Rotstraal, wat is het beste middel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gizeppie

Rotstraal, wat is het beste middel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-25 09:48

In dit bericht wil ik jullie advies vragen over het behandelen van rotstraal. Ik heb gister de dierenarts erbij gehad, omdat mijn paard regelmatig vocht in het been had en warm was. Mijn paard heeft blessure in dat been (tussenpees). Ik was even bang dat er weer wat beschadigd zou zijn. Dit was gelukkig niet het geval. De oorzaak van de warmte en het vocht is huidirritatie in combinatie met rotstraal. Mijn vraag is wat gebruiken jullie? Ik heb van de hoefsmid het advies gekregen om Artimud te gebruiken in combinatie met een spray. Hebben jullie nog andere tips?

Qua stalmanagement:
Ik sta in volpension, paard komt in de winter minimaal 8 uur buiten en in de zomer bijna 12 uur. De avond staat hij op stal. Er wordt om de dag uitgemest en 1 keer per week de hele stal. Mijn paard is best wel een viezerik op stal. Ik heb ook stalmatten liggen. De paddocks zijn zelfs met deze regenval aardig droog (alleen begin stuk nat). Hij kan droog staan. Dat doet hij dan ook echt wel.

Hebben jullie nog tips qua behandeling/middelen?

Autumnn

Re: Rotstraal, wat is het beste middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 09:52

Duo Hoef :D werkte echt als een tierelier bij mijn merrie. Ze heeft het nog twee keer gehad en het is nooit teruggekomen

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 10:04

Een droge, schone stal. Maar begrijp dat dat niet haalbaar is vanwege volpension / vast systeem.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 10:07

Wij hadden van de dierenarts een oplossing van jodiumsulfide en kopersulfaat (pin me er niet op vast, weet niet meer zeker of dat de mix was). Extreem sterk spul, mochten we ook maar een paar dagen gebruiken, maar werkte als een tierelier. Verder hebben we egyptische zalf gehad. Werkt ook super, maar ik weet niet of dat nog verkrijgbaar is

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-25 10:09

Autumnn schreef:
Duo Hoef :D werkte echt als een tierelier bij mijn merrie. Ze heeft het nog twee keer gehad en het is nooit teruggekomen

Je bedoeld die olie? Die je ook aan de voorzijde smeert?

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-25 10:12

Beemsterkaas schreef:
Een droge, schone stal. Maar begrijp dat dat niet haalbaar is vanwege volpension / vast systeem.

Ze hebben wel een goede laag stro. De dagen dat er uitgemest wordt, worden ze ook goed opgestrooid, alleen mijn paard loopt het stro vaak naar achter, doordat hij zijn achterbenen niet goed op tild. Daardoor is dan die onderste laag weer zichtbaar.. Dat maakt het wat lastig. Dat houd je niet tegen denk ik.
Laatst bijgewerkt door Gizeppie op 16-01-25 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

AnjaK83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 10:14

Ik gebruik preventief Field Paste van Red Horse. Top spul!
En als er dan toch rotstraal is, dan hebben ze ook Hoof Stuff. Dat is een vezelig spul met pasta. door de vezels blijft het goed zitten en de pasta is anti bacterieel.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 10:20

Een goede laag stro maakt niet zoveel uit helaas. Zelfs als ze het niet naar achter lopen, is het niet gunstig voor rotstraal.

Tenzij je je stal dagelijks zelf gaat doen is er inderdaad weinig aan te doen, behalve middeltjes gebruiken om te helpen uitdrogen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 10:29

Je kunt bij de Welkoop een klein flesje met lang tuutje kopen, daar zit donker paars spul in en dat moet je een aantal keren in de week in de door rotstraal ontstane diepe spleten tussen de stralen spuiten. Je duwt die tuut er in en knijpen in het flesje.
Dat helpt heel erg goed.
Weet alleen de naam niet meer

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 10:45

Kevin Bacon's hoofsolution, als er aan de vieze stal niks te doen is.
Bij mijn paard ging het volledig over zodra hij 24/7 buiten stond.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 10:57

Mijn ervaring is dat je het in ieder geval schoon en droog moet houden.
Stal zelf extra bij houden en zorgen dat buiten enkel droog is. Anders kun je smeren wat je wil. Duurt langer of verergerd.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 11:01

Idd stal schoon en droog. Daarnaast gebruik ik een paar keer hypozin. Hier was het helaas niet mogelijk om nog vaker uit te mesten, we deden het al elke dag maar paard met boxrust dus veel.op stal.

