Zand in mest? Beoordeel de foto

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EvelienKiss

Zand in mest? Beoordeel de foto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-25 19:52

Afgelopen jaren bracht ik de mest van mijn paard naar de kliniek voor onderzoek op wormen en zand. Omdat mij herhaaldelijk is verteld dat ik zelf makkelijk zo’n onderzoek op zand kan doen, heb ik dat vandaag gedaan. Eerst een you tube filmpje bekeken en daarna aan de slag. Maar, waar ik al ben voor was: ik vind het moeilijk te zien hoor, in zo’n handschoen met water en mest. Alles is toch troebel? Hierbij een foto, de handschoen heeft een uur gehangen. Of zou de zand heel zichtbaar moeten zijn? Wie kan mij helpen?

Afbeelding

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 19:59

Dat is op deze foto niet te beoordelen. Het makkelijkste is om naar het laagste punt van de handschoen te kijken want zand zakt naar beneden. Dus in dit geval de vingers van de handschoen.
Zelf doe ik het altijd in zo'n hersluitbaar zakje en hang hem schuin op, zodat je gewoon 1 punt hebt om naar te kijken

Afbeelding

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 20:01

Ik kan het eigenlijk op de foto niet zien, maar je kan het ook voelen als je het bezinksel in de vingertop tussen jouw vingers heen en weer beweegt. Ikzkelf laat het altijd een nacht hangen en dan voel ik, maar hier heb je ook wel foto’s van veel zand: https://www.google.com/imgres?imgurl=ht ... 789c53bd75

Kidde

Re: Zand in mest? Beoordeel de foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 20:10

Deze zandtest is helaas niet betrouwbaar :n Je kan het eigenlijk alleen betrouwbaar zien op een röntgenfoto. Onze pony stond met zandkoliek die hem bijna fataal werd op de kliniek en op de röntgenfoto was duidelijk zand te zien. Bij de 'handschoentest' was er niets te zien.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 20:23

Zo’n test kan idd makkelijk vals negatief zijn.

Wel zand zien = ja er is zand.
Geen zand zien = in deze badge zat misschien geen zand, maar in een andere wellicht wel.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 21:33

Beste is een van een paar verschillende mestbeurten 3 ballen te pakken. In de ene mestbeurt kan niets zitten en in de andere wel. In de vingers mag onderin een mespuntje zitten, is het meer, dan een kuur psyllium/zandweg e.d. geven. Minimaal 2 weken en een goede dosering. Vaak wordt te weinig psyllium gegeven, en dan heeft het nauwelijks invloed op de darmwerking.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 21:37

Lindsey_99 schreef:
Beste is een van een paar verschillende mestbeurten 3 ballen te pakken. In de ene mestbeurt kan niets zitten en in de andere wel. In de vingers mag onderin een mespuntje zitten, is het meer, dan een kuur psyllium/zandweg e.d. geven. Minimaal 2 weken en een goede dosering. Vaak wordt te weinig psyllium gegeven, en dan heeft het nauwelijks invloed op de darmwerking.

Het beste blijft echt een röntgenfoto

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 21:42

Kijk even aan de onderkant van de vingertopjes.
Zand is meestal grijzig van kleur.

Hier het zand omcirkeld
Afbeelding

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 22:25

AnnoNiemand schreef:

Geen zand zien = in deze badge zat misschien geen zand, maar in een andere wellicht wel.

Jup, dit..

Geen zand in de mest zegt eigenlijk niks over de hoeveelheid zand in de darmen

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-25 22:29

Dank voor de tips, morgen ga ik opnieuw kijken. Ik begrijp dat een röntgenfoto het beste is, maar laten jullie dit preventief op een regelmatige basis maken? Mijn paard heeft verder geen klachten.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 22:30

Gewoon preventief af en toe een kuurtje vlozaad geven

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 23:27

Ik gebruik er een oude emmer voor, in de ochtend lauw water erin en van de nachtelijke drollen van elk twee of drie ballen. Dag laten staan en bovenste voorzichtig afgieten. Zand blijft onderin.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 00:02

dollyspikkel schreef:
AnnoNiemand schreef:

Jup, dit..

Geen zand in de mest zegt eigenlijk niks over de hoeveelheid zand in de darmen

Dit dus en wat dollyspikkel zegt; gewoon een preventieve kuur geven met enige regelmaat