Pony gooit in stal waterbak om

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jackylove

Pony gooit in stal waterbak om

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-25 20:58

Afbeelding
Hallo allemaal

Mijn pony gooit sinds hij terug is van de trainingsstal om beleerd te worden elke nacht zijn waterbak om.... ik vind dit heel vervelend om hij zo dus uren zonder water staat. Wij staan op een pensionstal dus ik kan geen automatische drinkbak plaatsen.

De waterbak is een 65 l spiciekuip ik heb er 2 straat stenen in liggen en nog gooit hij hem om. Hij doet dat door de bak met zijn mond om te gooien. Wie heeft een goede tip

prugelpiet

Re: Pony gooit in stal waterbak om

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 21:06

En een wateremmer ophangen? Dus geen elektrische bak, maar een grote emmer.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 21:08

5 stenen er in, 10 stenen er in...zoveel er in dat dit gewoon niet lukt. Indien mogelijk grotere maat speciekuip zetten zodat er ook ruimte is voor water erbij :D . Heel langzaam de hoeveelheid stenen af bouwen. Als het hard vriest moeten wij ook kuipen zetten. 6 stenen per kuip is genoeg voor onze trekpaarden...tot ze met hun benen gaan werken

Jackylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-25 21:11

prugelpiet schreef:
En een wateremmer ophangen? Dus geen elektrische bak, maar een grote emmer.

Had ik al aangedacht maar twijfel of daar voldoende water in kan voor een nacht. Misschien opzoek naar een grote emmer al is het als back up wanneer hij die grote om gooit. Bedankt voor je tip

Jackylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-25 21:12

dierenfan schreef:
5 stenen er in, 10 stenen er in...zoveel er in dat dit gewoon niet lukt. Indien mogelijk grotere maat speciekuip zetten zodat er ook ruimte is voor water erbij :D . Heel langzaam de hoeveelheid stenen af bouwen. Als het hard vriest moeten wij ook kuipen zetten. 6 stenen per kuip is genoeg voor onze trekpaarden...tot ze met hun benen gaan werken

Dat valt te proberen dank je :)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 21:25

Een paard drinkt ongeveer 25-30 liter per dag, en je hebt een klein paard, dus als je een grote emmer op hangt, meestal 18 liter, kom je heel erg ver. Mijn paard drinkt sommige dagen erg veel op stal, dus als ik merk dat ze veel drinkt, hang ik er twee op. Nu heeft ze overdag een verwarmde waterbak buiten en merk ik dat ze 's nachts soms amper 10 liter water drinkt, omdat ze liever buiten het wat warmere water drinkt. Hoe veel ze drinken hangt ook af of ze droog hooi krijgen of wat vochtiger voordroog. Ik gebruik emmers met een platte achterkant, anders gaan ze heel erg vervormen en raar hangen. Een 65 liter speciekuip in de stal (gok ik?) neemt toch ook echt ontzettend veel ruimte in?

Jackylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-25 21:34

Piekosjj schreef:
Een paard drinkt ongeveer 25-30 liter per dag, en je hebt een klein paard, dus als je een grote emmer op hangt, meestal 18 liter, kom je heel erg ver. Mijn paard drinkt sommige dagen erg veel op stal, dus als ik merk dat ze veel drinkt, hang ik er twee op. Nu heeft ze overdag een verwarmde waterbak buiten en merk ik dat ze 's nachts soms amper 10 liter water drinkt, omdat ze liever buiten het wat warmere water drinkt. Hoe veel ze drinken hangt ook af of ze droog hooi krijgen of wat vochtiger voordroog. Ik gebruik emmers met een platte achterkant, anders gaan ze heel erg vervormen en raar hangen. Een 65 liter speciekuip in de stal (gok ik?) neemt toch ook echt ontzettend veel ruimte in?

