Ruwvoer met lage voedingswaarde, hoe dat compenseren met krachtvoer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

othelloster

Ruwvoer met lage voedingswaarde, hoe dat compenseren met krachtvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-25 19:58

Goededag Bökkers,

Ik heb een aantal mini paardjes in bezit. Ze variëren in leeftijd van 8 maanden tot 9 jaar. Ze staan in groepsverband 24/7 buiten met onbeperkt droog hooi, een zeer ruime schuilstal met een dik pak stro en een liksteen. De bestrating is aangesloten op een grote zandpaddock.

Twee merries zijn drachtig. Het betreft nu een groepje van 5 merries. Binnekort zijn ze met hun zessen zodat het een even aantal is.

Toch merk ik ondanks onbeperkt ruwvoer in de vorm van droog hooi dat ze niet in de juiste conditie blijven. Een merrie is uitgeteld begin Maart, haar voer ik dan ook al bij met merriebrok.

Het ruwvoer wat ze krijgen is van onbemest natuurgras land eerste snede. Het is droog en bevat geen rommel en ruikt goed. Ze eten het ook goed. Dat is het probleem dan ook niet.

Ze verliezen conditie in de vorm van lichaamsgewicht. Hoe ga ik dat tegen? Momenteel voer ik circa 3 kg verdeeld in de hooiruif. Ze verstaan zich goed onderling, dus kunnen ook in rust eten.

Wat is nou een juiste brok om te voeren, voor zowel drachtige merries als merries die in de groei zijn.

Ze zijn circa een 4 weken terug allemaal nog ontwormd en er word dagelijks mest geruimd.

Ze zijn goed in energie en tonen zich ook prima, ik merk alleen dat hun conditie minder word ondanks onbeperkt hooi.
Iedere pony volledig apart voeren is helaas bijna geen optie. Wat zouden jullie aanraden?

Voor droog is helaas geen optie omdat daarmee 2 merries flink dun op de mest komen. Die kunnen zichbaar niet goed tegen het fermentatie proces wat in natter/rijker gewikkeld ruwvoer bevind.

Alvast bedankt!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 20:07

Heb je je hooi laten analyseren? Een quickscan zegt al genoeg over de energie en eiwitten die er in zitten en dan kun je gericht bij gaan voeren.

In jouw geval zou ik het gaan zoeken in bijvoorbeeld Vitalbix Breed & Grow en/of een extra eiwitrijk product. Luzerne of lijnzaad, al dan niet in brokvorm, bijvoorbeeld.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 01-02-25 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 20:11

Hooi van onbemest gras is vaak hoog in suiker en laag in eiwit - hoewel met de laatste idiote zomers ook hooi van bemest land soms nog vrij laag in eiwit zat. Maar eerste advies: vergeet het idee dat hooi van onbemest land goed is. Gras dat onvoldoende mest heeft gekregen is nét zo gestresst als gras dat bevroren is of gras dat te weinig water heeft. Bomvol fructanen dus.

Maar afgezien van (te-)veel suiker is de kans dus vrij groot dat je een eiwittekort hebt in je rantsoen.
Een ruwvoermix met gedroogd gras, luzerne en/of esparcette kan helpen, of een pure eiwitbron zoals erwtenlysaat oid voeren.

tamary

Re: Ruwvoer met lage voedingswaarde, hoe dat compenseren met krachtvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 20:15

Grasbrok, hartog is 16% eiwit, suikers heb je waarschijnlijk al meer dan zat van en merriebrok zit fors hoog in suikers/zetmeel.
Niet alles kan tegen lucerne al heb je dan wel een hoger calcium gehalte, wat handig kan zijn met veulentjes bouwen en melk maken.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 20:21

Ik voer mijn pony (haflinger) die in de herfst wat terugviel op de bovenlijn met het ruwvoer wat afgelopen zomer gewonnen is, een ruwvoermix bij, meestal Grassmix van Hartog, nu een keer Optiform van Mijten.
Daarnaast luzernekorrel en na arbeid ook nog wat sojaschroot.

En daarnaast krijgt hij gewoon zijn balancer en basic van Equilin (225 gram totaal, niet gewijzigd), maar dat ben ik niet verder gaan uitbreiden naar ander, rijker krachtvoer oid.
Hij is fit zat en hij is ook weer goed op gewicht met dit dieet.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 20:30

tamary schreef:
Grasbrok, hartog is 16% eiwit, suikers heb je waarschijnlijk al meer dan zat van en merriebrok zit fors hoog in suikers/zetmeel.
Niet alles kan tegen lucerne al heb je dan wel een hoger calcium gehalte, wat handig kan zijn met veulentjes bouwen en melk maken.

