Wat vindt jij normaal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arianne_94

Wat vindt jij normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-25 00:52

Vandaag een mijlpaal: ik heb een huis gekocht!

En niet zomaar een huis, maar eentje met genoeg plek voor de paarden. Er zit een mooie 20x40 buitenbak bij die het hele jaar door berijdbaar is , ruime stallen ️ en een poetsplaats met warm water . Alles lekker aan huis en de paarden staan veilig afgeschermd.

Qua opzet staan de paarden overdag op zand ️, en als het echt slecht weer is, op een verharde paddock . Natuurlijk altijd met hooi beschikbaar . ’s Nachts gaan ze rond 22.00 uur op stal (met hooi natuurlijk) en ’s ochtends rond 6.00 uur weer naar buiten. In de zomer kunnen ze 24/7 buiten staan, op gras, zand of stenen .

Er is zelfs een tweepaardstrailer te huur , die eigenlijk bijna altijd beschikbaar is.

Nu lijkt het me leuk om een stalplekje aan te bieden, maar ik heb geen idee wat een gangbare prijs is in de omgeving van Lage Zwaluwe ‍♀️. Het liefst zoek ik iemand die zelf mest en de stal netjes houdt, al kan ik het eventueel ook doen tegen een meerprijs . Binnen/buiten zetten en voeren doe ik trouwens graag, dus dat is geen probleem .

Daarnaast vraag ik me af: wat zijn normale afspraken qua tijden voor iemand die aan huis stalt? ⏰ Hoe laat komen mensen meestal om hun paard te verzorgen of te rijden? Wat vinden jullie redelijke ‘openingstijden’ om langs te komen zonder dat het te rommelig wordt?

Ik hoor graag wat jullie denken! Alle tips zijn welkom!

D__S

Re: Wat vindt jij normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 05:45

De stalling waar ik sta (privé, staan zo’n 50 paarden) is elke dag “open” van 8u tot 22u.
Vriendin van mij staat bijvoorbeeld op een heel kleinschalige privéstal (buiten de paarden van de eigenaar staan enkel nog haar paarden daar) en daar zijn er geen openingsuren. In de zomer komt zij daar bijvoorbeeld soms ook letterlijk ‘s nachts als het overdag +30 graden gaat worden.
Ik denk dat je je vooral zelf moet comfortabel voelen bij de openingsuren. Door de week komen mensen vaak na het werk (eventueel nadat de kinderen nog gevoed en verzorgd zijn) dus daar moet je wel een beetje flexibel zijn. In het weekend komen mensen vaak overdag, dus dan kan je eventueel ‘s avonds vroeger “sluiten”.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 06:40

Gefeliciteerd! Een prachtige mijlpaal!

Wat betreft pensionklanten, bezint eer ge begint..
Niet iedereen is zo netjes met jouw spullen, en niet iedereen waardeert je privacy. Mensen betalen soms niet, of niet op tijd, en over het algemeen is een pensionklant ook nooit tevreden. _O-

Daarbij; ga je het zakelijk aanpakken, of moeten mensen zwart betalen?

Arianne_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-25 07:43

Ja die beren zie ik maar al te goed op de weg. Ik ben ook wel voorzichtig. En ben alles goed aan het uitzoeken.

Of we het überhaupt doen.
En als ik het doe wordt het wel zakelijk.

Maar zelf nooit op een pensionstal gestaan, dus ook geen flauw idee wat “normaal” is :x

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 07:54

Allereerst gefeliciteerd met de aankoop! Mogelijk heb je er al aan gedacht, maar als je er een pensionpaard bij laat komen is het goed om van tevoren duidelijk te hebben wat voor type je zoekt qua bijv. ruwvoerbehoefte, qua energieniveau en qua (ongeveer) grootte. Als je zelf een mini hebt bijv, dan kan het handig zijn (voor het onderhoud/mesten) om het dan ook bij een klein maatje te houden. Als je zelf een heel groot paard hebt is het misschien handig om er geen mini bij te zetten (ivm aanpassen omheining) en qua voerbehoefte is het het werkbaarst om dat op elkaar af te stemmen (beide schraal of juist onbeperkt). En de combinaties kunnen natuurlijk prima werken, maar dit zijn tips om het het makkelijkst werkbaar te houden nu je de keuze hebt en je je nog aan het oriënteren bent :j

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 08:07

Ik heb altijd pension gestaan en het is een kwestie van geven en nemen.

Ik vind tussen 8 en 22 best normaal. Al ben ik door les wel eens later of als je wedstrijd hebt eerder.

Zijn ook stallen op zondag dicht, dat id voor mijnecht een no go. Die dag heb ik juist tijd.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 09:08

Bij de pensionstal waar wij staan is het ook tussen 8 en 22.00. Tenzij je bijvoorbeeld van wedstrijd terugkomt, maar dan willen ze het wel even van tevoren weten.

