Hoefbevangen shetlander

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Britt18383

Hoefbevangen shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-25 16:12

Hoi hoi,

Mijn shetland merrie van 8 jaar is voor het eerst hoefbevangen bij mij. Wel heel lichtjes en ik ben er snel met de dierenarts bij. Ze loopt nog gewoon, maar wat gevoeliger. Ik heb haar nu een jaartje. Bij haar vorige eigenaar is zij al eerder meerdere keren bevangen geweest. De laatste keer werden er foto's gemaakt, geen gekanteld hoefbeen gelukkig.
Ik heb volgende week contact met de dierenarts over het vervolg van het traject, ze krijgt nu bloedverdunners en pijnstillers.

Hoe ziet haar toekomst eruit? Wordt de hoef bij elke hoefbevangenheid slechter? Kan ik blijven mennen over het harde in de toekomst?

Iemand ervaringen mee?

JudithO

Re: Hoefbevangen shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 16:28

Mijn advies is om ook te gaan testen op PPID. 8 jaar is jong, maar het is geen uitzondering dat zo'n jonkie al de diagnose krijgt. Zeker bij herhaaldelijk bevangen raken is PPID echt geen gek idee.

Wat is haar management? Staat ze op het gras, op een paddock, onbeperkt of beperkt hooi/gras?

Mennen over het harde is prima mogelijk, ook bij pony's die gevoelig zijn voor HB. Goed management en bekapwerk doen wonderen.

Britt18383

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-25 16:36

Ik weet niet wat PPID is, zal het even opzoeken. De dierenarts vermoedt dat ze EMS geeft. Equine metabolic syndroom. Hoe ziet dit eruit in de toekomst? Ze is wss te jong voor cushing en ze maakt erg goede wintervachten en zomervachten aan.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 16:41

ppid is wat vroeger cushing was. Mijn pony had dat helaas ook, die is maar 10 jaar geworden. Ik wil je niet bang maken, maar het komt dus wel op jongere leeftijd voor. Veel sterkte, ik hoop dat je pony gauw weer beter gaat.

Britt18383

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-25 16:43

Ze heeft ook geen harde manenkam enz. De dierenarts voelde wel wat vet op haar billen en schouder wat eraf mag, maar niet schokkend dik. Dit is haar.

Britt18383

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-25 16:45

Oh wat erg voor jou en je pony. Had jouw pony dan ook steeds lichte bevangenheid of erg? Mijn merrie heeft echt namelijk echt minimaal nu. Ze staat s zomers normaal op het gras voor zeker 7 uur, zonder masker uiteindelijk na opbouwen. Maar ze heeft per ongeluk laatst wintergras gegeten ( ze was ontsnapt) wss is ze daarom nu bevangen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 16:48

Die van mij was 11 toen hij de diagnose cushing/PPID kreeg, achteraf gezien heeft hij het zijn hele leven al. Voor cushing hoeven ze niet te dik te zijn, dat was mijn ruintje ook totaal niet. Het is maar een tip ;)
Hoefbevangenheid is hier namelijk wel een eerste signaal geweest van PPID bij mijn merrie, die kreeg jaren later (pas toen ze ouder was dan 20) pas andere symptomen zoals een slechtere vacht.
Beide waren overigens altijd maar licht bevangen, ik heb nooit gekantelde hoefbeentjes gehad gelukkig.

Hoefbevangenheid is niet leuk, maar als je er op tijd bent zijn er geen lange termijn gevolgen. Maar een die er zó gevoelig voor is, zou ik met de kennis die ik nu heb, wel echt testen op PPID. Dat kan enorm helpen in de preventie ervan. Die van mij zijn namelijk met de medicatie niet meer bevangen geweest.

Britt18383

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-25 16:51

Okey bedankt! Zal het volgende week aan de dierenarts vragen. Ik heb wel beetje om mij heen gehoord dat PPID medicatie erg duur is, klopt dat?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 17:20

Dat is relatief. Het kost wel geld ja, maar er zijn inmiddels diverse varianten op de markt die allemaal evengoed werken. Overleg het eerst maar met de dierenarts, als je pony negatief test dan hoef je je er niet druk over te maken :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 17:46

Het gras is nu met de nachtvorst ook heel link. Je hebt wel echt pech dat ze precies nu is uitgebroken!

