een foto van de huidige situatie?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 13:24

Ik snap de kniptrend niet zo, 'vroeger' trok je de manen en dan werd het mooi speels en kort! En handiger te vlechten (knotten)
Manen groeien wel weer bij, dus je kan het altijd eens proberen?

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 13:26

Ik zou het niet doen en zeker niet mer knippen (trekken als je het echt wilt), en gewoon geduldig wachten tot de manenbos weer mooi op lengte is. Jouw haffie heeft een beetje de vergelijkbare coupe als de mijne, en die van mij heeft een dikke manenbos wat twee kanten opstaat. Daar zou zo'n sportcoupe niet mooi bij staan. Ik maakte altijd een halve hengstenvlecht en liet de rest loshangende. Je kan ook proberen of je twee hengstenvlechten kan maken.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 13:37

Ik was 1,5 jaar geleden de lange manen van mijn haflinger zat en heb toen de schaar erin gezet.
Afbeelding

Was ook prima te knotten daarna.

Afbeelding
Afbeelding

Inmiddels weer lang laten groeien. Als ze straks weer aan het werk mag is de kans aanwezig dat ze er weer af gaan. :=

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 13:41

Amalarab schreef:
Ik snap de kniptrend niet zo, 'vroeger' trok je de manen en dan werd het mooi speels en kort! En handiger te vlechten (knotten)
Manen groeien wel weer bij, dus je kan het altijd eens proberen?

Maar een haflinger met een flinke lading (lange) manen, zo kort trekken dat je het kan knotten, is gewoon marteling vind ik.

Uberhaupt vind ik een haf niet mooi met korte manen, maar dan knippen tot een redelijke lengte en het laatste stukje snijden voor een natuurlijk effect, als je het dan korter wilt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 13:49

Ik vind die lange manen juist een raskenmerk.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 13:59

Mijn antwoord weet je haha, wat Anjali zegt, het hoort bij de haflinger. Je zou ook de knotmethode met lange manen kunnen proberen? Zolang dat plukje kort is zal het altijd net wat meer pieken dan de rest. (Oh en gel! Dat wil ook nog wel helpen)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 15:02

Ik heb de manen van mijn haflinger jaren geknipt toen we volop trainden. Lekker kort, makkelijk, geen gezweet in de zomer, geen gedoe met vlechten. Laatste stukje sneed ik dan, of knipte ik verticaal in, zodat het niet recht strak was, maar wat speelser.
Afbeelding

Afbeelding

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 15:34

Mijn haffie had ook altijd een sportcoupe. Vooral vanwege zomereczeem. Iets met missende plukken en warm onder een deken :j
Afbeelding

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 18:23

Op moment ziet het er zo uit

Afbeelding

Dus ik dacht miss 1x knipper zodat het gelijk groeit.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 18:28

Ik zou ze lekker sport coupe doen; het staat zoooooveel mooier.
Maar dat is puur op smaak.
Knippen moet je overigens leren/kunnen.
Trekken is onwijs zielig dus doe dat vooral niet.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 18:31

Ik zou vooral doen war jij mooi vindt. Zijn manen zijn inderdaad vrij ongelijk en volgens mij ook wat dun aan de onderkant. Ik zou denk ik knippen op de lengte van hap in het midden.

Trekken zou ik absoluut niet doen. Jij bent ook niet blij als je haren eruit worden getrokken. Daarnaast stap ik niet hoe mensen trekken als ze het kort willen. De manen blijven immers even lang, ze worden alleen dunner.

Door schuin omhoog te knippen, een uitdunschaar te gebruiken en/of te snijden, krijg je nog steeds een heel natuurlijk effect.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 18:55

Daar zou ik echt meteen een schaar door halen :j Dan kan het geleidelijk weer groeien.

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 19:11

Absoluut doen! Ik heb het deze zomer ook gedaan en het groeit super mooi terug. :)

Afbeelding

Afbeelding

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 19:29

Ik heb ook zo'n pluk gehad, kaal geschuurd onder de hals deken.
Het heeft bij die van mij precies een jaar geduurd voor het weer "bij" was.

Ik gebruik de knot techniek voor lange manen, vind ik zelf 10x makkelijker dan met korte manen vlechten (dat heb ik vroeger met KWPN'ers ook heel veel gedaan).

Ik heb er dus niet voor gekozen om de rest ook kort te knippen, heb gewoon geduld gehad en nu is het weer 1 geheel.

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 20:28

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 21:29

Geen haf maar ik kocht mijn tinker met een flinke hap uit haar manen. Ik wilde het niet kort knippen maar zo ongelijk laten vond ik ook niet mooi. Dus ik heb maanden nephaar ingevlochten en af en toe de lange stukken bijgepunt. Inmiddels heeft ze weer een mooie bos lang haar maar ik vond de gekleurde opvulling ook wel erg leuk :D
Afbeelding

Met wit of zwart zag je niet eens dat er nephaar zat. Haflingerblond moet ook wel te vinden zijn, eventueel een plukje meenemen naar winkels waar ze nephaar of extensions verkopen om te kleurmatchen.
En dan op wedstrijd idd van die doorsteek knotten voor lange manen. Niemand die dan ziet dat er een stukje mist!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 13:22

IcePrincess schreef:
Geen haf maar ik kocht mijn tinker met een flinke hap uit haar manen. Ik wilde het niet kort knippen maar zo ongelijk laten vond ik ook niet mooi. Dus ik heb maanden nephaar ingevlochten en af en toe de lange stukken bijgepunt. Inmiddels heeft ze weer een mooie bos lang haar maar ik vond de gekleurde opvulling ook wel erg leuk :D
[ Afbeelding ]

Met wit of zwart zag je niet eens dat er nephaar zat. Haflingerblond moet ook wel te vinden zijn, eventueel een plukje meenemen naar winkels waar ze nephaar of extensions verkopen om te kleurmatchen.
En dan op wedstrijd idd van die doorsteek knotten voor lange manen. Niemand die dan ziet dat er een stukje mist!

Tjonge die oplossing heb ik nog nooit gehoord! Wel apart. Voor keuringen worden er wel ooit nepstaarten gebruikt maar nepmanen? Misschien ook wel, als je het goed doet met de eigen kleur dan zie je het immers niet.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 13:37

IcePrincess schreef:
[ Afbeelding ]

Goh wat een leuke en originele oplossing :)

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 15:05

IcePrincess schreef:
[ Afbeelding ]

Haha ja dit blijft ook een leuke oplossing. Wij hebben op stal 1 paard staan die bijna geen manen groeit. Schuurt niet eens ofzo, gewoon pech gehad in de genenpool. Groeit dus ook niet echt. Daar hebben mensen ook wel eens extensions in gedaan bij wedstrijden zodat de knotjes niet zo zielig leken := .