Dat klopt niet helemaal, merriebrok zit gemiddeld qua zetmeel en hebben je drachtige merries, zeker als ze zo idioot vroeg uitgerekend zijn, ook echt nodig! Is het een idee om vetter/eiwitrijker hooi bij te voeren?
Je kunt ook kijken naar een geweekte grasbrok en/of lucernepellet(die kun je wel droog voeren).
Ruwvoermix is leuk maar in de hoeveelheid dat je dit moet voeren niet betaalbaar bij zoveel pony's.
Eiwitten en vetten toevoegen, al zou ik toch echt eerst kijken naar je ruwvoer en evt gaan mixen.
Je merrie met veulen zal straks ook echt eiwitten nodig hebben en je hebt in maart nog geen gras, die op 4 kg merriebrok pd zetten lijkt me ook niet verstandig. Ruwvoer is dus, helaas, wel je antwoord!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 04:12

3 kilo per dag in een hooiruif of per voerbeurt? Want 3 kg hooi op een dag voor 5 lijkt mij wat weinig, ik neem aan dat t meer is. Mijn pony van 95 cm eet bijna 5 weg in 24 uur.

Ik zou ook kijken of je een analyse kunt doen. Ook ivm her suiker gehalte. Mijn eerste idee is ook dar ze eiwit missen waarschijnlijk maar weet je pas wat beter na een analyse.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 08:04

Het begin allemaal bij goed ruwvoer :D
Ik zou dus passend ruwvoer gaan zoeken. Of een partij erbij mengen.

Verder een merriebrok, lucerne. Eiwitten.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 10:59

Afbeelding
Oh ik zie het net, ik bedoel ze krijgen 3 kg krachtvoer verdeeld over hun 5en in de hooiruif. Hooi krijgen ze onbeperkt, dagelijks krijgen ze 15 kg hooi in de ruif.

De grootste merrie is 92 cm en de kleinste merrie is 77 cm, de kleinste draagt ook een dekentje omdat zij sowieso vatbaarder is.

Ik was zelf ook aan het denken voor rijker ruwvoer er doorheen te mengen. De pakken hooi zijn van mijn eigen perceel.

Dit voorjaar wordt de weide goed bemest, zodat het gras goede voedingswaarde heeft voor te kunnen groeien. Onbemest natuur hooi is niet altijd perse beter in mijn beleving.

Vitalbix hebben de meeste het niet zo op, regulier krachtvoer als bijvoorbeeld havens gaat er wel goed in.

Voor het merrietje met het dekentje moet ik dat ook hebben. Zij is een hele kieskeurige eter. Wat gauw de neiging heeft voor te vermageren. Is vorig jaar flink ziek geweest aan een longontsteking.

Ondertussen doet ze het wel, haar gebit is gedaan geworden, ontwormd en dergelijke.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 14:29

15 kg per pony?

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 17:11

15 kg voer ik aan groepje van 5 mini paardjes in een schoft variërend van 77 cm tot 90 cm, leeftijden zijn van 2 jaar tot 9 jaar.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 17:27

Ik heb goede ervaringen met Equifyt natural balance bij ruwvoer wat niet teveel eiwit bevat. Deze bevat weinig suiker en veel eiwit.

Ik geef ook vaak, naast de bak gewoon water, een bak water met spirulina. Zo gauw het hooi wat minder eiwit bevat zie ik ze veel van de spirulina drinken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 11:13

Ik zou kijken of je er ander hooi naast kunt voeren met hogere voedingswaarde. Dus hogere verteerbare eiwitwaarde. Vaak heb je dan hooi van (licht) bemest land nodig. Hooi van kleigrond is vaak ook hoger in voedingswaarde.

Dat is beter voir de darmen dan veel krachtvoer bij geven.

Een lucernebrok of grasbrok (geweekt) kan ook helpen het gehalte eiwit omhoog te brengen en is niet heel duur in gebruik als je het direct van een boer of van een lokale grasdrogerij kunt kopen. Gehakselde ruwvoermix is vaak wat duurder. Zeker van de "bekende" merken...

Een ruwvoeranalyse zou zeker aan te raden zijn.

Ik heb het dit jaar trouwens ook met de pony's. Dat ze afvallen. Andere jaren zat ik steeds te hoog in suikers, maar dit jaar veel regen g3had en pas heel laat kunnen maaien. Eind juni. En sinds ze over zijn op 1e snee voordroog van deze zomer vallen ze af. Voir hier heel fijn want ze werden hier dik van lucht. Nu heeft het afwegen ook echt effect. 1 pony kon van het graszaadhooi af en gaan we nu opvoeren in hoeveelheid omdat ze nu wel zo ongeveer door (al) haar vetreserves heen is.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 20:13

othelloster schreef:
15 kg voer ik aan groepje van 5 mini paardjes in een schoft variërend van 77 cm tot 90 cm, leeftijden zijn van 2 jaar tot 9 jaar.