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 17:57

Shetties en gras gaat niet zo best samen, en in de winter kan het inderdaad veel te suikerrijk zijn. Het komt wel weer goed zolang ze maar geen gras meer krijgt. Daarnaast, als ze snel dik wordt (waar de meeste shetties wel last van hebben) zou je het hooi kunnen beperken door het in porties te geven, of in een slowfeeder te doen, meer met haar te fietsen zodra het weer lukt en haar meer beweging te geven.
Het duurt wel een tijdje, met regelmatig bekappen op de goede manier, voordat de hoeven weer helemaal in orde zijn. Zolang je shet geen gras meer krijgt groeien ze weer goed uit (van boven naar beneden net als onze nagels) Remco Sikkel heeft een boek geschreven waarin alles staat wat je moet weten als je een paard of pony hebt die gevoelig is voor bevangenheid.
Ik zou nog maar even wachten met PPID testen, als ze geen problemen heeft met verharing is ze daar wel wat jong voor (maar heel af en toe komt het voor) Beter is in het najaar testen stel ze komt niet goed door de verharing.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 19:40

Ik zou als je toch op ems gaat testen zou ik gelijk ppid mee pakken (bloed afname ect betaal je toch al)het zal de eerste shet niet zijn die op jonge leeftijd ppid blijkt te hebben,ken zelfs een shet van 6 jaar die het had.
Mijne is ouder en zit in het twijfel gebied en is getest in t najaar dus die gaat volgende maand nog een keer getest worden al denk ik dat hij bevangen wordt door stress en daarom verhogen van cortisol.

Of ze steeds slechter kwa hoeven worden durf ik niet te zeggen maar ik weet wel dat als ze eenmaal de rand over zijn gegaan dat het ontzettend lastig is de daarop volgende keren te voorkomen met hoefbevangenheid.
Voeding is echt een hele belangrijke factor maar hier in eigenbeheer en getest hooi,beweging en super allert en toch 3x in een half jaar bevangen geworden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 20:05

Het ligt er heel erg aan wat de schade in de hoef is of de hoef slechter wordt. Mijn shetlander was voor het eerst in 2010 bevangen. Het heeft best een tijd geduurd voordat ik haar pijnvrij had. Daardoor heeft ze een hoedenrand ontwikkeld op haar hoefbenen (de punt van het hoefbeen krult een beetje omhoog door de druk die erop gestaan heeft bij de kanteling).

Door het management aan te passen en door haar goed te laten bekappen op de kliniek is ze gelukkig snel vooruit gegaan. Toen heb ik haar 8 jaar gezond kunnen houden. Ze had wel ppid en uiteindelijk werd ze weer bevangen. Doordat ze die hoedenrand al had braken er op een gegeven moment kleine stukjes hoefbeen af en dat zorgde bij haar voor veel pijn. Dus uiteindelijk heb ik haar helaas daardoor moeten laten inslapen. Maar voor die 2e bevangenheid liep ze gewoon voor de wagen, werd soms bereden of ging mee wandelen. Ze zat mega goed in haar vel en kon gewoon alles doen.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 20:34

Wij hebben ook een shet die 2x hoefbevangen is geweest. Die wordt regelmatig bekapt, loopt voor de kar (voor wel met hoefschoenen ivm kwaliteit van zn hoeven), krijgt afgewogen en/of arm hooi. Minimaal brokjes en nooit meer gras.

Hij is getest op cushing, zijn waarden zaten in het grijze gebied, toen hij tweede keer bevangen raakte begonnen met medicatie omdat ze vanwege cushing eerder hoefbevangen raken. Hij krijgt een kwart tablet per dag. Kost 120 euro per pakje waar 60 tabletten in zitten.

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 20:58

Je zegt dat ze ontsnapt was naar de winterweide. Kan ik daar uit opmaken dat ze normaal niet op de wei komt? Wij hebben er hier ook zo eentje. Ons paard is hoefbevangen geweest en we durfden hem niet goed op het gras te zetten, maar hoe minder hij op het gras kwam hoe zieker hij leek te worden. Hij kreeg al vitamine e en magnesium, maar nog was er iets waar we onze vingers niet op konden leggen. Heel ‘onderzoek’ gedaan en onze conclusie was: vitamine a en omega 3. Zit wel in gras, maar minder in hooi, miss had hij wel tekorten hieraan.
We zijn geeexecruteerd lijnzaad (voor de omega 3) gaan geven (geen olie, dat schijnt het lijf niet goed te kunnen verwerken), daar ging hij al beter op, maar toen we spirulina (voor de bètacaroteen, dat wordt in het lijf omgezet naar vitamine a) zijn gaan geven konden we onze ogen niet geloven, van een beetje tam dikkertje, gingen we naar een actief, vrolijk, slank paard.
De zomer is hij goed doorgekomen, we hebben hem zelfs weer een beetje gras aan durven bieden, het is nu afwachten hoe hij de winter doorkomt, maar we zijn inmiddels alweer in januari en het lijkt nog steeds goed te gaan, we duimen verder de komende periode Hopelijk heb je wat aan ons verhaal.