Ik zou normaal vinden dat je openingstijden hanteert, en afspraken zoals zelf geen hooi pakken, niet losgooien in de buitenbak, mest meteen opruimen, alles op dezelfde plek terugzetten etc.

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 09:25

Ik heb ook al eens op een stal gestaan die van 8-22 door de week en van 8-18 in het weekend open was. Bij wedstrijden of medische dingen waren andere tijden okee, was een kwestie van even appen/afspreken.
Ik vond het niet lastig dat het in t weekend 'vroeg' dicht was, misschien was dat voor andere mensen wel vervelend.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 09:32

In de tijd dat ik mijn paard in pension had was het meestal zo dat je van 8 tot 22 u welkom was op stal. Op sommige stallen sloten ze in het weekend vroeger, bv 20u. Ik ben nooit op een stal gaan staan waar je op zondag niet welkom bent, dat is juist een dag dat ik meer tijd heb. Maar er zijn genoeg stallen die op zondag dicht zijn.

Maar dat zijn professionele pensionstallen. Het is echt totaal anders als je je paard bij iemand aan huis stalt. Wij hebben de paarden nu aan huis en ik zou het écht niet tof vinden als mijn pensionklant elke avond tot 22u bezig is hier. Of dat er op zondagochtend om 8u een instructeur langs de kant van de bak zou staan te tetteren. :D Ik zou vooral goed nadenken over wat voor jou werkt en prettig is. Je vraagt tenslotte iemand in je huis (zo voelt dat voor mij wel tenminste) en dat moet gewoon goed voelen voor jou en passen bij je pensionklant. Als je het zo inricht dat het voor jou prettig is en daar van begin af aan duidelijk over bent dan heb je de meeste kans dat je iemand treft die bij jou/jouw situatie past.

Bedenk goed of je extra werk wilt. Een paard erbij geeft gewoon meer werk; in ons geval is dat vooral meer hooinetten vullen en voeren en meer uitmesten. Daar hebben we bij aanvang voor gekozen en dat is echt prima nu. Maar mocht er ooit iemand anders komen dan verwachten we dat diegene de handjes laat wapperen op vaste dagen zodat wij minder werk hebben (of tenminste: geen extra werk hebben door het pensionpaard).

De tip is hierboven al gegeven; kies een pensionpaard dat qua voerbehoefte goed past bij jouw paarden. Dat scheelt zoveel gedoe!

Ik zou zelf denk ik niet zo snel een onbekend iemand als pensionklant aannemen. Wij hebben nu iemand die ik al heel lang ken en dat werkt echt super. Ik ben superblij met haar en vind het vooral heel gezellig dat ze regelmatig bij ons is.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 09:57

Qua openingstijden vind ik 8-22 redelijk.

Prijs is zo regio afhankelijk dat je weinig hebt aan mijn ervaring in Groningen

Keebish

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 12:26

Wauw, wat een droom, Arianne! Wat lijkt me dat heerlijk <3

Ik denk dat openingstijden 08:00-22:00/22:30 is heel redelijk is.

Maar denk dat het, wat mijn voorgangers ook al aangaven, vooral erg belangrijk is dat je duidelijk bent in het type paard en type mens wat je op je erf wilt laten komen. Je zit wat meer op elkaars lip, dat kan snel botsen. Niet alleen qua persoonlijkheid van jullie zelf, maar ook de manier hoe men een paard houdt. Ik heb enorme ruzies zien ontstaan over het gebruik van wel/geen dekens of de hoe vaak hoefsmeden wel of niet moesten komen :+

En maak duidelijk afspraken omtrent bijrijders/verzorgers, want het is toch je eigen terrein waar je vreemde mensen op laat. Ik heb een tijdje op een kleinschalige doe-het-zelf gestaan en daar stond een paard met 2 eigenaren. En iedere eigenaar had meerdere kinderen en verzorgers. Je kan je voorstellen: het was chaos. Dan vonden ze het gezellig om met elkaar te gaan en de kinderen en voor je het wist, stonden er 7 man op stal voor 1 paard. De vraag is; wil je dat op je eigen terrein?

Qua kosten:
Je moet bedenken hoe je om wil gaan met reparatiewerk en verbruik. Ik zou kijken wat je nu al begroot hebt voor onderhoud en reparatie en vraag dat ook minstens aan je nieuwe stalgenoot. En ook hier; maak afspraken! Gaat er een draadje kapot, deel je dan de kosten? Mijn ervaring is dat mensen leuk en gezellig zijn en altijd willen helpen en klaarstaan, tot het puntje bij paaltje komt :')

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 12:36

Openingstijden kies je zelf, maar de meeste stallen houden 22u00 aan. Sommige stallen hebben afwijkende weekenduren, die keuze maak je zelf. Maar wel heel belangrijk om dat meteen duidelijk aan te geven.

