Oplossing mest in mestcontainer doen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nessie

Oplossing mest in mestcontainer doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-25 16:55

Sinds 1 jaar heb ik de paarden aan huis staan. Nu sjouw ik me alleen kapot aan mest. We hebben een rol mestcontainer met dubbele deksel. Het ding is exclusief wielen 1.40 hoog. Dit type container hebben wij zowel tegen stankoverlast als in verband met de ruimte en het afvoeren van de mest.

Wat voor mij handig werkt zijn speciekuipen. Deze kiep ik er in om. Alleen soms loopt het gewicht wel op tot wel zo’n 35 kg, dat vindt mijn rug niet zo leuk om hoog op te tillen.

Hebben jullie tips/ideeën? Ik zoek eigenlijk of een soort transportband systeem waar ik de mest op leg en het zo de container in verplaatst of ik zoek een lift achtig systeem waar ik zo’n speciekuip op kan zetten, dat ik hem bovenaan alleen om hoef te kiepen. Het liefst een beetje een betaalbare optie (ik zag systemen van duizenden euro’s, dat bij voorkeur niet).

Mijn rug is jullie dankbaar :D

Brainless

Re: Oplossing mest in mestcontainer doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 16:59

Heeft hij geen opening (met luik/deur) aan de korte zijde?
De verplaatsbare mestbakken die ik ken hebben dat wel.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-25 17:00

Afbeelding

Nee het is dit type, zo zijn beide zijkanten. Dit maakt dus dat ik erg hoog moet werken.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 17:02

Ik kan je niet helpen aan een transportband idee maar ik gebruik ipv de speciekuipen een maat kleiner van de bouwmarkt en als ik ze niet helemaal vol doe zijn ze prima in de rolcontainer te kiepen.
Afbeelding

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 17:03

Wellicht een takel om de kuip omhoog te tillen

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 17:04

Kan je er geen helling naast maken waar je op kan lopen? Of de container lager plaatsen?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 17:04

Ohhh dat is een "gewone" rolcontainer.
Ik snap dat die hoogte flink tillen is.
Kun je geen verhoging maken waar je met de kruiwagen op kan of dat je minder hoog hoeft te tillen?

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 17:09

ik heb ook zo'n container. ik til samen met mijn partner de kruiwagen erin om. dat is meestal heel goed te doen. Anders denk ik idd de kuip minder vol doen zodat hij minder zwaar is of een verhoging makenwaar de container naast staat zodat je minder hoog hoeft te tillen.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 17:13

Je zou een houten loopbrug kunnen bouwen waar je ook met de kruiwagen overheen kan. Veel werk en kosten maar dan heb je ook wat.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-25 17:23

Bedankt voor het meedenken tot nu toe!

Samen is het inderdaad nog wel te doen, alleen mijn man is niet altijd in de gelegenheid hierbij te kunnen helpen. Een helling waar ik zelf op kan komen is inderdaad ook nog een optie, maar mijn voorkeur gaat toch nog uit naar een iets meer ruimtebesparende optie. Ik ben niet liever lui dan moe, maar ik ben veel onderweg van-en naar werk en ik heb soms echt flink pijn aan mijn rug na even goed de paddock/wei/inloopstal mesten.

Inderdaad zou ik er ook minder mest in kunnen doen, maar mijn brein is toch vaak nog wat eigenwijs met ‘nog een schep erin kan wel’.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 17:29

Ik had er ooit 1 en ik had van die Action bakken, ik maakte ze niet te zwaar. Uiteindelijk ben ik gestopt met die container wat me zo'n 1000 euro per jaar scheelt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 17:46

Nessie schreef:
Inderdaad zou ik er ook minder mest in kunnen doen, maar mijn brein is toch vaak nog wat eigenwijs met ‘nog een schep erin kan wel’.

Overstappen op emmers, iig iets wat kleiner qua inhoud is.

Een andere optie is wel handig, maar vergt ook de nodige aanleg, nl een verdiept staande mestcontainer.
Dus ipv een ramp omhoog maak je een kuil en een ramp omlaag.
Je kunt dan de kruiwagen legen door hem boven de container om te kiepen, maar heb wel een trekauto of lier nodig om de volle container uit het gat te trekken.

Nog een optie is investeren in een transportband. Dan gooi je de mest onderop de band en die vervoert het omhoog tot het in de container valt.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 18:39

Als het om de rolcontainers van nijssen gaat mogen die niet ingegraven worden.
Ik heb er gewoon een opklapbaar trappetje van curver naast staan en tja het is geen luxe maar wel te doen.
En op 4 kleine bakken overgegaan ipv 2 grote dat scheelde enorm maar ken het gevoel wel hoor nog even wachten en schep erbij.
Of als de mest in het weiland heeft gelegen en het is van dat lekker natte weer dan is het ook zo zwaar.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 18:45

Vanuit de stal direct erin ipv in een bak?

