Tips bij verhuizing paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fabienne_Z

Tips bij verhuizing paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-25 16:57

In februari gaan we van stal verhuizen en ik ben benieuwd of jullie nog handige tips hebben om de verhuizing zo soepel mogelijk te laten verlopen?
Dingen die ik bijvoorbeeld nu al kan gaan doen ter voorbereiding maar ook als we eenmaal op de nieuwe stal staan!

Ik heb nog nooit eerder zelf een paard verhuisd en opzich weet ik natuurlijk wel het een en ander maar misschien hebben jullie nog handigheden waar je niet zo 123 aan denkt!

mala26

Re: Tips bij verhuizing paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 17:32

Iets waar je misschien niet meteen aan denkt maar die van mij had erg stress met verhuizen. Dus die zette ik 2 weken van te voren op de bach rescue druppels om der daar mee te helpen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 17:53

Vooral zelf rustig blijven, en je paard de tijd geven te wennen aan de andere nieuwe paarden, het nieuwe ritme en omgeving. Ik heb mijn ritme met hem zo min mogelijk verandert, en ben altijd vrij vlot gaan grondwerken, wandelen en rijden. Sommige paarden wennen snel, andere hebben een paar weken tot maanden nodig.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 20:03

Ik heb nu al een paar keer m’n paard verhuisd. De meeste verhuizingen waren naar kleinschalige stallen. Het ritme pakte hij snel op en ik hield ook zoveel mogelijk het ritme aan. Overigens wel in balans met het laten wennen. Als ik merk dat hij even ‘overprikkeld’ is, dan ga ik niet rijden, maar doe dan alleen even poetsen. Dus vooral niet alles in 1x veranderen. Het ritme van de stal daar heb je niet veel invloed op, maar je ritme wat je zelf altijd doet natuurlijk wel.

Op 1 stal heeft mijn paard heel lang moeten wennen. Dit was een trainingsstal met 35 paarden. Daar is de hele dag reuring, paarden in en uit de stal, paarden die gereden of gelongeerd worden (binnenbak zat achter de boxen, dus alles was hoorbaar maar niet zichtbaar) bij voer momenten veel drukte qua hinniken en geschraap of gemep tegen de boxdeuren. Uiteindelijk heeft hij hier nooit 100% kunnen wennen en ben ik weer naar een kleinschalige stal gegaan. Binnen twee weken was hij gewend en lijkt het net alsof hij er al jaren staat. <3

Het is natuurlijk verschillend per paard. Mijn paard is wel wat gevoelig.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 20:19

Heel toevallig heb ik afgelopen zaterdag mijn Tinker van 31 en mijn jongere Arabier verhuisd.
Wat ik absoluut een aanrader vind is om een goede vervoerder te zoeken.
Is je paard makkelijk te laden?
Eventueel vast even oefenen zodat dat makkelijk gaat.

Verder de tips wat anderen al geven :j

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 20:34

Is het management heel verschillend op de nieuwe stal tov de oude stal? Wat meer informatie helpt wel om nog tips te geven :j

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 20:37

Als je paard gevoelig is voor voerwisselingen: neem - uiteraard tegen betaling - hooi en krachtvoer mee van je oude stal (of koop alvast hooi en krachtvoer van je nieuwe stal) en ga mengen (paar dagen een kwart nieuw, dan een paar dagen half nieuw, en dan een paar dagen driekwart nieuw voer - ben je in een week/10 dagen gewisseld). Dat kan verteringsproblemen schelen.
Ik heb dat zelf overigens nooit gedaan en niet hoeven doen, maar erg gevoelige paarden kunnen qua stofwisseling van slag raken. Zeker als je van hooi naar voordroog gaat, of omgekeerd.

Suziiiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 21:54

Het trailerladen op tijd oefenen zodat dit minder stress geeft op de dag zelf.

Inderdaad hooi mee van de oude stal.
En daarnaast ligt het er ook aan, komt hij/zij uit een kudde? Gaat hij/zij in in een kudde? Hoe gaat het inweiden dan?