Bij ons komen de meeste klanten rijden na de werkdag, rond 17u/18u.

Een belangrijke tip: ook al neem je er maar één klant bij: bedenk meteen hoe en wat je wil. Maak meteen duidelijke afspraken. Het begint altijd gezellig maar kan sneller uit de hand lopen dan je denkt.

Misschien is het beter om eerst even te landen op je nieuwe plekje alvorens er een klant bij te nemen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 12:58

Beemsterkaas schreef:
Misschien is het beter om eerst even te landen op je nieuwe plekje alvorens er een klant bij te nemen.

Misschien is dit nog wel de beste tip van allemaal.

Zo kun je je eigen routine ontwikkelen en ervaren hoe het allemaal is. Dan kun je altijd nog bedenken of je daar iemand bij wilt laten invoegen (voordeel is dan dus ook dat je gelijk heel duidelijk kunt zijn over wat je wel en niet wilt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 13:14

Ik denk dat het erg afhankelijk is van je eigen karakter, behoeftes en de ligging van het paardengedeelte tov je huis. Als je daadwerkelijk heel makkelijk bent en het prima vindt dat er steeds iemand rond je huis loopt, dan is het anders dan wanneer je het wel heel lekker vindt om lekker op jezelf te zijn.

Ik moet er persoonlijk niet aan denken dat er tegen 22:00 uur nog mensen rond het huis lopen :=

En vind het ook echt niet prettig als er urenlang iemand in de stal rondhangt als of je een buurvrouw hebt zeg maar, daarvoor ga je niet vrijaf wonen :=

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 13:19

Wat een voordeel kan zijn van een pensionklant is dat je wat makkelijker vakantie kunt nemen. Ook daar moet je natuurlijk op zoeken en afspraken over maken, maar ik vind het regelen van oppas wel het grootset hoofdpijndossier van paarden aan huis hebben.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 13:31

Stallen waar ik afgelopen jaren heb gestaan / gereden gingen om 21.30 dicht door de weeks en in het weekend wat eerder. Heb er eentje gehad die op zaterdag tussen 9.00 en 17.00 en op zondag tussen 11 en 17 open was. Vond vooral die zondag wel onhandig. Maar voor hun ook wel fijn een ochtend rust. In geval van wedstrijden was er altijd wat mogelijk overigens.

Vooraf vooral heel duidelijk bepalen wat je precies aanbied zodat daar geen discussie over ontstaat. Er zijn ook genoeg situaties waarin mensen een paar pensionpaarden hebben aan huis, waar het prima gaat. Als je maar duidelijk bent.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 13:50

Ik sta prive bij een vriendin met dezelfde setting. Alleen gaan bij ons de paarden in de winter rond 19.00 uur op stal, afspraak is dat ik voor die tijd mijn stal heb uitgemest. Zomer is de tijd dus veel ruimer, omdat ze dan later of helemaal niet op stal gaan.

Als ik er ben dan voer ik ook of zet ik ze binnen, mocht het voertijd/binnenzet tijd zijn(hooi om 16.00 uur bijvoorbeeld), ik zet als ik er ben kuipen hooi klaar voor de nacht en volgende dag, doe de stal en de bak (en of wei) en zorg er voor dat de waterbakken schoon en vol zijn als ik weg ga.

Nu hebben wij 2 paarden staan, en doe ik dit niet elke dag, dus als ik niet kom is alles voor haar qua werk. Dat was van te voren afgesproken en zit ook bij de prijs in, zij zit namelijk veel verder weg dan mijn vorige stal, waar ik dagelijks alles zelf deed.

1 groot nadeel aan het staan met 2 paarden, als er 1 weg is naar les/buitenrijden enz, dan blijft de ander alleen achter. Die van mij vind dat niet tof maar gaat alleen staan roepen, die van haar gaat helemaal uit de stekker, dus dat zorgt er wel voor dat we die binnen zetten voor de veiligheid, als de bak heel zwaar is bv.
Als ik in de bak rij, dan zet ik haar paard op het voorpleintje, tussen de stal en de bak, want anders breekt die de stal af.
Zelf heb ik daar geen moeite mee, maar goed, wij zijn al jaren vriendinnen en ook dit geworden door de paarden. Maar kan me voorstellen dat je niet altijd zin hebt om op die manier met een andermans paard rekening te houden.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 14:02

Hier ook paarden aan huis en geen haar op m'n hoofd die er aan denkt om pensionklanten te nemen. Ik wil rustig alleen op m'n hof keutelen.
En idd eerst zelf aarden. In anderhalf jaar heb ik al heel wat aangepast en ga waarschijnlijk nog wel dingen veranderen.