Na de hypozin wen paar keer waren ze weer hele goed. Nu houd ik het 1 keer per week of 2 weken bij, samen met de hoefsmid heel regelmatig

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 11:10

Voor mijn paard werkte alleen “blue stuff” van hoofgold. Ik heb ook echt zo’n varken in zijn stal, hoeveel ik ook uitmest. Hypozin deed bijvoorbeeld niks bij de mijne.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-25 11:16

Beemsterkaas schreef:
Een goede laag stro maakt niet zoveel uit helaas. Zelfs als ze het niet naar achter lopen, is het niet gunstig voor rotstraal.

Tenzij je je stal dagelijks zelf gaat doen is er inderdaad weinig aan te doen, behalve middeltjes gebruiken om te helpen uitdrogen.

Als er geen bodem in ligt, draait hij alles helemaal naar buiten. Daarom liggen die matten er ook onder.

Fayyah19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 11:21

Artimud van Red Horse vind ik het beste werken bij rotstraal. Heel fijn spul!

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-25 11:22

Fayyah19 schreef:
Artimud van Red Horse vind ik het beste werken bij rotstraal. Heel fijn spul!

Deze heb ik liggen op advies van de hoefsmid.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 11:22

Vroeger stockholmer teer .Ik zou zeggen veel stappen op harde bodem zodat de hoef goed gebruikt wordt maar dat kan zeker niet ivm boxrust ?
Is een extra laagje zaagsel ofzo onder het stro een optie ?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 11:22

Advies van mijn smid was jodium (van de welkoop, voor koeien) op/in de straal, watje doordrenken en die erin proppen. Dat ging ook echt als een tierelier. Vriendin kreeg van haar smid advies om hypozin erop te doen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 11:28

Unique horn producten! En dan vooral de hoof sticks en HPE.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-25 11:28

office schreef:
Vroeger stockholmer teer .Ik zou zeggen veel stappen op harde bodem zodat de hoef goed gebruikt wordt maar dat kan zeker niet ivm boxrust ?
Is een extra laagje zaagsel ofzo onder het stro een optie ?

Mijn paard heeft geen boxrust..

jitskenienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 11:32

Wij gebruiken hier Prob Olja, werkt ook super goed. We gebruiken het spul ook voor WLD en mok. Ik ben er tevreden over. :D

Friezenkind

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 12:04

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 12:05

Gizeppie schreef:
Autumnn schreef:

Klopt!

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-25 12:06

Gizeppie schreef:
Autumnn schreef:

Even een gekke vraag, maar daar worden de voeten toch juist heel zacht van? Doordat spul verloor ik elke keer mijn ijzers :P Sinds ik daarmee gestopt ben, niet meer.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 12:15

Ik denk eigenlijk dat er geen "beste middel " is tegen rotstraal. Wat voor het ene paard werkt, werkt voor het andere paard soms helemaal niet.
Mijn paard heeft vele jaren lang rotstraal gehad. Tig middeltjes geprobeerd, alleen de hele zware niet ( je spuit het toch op een open huid ). Niets hielp. Ook niet dag en nacht buiten, ook niet natuurlijk bekappen.
Bij mijn paard bleek uiteindelijk een combi van anti bacterieel ( honingzalf ) en antischimmel ( zalf tegen schimmel voor mensen) in combi met heel afentoe een uitdrogende zalf (droogzetter via da ) de goede combi. Plus een multi supplement op natuurlijke basis.