Britt18383

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-25 21:01

Dankjewel voor alle reacties! @elsje ik ga dat wel proberen wanneer ze weer beter is, bedankt.

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 22:01

Wat vervelend joh! Echt een slechte timing met uitbreken ook...

Ik kan niet anders dan aansluiten met het advies testen op PPID. Hij zou de eerste shet niet zijn die het zo jong heeft. Daarentegen kan de levensverwachting goed zijn met het juiste management. Je dierenarts zal je hier ook advies in kunnen geven maar je zou bijvoorbeeld kunnen starten met Gluco Balance voeren, dit is een supplement die je pony helpt bij het beter verwerken van suiker en zetmeel in hooi/gras. En beweging, voor nu stappen stappen stappen.. en veel gaan opbouwen. Bekappen, suikerarme voeding en beweging doet erg veel!

Succes.. Hoop dat het snel beter word :-)

Britt18383

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-25 22:24

Dankjewel! Erg lief

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 23:04

Als de pony niet hoefbevangen is, kan ze misschien winterbevangen zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 23:16

henshem schreef:
Als de pony niet hoefbevangen is, kan ze misschien winterbevangen zijn.

Dat is beide hetzelfde.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 06:04

Zolang de pony op pijnstillers staat zou ik niet gaan stappen met haar. Eerst pijnvrij zonder medicatie, daarna kun je de beweging gaan opbouwen.

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 09:24

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 09:28

Britt18383 schreef:
Hoi hoi,

Mijn shetland merrie van 8 jaar is voor het eerst hoefbevangen bij mij. Wel heel lichtjes en ik ben er snel met de dierenarts bij. Ze loopt nog gewoon, maar wat gevoeliger. Ik heb haar nu een jaartje. Bij haar vorige eigenaar is zij al eerder meerdere keren bevangen geweest. De laatste keer werden er foto's gemaakt, geen gekanteld hoefbeen gelukkig.
Ik heb volgende week contact met de dierenarts over het vervolg van het traject, ze krijgt nu bloedverdunners en pijnstillers.

Hoe ziet haar toekomst eruit? Wordt de hoef bij elke hoefbevangenheid slechter? Kan ik blijven mennen over het harde in de toekomst?

Iemand ervaringen mee?

In de acute fase zorgen dat ze op een zachte ondergrond kan staan, nat zand voelt vaak fijn aan die zere voetjes.

Niet wandelen zolang ze gevoelig is, bij vrij bewegen kunnen ze het zelf doseren en bij wandelen moet het.

Verder goed regelmatig laten bekappen om trekkracht op de lamellen en mechanische bevangenheid te voorkomen.

Testen op ppid heeft in de acute fase weinig zin omdat de stresshormonen door pijn vaak sowieso al verhoogd zijn en dus een vertekend beeld geven.

Als ze vaker bevangen is geweest, is ze er duidelijk gevoelig voor.
Dus voorkomen is je beste optie.
Geen gras of hooguit zeer beperkt in de zomer na bloei, goed op gewicht houden, je hooi testen (dat bulkt soms ook van de suikers), regelmatige bekapping en lekker bewegen als ze ok is.

Dan kan het prima goedgaan.
Want ja, in principe kan elke periode van bevangenheid schade opleveren.

Sterkte ermee!

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 09:35

Ik zag je andere topic, is dit de shet die niet stopt met eten? Dan klinkt EMS ook inderdaad behoorlijk aannemelijk.

En ook dan is vooral je management van belang.

Ik heb er eentje die twee jaar geleden 2x kort na elkaar licht bevangen is geweest, daarna gelukkig niet meer.

Maar we zitten er ook strak bovenop wat betreft voeding, beweging en bekappen.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 09:45

De tweede keer dat onze Shetlander bevangen werd, vond ik het erg lang duren (hij kreeg pijnstillers en droeg standaard hoefschoenen). Uiteindelijk kreeg hij bloedzuigertherapie, wat hem enorm geholpen heeft. Sindsdien (afkloppen) is hij niet meer bevangen, dankzij goed management.