Omgekeerd, toen ik nog op pensionstallen stond was ik de vervelende klant die laat kwam :') , vanwege m'n werktijden.
Heel fijn wel dat dat mogelijk was, maar dat waren ook pro stallen. Bij mensen aan huis zou ik me bezwaard gevoeld hebben.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 18:25

Ik sta dus bij mensen prive, en dat al 15 jaar inmiddels.
Er zijn nooit echt afspraken gemaakt over openingstijden, maar ik heb direct aangegeven niet elke dag te willen komen.
Als ik na m'n werk ga ben ik er rond half 7 en dan ben ik voor 9 uur weer weg, 's avonds natuurlijk. In het weekend ben ik er de gehele zaterdagochtend en vaak op zondagmiddag. Verder komt er door de week een bijrijder, en dat is altijd even aftasten met de eigenaar van het huis. Met degene die er nu is klikt het gewoon. We zijn nu soms een stelletje ouwe wijven zeg maar. Ik ben de jongste met 46, en de vrouw des huizes is 65, mijn bijrijder 55. Soms zitten we met mooi weer een theekransje te houden met de paarden op de achtergrond.

In de winter mest ik de stallen van de stalhouder er ook mee uit op de zaterdagochtend. En ik voer ze dan en zet de paarden buiten. Verder check ik als ik er ben water e.d. en soms help ik mee met de afrastering als er wat stuk is.
Onderhoud van de bak doe ik zeg maar, ik hark de bladeren die in de hefst van de bomen vallen bij elkaar en ruim ze op. Ik zorg verder dat er halsters zijn, en biks doen we met gesloten portemonnee op gevoel.
Verder regel ik het ontwormen (betalen ze gewoon, maar ik kan nog zonder mestonderzoek aan wormenkuren komen meestal).

Instructeur aan huis is welkom.

Maar, toen ik er kwam hadden ze 3 stallen voor pensionklanten. Nu ben ik de enige nog en als ik weg zou gaan komt er echt geen pensionklant meer bij. Ze hebben best wel wat bijzondere dingen meegemaakt. 1 klant heeft 2 maanden niet betaald. Er heeft ook iemand gestaan die altijd wat te zeuren had. En ook een keer iemand die werkelijk alles liet slingeren en ook mijn spullen gewoon gebruikte en niet opruimde. Die wilde overigens vrij snel een binnenbak en was ook weer weg.
Maar toen waren ze er wel zat van, en hadden zoiets van dan maar geen stallen meer vol.
Dus het is niet zaligmakend.

Arianne_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-25 20:00

Thanks allemaal voor jullie antwoorden.

We gaan zeker eerst lekker zelf wennen. En dat het niet alles is hebben we zeker in onze achterhoofd.

En misschien komt er iemand en misschien niet alles is oké.

Maar met jullie antwoorden ben ik al geholpen en blij.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 20:38

Fijn dat je eerst zelf gaat wennen :)

Wij hebben zelf stuk voor stuk fijne pensionklanten en een aangename sfeer op stal, dus het kan ook zeker werken. Het heeft wel wat jaren nodig gehad om op dat punt te komen, al doende leert men :Y)

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 20:49

Ik vind openingstijden bij particulieren toch altijd wat anders dan bij een doorsnee pensionstal. Ik sta privé, ben de enige pensionklant naast hun eigen paarden. En ik vind het niet netjes als ik dan om 22:00 nog bij hun door de tuin en de stal zou dwalen. Dus zorg ik dat ik de boel optijd klaar heb en hooguit om 20:00 nog een kop thee daar drink. Er is niemand die zegt dat ik niet later mag komen hoor, maar ik vind dat gewoon van mezelf niet zo netjes.

Qua kosten ligt het natuurlijk erg aan de regio, hier zou rond de 250 redelijk normaal zijn voor wat je bied. Maar dat is helemaal in het noorden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 01:00

Alles heeft voor- en nadelen. Ik kan wel relatief laat op stal blijven, tot na de laatste voerronde. Het is al wel vaker voorgekomen dat ik dan een niet fit paard of koliek opmerk en de eigenaar kan appen. Mensen in je stal op momenten dat jij er zelf juist niet bent, kan dus voordelig zijn.

Dat soort zaken moet je dus voor jezelf duidelijk hebben. Wat vind jij het belangrijkste? Sociaal contact, hulp, maatje voor je eigen paard,...? Op basis van wat jij verwacht en wilt kan je dan regels en afspraken gaan maken.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 00:17

Je zou ook een pensioenplek aan kunnen bieden.Dan heb je minder aanloop van de eigenaar.