Vorstvrije buitenkraan lekt op aansluiting (tuinslang / drinkbak)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Vorstvrije buitenkraan lekt op aansluiting (tuinslang / drinkbak)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-25 17:17

Wij hebben vorstvrije buitenkranen aan de buitengevel zitten.
Die hebben dus zo'n automatische overloop als je ze dicht draait.

Maar als je er een tuinslang (gewoon met Gardena koppeling) aan koppelt dan loopt er ook flink wat water langs de koppeling terwijl de kraan aanstaat. Dus ook als je er een vlotter drinkbak aan koppelt, want dat doe je toch ook via een stukje slang.

Is dit inherent aan vorstvrije buitenkranen of is er ook een manier om er wèl lekvrij een tuinslang aan te kunnen koppelen?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Vorstvrije buitenkraan lekt op aansluiting (tuinslang / drinkbak)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 17:20

Zijn de rubbertjes in de aansluitingen nog wel goed.

Zul je vast al naar gekeken hebben. Maar toch..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-25 18:04

Ja nee dat maakt niet uit, ze hebben het nooit goed gedaan.

Het is ook echt dat het water dan uit dat overloop gaatje komt, dus blijkbaar zorgt de koppeling van de slang ervoor dat de kraan zich leeg wil maken zeg maar. Ik heb ook verschillende koppelingen geprobeerd maar er blijft maar een straaltje water langs de slang lopen.

Of ik de tuinslang nou volle bak aanzet, uit zet of half.... er blijft water lekken uit dat overloopgaatje -O-

Ik vraag me af of dat bij alle kranen is of dat er bij ons nu iets fout gaat ofzo :=

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 18:13

pmarena schreef:
Wij hebben vorstvrije buitenkranen aan de buitengevel zitten.
Die hebben dus zo'n automatische overloop als je ze dicht draait.

Maar als je er een tuinslang (gewoon met Gardena koppeling) aan koppelt dan loopt er ook flink wat water langs de koppeling terwijl de kraan aanstaat. Dus ook als je er een vlotter drinkbak aan koppelt, want dat doe je toch ook via een stukje slang.

Is dit inherent aan vorstvrije buitenkranen of is er ook een manier om er wèl lekvrij een tuinslang aan te kunnen koppelen?

Ik herken niet precies wat jij hebt, maar ik merk wel dat onze vorstvrije kraan het niet grappig vindt om tegendruk te hebben. Als ik er een druppelslang van 10m op aansluit gaat het prima, sluit ik 20m op aan dan stopt de kraan gewoon met lopen.

Hoe functioneert het bij jou als je er een slang van zeg een meter aanhangt, met open uiteinde? Loopt er dan ook water langs die koppeling? Zo niet, dan vermoed ik dat het bij jou ook met de tegendruk te maken heeft.