Eenmaal daar, je paard een poosje laten landen en niet meteen van alles willen ondernemen. Hoe lang dat duurt is per paard ook heel verschillend.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 21:55

toevallig ook net verhuisd!

- fijne stabiele kar. liever een vrachtwagentje dan een 1 paards trailer zegmaar. ga je zelf rijden? dan ook even van tevoren een goede route bepalen. liever een paar kilometer omrijden dan je paard over onmogelijke verkeersheuveltjes te lanceren
- hou er rekening mee dat je paard moet wennen. soms kunnen paarden een hele tijd niet zichzelf zijn. bij een vorige verhuizing liet mijn bange poeslieve merrie zelfs dominant gedrag zien. bij de laatste verhuizing wilde ze even echt niets van me weten, maar lijkt ze nu na een weekje juist weer heel vrolijk!
- kijk ook naar de bodembedekking van de nieuwe stal. mijn merrie wil bijv nog weleens van die geperste korrels eten die zich uitzetten bij vocht. dat is niet handig.
- meestal gebeuren er wel kleine ongelukjes bij verhuizingen zoals zich stoten, aan het halster hangen door schrik of getrapt worden door een nieuw maatje. handig als daar wat voor in huis hebt.

Verder is het echt naar je paard kijken. het ene paard kan er baat bij hebben dat je direct elke dag even gaat longeren, de andere moet je even 4 weken laten staan en in het stalritme laten meegaan omdat dat al genoeg indrukken zijn.

MamaEelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 22:21

Wij hebben toevallig afgelopen weekend 2 van onze paarden (tijdelijk) verhuist.

Ikzelf vond het fijn dat :
-Na de verhuizing ik een aantal dagen vrij had zodat ik te pas en te onpas kon gaan kijken hoe het met de paarden ging op de nieuwe plek. (Staan 24/7 op wei in eigen beheer)
-Op voorhand wist dat het trailerladen soepel ging. Anders evt oefenen van te voren.
-De verhuizing niet alleen heb hoeven doen. Hoewel ik zelf de paarden heb geladen en met de trailer heb gereden , had ik wel mijn vriend mee als backup .
-verhuizen vroeg op de dag gedaan, zodat er nog genoeg daglicht was voor hun op de plek te verkennen.

Fabienne_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-25 23:53

Capriootje schreef:
Is het management heel verschillend op de nieuwe stal tov de oude stal? Wat meer informatie helpt wel om nog tips te geven :j

We gaan van een grote manege naar pensionstal. Van standaard 1 uur per dag molen of paddock naar de ochtend in de paddock. Zomers weidegang.

Hij krijgt nu hooi (niet altijd supergoede kwaliteit en hoeveelheid is afhankelijk van wie er voert) en dat wordt afgewogen voordroog. Qua krachtvoer krijgt hij nu seniormuesli van Vente omdat hij niet zo goed reageerde op de brok van Vente en hun granenmix wordt hij te heet van. Op de nieuwe stal voeren ze draversbrok, kentucky e lite en de mogelijkheid tot het geven van een balancer.

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 09:25

Als je het zelf spannend vindt en geen eigen vervoer hebt: een paardentaxi vind ik zelf ideaal, zeker als ze met een vrachtwagentje komen. Het kost wat, maar ze nemen je paard heel fijn over met laden en doen dit met zoveel rust dat eigenlijk ieder paard in no-time op de wagen staat en ook weer worden uitgeladen + naar de nieuwe plek/paddock/stal worden begeleidt.

Verder zou ik op je nieuwe stal vooraf vragen hoe het verloopt qua toezicht, contact, inscharing enz. Zo weet je wat te verwachten en denk ik dat je wel gerust bent/raakt.

Zelf zorg ik bij een verhuizing ook altijd dat ik op die dag en de dagen daarna vrij ben, zodat je er vaak en lang zelf bent (of kan zijn) om te zien hoe het gaat.