Je kunt ook in een kruiwagen scheppen en eruit scheppen direct in de container?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 19:18

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 19:23

Wat een naar systeem zeg zo. Dat zou ik nooit zo willen. Maar ik had ook echt veel te veel mest met stro om dit soort containers te hebben. Ik reed kruiwagens vol uit de stallen elke dag. Ik had een container waar ik in kon rijden met een plank. En dan storten en opsteken. Is er echt geen andere oplossing bij jou? Ik zou dit echt niet zo willen.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-25 20:06

Ik heb vlas in de inloopstal en mesten doen ze altijd buiten. Dus ik heb daarin in verhouding weinig mest. Ik ga alle opties eens bekijken, bedankt tot nu toe!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 20:10

Suzanne F. schreef:
Wat een naar systeem zeg zo. Dat zou ik nooit zo willen. Maar ik had ook echt veel te veel mest met stro om dit soort containers te hebben. Ik reed kruiwagens vol uit de stallen elke dag. Ik had een container waar ik in kon rijden met een plank. En dan storten en opsteken. Is er echt geen andere oplossing bij jou? Ik zou dit echt niet zo willen.

Ja dit is precies wat ik ook dacht. Ik zou niet weten hoe je jezelf dit makkelijk kan maken. Het is toch flink bovenhands werken, dat zou ik niet kunnen. Toen ik las container, dacht ik dat je een beetje hetzelfde had als ik.

Afbeelding

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 20:11

Wij hebben op stal een transportband om de mest in de container te krijgen. Voorheen moesten we altijd omhoog lopen, dit ding is echt een uitvinding. (Onze container is wel iets hoger, zo'n 3 meter hoog schat ik)

2dehands op de kop getikt, voorheen werd het gebruikt bij een witlof bedrijf.
Zoiets:
Afbeelding

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 20:18

Plafondliftje/takeltje. Kan ie ergens onder gezet worden waar iets van een (elektrisch) katrolsysteem gemaakt kan worden.

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 20:31

Afbeelding

Zoiets zal je, denk ik, goed kunnen toepassen.

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 20:40

Ik heb zo’n zelfde soort container alleen van kunststof. Ik gebruik altijd van die emmers die Cinniz ook aangeeft. De mest uit de stallen gooi ik erin en dan kiep ik hem in de container leeg. Mijn container staat tussen de stallen en de bak in. Op zich een goede plek, zo hoef ik nooit ver te lopen met een volle mestemmer. Alleen als ze op het gras staan. Dan zet ik de emmer in een kruiwagen.

Mijn stallen staan open en mijn paarden kunnen altijd de bak in. De mest uit de bak doe ik ook met die emmer, alleen dan vul ik hem maar tot halverwege. Anders is hij niet te tillen. Je zou de emmer ook in een kruiwagen kunnen zetten, maar de emmer moet sowieso niet te zwaar worden aangezien ik hem nog wel moet kunnen legen in de container.

Een keer per week mest ik de stallen goed uit, dan rijd ik de container voor de stallen en zwaai ik het er zo in. In het begin is het zwaar en je moet er even handigheid in krijgen, maar je went er aan. Ik doe dit nu al ruim 14 jaar op deze manier.

Transportbandje neemt bij mij teveel ruimte in.

Ik vind de container ideaal. Maar ja ik ben eraan gewend. Iedere week laat ik hem legen, geen stankoverlast en vliegen. En ik hoef zelf geen mest weg te brengen met een aanhanger wat de meeste van mijn buren doen. Mijn vriend en ik rijden hem donderdagavond naar de weg en vrijdags wordt ie geleegd.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 20:46

Een soort pallet stapelaar oid?

Toevallig kwam ik deze tegen toen ik ging zoeken op Google hoe zo'n ding heet: https://www.papro.nl/stapelaar-mini-dra ... lPEALw_wcB

Kost wel geld, maar geen duizenden euros. Je hebt ook grotere/hogere varianten. Pallet erop en dan je kruiwagen/kuip op de pallet en zo heen en weer rijden. Zelf een stevige hoge kruk ernaast, zodat je niet zo hoog hoeft om te kiepen.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 20:57

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 21:38

Als je container onder een afdak staat of kan staan, kan je een takel installeren. (Zijn niet extreem duur, rond €100).

Heb je geen dak oid, maar de container kan wel bij een muur staan, dan kan je ook nog een zwenkarm installeren aan een muur.

Willekeurige site die dit alles verkoopt:
https://www.goedkopegereedschappen.nl/p ... 00kg-230v/