Ik heb dan wel geen mini maar een nsps van 1.02 m maar zij eet in haar eentje al zo'n 5 kilo pd. In een slowfeeder zodat ze er lang mee doet en omdat ze al wat te vet is. Heb je al ander ruwvoer erbij? Succes iig, te dik is lastig maar te schraal blijven is ook erg vervelend!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 20:35

15kg verdeeld over 5 paardjes is ongeveer 3kg per paardje per 24u. Ik denk dat ze hier wel veel meer eten. Ligt er de volgende dag nog hooi in de ruif?

Verder is idd luzerne een goede om meer eiwitten binnen te krijgen. Ik geef ze hier nog een handje vitamine en mineralen brok bij.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 20:44

Zou ook meer hooi voeren als het nu elke dag op gaat. Verder de dragende merries merriebrok bijvoeren.

Op zich is het de bedoeling dat paarden in de winter afvallen. Maar goed het moet niet te zijn..

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-25 23:28

Ze krijgen zoveel ruwvoer, dat er de volgende dag altijd nog genoeg ruwvoer in de ruif ligt, ze komen ook niet direct aanrennen voor te gaan eten, ze komen wel naar je toe, doen ze overigs altijd, met of zonder eten.

Als ze nieuw krijgen, eten ze eventjes, terwijl vaak zat ze na een half uur al ergens staan te dutten of spelen.

monnette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 11:29

Van pavo heb je opeenvolgend pavo vital, pavo liga, pavo condition en daarna de basisbrok( die laatste gebruik ik niet) . Deze voer ik wisselend afhankelijk van het gewicht van de pony's en de kwaliteit van het hooi ( dat bij mij nogal wisselend is) Je zal zo'n soortgelijke opbouw ongetwijfeld ook wel van andere merken hebben

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 12:08

3 kg hooi per pony is niet onbeperkt hooi.

Anderzijds: onze mini (85 cm) eet niet eens 3 kg per dag (maar staat wel op gras overdag). Een andere shetlander eet dan weer makkelijk de portie van een D-pony weg.

Je eigen idee van rijker ruwvoer mengen is goed hoor, samen met de merriebrok moet dat echt wel voldoende zijn.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 14:20

Onze 18 plussers hebben sinds afgelopen jaar ook niet voldoende aan onbeperkt hooi. Ging jarenlang goed. Zij worden allemaal 1-2 keer per dag bijgevoerd met een mengeling van veulen- of merriebrok, sojaschroot, grasbrok en olie of subli omega 369. Nu ze de rui weer in gaan merken we al dat 1x per dag bijvoeren al niet meer voldoende is. Zij staan ook allemaal ingepakt in dekens.

Ons idee is dat de bodem armer wordt (net zoals je tegenwoordig meer groente moet eten om alles binnen te krijgen) en het weer ervoor zorgt dat het moeilijker wordt om goed hooi te krijgen.

We hadden gehoopt tijdelijk bij te moeten voeren, maar het is helaas toch structureel. Dus ik zou in jouw geval ook kijken of je met bv een merriebrok en olie wat kan doen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 16:38

Ik zou grasbrok gaan weken en dat voor de 2 drachtige dames afzonderlijk gaan bijvoeren. En een portie vitamine/mineralenbrok van een goed merk erdoor doen (Metazoa, Vitalbix, Pavo Vital) en niet door het ruwvoer gooien. Ze hebben dagelijks nu een eigen portie nodig.

Grasbrok bevat 12% eiwit en een merriebrok bevat een paar % meer, maar in de laatste zit wel veel meer zetmeel, wat voor die shetjes niet goed is. Je kunt een hand lijnzaad of hennepzaad erdoor mengen, dat bevat veel olie. Hennepzaad ligt bij de Welkoop bij de vogelafdeling, en lijnzaad is even online prijzen vergelijken bij notenboeren en zo.

Het is niet verkeerd om je hooi eens te laten testen, een Quickscan geeft een goede indicatie.
Je kunt zelf het hooi testen met een refractometer voor bier, die kost bij Bol.com iets meer dan 20 euro, en HIER is een artikel hoe je het kunt meten.
Het geeft in elk geval een goede indicatie van het suikergehalte.
Overigens voerde ik ook altijd natuurhooi en dat was wat suikergehalte betrof altijd prima omdat natuurhooi van 'landschappen' en dijken nooit voor eind juni gehooid mag worden. Dan is het gras uitgebloeid. Afhankelijk van de bodem kan het eiwitgehalte en energieniveau wisselen, en is een test niet verkeerd.