Jacky heeft echt een hele grote stal, hij is een b pony, als ik er nog een pony bij in zou zetten kunnen ze nog vrij lopen dus dat scheelt wel :) maar ik had geen idee dat een paard die hoeveelheid dronk. Ik ga het proberen want dit werkt ook totaal niet. Ik weet niet hoelang hij zonder staat. Zijn hooi word standaard geweekt dus daar zit ook gewoon water/vocht in :)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 21:37

De emmer in een oude autoband zetten. Dat kan ook de oplossing zijn.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 21:38

Ik gok dat een B pony die licht/gemiddeld aan het werk is wellicht nog geen 20 liter water drinkt (zolang het niet 25+ graden is buiten) :) Wij hebben hier op stal twee kleine D pony's en die drinken nog geen kwart van zo'n 18 liter bak in de nacht, dus dat komt echt wel goed met een goede volle emmer :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 21:40

Ja ik had er een die er in ging poepen.
Daar hingen we gewoon waterbakken op met een touwtje :j
Werkte prima

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 22:04

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 22:07

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 23:38

Wij hebben ook geen automatische drinkbakken, maar emmers in van die ijzeren ringen. Passen gewone zwarte emmers in, maar wij hebben van die groene Kerbl emmers, zijn iets groter (12liter) en steviger.
Werkt prima. De emmer is vaak niet eens helemaal leeg :-)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 23:55

https://agradi.nl/collections/stal-emmerhouders , hier zie je allerlei systemen om emmers van de vloer te hangen en een aantal met een beveiliging tegen het uit de houder halen.
Ik had vroeger een houder die door iemand voor me op maar gelast was met een grote ronde afvalemmer erin. Daar kon denk ik zo'n 40-50 liter in, voor mijn paard van zo'n 1.60 meer dan genoeg. In die tijd bestonden dit soort oplossingen nog niet en als het lichter was geweest, had ze het gegarandeerd uit de houder gehaald! Ik zou het met een normale proberen als ik jou was en als het echt iedere ochtend leeg is, kan je altijd nog op zoek naar iemand die zoiets maakt voor om je speciekuip. Dan hang je hem zo'n 20-25 cm. van de grond af, dat pakt al minder makkelijk en je kan eronder ook goed schoonmaken als het nodig is.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 01:49

Storm schreef:
De emmer in een oude autoband zetten. Dat kan ook de oplossing zijn.

Dat (of vrachtwagenband) zou ook mijn oplossing zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 10:26

Ik weet niet of je mag boren in de staldeur/wand, maar ik heb voor mijn shet dit systeem gemaakt; hier past precies een bak-met-hengsels in en dat zit heel stevig.
Afbeelding

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 10:28

Ik heb ook zo''n grapjas gehad, hier was de oplossing nog zwaardere stenen er in. Maar er zullen meerdere oplossingen zijn en je zult afhankelijk zijn van wat er kan op een pensionstal denk ik.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 11:38

En mss wat speeldingen in de stal leggen en hangen.
Dan kan hij iets anders met zijn mond vast pakken.
Ik gok dat het speelsheid is waardoor hij dit doet.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 12:49

Hoe zwaar zijn die straatstenen?

Misschien kan je zo een snelbouwblok proberen, die wegen toch echt veel.

Afbeelding

Is de waterbak misschien bijna leeg als hij dit doet of gooit hij een volle waterbak om?
Soms willen ze nog eens de waterbak schuin duwen om beter van het laatste laagje water te drinken.

En idd speeltjes in de stal tegen verveling.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 18:10

Wij hebben een kleine speciekuip die precies in een autoband past. Die kunnen ze er wel uit tillen als hij bijna leeg is, maar vol met water en de juiste maat band waar die strak in staat, staat die heel stevig, (kunnen hem Niet omtrekken, hooguit proberen op te tillen wat gevuld heel zwaar is) en gaat dat bij de meeste paarden goed.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 14:21

Ik heb hier van die grote emmers van 20 liter hangen als het vriest: https://agradi.nl/products/kerbl-voeder ... back-zwart

Mijn beest (groot paard) gooit ook alles om en aan deze bak heeft ze ook wel lopen trekken maar ze kwam er al snel achter dat dat weinig nut heeft. Hebben ze voor de nacht wel genoeg aan!